Coco (2017)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Adrian Molina en Lee Unkrich
met de stemmen van Anthony Gonzalez, Gael García Bernal en Benjamin Bratt

Miguel is een enthousiaste, twaalfjarige jongen die in Mexico woont. Hij ontdekt een eeuwenoud mysterie dat hem naar een bijzondere en onverwachte reünie leidt. Tijdens Día De Los Muertos komt Miguel terecht in de fantastische wereld van de doden. Daar ontmoet hij de oudere generatie, leert hij wat zijn plaats binnen de familie is en hoe families door de tijden heen verbonden blijven door een eenvoudige herinnering.

kappeuter (moderator)
Nieuwe Pixar!

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd.

avatar van TornadoEF5
Regisseur heeft al goede Pixar's gemaakt. Hopelijk een goed origineel idee. Het is alleszins iets waar ik niets over ken, dus ben benieuwd.

avatar van JTV-kijker
Hmm, hopelijk geen rip-off van The book of Life.

kappeuter (moderator)
Vanaf 29 november in de bioscoop (Walt Disney)

Teaser trailer geplaatst!

avatar van mjk87
Bernal is de beste acteur van Latijns Amerika, maar hoe hij het als stemacteur in het Engels gaat doen is de vraag.

avatar van Ste*
Hm, op basis van trailer en omschrijving spreekt het me nog niet echt aan, maar we gaan het zien.

avatar van Esteban
JTV-kijker schreef:
Hmm, hopelijk geen rip-off van The book of Life.

Een opmerking die ik wel vaker ben tegen gekomen de laatste dagen. Op zich te begrijpen, ook de vergelijkingen met 'Kubo' kwam herhaaldelijk langs. Maar het is wél zo dat Pixar eerst was. Wie deze projecten op de voet volgt, weet dat deze plannen al langer op tafel lagen.

Los daarvan, 'Newt' werd ooit gecanceld omwille van 'Rio', de verhaallijnen waren in de grote lijnen te gelijkend. En persoonlijk vond ik beide projecten toch écht wel genoeg uit elkaar liggen. Met 'Coco' gingen ze door. Dus ik vermoed en vertrouw er op dat ze echt wel hun eigen ding te bieden hebben. Wat de wereld van de doden en dergelijke betreft, zitten ze natuurlijk wel wat vast aan de bestaande visie aldaar.

Hopelijk nog eens een Pixar op het niveau van Ratatouille, Wall-E of Inside Out.

avatar van Antonev
Esteban schreef:

De originele plannen voor The book of life stamden anders wel al uit 2007 hoor. Bij Dreamworks kwam het uiteindelijk niet van de grond en de film werd daarom overgedaan aan Reel FX die er wel werk van maakte. Volgens verschillende bronnen opperde Lee Unkrich daarnaast pas in 2010 het idee voor Coco. Hoezo was Pixar dan als eerst? Als Coco sterk lijkt op The book of life, dan is Coco dus inderdaad gewoon een rip-off. Ik had bij het zien van de trailer in ieder geval ook sterk het gevoel dat het op The book of life leek.

avatar van Esteban
Klopt, je hebt gelijk. Technisch gezien was 'The Book of Life' eerst. I known, ik leverde zelf nog het nieuws aan voor animatieblog. Maar een kleine kanttekening kan nooit kwaad.

Dat het toen nog titelloze en ietwat troebele 'Book of Life' project in optie was bij Dreamworks, werd pas later bekend. De versie die we uiteindelijk kregen via Reel FX, mede dankzij Fox Animation, werd toch wel een andere film dan oorspronkelijk de bedoeling was. Het script werd helemaal ondersteboven gekeerd. Daar hebben de makers nooit een geheim van gemaakt. 'Day of the Dead' begon pas echt vorm te krijgen begin 2012, op alle mogelijke vlakken. Del Toro kwam toen ook aan boord als producent. Van het verhaal was voor de buitenwereld nog niets geweten, buiten een vage omschrijving over een onmogelijke liefde.

Eveneens begin 2012 maakte Pixar het 'Muertos' project bekend, waar reeds geruime tijd aan geknutseld werd door een mini-team. Het idee voor dit project ontstond inderdaad in 2010 en de grote lijnen waren min of meer al uitgezet. Er was op dat moment helemaal geen weet van een lopend gelijkaardig project.

Maar goed. Hoe je dat ook bekijkt, geheel los daarvan is er die terugkerende 'rip-off' opmerking. Er is heel wat rond te doen op sociale media. Wat volgt is dus niet zozeer een reactie op jouw post. Rip-off? Dáár kan ik me met de beste wil van de wereld niet in vinden, meer nog, ik stoor mij er mateloos aan. Rip-off : An inferior imitation of something. Men gebruikt deze zware term totaal ondoordacht en doorgaans geheel onterecht in dit geval.

Ik vat even wat random opmerkingen samen die her en der verschenen tot dit:

Pixar steelt schaamteloos van The Book of Life! Familiefilm, check. Muzikaal, check. Hetzelfde plot, check. Mexicaans-geïnspireerde animatie, check. Geen toeval. Rip-off!

For real? Beide brengen een film over de 'Dag van de Doden', waarbij ze inhoudelijk onlosmakelijk verbonden zijn aan de bestaande tradities, alsook de bestaande figuren en verhalen die hier bij horen. Die wereld is ook heel duidelijk omschreven, iets wat beide titels trachten te huldigen. Het zou ook heel respectloos zijn daar van af te wijken, dat terzijde.

De opmerking dat het op visueel vlak 'gestolen' is, komt dan ook vrij onnozel over. Hoewel ze dus onvermijdelijk op dezelfde figuren gebaseerd zijn, is de stijl van beide films is totáál verschillend. Pixar gaat voor de gebruikelijke zachte animatie, ReelFX ging een heel cartooneske look. Dit lijkt in de verste verte niet op elkaar. Maar alle twee zijn ze een interpretatie van de, ik herhaal, bestaande tradities. Ik heb er zelf ook een paar aan mijn koelkast hangen, uit Cancun (Mexico). Eigenlijk zeggen de kritieken dus domweg dat het een visuele rip-off is van de Mexicaanse traditie. Als 'trouw blijven aan' nu ook reeds als 'rip-off' aangewezen kan worden. Vreemde kronkel.

Het is óók een familiefilm. Hemeltjelief. Pixar die een thema in een familiefilm verwerkt? Ongezien. Er zit óók muziek in. Muziek een belangrijk onderdeel in een film? Verrassend. Vooral wanneer op essentiële wijze deel uitmaakt van het gebeuren op zich en ze daadwerkelijk voor de lokale traditie gaan op dat vlak, inclusief gebruikelijke instrumenten. En dan zijn er onnozelaars die een foto posten waar beide protagonisten te zien zijn met een gitaar om hun punt kracht bij te zetten. Met alle respect, maar mijn ogen gaan dan spontaan aan 't rollen. En wat het plot betreft, een interactie tussen de wereld van de levenden en doden is er nu eenmaal eigen aan, dat is net het hele punt. Dat element zit er dus sowieso in verweven, maar wat de omhullende plot betreft, gaan ze duidelijk een heel andere kant op.

Die verwijten zijn dus geheel buiten proportie en, naar mijn gevoel, behoorlijk lachwekkend. Ah, wie een hond wil slaan ...Het énige wat 'Coco' en 'The Book of Life' gemeen lijken te hebben, is dat ze op hetzelfde herdenkingsgebeuren / feest gebaseerd zijn en die traditie in ere willen houden. Punt. Kunnen mensen niet gewoon blij zijn dat ze twee films krijgen?

avatar van aspers
Om maar meteen met de deur in huis te valen. Coco heeft niets te maken met Book of Life... én dit is een van Pixar's mooiste films! Wauw wat ben ik nog onder de indruk van deze film.

Ik had het geluk om gisteren een voorpremiere te kunnen bezoeken. Het voordeel is dat je nog vrij weinig weet van een film. Er zijn geen reviews, dus je stapt blanco de zaal in. En dat kan ik iedereen aanraden!! Zorg dat je vooraf niets leest over het verhaal van Coco, want alles wat je van te voren weet doet afbreuk aan de ervaring. Ik werd aangenaam verrast door het verhaal dat prachtig als een puzzel in elkaar valt. Alles klopt... elk 'ding' is er voor een reden. Niet zomaar een of andere nutteloos ding dat er enkel is om 'leuk ' te zijn. Nee, alles wat je ziet heeft een doel, en draagt bij aan het verhaal.

En de animaties... daar hoef je eigenlijk niets over te zeggen. Maar toch... op een gegeven moment viel mijn oog op de bretels die een van de skeletten aan heeft. En ik zie hoe ze door het skelet heen een beetje losjes zitten te bungelen. Een detail dat bijna niemand zal zien. Maar het maakt het helemaal af. Alles klopt!

Een vrolijke, muzikale en emotionele (Yes, you will cry...) ervaring. Of het een film is voor de aller kleinste, dat weet ik niet... Het zijn geen minions hé. Maar dit is gewoon wat je van een Pixar mag verwachten. Prachtig!!! GA DIT ZIEN!!

avatar van Jordidj
Ik sluit mij aan bij de meneer boven mij. Mooi inderdaad hoe goed het in elkaar steekt, vooral hoe op het einde alles samenkomt. De film vliegt voorbij, een genot om te kijken. Wel ietwat voorspelbaar, maar ach, wie maakt dat nou uit. Ultieme feelgood-movie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben wel erg benieuwd naar de reviews, krijg hier wel het gevoel bij dat het een ouderwetse Pixar wereldhit van het hoogste niveau kan zijn. Iets wat Pixar de laatste jaren nauwelijks nog voor elkaar heeft gekregen.

avatar van sonyjh
Fantastische film. Echt hoge pixarkwaliteit. Ik was emotioneel volledig verbonden met de film.

avatar van sharkey111
Wat een geweldige Pixar! Schitterende sfeer wordt er gecreëerd waardoor je je volledig kunt inleven in de karakters.

avatar van MRDammann
Een nieuwe Pixar, en deze is kleurrijker dan ooit. Is dit misschien de visueel meest indrukwekkende Pixar tot nu toe? Ik denk dat dat een zeer terechte vraag is na het zien van dit pareltje.

Pixar heeft van een heel zwaar thema een best wel vrolijke familiefilm weten te maken. Niet alleen het thema 'de dood' komt voorbij, maar ook andere zware thema's zoals dementie komen voorbij. Op sommige momenten moest ik toch wel slikken. Vooral op het einde raakte de film bij mij de juiste snaar. De film weet de juiste dingen op de juiste momenten te zeggen. Dat is zo ongelofelijk knap.

De film heeft de vrolijkheid en humor van een Ratatouille en Finding Nemo en de emotionele kern van een Inside Out en Up. Voeg daar de leuke cast en de visuele pracht aan toe en je hebt het zoveelste pareltje van Pixar te pakken.

avatar van Pepino
Heb het nu een vier gegeven, maar het lijkt dat deze film toch béter is dan hoe ik het beoordeel. In feite heb ik wel zin om Coco een tweede keer te zien. Maybe I am missing something.

avatar van mjk87
Later iets over de film, maar welke volslagen idioot heeft bedacht een filmpje van 21 (!) minuten van Frozen voor de film te plakken. Nu heb ik niets tegen die voorfilmpjes, juist de Pixar Shorts zijn erg sterk en ook dit filmpje was een pak beter dan sommige Pixar Sequels. Maar dan nog, 21 minuten!

avatar van mrklm
mjk87 schreef:

Helemaal mee eens. Ik zat niet op Frozen te wachten, met al die La La Land-achtige liedjes stellen ze je geduld ernstig op de proef... het kwam volgens mij in plaats van trailers (ik kwam binnen toen de voorfilm was begonnen) en ik zat er ook niet op te wachten voor de zoveelste keer de trailers van 'Breathe', 'Molly's Game', 'The Commuter' of 'Gek van Geluk' te zien. Had 't graag willen weten, nu zat ik al op mijn horloge te kijken voor de hoofdfilm begonnen was

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Nog altijd beter dan die vreselijke Nederlands Filmfonds filmpjes die je tegenwoordig vaak voor een film verplicht moet bekijken.

Als je er goed over nadenkt is het sowieso idioot dat je veel geld betaalt om een film te bekijken en dat je dan wordt gedwongen om reclames, trailers en andere filmpjes moet bekijken voor je film begint. Doe dat gewoon in het half uur voor de film officieel begint, kunnen mensen zelf bepalen of ze daar behoefte aan hebben.

avatar van mrklm
Coco [Ana Ofelia Murguía] is de dementerende overgrootmoeder van Miguel [Anthony Gonzalez]. Sinds Coco's vader haar moeder in de steek lied voor een muzikale carrière, is alles wat met muziek te maken heeft taboe. Miguel is echter dol op de muziek en wanneer hij bij toeval ontdekt dat zijn doodgezwegen overgrootvader niemand minder is dan de beroemde muzikant/acteur Ernesto de la Cruz [Benjamin Bratt], besluit hij dat hij zich tegen zijn familie keert om in de voetsporen van Ernesto te treden.

Twee puntjes van kritiek: zijn entree in het dodenrijk blijft onverklaard en de film heeft iets teveel thematische raakvlakken met het superieure 'Up'. Danté de hond is bovendien een reïncarnatie van Kevin de vogel uit die film. Gelukkig weet het scenario hier steeds de juiste snaar te raken en is de film nooit sentimenteel, maar wel en bijzonder ontroerend en vervalt het slecht een enkele keer in de melige slapstick die je wel ziet in de Frozen-spinoff 'Olaf's Christmas Adventure' die ik (ook) als voorfilm te zien kreeg. De film is visueel verbluffend de entree in het 'Land der Doden' en de decors in het paleis waar Ernesto zijn gasten ontvangt, zijn een prachtige combinatie van fantasie, creativiteit en vakmanschap. Gonzalez geeft een foutloze vertolking in een complexe hoofdrol en ook de andere stemmen zijn uitstekend. John Ratzenberger (de Stan Lee van Pixar) is hier te horen als Juan Ortodoncia, een man met een bijzondere gebit, maar de twee meest ontroerende momenten zijn voor Ana Ofelia Murguiá in de kleine, maar cruciale titelrol. De flashback naar Coco's jeugdherinnering van haar vader is een magisch moment an sich en behoort (samen met de sequentie waarin Carl en Ellie oud worden in 'Up') tot de hoogtepunt uit het imposante oeuvre van Disney/Pixar.

avatar van mjk87
Fijne Pixar, al mist het de echt magische momenten die andere echt goede Pixars wel hadden. ook is het einde er één die te afgeraffeld is, met snel wat thematiek die erdoor wordt geduwd, deus-ex-machina's en verrassingen die geen verrassingen waren. Dat García Bernal de vader was, dat was al direct duidelijk. Tip: als iemand is verbrand, of er ontbreekt een gezicht op een foto, dan leeft die persoon nog en is het iemand waarvan dat niet direct duidelijk is voor de hoofdpersoon. Buiten dat, Bernal is te belangrijk als naam voor een simpele bijrol.

Maar verder een hele lekkere film. Een Pixar die er ook eens mooi uitziet, buiten Wall-E gebeurt dat niet vaak. Veel kleurtjes, maar niet kitscherig. Heerlijk tempo ook, fijn geacteerd wel, prima verhaal en gewoon uitstekend bioscoopvermaak. Je merkt aan alles dat hier met liefde aan is gewerkt en men is helemaal los gegaan in de ontwerpen van decors. Dat is wat anders dan een Cars dat er technisch wel goed uitziet, maar gespeend is van elke vorm van inventiviteit.

Ik vond overigens wel vreemd dat men weer in accent spreekt, en veel Spaans erdoor. Doe het dan volledig in het Spaans of volledig in Engels van iemand in zijn moerstaal. Ik vroeg me ook af in hoeverre dat voor niet Spaans-sprekenden volledig te begrijpen was. Ik kon het met wat lessen goed volgen, maar iemand die daar helemaal geen kennis in heeft? Gracias begrijpt iedereen wel, maar ayúdame? Misschien in de context, maar ik ben daar wel benieuwd naar eigenlijk. Zeker kleinere kinderen. 3,5*.

avatar van John Milton
zo, die OV versie draait nu al niet vaak in Cinemec Utrecht. Beter snel meepakken

John Milton schreef:

Ook op tijden dat diegene die nu net de OV willen zien nog werken of ervan terugkomen.

avatar van John Milton
Dat inderdaad, ik zal morgen gelijk even moeten bespreken of ik wat eerder kan beginnen een van de komende dagen, anders wordt het hem wellicht niet eens, of moet ik moeilijk gaan doen. Wat een karige Engelse release zeg, voor een Pixar titel.

avatar van extremezz
Deze film gezien omdat een vriend zijn zoon mee was, ik verwachte een goede animatiefilm wegens de hoge scores en dit was eigenlijk ook een goede.Het verhaal sleept je ook als volwassene mee in Miguel zijn avontuur en deze blijft boeien tot het einde.
Heb er als volwassenen van genoten:)

avatar van Lambchop
Prachtige ontroerende film, deed me op veel punten een beetje aan spirited away denken.

avatar van Mescaline
Coco is een ware beleving! Het visuele is prachtig en het verhaal is op een goede manier uitgewerkt en verteld, voor jong en oud is dit een film die indruk maakt.

De film ademt een warme, ouderwetse sfeer uit en is perfect voor in de december maand.
Veel humor maar ook genoeg tijd voor zwaardere onderwerpen, de combinatie werkt niet altijd even geweldig maar in het geval van Coco versterken de 2 genres elkaar alleen maar.

Beter dan verwacht, misschien pak ik deze nog wel een 2de keer mee in de bios.

avatar van Noodless
Leuk verhaal waarin toch een aantal niet zo eenvoudige onderwerpen knap met elkaar verbonden worden zonder echt zwaar over te komen. Het blijft allemaal luchtig ondanks dat onderwerpen dementie, oud worden, sterven, afscheid nemen, bedrog voorbij komen. Heel knap gedaan. Ergens in het midden van de film zakt het wat in, maar gelukkig komt er een broodnodige twist die wat pit in het verhaal terug brengt. 7,5/10

avatar van John Milton
Toch nog met wat moeite de Originele Versie mee kunnen pakken, al was het 3D zijn me ontgaan en had ik daardoor onze fatsoenlijke brilletje niet mee. Eigen schuld.

Mijn verwachtingen waren positief, en Coco maakt ze behoorlijk waar. Het is een erg mooie, fantasierijke animatiefilm geworden, diep geworteld in de Mexicaanse cultuur. Whitewashing en cultural appropriation zijn gelukkig afwezig, nadat Disney/Pixar na het rumoer omtrent hun poging Dia de Muertos te trademarken, het roer omgooide en een van de meest vocale critici inhuurde als consultant. Ook de makers zijn veelvuldig naar Mexico gegaan, en er is uitputtend research gedaan. Dat ook latino’s erg onder de indruk zijn, is op dat vlak veelzeggend.

Toch ontbrak er voor mijn gevoel iets.