Coco (2017)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Adrian Molina en Lee Unkrich
met de stemmen van Anthony Gonzalez, Gael García Bernal en Benjamin Bratt

Miguel is een enthousiaste, twaalfjarige jongen die in Mexico woont. Hij ontdekt een eeuwenoud mysterie dat hem naar een bijzondere en onverwachte reünie leidt. Tijdens Día De Los Muertos komt Miguel terecht in de fantastische wereld van de doden. Daar ontmoet hij de oudere generatie, leert hij wat zijn plaats binnen de familie is en hoe families door de tijden heen verbonden blijven door een eenvoudige herinnering.

avatar van Ajax&Litmanen1
TornadoEF5 schreef:
Als het je stoort, report dan en zet er bij: "troll". Als je massaal reportet is het probleem zo opgelost.

Waarom zou iemand niet de laagste score mogen geven? Zelfs al is de redenering ontzettend slecht.

avatar van lagaiske
Je zegt het net zelf:de redenering slaat echt nergens op.

avatar van Ajax&Litmanen1
lagaiske schreef:
Je zegt het net zelf:de redenering slaat echt nergens op.

Dan nog mag het toch? Schijnbaar heeft hij geen beste smaak. Ik vind het erger als mensen stemmen die roepen dat ze de film na 20 minuten af hebben gezet.

avatar van lagaiske
Straks ga je me nog vertellen dat sharknado geen 5 sterren waard is!

avatar van Jazzthieve
DeKoning. schreef:
Vanavond bekeken. Mijn god. De animaties zijn echt van een bedroevend niveau en de film wist emotioneel gezien nauwelijks te raken. Voeg daar nog het flinterdunne plot aan toe en je hebt een film die de middenmaat nog niet eens overstijgt. Komt niet eens in de buurt van pakweg een "Finding Dory".

Waardeloze Pixar film. Snel vergeten!

Geregistreerd in 2013, 6 stemmen in totaal en allen zijn trol stemmen. Gast is gewoon een trol, heeft de film gewoonweg niet gezien, niets van wat hij zegt geeft aan dat ie werkelijk de film heeft gezien.

De film heeft bloedmooie animatie, vooral de kleuren "poppen" van het scherm af. Er zit behoorlijk wat muziek in de film wat voor mij meestal iets is wat ik liefst vermijd maar voor deze film past het volledig. Sommige elementen in het plot zie je van ver aankomen zoals Hector die zijn echte voorvader is. Leuke film die zoals de meeste Pixar films moeiteloos aan die "heartstrings" trekken. Aanrader 4*

avatar van Filmkriebel
Geweldige Pixar prent. Dia de Muertos is al cultureel erfgoed, maar Coco mogen ze ook tot erfgoed maken wat mij betreft. De animatiefilm toont namelijk heel wat Mexicaanse folklore in een prachtig uitgewerkt en zelfs tijdloos verhaal: familie, het blijven herinneren van je dierbare overledenen, de geestengids, de goudsbloem, de mariachi... Een hartverwarmende film die zo goed als zeker een traantje zal weten te trekken; misschien ontroerde het mij ook wel omdat ik onlangs ook mijn eigen "'mama coco" ben verloren en de herinnering aan haar nog sterk is. Een Pixar die vele generaties mee zal gaan mark my words... Wie dit een waardeloze Pixar vindt heeft dringend psychiatrische hulp en bijstand nodig.

Schitterende familiefilm. Mooi verhaal, leuke humor en uiteraard een happy end!

Genoten van deze film. Film bleef ook daarna nog in mijn hoofd zitten.

Uitstekende film over een familie waarin muziek al generaties verbannen is totdat de jongste een gitaar oppakt. Een origineel verhaal waarin de Mexicaanse cultuur mooi is verwerkt. De animaties zijn prachtig (zoals gewend van Pixar) en de film bevat een paar mooie liedjes. Onderhoudend van begin tot eind en een ontroerende plottwist.

avatar van korenbloem02
'Gewoon' weer een leuke pixar. Prachte animatie vooral als je hem in UHD kunt zien. Echter heeft pixar een aantal films gemaakt wat genre overstijgend is en mij tot denken aan zet (Ratatouille, Inside Out, Up, Wall-E) en dat zorgt er voor dat films als deze een beetje als gewoontjes worden ervaren.

avatar van DVD-T
"El Mariachi"

Vanaf het "Kubo" moment in de film, waar Miguel op precies dezelfde wijze alle snaren van zijn gitaar raakt om een akkoord te spelen. Maar in plaats van velletjes papier krijgen we hier bladeren en worden we geïntroduceerd in de wereld van de doden. Ook leuk om zo een beetje het idee en de achtergrond van Dia De Los Muertos te leren. Velen kennen het wel uit verschillende films, waar het vaak dient als beeldvulling vanwege de vele kleuren, mooie kleuren en creaties en de uitbundigheid.

Met die "beeldvulling" zit het ook hier heel erg goed. Het land van de doden ziet er echt prachtig vormgegeven uit. Maar ook alle personages zien er fantastisch uit. De versieringen op de schedels is een erg leuke touch. Het verhaal is best aardig en werkt als geheel erg goed. Maar het zijn vooral de kleine, wat stillere momenten die echt impact maken. Zeker richting het einde weet Pixar weer heel wat los te maken. Erg knap hoe ze je echt onderdeel uit laten maken van hun films in plaats van alleen maar toeschouwer te zijn.

Wederom een Pixar film met liefde gemaakt. Prachtig gemaakt, leuke personages en een aantal hele mooie kleine momenten. Erg mooie score ook weer van Michael Giacchino.

avatar van Black Math
Ik heb een morbide fascinatie met de dood, wat vooral tot uiting kwam tijdens vakanties in sommige katholieke landen in Europa waar ze soms de resten van heiligen tentoonstellen in de kerken. Ik herinner me een kerk in Oostenrijk waarin we waren gevlucht vanwege een hevige onweersbui. In de kerk bleek een vitrinekast met schedels te staan die met elke bliksem natuurlijk extra oplichtten, wat natuurlijk voor een heerlijk morbide sfeer zorgde.

Het hele idee van Día de Muertos spreekt mij dan ook erg aan, dus wat dat betreft was dit wel een film die me interessant leek. Uiteindelijk is deze film verre van morbide, maar toch de moeite waard. Het geheel is erg kleurrijk geanimeerd, vooral het land van de doden. Het verhaal, waarin de hoofdpersoon in de familiegeschiedenis duikt, weet te amuseren en soms ook te ontroeren. Minpuntje is wel dat het een beetje moraliserend is over hoe belangrijk familie is; dergelijke moraaltjes horen helaas bij de huidige films uit de Disney stal waar Pixar ook bij hoort.

Positief is dan weer dat de muziek niet zo vreselijk is als in de meeste nieuwe Disney films, die qua muziek nogal grootst willen uitpakken. Dergelijke bombastische soundtracks zijn zelden aan mij besteed en je kan vaak ook niet eens goed horen wat ze nu zingen. Sommige liedjes hier pakken ook grootst uit, maar worden gezongen door een minder sympathiek persoon, terwijl ze eerder klein gehouden worden door de sympathiekere personages en dat sprak me wel aan.

Of het allemaal authentiek kan ik niet zeggen, maar de Mexicaanse dame waarmee ik de film keek was erg te spreken was over de moeite die de makers gestoken hebben in het zo trouw mogelijk afbeelden van de Mexicaanse cultuur, dus blijkbaar zit het wel goed. 3,5*.

avatar van Warning
Prima Pixar, kleurrijke familiefilm met Mexicaanse cultuur en folklore. Ik ben het wel eens met het minpuntje dat Black Math al aangaf, namelijk 'dat het een beetje moraliserend is over hoe belangrijk familie is; dergelijke moraaltjes horen helaas bij de huidige films uit de Disney stal waar Pixar ook bij hoort.'

avatar van Captain Proton
kennyg schreef:
Genoten van deze film. Film bleef ook daarna nog in mijn hoofd zitten.

Inderdaad, na een dag moest ik er nog steeds aan denken. Gebeurt me niet vaak. Een leuke film met hier een daar ook leuke humor, zoals 'Eh... gaan we vertellen dat in een dodenrijk geen toilet is?" en waar een onderkaak eraf valt, omdat de persoon verbaasd kijkt. Moraal zit inderdaad er weer dik op. Familie is belangrijk.

avatar van cantforgetyou
Erg leuke film hoor. Zeker weer een juweeltje van Pixar en Disney. Mooie animatie. Het verhaal is niet kinderachtig. Interessante manier om het hiernamaals te laten zien op deze manier. Ik hoopte nog wel te horen waar je heen gaat als je totaal vergeten bent. Dat wordt niet uitgelegd. Maar het jochie is aandoenlijk om naar te kijken. Zeer de moeite waard.

avatar van Rodger
Prima animatie,.. mooi gemaakt, leuk verhaal.. en veel bonte kleuren.
3.5 ***

avatar van Shadowed
Redelijke pixar.

Pixars zullen nooit mijn genre worden. In het vliegtuig naar Amerika toch maar meegepakt vanwege de oscar nominaties en hoge recensies. Ik dacht dat hier echt een juweel op het scherm zou zijn, maar ik zat ernaast, en is het voor mij niet veel meer dan een cliche pixar maar dit keer in Mexico.

Begon best hoopvol, toegegeven, de Mexicaanse buurten zijn mooi geanimeerd en komt de cultuur dan ook soms vrij dichtbij. De voice actors waren niet zo irritant als dat pixar meestal weleens wil doen. De grappen voelen ook iets minder geforceerd aan.

Helaas is het wel een cliche pixar waarvan je eigenlijk al naar het verhaal kan raden. Alleen hierom vind ik dat de film vrij weinig nieuws onder de horizon brengt en wist me daarom ook niet echt te overtuigen.

avatar van horizons
Leuke animatiefilm. Trekt aan het begin een beetje maar ontwikkelt zich gewoon netjes.

avatar van bjerik76
ik moest even inkomen in de film , maar eenmaal in de wereld van de doden word de animatie wel mooi, en het verhaal wat spannender.
( ik twijfel of een kind van 6 wel alles zal begrijpen hoe/wat) maar qua animatie ziet het er aantrekkelijk uit de film te kijken.
Speelduur is oké, maar langer had het ook niet hoeven te duren.
Pluspunt is ook niet dat er (te)veel liedjes in zitten, aangezien het thema toch over muziek maken gaat.
De twist had ik ook niet verwacht.

avatar van J.V.L.
Zeer mooie animatie en goed verhaal, emotioneel einde waar ik mij in kan verplaatsen. Ook de muziek was zeker in orde

avatar van Boneka
Een werkelijk fantastische animatie in de stijl van Moana. Vind deze stijl er een stuk mooier uitzien dan een volledig getekende versie a la the Lion King. Natuurlijk is Coco wel van deze tijd. Qua vormgeving zou ik deze prachtfilm 5 sterren willen geven, maar we hebben uiteraard ook een verhaal erbij. Wist niet dat het grootste gedeelte plaatsvond in het hiernamaals. Eerlijk gezegd niet helemaal mijn ding met al die skeletten. Daarom is mijn punt iets minder. Het verhaal daarin tegen boeit wel. Zijn motivatie is leuk bedacht. Had 'm wel wat meer willen zien spelen. De manier waarop dit is gedaan is subliem. Ben zelf geen gitaarspeler, maar dit ziet er zeer professioneel uit. Grappig is ook dat bijna alle personages of uit Mexico zelf komen of in de nabijheid van de makers zelf. Zo lijkt die oma sprekend op een oude vrouw in het zo pittoreske dorpje Paracho. Ook mooi zijn al die altaartjes Día de los Muertos die daar zo gevierd worden zoals bij ons in veel mindere maten Allerzielen dag ook op 2 november bij de Katholieken. De kerkhoven zien er daar dan schitterend uit met al die mooie lichtjes. Een hele andere beleving dan hier. En vergeten betekent een soort of definitieve dood althans in Coco.

Een dode film kunnen we Coco niet noemen, maar het is wel onlosmakelijk verbonden met de dood. En er zit zowaar een plotwending in. Beetje jammer is dat ik deze film gezien heb in het Engels. De film schreeuwt namelijk om de Spaanse taal. We zien dan ook nog heel wat Spaanse woorden voorbij komen. Helaas kon ik niet kiezen in Spaanse taal met Nederlandse ondertiteling. Er is wel een Spaanse versie maar dan met Engelse subtitles. Afijn Coco kijkt lekker weg is schitterend gemaakt en mag van mij zelfs een tweede deel krijgen.

avatar van Elchapo
Ik heb al zoveel animatie films gezien,maar dit slaat alles: wat een prachtig visueel spektakel en dito verhaal.4.5 stars.

avatar van david bohm
Hoog gewaardeerd, zoals wel meer animatie films. Deze steekt er voor mij niet boven uit hoewel Coco toch weet te raken. Miguel is een leuk personage en ook Coco mag er zeker zijn. De animatie an sich is in orde. De liedjes mwah.

avatar van El ralpho
Vergeet-me-nietje

Het leven na de dood: een eindeloos fascinerend thema, waar Pixar in Coco hun eigen unieke invulling aan geeft.Het resultaat is behoorlijk goed, al vond ik Coco wel pas goed op gang komen toen boven water kwam dat Ernesto de La Cruz Héctor om het leven gebracht had. Hoe de relatie tussen Coco en haar vader vervolgens getoond werd was prachtig en ook behoorlijk emotioneel. Het geeft de film een ziel.

Wel vond ik Coco een beetje traag op gang komen en konden de personages en het verhaal me in eerste instantie ook nog niet helemaal grijpen, hoe mooi het er allemaal ook uitzag. Het verhaal leek me in eerste instantie ook veel te dun, en hoewel dit later ruimschoots goedgemaakt werd neemt dit niet weg dat de eerste helft wel wat meer spanning had kunnen gebruiken.

Alle voors en tegens tegen elkaar afgezet verdiende Coco zeker mijn investering in de eerste helft, om mij vervolgens op een positieve manier te verassen in de tweede helft. De boodschap dat we onze dierbaren nooit mogen vergeten is daarnaast een belangrijk en mooi gegeven, dat ook nog eens op een mooie manier onderstreept wordt met de titelsong ''Remember me''. Pixar heeft weer een klein pareltje afgeleverd waarbij ik mij een stuk beter kan vinden in alle lof, ten opzichte van, bijvoorbeeld, het bejubelde Inside out.

avatar van HollandGermany
Onverwachts goed. Heb er weinig op aan te merken.

avatar van Pim1993
Prachtig!

avatar van Achilles
Wat een topper is dit! Van begin tot einde genoten. En nog..

avatar van Nonamanise85
Prachtige film! Kan 'm blijven kijken

avatar van LhKsoft
Zeer goed verhaal. Mooie animatie. Mijn gemoederen schoten vol. Zeker het kijken waard.

avatar van Gang_Star
Sterke Disney Pixar film die zich afspeelt tijdens de Día De Los Muertos. Een enerzijds vreemde film doordat de film zich vooral richt op de doden en het hiernamaals, maar welke uiteindelijk wel wordt verteld op de kenmerkende Disney wijze. En dus een verhaal met voldoende humor, wat minimale spanning en leuke personages. Enerzijds hartverwarmend en anderzijds bijna ontroerend wanneer Miguel de levensloop van zijn grote idool en zijn grootvader leert kennen. Uitgevoerd in een visueel prachtige wereld.