Záhrada (1995)

Alternatieve titel: The Garden

Slowakije / Frankrijk

geregisseerd door Martin Sulík
met Marián Labuda, Roman Luknár en Zuzana Šulajová

Verrassende ontdekkingen in een oude tuin helpen de dertiger Jakub zichzelf en de wereld beter te begrijpen. Komedie over een mysterieuze wereld in de tuin van een oud huis. Jakub is dertig jaar oud als hij geconfronteerd wordt met een grote hoeveelheid problemen. Hij is niet in staat zijn relatie met de getrouwde vrouw Tereza tot een goed einde te brengen, zijn werk bevalt hem niet en zijn vader, met wie hij zijn huis deelt, begrijpt hem niet. Jakub besluit tot een omvangrijke koerswijziging van zijn leven. Hij brengt een aantal dagen door in het verlaten buitenhuis van zijn grootvader, maar vermoedt niet dat zijn verblijf langer gaat duren dan gepland.

@ArnoldusK:
Als het allemaal zo luchtig en enorm makkelijk voor je was, leg mij dan eens uit hoe dat zat met die zwarte kat en waarom ze haar geest kwijt was geraakt ? En waarom ging ze zweven volgens jou ? Misschien dat je het allemaal doorgrond hebt, maar je moet bij een film als deze wel wat dieper dan het oppervlak graven om er uit te halen wat er in zit. Immers, als je zelf niet wilt graven dan blijft elke film die niet uitleggerig is (zoals deze), oppervlakkig. Dat lijkt me als regisseur ook een enorm dilemma. Als je niet veel wilt uitleggen of de kijker bij de hand neemt, zal je nogal eens beticht worden van oppervlakkigheid.

Overigens zit de kracht van deze film niet eens zo zeer in het filosfische, als veel meer in het heerlijk poetische sfeertje, dat je uiteraard wel moet liggen.

avatar van ArnoldusK
@gmx
Ik denk dat de aanwezigheid van de zwarte kat (een object van de natuur; van vlees en bloed) zorgde voor de genezing van Helena. Heel simpel omdat het een dier is en niet iets 'mechanisch of technisch'.
Ze ging zweven omdat ze waarschijnlijk in trance was, wellicht door haar constante aanwezigheid in de tuin en ze kwam op mij als 't ware over alsof ze een kind van de natuur was. Het had iets spiritueels en magisch; zoals Sulik 'de tuin' graag
wil projecteren.

Verder denk ik dat het inderdaad wel meevalt met de diepzinnigheid van deze film. Het ligt er nogal expliciet bovenop.
Ook klopt het dat het poetische sfeertje de boventoon voert, daarom ook 3 sterren

gmx
Ik kon die Ik kon die zwarte kat in eerste instantie niet goed plaatsen, maar misschien was het inderdaad slechts een object/symbool van de natuur, dat is inderdaad mogelijk. Ik denk dat het meer staat voor oude natuurlijke 'oplossingen', die we vergeten zijn in de technologische vooruitgang (historisch werden er magische krachten aan zwarte katten toegeschreven, maar dat ligt ook in de lijn die jij aangeeft)
Misschien had je te hoge verwachtingen of sprak het poetische, dromerige sfeertje je niet zo aan. Bij mij was het een schot in de roos.

Gehoord: ja! Dit is een filosofische film!

Ik heb de filosofie werkelijk gemist....

Ergo: ga geen filosofie studeren.

Verder-kabbel de kabbel de kabbel-

En toen viel ik in slaap.

Kierkegaerd schreef:

Ik heb de filosofie werkelijk gemist....

Onder andere hier kan je er wat meer over lezen: The garden/Martin Sulik - de Filmkrant net-versie van april 1996, nr 166

avatar van rensie32
Geweldige film! Ben nu wel benieuwd naar gelijksoortige films als deze, iemand met tips?

Aardig en lief filmpje, dat bol staat van de spiritualiteit en symbolische/religieuze verwijzingen. Film deed me overigens denken aan een Tarkovsky film vanwege de natuurbeelden, het gefilosofeer en gebruik van symboliek. Echter komt deze film in de verste verte niet in de buurt van de films van de grootmeester. Al moet ik wel zeggen dat het cinematografisch best mooie beelden bevat.

De scènes in de tuin vond ik er wel boven uit steken waarin Jakub in harmonie met de natuur is en van alles ontdekt. De scènes waarin hij de drie verschillende mannen ontmoet die hem allerlei wijsheden verkondigen kwam te prekerig over. Eigenlijk vond ik de gehele boodschap die de film uitdraagt er te dik op liggen, alsof SŠulík bang was dat de kijker de vele symboliek niet zou begrijpen.

Aangenaam filmpje al met al, maar echt indruk heeft het niet gemaakt.

kappeuter (moderator)
Krijgt re-release in de bioscoop: vanaf 19 juli in de bioscoop (Contact film)

avatar van beavis
heb er zin in!!

avatar van LimeLou
Yes! Hopelijk ook in Utrecht?

avatar van Spiekercoen
Zeker, vanaf 19 juli in 't Hoogt.

avatar van LimeLou
Dank je!

avatar van MatthijsGr00t
Zahrada is de eerste film die ik zie van de voor mij onbekende regisseur Martin Sulik. Zahrada is misschien wel de eerste Slowaakse film die ik zie. Na het zien van deze film zal dat ook zeker niet de laatste zijn want Zahrada is gewoon een erg fijn, fris filmpje. De film wordt op een fijne manier weergeven en voelt zeer prettig aan. De ontdekkingen en de levenslessen die het hoofdpersonage Jakub ervaart voelen ook als zeer prettig aan. Zahrada is een film met een achterliggende gedachte en is meer dan je alleen maar ziet en dat zijn films die me over het algemeen wel kunnen bekoren. Toch geef ik ‘maar’ drie sterren. Reden daarvan is hoofdzakelijk dat de film niet voldoende indruk wist achter te laten. De film kijkt fijn weg en zet je aan het nadenken tijdens de film. Maar een paar uur later is dat gevoel al weer voorbij en dat is de voornaamste reden voor de ruime 3 sterren die de film krijgt.

avatar van Lexcoaster
Aansstaande dinsdag ga ik deze film zien in Filmtheater Rialto te Amsterdam. Ben heel benieuwd.

avatar van John Lee Hooker
Redelijk authentiek verhaaltje over een Slowaakse tuin waarin een aantal gebeurtenissen plaatsvinden die niet direct verklaarbaar zijn maar achteraf toch vrij nietszeggend blijven. In een mierenhoop stappen bijvoorbeeld. Er worden weinig fouten gemaakt en een handjevol onbekende acteurs voldoet aan de normen om een aangename kijkbeurt te garanderen maar echt bijzonder vind ik het niet. Zomaar je auto mee laten nemen terwijl de andere kapot is, de voeten van een onbekende man wassen als deze enkele religieuze uitspraken doet en het urineren van Jakub's verwonde hand na het ongelukje met de appelmachine... telkens vond ik het iets te flauw. Het was iets te ontdekkerig en avontuurlijk in verhouding met de werkelijke situatie waarin ze zich bevonden.

Hm.. men werd hier allemaal kennelijk heel erg vrolijk van deze zonnige film.

Ik vond er eigenlijk maar heel weinig aan. Jammer.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Komt binnenkort op DVD uit in Nederland (contact film/filmfreak)

gmx schreef:
Het enige stuk dat ik nog niet helemaal snap is toen ze niks meer zei en die zwarte kat haar 'geest' teruggaf. Waarom was ze haar geest in eerste instantie uberhaupt verloren ?
Moest er ook even over nadenken, maar ook hier is de uitleg denk ik redelijk eenduidig:

De kat heet Baruch, een verwijzing naar de 17e eeuwse filosoof Baruch Spinoza. De scene verbeeldt dus vrij letterlijk dat de filosofie van Spinoza de ziel terugbrengt in het leven van de hoofdpersonen. Een quote van Wikipedia maakt duidelijk hoe precies:
Onder de natuurfilosofen is hij een radicaal die de wonderen van Christus ontkende en geen andere verklaring accepteerde dan die gebaseerd op de rede. Hij stelde dat de Bijbelse profeten gewone mensen waren met een uitzonderlijke verbeeldingskracht die niet namens God spraken.
Spinoza ontwikkelde een filosofie waarin theologie geen rol speelde en ongeacht welke religie toepasbaar is. Hij stelde dat God en natuur hetzelfde zijn en dat inzicht in de natuur ook de kennis van het goddelijke verhoogt.
Net als Rousseaus idee van de nobele wilde is het ook bij Spinoza inzicht in of terugkeer naar de natuur dat de ziel rust geeft.

Jammer genoeg is de hele film zo schematisch opgebouwd. De hele setting, elke naam, elke handeling, elk personage staat erg letterlijk voor iets, of verwijst naar iets. Enkele voorbeelden:
- Het kaalscheren van de vader verwijst naar het Bijbelse verhaal van Simpson. Door het afscheren van diens haar werd hij van zijn kracht beroofd en kon hij worden uitgeleverd aan de Filistijnen. Ook in The Garden heeft het afscheren van het haar hetzelde effect: het berooft de vader van zijn macht over de zoon. In de opvolgende restaurantscene is die machtsrelatie inderdaad doorbroken.
- De vechtscene van Jakub en vader verwijst naar het bijbelse verhaal van Jakob die met God vocht. Nadat hij overwon kreeg werd hij gezegend. Ook in deze film volgt na het vechten de goedkeuring (zegen) van de vader.
- Rousseau komt voorbij en lepelt nog eens letterlijk zijn filosofie op.
- De reis van de stad naar het platteland als symbool voor een spirituele reis is veelvoorkomend in de kunstgeschiedenis.
- Net als de tuin (van Eden) als paradijselijk oord.
- Een bouwvallig huis symboliseert de gebrekkige staat van de ziel van het hoofdpersonage.
- etc.

Kortom: het is nogal dwingend allemaal. Niet echt veel aan de verbeelding overlatend.

avatar van Verhoeven
Ik Doe Moeilijk schreef:

En zie daar mijn probleem met de film.

avatar van wibro
In mij recensie van juli 2008 schreef ik het volgende over deze film;

Film kon mij toch niet meer zo bekoren als toen ik hem voor de eerste keer zag. De film had wel iets poëtisch, inderdaad, maar de filosofische boodschap stelde toch ook weer niet zo veel voor.

Tja, dan heb ik dus niet goed opgelet, want de filosofische boodschap zit samengevat in de laatste scène; Helena die zich losmaakte van de tafel en boven die tafel bleef zweven. De boodschap lijkt mij duidelijk. De tafel staat voor de gedragscodes, voor het "moeten" die jouw verhinderen het leven te "leven". Helena had dat goed begrepen of beter gezegd, voelde dat perfect aan. Het kwam er eigenlijk op neer dat zij de ladder - die staat voor alle gebruiksaanwijzingen waar wij in het leven doorgaans mee worden doodgegooid - had weggegooid na erop geklommen te zijn. Dit laatste duidelijk met verwijzing naar de filosoof Ludwig Wittgenstein*.
Ik voel mij daarom ook genoodzaakt na herziening mijn waardering voor deze film naar boven bij te stellen, niet vanwege Jacob en zijn pa - zo enthousiast was ik niet over die personages - maar vooral toch om mijn fascinatie voor die wonderschone Helena én natuurlijk de verborgen filosofische boodschap.

* Tractatus logico-philosophicus: Stelling 6.54

avatar van 93.9
Hoop dat Contact Fillm voorlopig door gaat met het uitbrengen van zulke parels op dvd.
Prachtige film en wat een mooie pop die Helena. Ja dat kan ook een hoop bijdrage in combinatie van al dat andere moois..

Deze stond in mn geheugen als een prachtige magische film dus maar eens aangeschaft en herzien.
Uiteindelijk valt het wat mee/tegen. De filosofische ontwikkeling wordt er wat te dik opgelegd door de langstrekkende filosofen. Lijkt idd bijna wat onzekerheid van Sulik. Er blijft toch genoeg verhulde symboliek, de beelden zijn best aardig, het gebeuren boeiend genoeg maar vooral die bijzonder magisch(sur)realistische sfeer maakt het een opvallend en genoeglijk filmpje. Wel enorm krakerige dvd kwaliteit trouwens. Magoe: niet zó magisch als ik me herinnerde maar niettemin een alleraardigst sprookje.

avatar van John Milton
Genoeglijk is een goed woord, wat mij betreft.