Córki Dancingu (2015)

Polen
Komedie / Drama

geregisseerd door Agnieszka Smoczynska
met Marta Mazurek, Michalina Olszanska en Jakub Gierszal

Het is een donkere nacht aan de rand van het water. Een familie van musici komt de zeemeerminnen (sirenen) Silver en Gold tegen. Nadat ze de familie ervan verzekeren dat ze ze niet zullen opeten, worden de lieftallige zeemeerminnen aangemoedigd om zich aan te sluiten bij de "The Figs and Dates band" in een neon verlichte dansclub in Warschau. Terwijl Silver verliefd raakt op de mooie blonde bassist Mietek, wordt Golden steeds sluwer en kan zij haar bloeddorstige natuur niet langer onderdrukken. Golden vreest dat de relatie van haar zus ervoor zal zorgen, dat hun gemeenschappelijke droom van zwemmen zal moeten plaatsmaken voor een nieuw leven in Amerika.

avatar van perceived
Horror uit Polen! Klinkt als een goede combi (lijkt me echt een horror-land) maar heb nog nooit een Poolse horrorfilm gezien. Ben serieus benieuwd naar deze.

avatar van John Milton
perceived schreef:
Mjeh. Ik zie het niet echt terug in de trailer...
Staat inmiddels op IMDb als.... Musical!

avatar van perceived
Had de trailer nog niet bekeken (kijk zelden trailers) John Milton Nu wel
Ziet eruit als een Pools semi-hipster filmpje waar ik Horror noch Musical in herken

avatar van Biosguru
Raar en ongemakkelijk. Jammer dat het net niet helemaal werkt. Er zitten genoeg leuke vondsten in, maar het wil maar niet optellen.

avatar van TornadoEF5
Dit wil ik zien!

avatar van joolstein
Een vrij vreemde en ook wel unieke film, die draait om twee mensetende zeemeerminnen. De film begint als die twee zeemeerminnen Golden (Michalina Olszanska) en Silver (Marta Mazurek) de keuze maken om in de mensenwereld te gaan leven. Ze gaan wonen in het Poolse Warschau, waar ze mogen optreden in een cabaret als de "The Lure." Maar de zussen kunnen zich niet zo heel gemakkelijk aanpassen aan hun nieuwe leven. De twee zussen en de andere zingen dan liedjes in de nachtclub en dat zingen is door de hele film heen geweven, wat de film dan ook gedeeltelijk musical, gedeeltelijk tragedie en gedeeltelijk melodrama maakt en valt of staat met hoe leuk je de liedjes in het Pools vind. De film is verder mooi, abstract en dromerig weergegeven wat het wel interessant maakt maar soms, mede door de liedjes, ook wat moeilijk is te volgen. De twee dames die de sirenen speelde waren zeer goed en oogde zowel onschuldige, als verleidelijk, als ook angstaanjagend. Daarnaast zijn er ook nogal wat personages die er niet toe doen. Zo is er een politieagente die na een moord op het strand onderzoek doet naar de zussen en na een potje lesbische vissenseks plots is verdwenen. Ook is er een mysterieuze man die de zussen aanmoedigt om hun instincten te volgen maar wat of wie hij was, is niet te zien. Voor spanningsvolle, schrikaanjagende of groteske scènes hoef je de film niet te kijken. Er is wat bloed maar het is vooral de vormgeving van de zeemeerminnen die indruk maakt. Het verhaal verschillend verder niet heel veel van de Deense schrijver Hans Christian Andersen en is in de kern hetzelfde liefdesverhaal. Maar door de apartere invalshoek, de leuke personages en de setting is het best een leuke film.

avatar van John Milton
Imagine if Gaspar Noé and (the late) Andrzej Zulawski collaborated on a remake of “The Little Mermaid” and you’ll have a faint idea of what to expect from Agnieszka Smoczynska’s “The Lure,” a wonderfully demented new musical that bridges the gap between Hans Christian Andersen and Nine Inch Nails.” – David Ehrlich

‘De musical voor wie niet veel had met La La Land’, zo zag ik The Lure laatst aangeprezen worden. In hoeverre ik daar achter durf te staan weet ik nog niet zeker, maar feit is wel dat The Lure het over een compleet andere boeg gooit: een moderne Poolse bewerking van Hans Christiaan Andersens bekende Kleine Zeemeermin sprookje, maar dan als ‘80’s disco-musical met horrorelementen. Nachtclubs, naakte dames, en mens verslindende zeemeerminnen.

Zeemeermin zusjes Silver (Marta Mazurek) en Golden (Michalina Olszańska) gaan vanaf het strand met een paar muzikanten mee naar een burleske nachtclub en krijgen daar snel hun eigen act. Een van hen ziet wel wat in de liefde, terwijl de ander voornamelijk smakelijke hapjes ziet. Bijzonder genoeg hebben de bijna altijd blote dames in droge staat benen (geslachtsorganen zijn opvallend afwezig), en wanneer nat gespetterd, komt er een lange vin/staart tevoorschijn. Mazurek en Olszanska zijn goed gecast en lijken behoorlijk wat lol te hebben. Met name Olszanska zou ik wel meer van willen zien, mooie dame, fijne uitstraling.

Is the Lure een metafoor over hoe we omgaan met (jonge vrouwen) in onze maatschappij? Met vreemdelingen? Transgenders? Is het bewust dat deze jonge, meiden van ver weg, een baantje krijgen in de adult entertainment industrie? ‘It’s hard not to think of Silver and Golden’s mermaid-ness as a psychosomatic response to Poland’s gender-based oppressions’, schreef Diego Semerene voor Slant Magazine. Food for thought. De film is overigens prima te waarderen zonder er diep over na te denken, maar dat wel doen en kijken hoe regisseur Agnieszka Smoczynska daar op speelse wijze aan lijkt te refereren (of ons gewoon met de neus op de feiten drukt, afhankelijk van hoe je erin staat), heeft wel degelijk meerwaarde.

Er rammelt hier en daar misschien wat, maar wie te porren is voor een weird horror musicalsprookje, moet The Lure beslist een kans geven.

avatar van Bélon
John Milton schreef:

Grappig Ik heb niet veel met La La Land en ik dacht tijdens het kijken van deze film inderdaad "Dit is i.t.t. La La Land wél een leuke musical". Vind het meer Fantasy/Musical dan Drama/Komedie (maar misschien ging de Poolse humor langs mij heen): een musicalsprookje inderdaad zoals jij zegt.

Leuk tussendoortje.

avatar van IH88
The Lure

Sterk. The Lure is een vreemde, dromerige en beetje gotische musical. Regisseur Smoczynska heeft er een kleurrijke, maar tegelijkertijd ook horrorachtige filmbelevenis van gemaakt. Met twee fantastische acteerprestaties van Mazurek en Olszanska, en vooral Olszanska is echt een ontdekking. Leuke dame. Je hebt eigenlijk geen moment het idee waar het verhaal heengaat en dat maakt het wel interessant. De muziek is een beetje hit and miss, maar er zitten wel een paar pareltjes in. Vooral door de overtuiging waarmee het wordt gebracht, en het trieste en bloederige einde past er helemaal bij.