• 10.586 nieuwsartikelen

Met onder meer: Marta Mazurek en Michalina Olszańska

Gesproken taal: Pools

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Córki Dancingu

Het is een donkere nacht aan de rand van het water. Een familie van musici komt de zeemeerminnen (sirenen) Silver en Gold tegen. Nadat ze de familie ervan verzekeren dat ze ze niet zullen opeten, worden de lieftallige zeemeerminnen aangemoedigd om zich aan te sluiten bij de "The Figs and Dates band" in een neon verlichte dansclub in Warschau. Terwijl Silver verliefd raakt op de mooie blonde bassist Mietek, wordt Golden steeds sluwer en kan zij haar bloeddorstige natuur niet langer onderdrukken. Golden vreest dat de relatie van haar zus ervoor zal zorgen, dat hun gemeenschappelijke droom van zwemmen zal moeten plaatsmaken voor een nieuw leven in Amerika.

avatar van perceived

perceived

Horror uit Polen! Klinkt als een goede combi (lijkt me echt een horror-land) maar heb nog nooit een Poolse horrorfilm gezien. Ben serieus benieuwd naar deze.

avatar van John Milton

John Milton

perceived schreef:

Mjeh. Ik zie het niet echt terug in de trailer...

Staat inmiddels op IMDb als.... Musical!

avatar van perceived

perceived

Had de trailer nog niet bekeken (kijk zelden trailers) John Milton Nu wel

Ziet eruit als een Pools semi-hipster filmpje waar ik Horror noch Musical in herken

avatar van Biosguru

Biosguru

Raar en ongemakkelijk. Jammer dat het net niet helemaal werkt. Er zitten genoeg leuke vondsten in, maar het wil maar niet optellen.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Dit wil ik zien!

avatar van joolstein

joolstein

Een vrij vreemde en ook wel unieke film, die draait om twee mensetende zeemeerminnen. De film begint als die twee zeemeerminnen Golden (Michalina Olszanska) en Silver (Marta Mazurek) de keuze maken om in de mensenwereld te gaan leven. Ze gaan wonen in het Poolse Warschau, waar ze mogen optreden in een cabaret als de "The Lure." Maar de zussen kunnen zich niet zo heel gemakkelijk aanpassen aan hun nieuwe leven. De twee zussen en de andere zingen dan liedjes in de nachtclub en dat zingen is door de hele film heen geweven, wat de film dan ook gedeeltelijk musical, gedeeltelijk tragedie en gedeeltelijk melodrama maakt en valt of staat met hoe leuk je de liedjes in het Pools vind. De film is verder mooi, abstract en dromerig weergegeven wat het wel interessant maakt maar soms, mede door de liedjes, ook wat moeilijk is te volgen. De twee dames die de sirenen speelde waren zeer goed en oogde zowel onschuldige, als verleidelijk, als ook angstaanjagend. Daarnaast zijn er ook nogal wat personages die er niet toe doen. Zo is er een politieagente die na een moord op het strand onderzoek doet naar de zussen en na een potje lesbische vissenseks plots is verdwenen. Ook is er een mysterieuze man die de zussen aanmoedigt om hun instincten te volgen maar wat of wie hij was, is niet te zien. Voor spanningsvolle, schrikaanjagende of groteske scènes hoef je de film niet te kijken. Er is wat bloed maar het is vooral de vormgeving van de zeemeerminnen die indruk maakt. Het verhaal verschillend verder niet heel veel van de Deense schrijver Hans Christian Andersen en is in de kern hetzelfde liefdesverhaal. Maar door de apartere invalshoek, de leuke personages en de setting is het best een leuke film.

avatar van John Milton

John Milton

Imagine if Gaspar Noé and (the late) Andrzej Zulawski collaborated on a remake of “The Little Mermaid” and you’ll have a faint idea of what to expect from Agnieszka Smoczynska’s “The Lure,” a wonderfully demented new musical that bridges the gap between Hans Christian Andersen and Nine Inch Nails.” – David Ehrlich

‘De musical voor wie niet veel had met La La Land’, zo zag ik The Lure laatst aangeprezen worden. In hoeverre ik daar achter durf te staan weet ik nog niet zeker, maar feit is wel dat The Lure het over een compleet andere boeg gooit: een moderne Poolse bewerking van Hans Christiaan Andersens bekende Kleine Zeemeermin sprookje, maar dan als ‘80’s disco-musical met horrorelementen. Nachtclubs, naakte dames, en mens verslindende zeemeerminnen.

Zeemeermin zusjes Silver (Marta Mazurek) en Golden (Michalina Olszańska) gaan vanaf het strand met een paar muzikanten mee naar een burleske nachtclub en krijgen daar snel hun eigen act. Een van hen ziet wel wat in de liefde, terwijl de ander voornamelijk smakelijke hapjes ziet. Bijzonder genoeg hebben de bijna altijd blote dames in droge staat benen (geslachtsorganen zijn opvallend afwezig), en wanneer nat gespetterd, komt er een lange vin/staart tevoorschijn. Mazurek en Olszanska zijn goed gecast en lijken behoorlijk wat lol te hebben. Met name Olszanska zou ik wel meer van willen zien, mooie dame, fijne uitstraling.

Is the Lure een metafoor over hoe we omgaan met (jonge vrouwen) in onze maatschappij? Met vreemdelingen? Transgenders? Is het bewust dat deze jonge, meiden van ver weg, een baantje krijgen in de adult entertainment industrie? ‘It’s hard not to think of Silver and Golden’s mermaid-ness as a psychosomatic response to Poland’s gender-based oppressions’, schreef Diego Semerene voor Slant Magazine. Food for thought. De film is overigens prima te waarderen zonder er diep over na te denken, maar dat wel doen en kijken hoe regisseur Agnieszka Smoczynska daar op speelse wijze aan lijkt te refereren (of ons gewoon met de neus op de feiten drukt, afhankelijk van hoe je erin staat), heeft wel degelijk meerwaarde.

Er rammelt hier en daar misschien wat, maar wie te porren is voor een weird horror musicalsprookje, moet The Lure beslist een kans geven.

avatar van Bélon

Bélon

John Milton schreef:

Grappig Ik heb niet veel met La La Land en ik dacht tijdens het kijken van deze film inderdaad "Dit is i.t.t. La La Land wél een leuke musical". Vind het meer Fantasy/Musical dan Drama/Komedie (maar misschien ging de Poolse humor langs mij heen): een musicalsprookje inderdaad zoals jij zegt.

Leuk tussendoortje.

avatar van IH88

IH88

The Lure

Sterk. The Lure is een vreemde, dromerige en beetje gotische musical. Regisseur Smoczynska heeft er een kleurrijke, maar tegelijkertijd ook horrorachtige filmbelevenis van gemaakt. Met twee fantastische acteerprestaties van Mazurek en Olszanska, en vooral Olszanska is echt een ontdekking. Leuke dame. Je hebt eigenlijk geen moment het idee waar het verhaal heengaat en dat maakt het wel interessant. De muziek is een beetje hit and miss, maar er zitten wel een paar pareltjes in. Vooral door de overtuiging waarmee het wordt gebracht, en het trieste en bloederige einde past er helemaal bij.

BBarbie

Heel aparte musical over twee zeemeerminnen met een dun sprookjesachtig verhaaltje en hier en daar een scheutje horror. Prima geacteerd door Marta Mazurek en de bloedmooie Michalina Olszańska (Já, Olga Hepnarová), die beiden lekker in hun (blote) vel lijken te zitten. De soundtrack ligt aangenaam in het gehoor.

avatar van Woland

Woland

Ja, dit was best wel leuk. The Lure is een behoorlijk aparte film, waarin van vele genres wel een snufje te vinden is - fantasy, komedie, horror, romantiek, drama, en dit alles opgediend met een hoop muziek en extravagantie. Normaal gesproken heb ik het niet zo op musicals, maar in deze context werkte het voor mij wel. Fijne verrassing.

avatar van leatherhead

leatherhead

Erg leuk filmpje dat elementen uit allerlei genres vist en die samensmelt tot een excentriek geheel. Niet alle muzikale stukken werken even goed en naar het einde toe werd het allemaal wat minder speels, maar voor de rest weinig op aan te merken. Twee sterke leads, visueel leuk stijltje (veel blauw en groen), bij momenten lekker weird en de mix tussen genres houdt de film constant levendig. Dikke 3,5*.

avatar van Basto

Basto

Heerlijke originele horrormusical. Poolse camp, maar wel met veel gevoel en prachtig gefotografeerd. Had deze blind aangeschaft in de Criterion sale en dat bleek een voltreffer! Een van de creatiefste werkjes die ik het afgelopen jaar gezien hebt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Wel een prima film dit, die een mix bevat tussen een hoop genres. Voornamelijk musical, want de horror, komedie, fantasy en drama wisselen elkaar gelijkwaardig af. Toch vond ik het jammer dat de musical de overhand neemt, want de snelheid waarmee de nummers achter elkaar komen is wat eentonig.

In ieder geval is het duidelijk dat je een redelijk uniek project voor je kiezen krijgt. Een soort volwassenen versie van de kleine zeemeermin. Smoczynska wil dit alleen wel heel erg duidelijk maken door zich belachelijk veel te focussen op nudity. Zo veel dat het me op den duur ging irriteren, en dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.

Visueel verder wel degelijk. Cinematografie en kleurtjes zien er goed uit, soms zijn de decoraties alleen wat kaal waardoor je tegen wat lege settings aankijkt. Voor een film die zich bijna uitsluitend mikt op visueel vlak is dat wat tegenvallend. Absurd is het zeker, maar dat betekent niet altijd dat het meteen goed is.

Acteerwerk vond ik ook maar half. Het is degelijk, maar ook niet bijzonder. De twee dames hebben zo hun momenten, maar acteren iets te gemaakt. Ook de bijpersonages vallen niet al te veel op, met uitzondering van Preis en Gierszał. Nummertjes zijn verder wel pakkend, met een paar briljante stukjes, maar soms ook wat mindere stukjes.

Het duurt allemaal niet te lang, maar ik kan niet zeggen dat ik met volle toeren kon genieten. Vooral de belachelijke focus op nudity zorgt voor wat irritaties. Het is na een tijdje wel duidelijk dat dit geen kindervariant is van het sprookje, leg de focus er dan ook niet zo dik op. Verder kent het The Lure nog een paar waanzinnige stukjes, maar die beperken zich tot 2 scenes. Dat is de sequentie van "The Loop" en de operatie.

Degelijke film. Niet perse goed voor een snel tussendoortje, maar apart genoeg om op te vallen. Kon wat werk hebben op het audiovisuele vlak, maar is ook niet dramatisch. Sterke kleurtjes, paar briljante scenes, maar verder The Lure komt niet heel ver boven de middelmaat uit.

Onderhond

• 11938 stemmen

Staat nu ook gewoon op Netflix. Zoveel eenheidsworst toch daar.

avatar van bjerik76

bjerik76

komedie ?? vond hier niks komisch aan.

Zeker geen B film.

het camerawerk is goed, en ook de meerminnen zijn zeer mooi gemaakt.

Het verhaal is ( ook helaas weer bij deze meerminnen) een stuk minder . Dit komt vooral door de liedjes.

Meerminnen houden van zingen, maar om nou een musical ervan te maken.... het haalde de hele spanning naar beneden. Ook gaande film wel erg snel, dat ze meerminnen gelijk goed kunnen lopen, en eigenlijk alles al weten hoe het eraan toe gaat op het land..

Jammer want aan het camerawerk en de effecten van de meerminnen lag dit zeker niet.

Het eind was ook wel weer jammer.

avatar van mezzanine

mezzanine

Ideaal: het complete songfestival in 90 minuten, maar dan wel leuk.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Best tof.

Totaal geen idee wat te verwachten maar het vrouwtje was van huis dus had ik eindelijk nog eens vrij spel in de filmkeuze. Quota waarmee ik voor haar rekening moet houden zijn onder meer geweld, naakt en rariteiten. Laat dat nu net enkele aspecten zijn die veelvuldig aanwezig zijn in deze film.

Dat zorgt voor een mengelmoes aan genres. Het is een beetje musical, een beetje komedie, een beetje horror, noem maar op. Er zit van alles wat in, zonder dat het daardoor een ongecontroleerde kakofonie wordt. Dat op zich is al knap. Naast al die elementen heerst er ook zo'n vuil Oostbloksfeertje. Naar het einde toe wordt het mij wel een tikje te dramatisch. Dan verliest de film mij een beetje.

avatar van eRCee

eRCee

• 1919 stemmen

Als je weet dat je naar een Poolse film gaat kijken met zeemeerminnen en musical- en horrorelementen, dan verwacht je het een en ander. Maar hoewel Córki Dancingu de genoemde elementen inderdaad biedt, wordt het nooit specialer, toffer, creatiever dan je op basis van het uitgangspunt al mag verwachten. Met de sfeer zit het wel goed, echter qua verhaal, cinematografie en montage zag ik er weinig bijzonders in. En een groot pijnpunt: muzikaal is het bijzonder zwak. Dat is natuurlijk fnuikend voor een musical. Ik heb me zelfs zitten vervelen, hoewel er dan ook wel weer scenes voorbij komen die sfeervol zijn en je terugbrengen.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Musicals.... Ik krijg dan vaak associaties met zoetsappige Disney-acts of hoe India nou net laat zien hoe je geen films moet maken. Maar sommige musicals kunnen er ook zeker mee door. The Lure was er eentje van. De titel zag ik al enkele keren voorbij komen, maar toen ik hem op de Netflix-lijst zag, besloot ik mijn kans te grijpen.

The Lure is een Poolse... Horror? Fantasie? Musical? Komedie?... Een klein minpuntje: het speelt zich overduidelijk af in de jaren 70 of 80, maar je merkt niks maar dan ook niks van het Sovjet regime en dergelijke covers uit het westen gebeuren niet in trendy clubs, maar geheel ondergronds om uit de handen van de Stasi-versies te blijven.

Maargoed... Je kan niet alles hebben. De creatieve opzet werkt in alle opzichten prima mee.

Alles draait om een zekere club: Corki Dancingu die wordt gerund door Kryzia. De sfeer lijkt er altijd goed te zijn, de muzikanten zijn vrolijk en vrijwel alles wordt met een luid applaus afgedaan. Dan krijgen ze te maken met twee nieuwe deelnemers; twee mysterieuze jonge meisjes, zeemeerminnen nota bene die naar de namen Silver en Gold luisteren. Geen schrik, geen verontwaardiging... de meisjes kunnen nog wel eens het imago van de club doen verbeteren met hun buitengewone gave. Geen mens in het publiek die raar opkijkt als ze daar op het podium met hun staarten zwaaien, ze zijn iconen geworden.

Daar komt wel het nodige bij kijken: Silver wordt verliefd op bassist Mietek; die er ook geen moeite mee heeft dat deze glibberige staart en de geslachtsloosheid in de weg wilt zitten. Gold echter... krijgt toch wel een bepaalde soort van honger. Hier kunnen we erop uitmaken dat Zeemeerminnen absoluut niet die stralend lachende met fonkelende ogen animaties zijn zoals we die wel uit de tekenfilms gewend zijn.

En hierbij schuwt de film niks. De moorden en de bodyhorror gaat naar de New French Wave en de Cronenberg af en de duistere kanten, trekjes en gezichtsuitdrukkingen worden hier fantastisch weergeven. Ook het onderlinge vissentaal die deze meisjes spreken is een mooi gegeven. De musicals zijn hypnotiserend en weten je toch wel mee te slepen. Vooral het hoofdnummer. Mooie synthersize-stukken met toch wel geinige en rakende teksten.

Het einde is erg cru en pijnlijk.

The Lure is een prachtige, creatieve Poolse verschijning. Goed geacteerd, prachtig kleurgebruik en angstaanjagende monsters die er achter de buitengewone schoonheid verborgen zit. Alleen de tijdsgeest... Het had net zo goed in het heden af kunnen spelen.

avatar van K. V.

K. V.

Een Poolse horrormusical over zeemeerminnen, het was eens wat anders. De liedjes waren vermakelijk en de cast deed het ook goed. Het verhaal verveelde niet, was eens leuk om gezien te hebben.

avatar van Stannieboy

Stannieboy

Een van de meest waardeloze films die ik ooit heb gezien

avatar van Basto

Basto

Herzien

Wat blijft dit toch een ongelofelijk fijn en origineel filmpje. Echt helemaal mijn ding. Visueel uitbundig, vrouwelijk schoon, foute popdeuntjes en absurd gestileerd gedrag. En een fijne compacte speelduur.

Klein meesterwerkje. Gaat dat zien!

4,5 blijven fier overeind

avatar van Noodless

Noodless

Een horrormusical uit Polen over zeemeerminnen Toegegeven musicals werken meestal niet echt voor mij, maar met de focus op de horrorchallenge en over mythische sirenen verdient de film een kansje. Het verhaal stelt niet veel voor wat op zich gezien het genre nog niet echt een probleem hoeft te vormen. Er zijn nog heel wat andere pluspunten die ingevuld kunnen worden. Helaas is dat wel een probleem. De zeemeerminnen dreigen op geen enkel moment en de gemakkelijke wijze hoe ze gewoon bij de mensen konden vertoeven komt niet echt over. De muziekstukjes zijn niet echt vervelend, maar halen wel het tempo uit de film en geven geen meerwaarde. Hier en daar wat gore en de twee meisjes zijn vaak naakt te zien. Gewoon niet mijn ding....3/10

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Bizarre film met een nog meer vreemder plot. Een Poolse musical horror zoals hier al eerder vermeld. Origineel is het wel. Inhoudelijk stelt het misschien allemaal niet zo veel voor, er is wel de nodige aandacht besteed aan de uitwerking.

De zeemeerminnen zagen er catchy uit, knap, maar niet ongevaarlijk, integendeel zou ik zelfs zeggen. Zo zag ik ze nog niet eerder. Hun staart had meer weg van een paling dan een sierlijke vinnenstaart. Verder is de schaamstreek glad en praten ze een soort geheimtaal met elkaar.

Al die songs hoefden voor mij eigenlijk niet. Ze haalden me te veel uit het verhaal. Fijn einde ook, hard, meedogenloos. Best een meevaller dit!