Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door George Lucas
met Liam Neeson, Ewan McGregor en Natalie Portman

Wanneer de slechte Trade Federation van plan is om de vredige planeet Naboo te veroveren, moet de Jedi-strijder Qui-Gon Jinn samen met zijn leerling Obi-Wan Kenobi proberen dit te voorkomen. Zij krijgen hulp van de jonge Koningin Amidala, en de Gungan Jar Jar Binks. Tijdens hun avontuur komen ze terecht op de planeet Tatooine, waar ze de jonge Anakin Skywalker tegenkomen. Qui-Gon en Obi-Wan zien in hem een mogelijk Jedi, en willen 'm gaan trainen.

avatar van Phoenix
Heb de afgelopen 2 dagen eindelijk eens een x aandachtig alle Star Wars films in de verhaalvolgorde gekeken (eerst dus Phantom Menace, als laatste Return of the Jedi). Eerst wilde ik deze films 4 sterren geven, maar na het zien van de andere films gaan er meteen 1,5 af. De sfeer uit de andere films is zo veel beter en vooral de afwezigheid van Jar Jar is een verademing. 2,5* dus voor de mooie effects (die op het grote doek waarschijnlijk nog veel beter tot zijn recht komen, maar je kan niet alles hebben) en een paar spannende scènes.

Het feit dat de film echt het eerste deel is van de 3(?) trilogieën doet de film natuurlijk ook wel goed.

V was briljant (5 sterren), IV en VI (4,5 sterren) waren geweldig, II was i.i.g beter dan deze en wel aardig 3-3,5 sterren, maar deze film balanceert op de lijn van vrij goed tot heel slecht.

het gevecht tussen Darth Maul, mcGregor en Neeson, de podrace en enkele speciale effecten vormen de goede punten.

het acteren van Neeson (ijskoud, alsof hij joden aan het bevrijden is), de flauwe dialogen ('there's always a bigger fish') en de over- kill aan technische snufjes van de makers vormen de slechte punten.

jar jar was zo flauw (bijna een persiflage op zichzelf), dat ie weer leuk werd. vooruit 3 sterren.

avatar van thunderball
Tja, deze viel bar tegen natuurlijk na al die jaren van wachten en die grote reclame campagne.

Grootste probleem is gewoon dat er te veel gemekkerd wordt en er te weinig vaart en actie in de film zit.

Na een uur film is het verhaal eigenlijk nog voor geen meter opgeschoten!

Het hoogtepunt vd film is uiteraard het titanengevecht met Darth Maul, helaas weet Lucas ook dit nog ietwat te verpesten door er ook nog Anakin tussen door te monteren. Feitelijk duurt het gevecht ook te kort, had lekker lang moeten duren net als vroeger in bv Empire.

De potrace is natuurlijk wel spectaculair maar voor de voortgang vh verhaal vrij overbodig en de film schoot tot dan toe al niet op.

En ben ik nu de enige die Jar Jar wel leuk vond? Maar ik heb dan ook een onvolwassengeest!

Meer dan 3 sterren is de film echt niet waard.

avatar van dave
heb hem net gezien.. ik moet zeggen dat ik de lightsabre gevechten echt geslaagd vond in deze film, dat is iets wat me echt opviel!
het verhaal op zich viel ook wel mee.. maar wat ik het ergst vond was de intrede van een aantal onbenullige, oppervlakkige maar toch belangrijke personages zoals little anakin( aan wie ik me heb doodgeërgerd, de jonge Obi-one die zich bijna de hele film niet laat zien, de met momenten erg irritante JarJar Binks en Darth Maul, die veel te weinig in beeld is gekomen...

Verder lag ik echt strike met Yoda, die plots een snor had!

Maar voor de rest had ik echt een nostalgisch gevoel. Ik begon die Luke Skywalker, Solo, Prinses Leia en zeker Darth Vader echt te missen!

Het is ook dankzij deze film dat de oudere star wars films betere commentaren krijgen denk ik!

Tot besluit kan ik komen en zeggen dat deze film wel de slechtste tot nu toe is (uit de star wars reeks), maar dat hij zeker niet tegensteekt en zeker een goede sf-film is!

nu kijken naar het tweede deel!

Vreselijke slechte film en zeer kinderachtig. Dat stomme achterlijke konijn (Jar-Jar) wat continue in de film was irriteerde me mateloos. Die voegde ook werkelijk niets toe aan de film. Of moest dat soms het grappige element voorstellen in de film ? Hadden ze dat konijn maar afgeslacht, dan had ik de film waarschijnlijk iets beter gevonden.

En de jonge Anakin vond ik ook niet om aan te zien. Het verhaal stelde bitter weinig voor en het hoogtepunt van de film was de aftiteling want toen was ik eindelijk verlost van dit wan-product als film. Snel vergeten deze troep.

avatar van Metalfist
May the force be with you!

Nu ik alle 6 delen in men bezit heb, heb ik besloten om ze allemaal eens achtereen te zien vermits ik ze eigenlijk allemaal met wel lange tussenpozen heb gezien. Vandaag het eerste deel van het verhaal en de rest van de week komen de vervolgen.

The Phantom Menace is een ietwat trage film. Hij bouwt constant op naar een toch wel mooie climax, het gevecht met Darth Maul, maar juist doordat het eigenlijk pas echt op het einde spannend wordt is de film soms wel wat saai. Ook zijn er sommige dingen voor mij niet al te duidelijk zoals ergens in het begin met de Gungars en Naboo. Zijn dit nu delen van een planeet want om vanuit het gebied van de Gungars naar Naboo te geraken moeten ze door de kern. Misschien dat ik iets mis maar dat we me toch niet echt duidelijk maar is nu ook niet echt belangrijk. Wat ook voor verwarring zorgde was heel het Padmé/Queen Amidala gedeelte. Wie is wie nu? Het valt allemaal wel in mekaar maar was toch wel even goed opletten.

De effecten zijn wel vrij mooi (vooral Yoda is echt mooi weergegeven) al geloof ik dat de oudere delen er toch mooier uit zagen, dit is allemaal veel te gelikt vind ik. Acteerprestaties zijn wel oké buiten dat joch dat kleine Anakin speelt. Irritant ventje maar ook Jar Jar Binks werd op den duur echt degoutant. Waar ik me trouwens nog het meest aan irriteerde waren de powerpoint overgangen van de scènes. Het zag er veel te goedkoop uit door gewoon elke keer de beelden in mekaar te laten verschuiven om het zo te noemen.

Darth Maul blijft tot op de moment echt wel de coolste Star Wars bad guy alleen spijtig dat hij zo weinig te zien is

heb sinds kort alle 6 episodes op dvd, dus een review kon niet uitblijven. Te beginnen met deze film natuurlijk: zeer mooie start, geweldige special effects, al blijft het verhaal soms wel achterwege. Desalniettemin een dik verdiende 3.5*

avatar van ®Tc
Mijn eerste aanraking met Star Wars viel niet goed uit.

De special effects, moet ik nu ze nu mooi vinden of stoer? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik er een slecht gevoel bij heb. Heb ook het gevoel dat de hele film rond dat draait want veel valt er uit het verhaaltje niet te halen.

De personages van Star Wars zijn wel legendarisch te noemen in de film wereld, ook al heb je nog geen Star Wars gezien, je kent ze wel. Maar ik zat vooral op het einde met is dit het? Enige voorstelling was er wel niet bij. Je werd zomaar in het wereldje van Star Wars gesmeten en de personages en planeten komen aan de lopende band. Weinig respect voor mensen die verkiezen de prequels eerst te bekijken. Vooral een probleem bij Obi-Wan Kenobi. McGregor mag zich tot mijn favoriete acteurs rekenen maar deze rol was gewoon zwak. Qui-Gon Jinn doet dan iets beter maar veel presteert Neeson er ook niet mee. Het kleine ventje en Jar-Jar waren irritant en Darth Maul vond ik eerder lachwekkend. Moest die nu stoer overkomen met zijn schmink ofzo? De enige die ik kon appreciëren waren Yoda, C-3PO en R2-D2.

Slecht, maar de nieuwsgierigheid naar de andere 5 is nog niet weg.

avatar van Chimpz
George Lucas is een slechte regisseur en een slechte schrijver, en dat is zelden zo duidelijk als in de (chronologisch gezien) eerste Star Wars film. Het verhaal dat George Lucas probeert te vertellen verloopt met zoveel moeite, de man mist gewoon het talent om zijn verhaal duidelijk te vertellen. Het gevolg zijn ellenlange praatscènes met extreem slecht geschreven dialoog. De verschrikkelijke keuze om Jake Lloyd te casten (jaja, iedereen zeikt erover, maar het is terecht) verpest enkele van de betere effecten (zoals Watto) en is bij momenten gewoon pijnlijk om te zien dat ze voor een legendarische serie als dit geen getalenteerdere kindacteur konden vinden (beeld je dezelfde film in met bijvoorbeeld Haley Joel Osment). Het algemene acteerwerk is vrij bagger, ook Nathalie Portman en zelfs Ewan Mcgregor (ZELFS hij), overtuigen niet altijd. De enige die ècht goed presteert is Liam Neeson, maar wat verwacht je anders. En dan zwijg ik nog over enkele klassieke kritiekpunten zoals Jar Jar Binks. Feit is dat zonder Liam Neeson en de podraces dit gewoon een héél slechte film zou zijn, nu blijft het bij "gewoon zwak".

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Veel computeranimatie die soms wel mooi overkomt, maar over heel de lijn toch veel te proper is. De sterkte van deze film is de introductie van alle basisfiguren. Al zitten er ook veel irritanten figuurtjes tussen zoals uiteraard Jar Jar maar ook Darth Maul is ook maar een watje. Wel goed is de rol van Anakin Skywalker die hier beter vertolkt wordt dan in de 2 volgende Star War films.

Met Liam Neeson is er nog een sterke acteur bij de Jedi's en de combinatie met Ewan McGregor werkt wel. McGregor krijgt hier nog wat speelruimte, en acteert beter dan in de opvolgers. De film op zich is best nog wel avontuurlijk, al merk je wel dat nog veel meer dan in de originele trilogie (delen 4-5-6) er wordt gemikt op een jonger publiek. Regelmatig flauwe humor, belachelijke oneliners en veel acteurs die gewoon hun tekst aframmelen. Namen als Samuel L. Jackson zijn hier gewoon triestig.

Heel origineel is de film niet, maar wel leuk omdat je met iedereen kennis maakt en je meer achterliggende uitleg krijgt.

avatar van rep_robert
Tsja, er is genoeg gezegd over dit deel van Star Wars. Ik ben het ook eens met de hele meute.
Dit deel is toch het minste van alle 6.
Dat hele podrace gebeuren kon me weinig bekoren en duurt gewoon veel te lang. Is gewoon een machtsvertoon van special effects.
Ook Jar Jar binks is een irritant personage met een irritant accent.
Ook leunt de film teveel op de CGI, er wordt teveel voor een blue screen geacteerd. Dat neemt toch de charme toch een beetje weg van de Star Wars saga.

Op dit na is het op zichzelf natuurlijk een zeer vermakelijke film, veel actie en voor de Star Wars liefhebben natuurlijk een must om te kijken.
Toch wel het minste deel van de 6 uiteraard.

avatar van Vinokourov
Neergesabeld door fans, maar in mijn ogen ietwat onterecht. Het nostalgische Star Wars-gevoel van eind jaren '70 - begin jaren '80 is onmogelijk om terug te roepen. En dat wordt zeker achterwege gelaten wanneer er met een heel batterij cgi en sfx allerlei hippe dingen gedaan kunnen worden. Die pod-race is bijvoorbeeld bijzonder stoer en ach, het heeft óók zijn charme hoor . Ook is er veel kritiek op enkele irri-personages, zoals die van de kleine Anakin (terecht!) en Jar Jar (onterecht!). Laatstgenoemde vond ik een van de leukere uit deze film. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik gauw een zwak heb voor dit soort ubervrolijke karakters die irritant overkomen.

avatar van DVD-T
Tales from a galaxy far, far away
De Star Wars herzieningen.

Episode I: The Phantom Menace.

Iedereen kent natuurlijk de originele Star Wars trilogie die menig record hebben verbroken. Het begon allemaal met A New Hope, zonder het episode IV ervoor, want Lucas wist op voorhand niet dat zijn sterren epos zo goed ontvangen zou worden. Later werd dit aangepast en er kwamen 2 vervolgen, episode V en VI. Wat is er dan met I t/m III gebeurd. Destijds was er geen geld voor om deze delen te kunnen maken, en dus heeft Lucas er voor gekozen om die te gaan maken als de tijd er rijp voor was en als de technieken daar naar waren. Die techniek kwam er, het begon allemaal met films als "The Abyss", waarin Cameron goed gebruik had gemaakt van de technieken die er toen waren door een levensechte watertentakel in beeld te brengen. Vanaf daar is het balletje gaan rollen en kregen we T2: Judgement Day en daarna Jurassic Park, die liet zien dat het mogelijk was om computer gegenereerde creaturen levensecht te doen lijken. De fans hebben er dus jaren op moeten wachten, maar daar is dan in 1999 eindelijk de langverwachte eerste prequel van de serie in de vorm van The Phantom Menace. Fans waren verheugd over dit en stonden dan ook weer in rijen voor de kassa. Lucas zou eindelijk zijn droom verwezenlijken en de serie tot een eind te brengen.

Wat we te zien kregen bij deze film hadden we niet voor mogelijk gehouden. Levensechte personages die een grote rol speelden. Jar-Jar ziet er geweldig uit, en ook personages als Watto en Sebulba zijn een lust voor het oog voor de Visual effects geeks. Visueel laat Lucas zich helemaal gaan en maakt goed gebruik van de technieken die er eindelijk zijn. De werelden, nieuw en oud, zien er fenomenaal uit en schitteren als nooit te voren. Het begint al met de letters die in beeld komen. Gewoon een kippenvel moment, iedere keer maar weer. dan begint de film. er is een conflict en de Jedi mengen zich erin om alles tot een goed einde te brengen. Van begin tot het eind is het qua beelden een festijn. De actiescènes zijn adembenemend en ook weer erg spannend. Het titanen gevecht met Darth Maul is dan nog het beste van allemaal. We zien de Jedi in hun volle glorie en de gevechten zijn lekker snel en tegelijkertijd erg gracieus. Ook de Podrace is een erg mooi moment. Je voelt gewoon de snelheid, en je ruikt de brandstof bijna. In episode II en III zal Lucas ons trakteren op nog betere actie scènes, maar hier is hij samen met zijn team ook erg geslaagd in het creëren van het juiste SW gevoel. Visueel dus een pareltje.

Wat de film dan weer een stuk minder maakt zijn het verhaal en de manier waarop dit overgebracht wordt op ons als kijkers. Het verhaal sleept op sommige punten net wat te lang voort, en het duurt dan ook erg lang voor de film eindelijk een beetje zijn vaart heeft gevonden. Helaas gebeurt dit wel wat laat in de film en is het dan al afgelopen voor je er erg in hebt. De manier waarop het gebracht wordt is net even iets te kinderlijk voor de wat oudere fans. Misschien dat kinderen de humor en Jar-Jar erg leuk vinden, maar de oudere fans vinden de humor en Binks, net als de Ewoks, vooral irritant. Ik snap dat Lucas de nieuwe generatie fans wil aanspreken, maar had ook rekening moeten houden met de generatie die de films in de zeventiger jaren hebben gezien of bij de heruitgaven in de jaren negentig. Het verhaal van Anakin heeft verder ook nog weinig om het lijf, misschien was het slimmer geweest om hem op een iets oudere leeftijd te pakken. Degene die er aan bijdraagt dat hij in deze film niet erg memorabel is, is dan ook Jake Lloyd die het gewoon niet erg goed doet. Verhaal technisch dus erg pover, en ook de vertelling is het gewoon net niet.

Acteerwerk van de rest van de cast is gewoon degelijk. De manier waarop geacteerd wordt is ook juist de bedoeling achter Star Wars. In de eerste trilogie vind ik het dan ook niet beter of slechter. Neeson is een goede keus als leraar Qui-gon, en McGregor speelt zijn rol als Obi-Wan goed. Al krijg je van hem later in II en III meer te zien, en gaat hij qua uiterlijk en gedrag steeds meer op Guinnes lijken, al mag hij natuurlijk nog niet in de schaduw van de eerste Obi-Wan staan. Jackson vind ik dan weer niet een goede toevoeging. Ik zie het meer omdat hij een acteur van deze generatie is dat hij er in zit. En Frank Oz als Yoda, tja niets dan hulde voor deze man. Jammer dat we niet meer van Terrence Stamp zagen, die wel een erg klein rolletje heeft, en datzelfde geld ook voor Ray Park als Darth Maul. Ook een schande dat zijn stem dan ook gedubd is door iemand anders.

Jammer genoeg op het verhaal technische aspect wat mislukt, maar qua visuals laat Lucas ons zeker mooie en fantastische dingen zien die onze fantasie te boven gaan. Ik als Star Wars fan kan keer op keer genieten van deze films. De her kijkwaarde is gewoon hoog, en je kunt ze dan ook gerust een heel aantal keren kijken zonder dat je er echt flauw van word. Om ze nu in mijn top 10 te zetten vind ik net even te ver gaan. De films zijn gewoon vermakelijk tot (zeer) goed en A New Hope is gewoon een meesterwerk binnen het genre. Ik verheug me er nu al op om snel aan Episode II te beginnen.

avatar van BjornH
In mijn ogen duidelijk het minste deel van de 6. De dialogen en het acteerwerk waren tenenkrommend met als toppunt Natalie Portman die er echt helemaal niks van bakte. De film wordt volledig gedragen door Jar-jar,de andere Gungans en de droids die het acteerwerk nog enigszins vermakelijk en draaglijk maakten.

Daarnaast was de actie ook makkelijk te overzien en niet bijster bijzonder tot het eind, dat veel goed maakte. Audsivisueel zat ie natuurlijk fantastisch in elkaar .

Uit ervaring weet ik dat het alleen maar beter wordt en kan ik daarom dit deel maar een schamele voldoende geven....Als je 2.5* als een voldoende kunt zien dan

avatar van 606
Mijn allereerste star wars film en beviel me wel.
En wat hier gezegd wordt dat het een kinderfilm is Nonsens eerste klas.
En dat het dan ook de schuld zou zijn van Jake is nog grotere Nonsens.
De film is erg mooi gemaakt en er wordt goed geacteerd.

3,5 ster

avatar van Stu-Pot
Onlangs A New Hope herbekeken, nu was het eens tijd voor The Phantom Menace. Wat vooral opvalt bij deze is de langdradigheid. Bij de andere SW films had ik geen last van de lange speelduur maar hier wel. The Phantom Menace is niets meer dan een ellenlange door CGI overheersende Science-Fiction film. George Lucas die zelf A New Hope regisseerde gaat met deze compleet de mist in. Zowel personages als het verhaal weten niet te boeien, ze roepen veel eerder frustratie op. Jar Jar Binks, Anakin Skywalker, Watto, Darth Maul,... oninteressante personages met elk hun eigen irriterend kenmerk. 'Wat ziet het er toch cool uit?' staat in deze prent centraal. Hier en daar wat uit de computer toveren en het publiek zal wel tevreden zijn. Ik niet, wederom roepte de CGI enorme irritatie bij mij op. Is het zo moeilijk geworden om te filmen op locatie? Dat zou me toch de walgelijke creaties die ik hier voorgeschoteld heb gekregen bespaard hebben. Soundtrack is té bombastisch, vooral het vreemde 'Father' gedoe op het einde wist ik niet te appreciëren. Nee, deze Star Wars film is eentje om snel te vergeten. 0.5* en pure verspilling van mijn tijd.

avatar van Thorongil
Nooit een grote fan van Star Wars geweest, ben dan ook een generatie jonger dan de fervente fans. Wat me vooral opvalt is dat dit verhaal nergens heen gaat, iedereen weet op voorhand hoe alles gaat aflopen in deze trilogie. Er is dan ook geen enkele reden, buiten een financiële, dat deze film ooit geproduceerd werd. Verder zien de special effects er slecht uit, haast niets beter dan de oorspronkelijke Star Wars films. Jabba, Watto en de vreselijk irritante Jar Jar Binks, zien er overduidelijk fake uit. Het is moeilijk te geloven dat deze film amper 2 jaar voor de Fellowship Of The Rings verscheen. Slecht, houterig acteerwerk van Padmé en de jonge Anakin en Obi Wan. Saaie voorspelbare races. Liam Neeson en het Lightsaberduel op het eind maken de film nog een beetje draaglijk. Je moet een echte Star Wars fan zijn om deze film graag te zien, al zullen zelfs die fans voor het merendeel teleurgesteld zijn.

avatar van Jessen0wnt
I don't care what universe you're from, that's got to hurt.
Lichte tegenvaller, na dik zo'n 15 jaar verschil tussen de producties moet je zelfs als kijker die een marathon-week houdt, inkomen. Het wereldje voelt een beetje onwennig aan en komt de film niet gelijk op gang zoals episode 4, 5 en 6. Dit wordt alleen maar versterkt omdat we min of meer nieuwe hoofdpersonages krijgen terwijl dat je juist in het Luke-verbond je lekker thuis voelde. Ik vind dit nieuwe ''team'' dan ook een stuk minder leuk. Doordat er juist een voorruitgang zit in de special effecten, komt de film wat meer oppervlakkig over, de charme van de slechte ontwikkeling was juist sfeer verhogend, wat nu dus wat tegen viel.
Na dik een half uur wordt het dan uit eindelijk toch sfeervol en kom ik min of meer in het oude sfeertje terug. Het is wat meer informatie dat je als kijker te weten krijgt, maar uiteindelijk heeft het dezelfde richting als de vorige delen, het ene sub-avontuur na het ander, en dit werkt enorm in het voordeel dat je je als kijker volledig kan concentreren op een onderdeel. Het is enorm vermakelijk, hoewel ik toegeef dat dit deel wat langzamer toont dan de vorige delen, die naar mijn idee veel te snel voorbij gingen, is en blijft het top amusement. Iets wat ik nu toch wel kan waarderen, aangezien er toch wel heel veel troep word gemaakt. Het is alles behalve uitmelkerij, je hebt wel degelijk een gevoel dat het bij het verhaal hoort, ook al zal het wel puur commercieel bedoelt zijn. Hoogtepunt van de film vond ik dan toch wel de race. 3,5 ster, voor een min of meer ''nieuw'' avontuur na drie ijzersterke klassiekers, doet ''ie'' het prima.

avatar van wwelover
Mijn eerste Star Wars film. En ik ben nou niet bepaald weggeblazen. Maar volgens mij is dit sowieso de minste van de 6 (als ik op de ratings af moet gaan). Er gebeurd gewoon vrij weinig. Enkele karakters en dan met name Jar Jar zijn onwijs irritant. Ik vind het dan ook geregeld vrij kinderachtig en wat klungelig allemaal, en dan doel ik op de film als geheel. De special effects waren ook nog niet optimaal dus dat is jammer. Maar een deel van het decor en attributen vind ik ook een beetje tegenvallen. Acteerwerk en actie is verder wel ok. Ik hoop in ieder geval dat het leuker gaat worden in de volgende delen.

Tarkus schreef:
Goed eerste deel uit een reeks van 6.
Liam Neeson, die ik aanvankelijk toch niet goed gecast vond voor een SF-film als deze, doet het hier aardig goed evenals Ewan McGregor.
Maar het toppunt van de film zijn toch wel de vele special effects, zowel in de actie als in de personages.
Als begin van de reeks is deze film een aardige start, maar ik vermoed dat er nog beter delen zijn...
Toch heb ik me aardig vermaakt bij het bekijken van deze 2 uur durende prent.

Naar aanleiding van het verschijnen op blu-ray van deze film (en ook de andere 5) heb ik hem opnieuw bekeken.
Ik heb niets aan mijn eerdere commentaar toe te voegen, alleen dat de beelden op blu-ray perfect zijn en dat vooral het geluid een enorme boost heeft gekregen.

avatar van tommykonijn
Ik heb besloten de komende dagen alle Star Wars films nog eens te bekijken. Zo begon ik gisteren met de lachwekkende Holiday Special, als voorafje (nog nooit eerder gezien).

Vanmorgen dus maar meteen aan Episode I begonnen. Dit deel zit echt precies in de middelmaat. Jaren terug vond ik het een vervelend deel. Nu, valt het wel allemaal mee maar ik begrijp wel waarom ik het vervelend vond. Er zitten namelijk enkele saaie, soms langdradige, gesprekken in. Maar gelukkig zit er ook genoeg actie en verhaal in de film. De Pod-Race bijv. is wel redelijk gemaakt. Sommige dingen zagen er wel een beetje 'fake' uit (de zoom in op Anakin bijvoorbeeld als hij het voertuig bestuurd) maar over het geheel was het een groot spektakel. En natuurlijk de eind-scenes. Vooral het gevecht tussen Darth Maul en Qui Gonn & Obi-Wan zag er vet uit.

Iedereen heeft veel negatieve commentaren over Jar Jar Binks. Dat kan ik ook wel begrijpen, want hij is vreselijk lomp maar moet wel de hele film meedraaien. Eerlijk gezegd vond ik het nog wel meevallen, ik kon me niet echt aan hem storen. Soms was het misschien een beetje overdreven, maar ik kon wel om hem lachen eigenlijk. Jake Lloyd zet een leuke Anakin neer, maar het is wel erg ongeloofwaardig dat dit schattige knulletje 'dé' Darth Vader gaat worden. In de volgende delen wordt dit natuurlijk steeds duidelijker (wat ook wel logisch is). Desondanks zet hij een leuke rol neer. En de volwassen cast ook natuurlijk. Liam Neeson en Ewan McGregor waren goed op dreef en Ray Park zette als Darth Maul een gevaarlijke Sith neer.

En de special-effects zijn ook in orde (niet alles zag er even goed uit, maar er zaten wel erg mooie settings in). Toch mist de film iets, lijkt het. Ik weet niet precies wat maar ergens doet hij toch wel onder aan de hieropvolgende delen (van wat ik me herinner). Maar toch is het een geslaagd, en vermakelijk eerste deel.

avatar van RuudC
What if the movie sucks?

Ik heb meerdere keren moeten terugdenken aan de film Fanboys. Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk, maar ergens hebben ze wel gelijk. The Phantom Menace is het lelijke eendje van de familie dat maar niet wil uitgroeien tot een prachtige zwaan. Mijn beoordeling is dat hij daar ergens tussen blijft hangen. De laatste keer dat ik deze film zag, was de wereld zo’n 6-7 jaar jonger. De drie sterren die ik ooit gegeven heb, zijn wat mij betreft nog altijd terecht.

Op bepaalde vlakken is The Phantom Menace best de moeite waard. Er zijn namelijk genoeg momenten waarin het echte Star Warsgevoel naar voren komt. De schepen zien er cool uit en de muziek is erg goed. De verhaallijnen van Qui-Gon Jinn, Obi Wan en Anakin zijn interessant en daarom leuk om te volgen, maar het is het enige dat echt iets toevoegt. Jar Jar Binks, of beter gezegd: alle Gungans zijn ronduit irritant. Waar ik de film eigenlijk best vier sterren had willen geven, halen zij de score weer naar beneden. Het figuur is totaal overbodig, behalve voor kinderen. Zelf heb ik geen enkele moeite met elk ander ras binnen de saga. Jar Jar wekt na de eerste seconde al irritaties op. De veldslag die de Gungans leveren tegen de trade federation had helemaal achterwege gelaten mogen worden. Het past leuk in een kinderfilmpje, hier dus volledig misplaatst. Gelukkig ziet het duel met Darth Maul er wel vet uit. Verplichte kost voor de fans vanwege de achtergrond van Anakin, maar verder wordt al het andere beter gedaan in de andere Star Warsdelen.

avatar van maxroelofs
Geweldig!

De 6 delen van Star Wars zijn natuurlijk erg bekend. Ik had ze helaas nog nooit gezien. Ik denk dat het komt doordat het niet helemaal mijn genre is en ik het om die reden te lang heb uitgesteld. Toen hij gisteren op Tv kwam heb ik hem helaas gemist alleen ik heb hem net alsnog opgezet. En wat ben ik geschrokken, wat een film. Ontzettend verrast hierdoor. George Lucas voelt precies aan waar je het publiek naar je hand toe trekt en dat gebruikt hij hier volop. Onderwatersteden, spetterende ruimtegevechten, vreemde maar oh zo mooi geeditte wezentjes.

De vreemde wezens was ik dan nog het meest over te spreken. Ze dragen erg veel bij aan de sfeer van de film. Vooral dat wezentje uit de onderwaterstad heb ik van genoten.

De muziek was de hele film door overduidelijk aanwezig. In het begin hielp het me al meteen om over de drempel heen te komen. Ondanks dat dit helemaal nieuw voor me was was ik er al meteen fan van. Later in de film is de muziek iets te overduidelijk aanwezig. Wat natuurlijk nog niets afdoet aan de perfecte keuzes.

De race is prachtig in beeld gebracht. Ik vind het zelf samen met de eindscène(s) de mooiste van de film. Toch is er een grote maar. Het is natuurlijk een prachtige scènes alleen de stukjes waar je zelf in het schip lijkt te zitten spatten er nog tussen uit. Er zijn erg weinig van zulke stukjes erin verwerkt en als ze erin zaten waren ze telkens maar 2 seconden.

Die man op het eind was voor mij iets tè onrealistisch. Natuurlijk is de hele serie dat al alleen die hoorntjes waren iets te erg over de top. Jammer dat net de verkeerde van de 2 dood ging.

Acteerwerk is meer dan in orde. Het overgrote deel acteerde erg goed.

Ik heb genoten van begin tot eind. Nu meteen maar deel 2 er achter aan gooien en 3 en 4 vanavond op Tv kijken. Ik krijg de smaak te pakken.

avatar van wihu61
Hoewel ik geen échte liefhebber ben, vond ik die eerste drie delen (de oude dus) toch wel interessant om te bekijken en ook best wel de moeite waard.

Dit vond ik een tegenvaller, te veel CGI, alles had een beetje "fantasy" uitstraling (quasi oosterse steden uit de wolken oprijzend enz.). Irritant geniaal Spielberg-jochie.

Toppunt was natuurlijk die cgi-idioot in tuinbroek.

Nee, eigenlijk allemaal een beetje "des Guten zu viel".

avatar van Justinw
Elk jaar pak ik wel eens mijn Silver Star Wars Trilogy uit de kast, deze box heeft de eerste drie films en ook de beste naar mijn mening. The Phantom Menace en Attack of the Clones heb ik meerdere malen gezien maar zijn gewoon veel minder dan de oude drie delen. Ik heb daarom nooit de moeite genomen om Revenge of the Sith te gaan kijken, terwijl dat naar het schijnt de beste van de nieuwe drie is. Vandaar dat ik maar eens ben begonnen met The Phantom Menace om zo naar Revenge of the Sith toe te werken en dan nog even de oude trilogy erachteraan te gooien.

The Phantom Menace
Na bijna 16 jaar komt deze film uit, en dan zijn de verwachtingen natuurlijk torenhoog. Dat mag ook wel aangezien George Lucas een soort heilige was en het budget toereikend was. Maar in plaats van een goed vervolg/prequel krijgen we een Hollywood blockbuster te zijn waarvan er elk jaar wel een paar uitkomen. Het grootste probleem zijn de characters. Deze zijn recht gegrepen uit een boek wat ik las toen ik 8 jaar was. Jar Jar Binks is het toppunt waar ik niet eens op inga evenals de jonge Anakin. Maar wat me echt teleurstelde waren Neeson, McGregor en Portman. Drie acteurs waarvan ik altijd kon genieten. Maar het script is hier zo slecht dat we de ontwikkelingen van deze hoofdpersonen op één post-it briefje kunnen schrijven. Dit deed wat mij betreft dan ook echt de das om de gehele film. Deze film is gemaakt voor kinderen en niet voor de fans die naar de bioscoop gingen toen de eerste films uitkwamen. Het publiek van Star Wars was groot genoeg om veel geld binnen te slepen. Maar toch leek het Lucas handig om er een familiefilm van te maken met een happy end. Grootste fout die je kon maken werd hier gemaakt.

De CGI is dan nog wel in orde ook al vond ik het gras landschap van de planeet Naboo erg lelijk eruitzien. Als blockbuster kijkt hij makkelijk weg ook al viel ik gewoon in slaap halverwege de film. Als vervolg van een de beste trilogieën ooit is dit echter om van te janken.

Ik zal niet teveel doordraven en deze film nog mild becijferen. Puur omdat een lightsaber gevecht tof blijft evenals het Star Wars universum. Nu maar hopen dat Revenge of the Sight dan nog een enigszins waardige afsluiter is.

P.S. Spaarzaam momentje waar het plot wel wat gecompliceerder word is de dubbele weddenschap die Qui-Gon Jinn sluit met de baas van Anakin.

avatar van Freud
Waar ik de eerste drie films een beetje teleurstellend vond (weinig episch gehalte, vaak teleurstellende setdesigns, erg vrijblijvende karakters en wezens, te simpele verhaallijntjes), doet deze het stiekem gezegd toch een pak beter. Het verhaal is een lachertje, maar eigenlijk niet veel slechter dan in episode 4-6. De personages komen echter veel beter tot hun recht omdat er deze keer eindelijk echt nagedacht is over kostuums e.d. (koningin Amidala bijv.). Daarnaast zijn de settings niet alleen veel indrukwekkender, maar ook nog eens duidelijk beter ontworpen. Jar Jar Binks is een ergerlijk figuur, maar niet erger dan Chewbacca - beiden werken me op de zenuwen, maar zijn op zich wel sympathieke wezens.

Negatieve punten zijn er echter wel genoeg: de digitale animatie is behoorlijk lelijk, en de film is gewoon op zich niet goed genoeg. Het verhaal is boeiend, maar lijkt te veel een inleiding op wat nog moet komen, met een paar scenes die op zijn Spielbergs enkel dienen om wat extra spanning in te bouwen onderweg (de podrace is cool, maar heeft eigenlijk in deze film niet veel te zoeken). De personages aan de goede kant zijn een pak boeiender dan Luke, Han en Leila, maar die aan de andere kant zijn teleurstellend (vooral Darth Maul doet het echt niet) - hoewel ik die kerels van de Federation wel plezant vond. Dat Yoda plotseling belangrijk zit te doen in de Jedi raad is ook zonde, zo is dat personage in episode 5 en 6 helemaal niet bedacht - maar wel begrijpelijk. Blijft enkel nog het slechte acteerwerk van vooral de nevenpersonages (ik vond Anakin, Amidada en Kenobi best doenbaar, het zijn vooral Anakins moeder en de vele karikaturale personages die het er slechter afbrengen).

Al bij al dus een aangename film, mist de spontaniteit die de eerste drie ondanks de vele gebreken toch wisten te redden, maar anderzijds worden hier ook een aantal gebreken opgelost. Leuk entertainment!

avatar van Number23
Voor de 6e keer herzien, maar voor het eerst in 3D. Deze film is absoluut de slechtste van de reeks, maar echt veel kracht verliest tie niet. Blijft toch een fantastische wereld die er gecreeerd wordt, nog steeds een prestatie van formaat. Acteerwerk is af en toe wat statisch, maar ik vind dat prima bij de personages passen. Jedi-ridders tonen sowieso weinig emotie en Queen Amidala is gewoon heel formeel. De doorn in het oog blijft toch Jar Jar Binks, het meest gehate Star Wars-personage of all time lijkt me. Maar voor een fan is het geweldig om te zien hoe C3PO en R2-D2 hun vriendschap beginnen, hoe senator Palpatine de Senaat inglibbert enzovoorts. Jeugdsentiment, kan niet wachten op Attack of the Clones(die heb ik nog vaker gezien)

avatar van IcU
IcU
Gezien in 3D. Moet zeggen, prima toevoeging. 3D is zeker geslaagd, ziet er erg mooi uit. Jammer dat je weer met de neus op de feiten wordt gedrukt dat de 'nieuwe' films toch echt een pak minder zijn dan de originele trilogie. Wat heb ik mij geïrriteerd aan de plotgaten en aan Jar Jar. Maar, Star Wars Ep. 1 draagt altijd een stukje sympathie met zich mee, en kan voor mij nooit een onvoldoende scoren. Puur omdat het een groot onderdeel van mijn jeugd is geweest.

avatar van John Lee Hooker
Gek genoeg was dit pas mijn eerste kennismaking met de Star Wars-saga en het is dan ook wel toepasselijk om deze eerste keer in de bioscoop te ervaren (al hadden ze iets meer met de 3D kunnen doen). Het begon vrij overtuigend met grootschalige special-effects en langzamerhand begon ik daadwerkelijk te geloven in alle ruimteschepen en planeten met nog nooit eerder aangetroffen bewoners.
Deze opzet bezorgde mij echter ook de vrees voor stereotype karakters en een uitgekauwde totstandkoming wat helemaal niet onterecht bleek te zijn. Want het werd voorspelbaar, oppervlakkig en clichématig. Het kleine jochie staat op om zijn droom waar te maken, wint geheel volgens verwachting de race (waarbij hij in de laatste ronde natuurlijk vergezelt wordt door de tweevoudig winnaar) en schakelt tenslotte talloze vijanden uit terwijl hij zich ondanks het gebrek aan vliegcapaciteiten uiterst bijdehand en koelbloedig weet te gedragen. Ook Jar Jar Binks zal in de eventueel komende delen nooit mijn favoriete personage worden met zijn nutteloze toevoeging en stuntelige handelingen. Drugs-patient van Trainspotting kreeg een nogal lege rol toegewezen en ook Neeson kwam niet heel erg sterk naar voren. Dan hebben we nog een koningin met een stalen gezicht die maar geen keuze kon maken uit al haar onwijs lelijke kapsels en vreselijke mantelpakjes. Los van deze oninteressante figuren wist het inhoudsloze scenario me allerminst aan te trekken. Wat resteert is een leuke visuele opvoering en de bombastische achtergrondmuziek maar dat is niet doorslaggevend genoeg en ik was na ongeveer een halfuur al aan het zoeken naar mijn Maggi flesje om deze flauwe soep weg te kunnen krijgen.

avatar van wimnoot
Episode 2 en 3 laat ik lekker aan me voorbij gaan in 3D, het had geen toegevoegde waarde. Beetje teleurgesteld omdat ik toch wel vertrouwen had in Lucas zijn technische vernuft. Verder ben ik een van de weinigen die aan de film zelf weinig heb aan te merken, ik stoor me aan geen enkel figuur en geniet van de simpele braafheid die bij de Starwars saga hoort. De films zullen nooit hoger dan een punt of 4 scoren, maar toch horen ze in mijn collectie.