Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

Sciencefiction / Fantasy
124 minuten / 129 minuten (special edition)

geregisseerd door Irvin Kershner
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Darth Vader zet zich in om de rebellie tegen Het Keizerrijk de kop in te drukken. De rebellen hebben een basis op de ijsplaneet Hoth. Wanneer keizerlijke troepen arriveren om de rebellen te vernietigen vluchten Han Solo en Princess Leia naar Cloud City, waar ze gevangen worden genomen door Vader. Luke Skywalker reist af naar de planeet Dagobah, waar hij door de Jedi-meester Yoda in de Force getraind wordt.

TEASER

avatar van arno74
Dit blijft een goede SF-film. De film is lekker compleet, met actie, spanning, een goed verhaal, onderlinge relaties, en natuurlijk goede science fiction scenes in de ruimte. De buitenaardse wezens zijn natuurlijk gedateerd, en dat is even wennen aan het begin, maar heb me daar niet aan gestoord. Ik zie dit liever dan moderne SF-films met sublieme beelden maar zonder enige inhoud.

Dit is de eerste oude Star Wars die ik opnieuw bekijk. Op naar deel IV en VI (en de rest).

avatar van John Barry
Star Wars The Empire Strikes Back is de tweede Star Wars film en overtreft met overtuiging zijn voorganger.

The Empire Strikes Back is een film vol vaart , actie , spanning en humor. De hoofdrol spelers spelen fantastisch. De interactie tussen Carrie Fisher en Harrison Ford is erg goed en zorgt voor een paar leuke scènes. Het is leuk dat Han en Leia constant in den film een beetje lopen te bekvechten. Ook weer leuk is het personage Chewbacca. Ook de robots zorgen voor een paar leuke momenten in de film.

Ook Mark Hamill, als Luke Skywalker weet te overtuigen. In de vorige film moest hij nog een beetje in zijn rol komen. Maar in deze film heeft hij zijn personage helemaal eigen gemaakt en acteert hij erg goed.

De film heeft een paar erg goede actie scènes. Aan het begin van de film hebben we Battle of Hoth. Ruim tien minuten lang actie en spektakel in een fantastische actie scene. Waar in de vorige film het lightsaber gevecht tussen Darth Vader en Obi-Wan Kenobi niet zo heel veel voorstelde en het erop leek dat de acteurs en de filmmakers maar wat deden, is het gevecht tussen Luke en Darth Vader een stuk beter. Aan het eind van dit geweldige gevecht komt de onthulling van de reeks. Darth Vader is Luke,s vader.

De film is een stuk donkerder dan zijn voorganger en heeft ook veel meer vaart. Dit maakt dat de film spannender en beter weg te kijken is dan A New Hope. Darth Vader was al te zien in A New Hope en hij was toen al een goede schurk. In deze film is hij nog beter. Darth vader heeft een paar erg sterke scènes in de film. Een hele sterke scene is de eerder genoemde scene waarin Darth vader onthult dat hij Luke,s vader is maar ook erg goede scene is de scene dat Darth vader Han Solo liet invriezen.

Voor de muziek werd weer John Williams ingeschakeld. Hij componeert voor The Empire Strikes zijn beste Star Wars soundtrack. Voor deze film introduceert John Williams het Darth vader theme. Wat mij betreft het beste theme van de Star Wars reeks. In A new Hope was het Darth vader theme helaas nog niet te horen. Nu dat thema wel in deze film wel te horen maakt dat de scènes met Darth vader een stuk spannender.

Al met al overtreft The Empire Strikes Back zijn voorganger op bijna alle fronten en wat mij beterft mag The Empire strikes Back zich de beste Star Wars film noemen.

5 sterren voor deze film

Star wars: episode 5: the empire strikes back

Een geweldige film, deze vijfde episode van star wars. Voor mij de op 1 na beste star wars-film, maar wel de beste van de oorspronkelijke trilogie. De sfeer is lekker duister en de film is de donkerste van de oude trilogie. Visueel is ook deze film heel mooi, nog mooier dan a new hope. De planeten zijn erg mooi vormgegeven. Vooral de ijsplaneet Hoth vond ik erg mooi. Ik persoonlijk vind het begin van de film het sterkst. Zoals ik al zei is Hoth prachtig vormgegeven en de veldslag is ontzettend goed. De scenes met de Milennium falcon in de ruimte zijn ook heel leuk en zagen er goed uit. De training van Luke op Dagobah was ook erg goed. Ik vond wel dat Yoda een beetje raar deed ten opzichte van de prequel-trilogie, maar hij was wel grappig. Hij zorgde mede met de twee robots en Han Solo voor de humor. De climax op Bespin was erg goed en samen met het begin het beste stuk van de film. Het lichtzwaard-duel tussen Luke en Darth Vader zag er 10 keer beter uit dan het duel in episode 4. De 'onthulling' op het einde was voor mij natuurlijk geen verrassing meer aangezien ik begonnen ben bij episode 1, maar het blijft wel een fantastische scène. De acteerprestaties waren heel goed en ook de muziek was zeer goed, met het prachtige 'Darth Vader-theme'.

Ik vind deze film wel de beste van de oude trilogie, maar het verschil met a new hope is voor mij persoonlijk te klein om deze een hogere score te geven.

avatar van John Barry
John Barry schreef:

5 sterren voor deze film

Laatst herkenen. Ik vindt dit nog steeds de beste Star Wars film. Maar deze film heeft toch wat opstart problemen. Het begin stukje met de verdwijning van Luke en Han die hem gaat zoeken is niet erg interessant. Veder rest is dit nog steeds een geweldige film. Stem verlaagt naar 4,5*

avatar van Lennert
Waar de eerste film voor mij een beetje in mineur eindigde door een eindgevecht dat me weinig interesseerde, heeft The Empire Strikes Back toch een probleem met een opening die maar niet op gang wil komen. Als uiteindelijk de walkers in beeld komen begint het genieten wel langzaamaan, al moet ik toegeven dat ik erg veel moeite had met het moment waarop ze een van deze gevaartes omver krijgen door er met een kabel omheen te vliegen, die scene steekt Legolas die op een schild van een trap surft toch wel behoorlijk naar de kroon.

Gelukkig wordt het vanaf daar allemaal een stuk beter. Luke in training bij Yoda levert een mooie afwisseling tussen humor en diepgang in het script op, die ik in de eerste film toch nog behoorlijk miste. Hetzelfde geldt voor de gebeurtenissen aan boord van de Millenium Falcon, waarbij vooral de wisselwerking tussen Fisher en Ford erg vermakelijk zijn om te aanschouwen.

De film heeft echter zijn beste momenten tegen het einde. Het gevecht tussen Skywalker en Vader is weergaloos, terwijl ook het moment waarop Han Solo wordt ingevroren erg gaaf genoemd kan worden. In dat opzicht scheelt het ook heel erg dat er in deze film gewoon een hoop fout gaat voor de helden, dat geeft meteen stuk meer spanning dan bij de vorige film het geval was. Alles bij elkaar zou ik de film dan ook net een beetje beter noemen dan zijn voorganger. Benieuwd hoe Return Of The Jedi bij een herkijkbeurt zal zijn.

deze is toch echt de beste star wars film hoor.
en meschien ook wel omdat george lucas hem niet zelf geregisseerrd heeft maar Irvin Kershner .
net als Return Of The Jedi van Richard Marquand is.

avatar van filmfan0511
Na herziening blijkt dit toch echt wel de beste uit de saga. De film boeit de hele tijd, de sfeer is onovertroffen en de planeten hebben een prachtig design. Yoda heeft hier een fantastische rol en het eindgevecht is het op 1 na beste uit de serie. Het I am your father moment blijft een van de beste scenes uit de serie. Zeker met in het achterhoofd dat deze film uit 1980 komt ziet de film er visueel werkelijk schitterend uit. De muziek is ook geweldig. Het Darth Vader-Theme blijft een legendarische score. De acteerprestaties zijn heel goed. Eigenlijk niet 1 echt minpunt, na meerdere keren kijken verdient deze uiteindelijk toch wel de eer van beste star wars-film, alhoewel revenge of the Sith nog altijd dicht in de buurt komt.

avatar van ambrosini
Zoals ik al bij de vorige delen heb beschreven een must see movie..

avatar van YouDrunkGoHome
Nadat A New Hope me niet helemaal kon overtuigen kan deze dat wederom ook niet. Het is naar mijn idee allemaal gewoon middelmaat. Het verhaal heeft niet bijster veel om handen (het hoe en waarom van alles zou ik sowieso niet na kunnen vertellen als iemand me er naar vraagt) , het acteerwerk is acceptabel, de karakters doen me vrij weinig, en de actie scenes zijn weinig memorabel. Misschien in de tijd dat ze uitkwamen wel, maar als ik het vergelijk met hedendaagse scifi zoals bijvoorbeeld de nieuwe star trek films van J.J. Abrams, blijft er weinig van over. Het is misschien niet eerlijk om ze hiermee te vergelijken omdat deze film zoveel ouder is maar dat doet niks af aan het feit dat ik van deze actiescenes dus niet meer van onder de indruk kan raken. Nee, ik zie helaas niet in wat deze serie -buiten dat het een van de eerste was- zoveel beter maakt als vele anderen in zijn genre, jammer.

Het enige wat wel indruk op me maakte zijn de special effects! Natuurlijk hebben we dat in hedendaagse films allemaal stukken beter gezien maar ik kan me goed voorstellen dat mensen in 1980 hun ogen uitkeken.

Hoe dan ook keek de film verder best lekker weg, het tempo ligt redelijk hoog en er gebeurd genoeg. Zonde alleen dat teveel van die gebeurtenissen te weinig met me doen. Net als A New Hope krijgt die van mij toch een krappe 3 sterren.

Naar mijn mening een van de mooiste en beste delen!

Ontzettend knap vervolg dat een razend tempo hanteert, vol actie zit en daarnaast voldoende aandacht besteed aan de karakters. Veel ideeën, zeker qua actiescènes, zien we tegenwoordig nog steeds terug in films. Eigenlijk zijn alle karakters die voorbijkomen geslaagd en tot in de details is dit een klasse film, niet te vergeten mede ook dankzij de muziek.

avatar van Vilmkritikus
Voor mij blijft dit de beste Star Wars film als klein manneke heb ik deze film in de bioscoop gezien en de film maakte een verpletterende indruk op me maar ook nu nog na vele jaren vind ik de film nog steeds zeer goed ondanks de wat gedateerde special effects.

avatar van IH88
De beste Star Wars film die na vele jaren nog steeds indruk maakt. Vanaf de beginscenes op de planeet Hoth wordt je meegezogen in een verpletterend sf-avontuur. Darth Vader, Luke Skywalker, de introductie van Yoda, de chemie tussen Han Solo en Leia, Chewie, Lando, alle personages hebben hun momenten en maken indruk. Het lightsaber gevecht tussen Darth Vader en Luke is natuurlijk het hoogtepunt van deze film, en het iconische I'm your father levert nog steeds kippenvel op. 5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van LPereboom
1 van de betere Star Wars films in de saga! Van het begin tot het einde het Star Wars 'gevoel' goeie actie, leuke sci fi! Alle personages die erin zitten! De Legendarische eindscene, waar iedereen al van gehoord heeft haha! Voor mij een dikke 9/10

avatar van IH88
Star Wars: Episode 5 - The Empire Strike Back

TESB is voor mij de ultieme Star Wars film. Het verhaal is zo fantasievol en Lucas heeft een wereld geschapen met schitterende planeten, ruimteschepen en tijdloze karakters. Han Solo, Luke Skywalker, Princess Leia, Darth Vader, Chewbacca, C3PO, Yoda etc. Allemaal geweldige karakters die deze Star Wars wereld van kleur voorzien en zorgen voor spannende, emotionele en humoristische momenten.

The Empire Strike Back is het natuurlijk het bekendst om het iconische “Luke, i’m your father”, maar er zijn nog zoveel meer mooie momenten. Het gevecht tussen de rebellen en de Empire op de schitterende planeet Hoth, Luke’s training door Yoda, de Millennium Falcon die zich een weg moet banen door asteroïden, het hoge school flirten tussen Han Solo en Princess Leia, het prachtige Cloud City, de introductie van Lando Calrissian (persoonlijke favoriet) en natuurlijk het eindgevecht tussen Darth Vader en Luke. Zoveel momenten die deze film tot een klassieker maken met oneindige kijkwaarde.

Heeft The Empire Strikes Back een minpunt? Het einde is misschien wat abrupt en ik had graag gezien dat het Jabba the Hutt gedeelte in deze film had gezeten. Dan had The Empire Strike Back een meer afgerond verhaal gehad en had Return of the Jedi met een schone lei kunnen beginnen en in volle vaart naar het einde kunnen toewerken.

‘Nitpicken’ zullen de Engelsen zeggen. Zoals een vriend ooit tegen mij zei: ‘Niet zeiken gast, Empire is perfect’. Weinig aan toe te voegen.

avatar van rcuppen79
Vervolg op Star Wars uit 1977 en het tweede deel in de oorspronkelijke trilogie. Dankzij het gigantische succes van de eerste film werd het budget voor The Empire Strikes Back flink opgeschroefd. Het resultaat mag er zijn, want op visueel gebied overtreft dit vervolg zijn voorganger op alle punten. De trucages zijn wederom prachtig, evenals de fotografie, kostuums en decors. In deze film wordt tevens het personage Yoda geïntroduceerd, die later zou uitgroeien tot één van de meest populaire Star Wars-figuren.

George Lucas gaf de regie voor The Empire Strikes Back uit handen aan zijn voormalige professor Irvin Kershner. Een opmerkelijke keuze, aangezien deze hiervoor met name kleinere films heeft geregisseerd. De keuze voor Kershner pakt echter bijzonder goed uit, want met name in het regisseren van acteurs is Kershner beduidend meer ervaren dan Lucas. Hierdoor is het acteerwerk in The Empire Strikes Back een stuk beter dan in Star Wars. Hamill is gegroeid in zijn rol, alsook Ford en Fisher. De show wordt wederom gestolen door de robots C-3PO en R2-D2, alsmede de harige Chewbacca.

The Empire Strikes Back is wellicht de beste episode uit de Star Wars-reeks.

avatar van Tom-Hanks
Een ijzersterke film met veel actie, humor en spanning. Zeker het open einde nodigt uit om direct het volgende deel van de Star Wars-saga te bekijken.

The Empire Strikes Back begint met de vermiste Luke, gevolgd door een groot gevecht op de ijsplaneet Hoth. De verveling duurt niet lang, want direct daarna worden Leia en Han achtervolgd en beschoten in de ruimte. En dat is doorheen de film. Zonder een te snel tempo gaat men van het een naar het ander moment. Doorheen de film zien we nog steeds de kibbelende C-3PO en R2D2 en de eeuwig discussiërende Leia en Han, waardoor je altijd zit te lachen. Ook tof dat er een nieuw personage inkomt: Lando. Dit is zeker geen mislukking.

Dit is veruit de beste film van Star Wars. De kostuums zijn prachtig, de special effects zijn goed gelukt en iedereen acteert uitmuntend. Het verhaal laat je niet los en je verliest de tijd uit het oog. Dat is toch het mooiste aan de film.

Ik kan niet wachten om de laatste film te bekijken! Een 4.5

avatar van Noodless
Episode V is en blijft voor mij de beste film uit de reeks. Fantastisch vermaak!

avatar van mjk87
Het beste deel van de hele serie van zes films die ik ook kan waarderen als film buiten de franchise (A New Hope is een voorbeeld van een film die niet eens zo goed is, maar het is nu eenmaal Star Wars). De wissel op de regiestoel en bij de scriptschrijvers heeft enorm zijn vruchten afgeworpen. De film is meer episch, valt nooit stil, kent een enorme schwung en vooral oneindig veel plezier. Tel daarbij de knappe battle op Hoth mee, de introductie van een klein groen wezen en natuurlijk de finale, en je hebt gewoon een klassieker te pakken. Naast de actie is het ook vooral de blik op de personages die de film zijn hart geeft, met een heerlijke Ford weer als ster van de film. Star Wars blijft verder wel een product van zijn tijd met hopeloos verouderde technologie die in zo'n wereld met ruimteschepen en reizen op lichtsnelheid eigenlijk niet geloofwaardig is - eerlijk is eerlijk, de Prequel Trilogy is wat dat betreft wel veel geloofwaardiger. Maar veel pret mag dat niet drukken. 4,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als de franchise bekijkt vanaf The Phantom Menace, valt op dat de franchise met elke film steeds iets in kwaliteit stijgt. The Empire Strikes Back is dan namelijk weer een flinke vooruitgang op het knullige en underwhelming A New Hope. Op de één of andere manier voelt The Empire Strikes Back een stuk minder gedateerd. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het zichtbaar is dat Lucas nu eens geen regisseur is, maar wonder boven wonder is dat ook echt waar. De dialogen en acteerprestaties komen beter uit de verf in dit deel en het is allemaal een stuk minder knullig. De toon is wat duisterder, de actie is wat spectaculairder en de personages interessanter. We moeten ditmaal Peter Cushing missen, maar Yoda is een goede toevoeging. Verder minder sullige stormtroopers en Darth Vader is ditmaal ook een stuk dreigender. Snap alleen niet waarom men zo'n fan is geworden van Boba Fett.

3,5 sterren.

Fonzzz002
The Empire Strikes Back is het 2e deel uit de originele Star Wars Trilogie. In The Empire Strikes Back is Darth Vader een jacht begonnen om Luke Skywalker, die samen met Han Solo en Prinses Leia is ondergedoken op een planeet, te vangen. Al snel komt hij achter Luke’s locatie en vanaf dat punt word het een kat en muis spel.

Ik moet eerlijk bekennen dat, onlangs alle positieve dingen die ik mijn hele leven over Star Wars hoor, Star Wars mij nooit zoveel heeft aangesproken. De laatste keer dat ik Star Wars zag was toen ik 14 was, Episode IV A New Hope om precies te zijn. Destijds deed de film mij weinig wegens het cliché verhaal en de kleurloze science-fiction wereld die mijn nieuwsgierigheid niet deed prikkelen. Nu ik ouder ben heb ik het een 2e kans gegeven en onlangs dat ik het niet slecht vind merkte ik wel verveeld te zijn gedurende het grootste gedeelte van de film. The Empire Strikes Back is één van die films waarbij ik inzie waarom het geliefd is en het daarom niet slecht zou willen noemen, maar wat betreft persoonlijke smaak slaat het de verkeerde noten aan waardoor ik er niet het plezier uit kon halen waar ik op hoopte.

Laat ik beginnen met wat de film goed doet: de film ziet er prachtig uit, zeker voor de tijd waarin het is gemaakt. De levendige sets, vele creatieve designs voor de personages en omgevingen, de iconische sound design en sterke soundtrack die perfect in de wereld past die ze creëren. The Empire Strikes Back is een film waar een gepassioneerd team achter zat die zijn best deed de wereld zo levendig mogelijk te maken en dat is ze gelukt. Of je Star Wars kunt waarderen of niet, je moet toegeven dat het heeft zijn eigen stijl en feel die vele makers heeft geïnspireerd. Wat het verhaal betreft zaten er regelmatig wat interessante dingen zoals hoe de film opbouwt naar de bekende twist, of dat Yoda een verassend humoristisch personage was. Ik had Yoda als een stil & serieus personage verwacht maar het personage voelt een stuk levendiger door de vrolijke ondertoon waarmee hij geïntroduceerd word. Han Solo had een paar humoristische momenten en Darth Vader is een intimiderend personage onlangs dat hij geen interessante dialogen heeft. Darth Vader word vooral intimiderend door de bombastische muziek die je hoort wanneer hij eraan komt lopen, of het feit dat zijn eigen mannen bang voor hem zijn vanwege zijn kracht. Maar zoals ik zei: ik vind dat Darth Vader qua verhaal een oninteressant personage is die geen sterke dialogen of monologen op zijn naam heeft staan, in The Empire Strikes Back althans. Dit is waar voor mij de grootste hinder ligt bij Star Wars: het verhaal is te cliché en onlangs dat de wereld om indrukwekkende & creatieve wijze tot leven is gewekt merkte ik niet geïnteresseerd te zijn in de personages. Luke is de typische underdog die onvrijwillig betrokken raakt in een oorlog maar wel altijd de moreel juiste keuze maakt. De film speelt op gegeven moment met dat er een kans bestaat dat Luke bij The Dark Side terecht komt ipv de goede kant, maar deze scene is op zo’n cliché manier geschreven dat je alle stappen die de personages maken van te voren ziet aankomen. Ik voelde simpelweg geen suspensie tijdens deze scenes omdat ik makkelijk kon voorspellen hoe de personages gingen reageren. Darth Vader is de typische heerser van het kwaad die merendeels van de tijd commando’s uitdeelt maar nergens echt iets zegt of doet wat hem interessanter maakt dan de meeste vijanden uit andere bekende filmreeksen, in ieder geval hoe hij in The Empire Strikes Back word neergezet.
Waar ik me mateloos aan stoorde tijdens deze film zijn de personages C3PO en Chewbacca. C3PO is een personage dat in iedere scene waarin hij zit veel praat en over alles klaagt. Niets wat hij zegt is grappig nog relevant voor het verhaal, hij is bedoeld als de annoying-comic-relief maar zoals hij is neergezet in deze film stoorde ik me eerder aan hem dan dat ik om hem kon lachen. Chewbacca is een personage dat daadwerkelijk helpt wanneer hij nodig is wat hem belangrijk maakt voor het verhaal, maar Chewbacca heeft een brul-geluid wat in alle scenes waarin hij voorkomt gebruikt word. Ik vind het geluid onprettig om aan te horen wat het op de lange duur irritant maakte naar hem te luisteren en ik snap niet hoe Han Solo kan verstaan wat Chewbacca zegt. Chewbacca zegt niks, hij maakt enkel een brul geluid dus het feit dat Han Solo kan verstaan wat Chewbacca zegt is heel onlogisch.

In het kort: niet voor mij weggelegd maar ik snap wel de hype erachter. De wereld is heel levendig neergezet, de muziek is prachtig en het verhaal heeft interessante elementen erin zitten. Voor mij was het verhaal echter te cliché en ik miste diepgang bij de personages die ze nodig hadden om het verhaal voort de duwen.

avatar van Glennekeeeee
Naar aanleiding van Star Wars: The Force Awakens speelt de Vlaamse zender 4 alle reeds verschenen Star Wars-films af in chronologische volgorde. De 5e film in chronologische volgorde was dus The Empire Strikes Back. De film die volgens velen simpelweg de beste Star Wars film is tot de dag van vandaag. Jammer genoeg deel ik die mening niet, al kan ik wel begrijpen dat sommigen dat vinden (zeker mensen die de film in de tijd zelf hebben gezien).

Waar A New Hope nog een trage aanloop had en het vooral een straf niveau haalde in de tweede akte probeert The Empire Strikes Back het volledig tegenovergesteld. De film start ongelooflijk snel en wil de kijkers met verstomming slagen met een hoog tempo en dynamische actie. Ik kan zeker begrijpen dat ten tijde van verschijning dit ook effectief zo aanvoelde maar anno 2015 valt dit toch hard tegen. Waar A New Hope door een mooie dosering van effecten die effecten de tand des tijds mooi hadden doorstaan komt in deze openingsfase toch het meeste van de gebruikte effecten in kwaliteit tekort. Dat is zeker jammer want daardoor is de hele openingsfase amper entertainend en zijn enkel de speelse conversaties tussen Solo en Leia nog iets of wat van niveau. Wanneer de actievolle openingsfase voorbij is en de film 'tot rust' komt haalt de film stilaan niveau. Het is goed dat Mark Hamill hier eigenlijk lange tijd een bescheiden rol in speelt. De man acteert écht niet beter dan Christensen en hoewel zijn rol op zich zeer belangrijk is qua inhoud maar niet qua hoeveelheid zorgt het er wel voor dat het minder storend is. Door de aandacht meer te vestigen op Han Solo, Leia en Chewbacca krijgt de film wel een zeer leuke dynamiek die af en toe misschien wel iets té komisch aanvoelt. De intrede van Yoda is al bij al wel geslaagd (hoewel hij qua personage totaal verschillend is dan in de prequels) maar dat Yoda hier nog niet met CGI is gemaakt is misschien wel dé verbetering van de prequels tegenover de originele trilogie. De relatie tussen Han en Leia is wel een beetje chaotisch en rommelig uitgeschreven en springt nogal vaak van de hak op de tak. Het mooiste van deze film vind ik persoonlijk Chewbacca. In deze film wordt hij als een volwaardig personage beschouwd dat zowel angst inboezemt maar anderzijds ook gevoelens heeft en zowel voor een gevoelige als komische snaar kan zorgen. Ik denk dat The Empire Strikes Back vooral een waanzinnig niveau haalt in de finale. Ongeacht de beroemde onthulling is de finale op zich wel een pareltje met een verbeterd Jedi-gevecht tov zijn voorganger, effects die plots een kwaliteitsinjectie krijgen en een wondermooi decor gedragen door een mooi uitgekiemd verhaal en twists. De finale van deze film is inderdaad een pareltje maar anderzijds schommelt de film (anno 2015) in de rest van het verhaal net wat teveel in kwaliteit waardoor de uiteindelijke quotering niet hoger is dan A New Hope.

The Empire Strikes Back is vooral in de tweede akte een pareltje waarin het Star Wars - universum ongekende hoogtes kent. Jammer genoeg is de eerste akte véél te wisselvallig en bij momenten te zwak om van The Empire Strikes Back dé beste Episode uit deze saga te maken

Gister deel 1 (IV) gekeken en vandaag deel 2 (V). Deze film is een stuk beter te kijken dan het eerste deel. De actie scenes komen beter uit de verf en de scenes in de ruimte ogen weliswaar gedateerd, maar er wordt hier ten minste niet geprobeerd om meer te laten zien dan voor die tijd mogelijk was. Dat komt de kwaliteit ten goede. Sowieso zetten de acteurs hun rol geloofwaardiger neer, hoewel ik Luke niet een bijster interessant personage blijf vinden. De scenes met Han en Leia zijn vermakelijk en ook Darth Vader komt nu een stuk beter uit de verf. Je krijgt nu meer achtergrond over de force hoewel het nog steeds vrij invulbaar is.
Het verhaal blijft echter net als deel 1 aan elkaar hangen van toevalligheden. Luke zal wel constant door de force geleid worden want die weet precies waar hij allemaal moet zijn, en zijn ontmoeting met Yoda komt net zo uit de lucht vallen als zijn eerste ontmoeting met Obi Wan. Wat dat betreft vind ik het script wel weer erg makkelijk. Er wordt totaal niet geprobeerd om een introductie te geven en enige opbouw van een verhaal te bewerkstelligen, je mist achtergrond redenering etc. Vul het maar in met je fantasie. Dat vind ik te makkelijk en niet overtuigend.

avatar van Filmkriebel
Beste uit de oude reeks. Waar Star Wars nog redelijk vaag was over de link tussen al die personages, krijgt de reeks gans zijn volle betekenis in episode V, met een hoop prachtige scènes zoals op de ijsplaneet Hoth, de eerste echte confrontatie met Darth Vader, de ontmoeting met Yoda, de Millenium Falcon die een memorabele halte maakt op een asteroide, Solo die ingevroren wordt. Stuk voor stuk scènes met een meesterlijke vormgeving en een hoog tempo. Dit deel voelt sowieso sterker aan door de overbekende revelatie van Vader en omdat alles nu eens niet naar wens gaat. Vele fans waren op het einde van deze film bezorgd en keken reikhalzend uit naar Return of the Jedi.

avatar van baspls
Do... or do not. There is no try.

The Empire Strikes Back is het hoogst gewaardeerd van alle Star Wars films. Zelf vind ik hem ook net een tikkeltje beter als de andere films, maar ik vind het wel erg moeilijk om de films te vergelijken. Dat komt omdat ze allemaal één geheel vormen en niet op zichzelf kunnen staan (vooral dit deel niet).

Het Keizerrijk is ondanks het verlies van de Death Star nog machtiger dan ooit. De rebbelen hebben een nieuwe geheime basis op de ijsplaneet Hoth. Darth Vader is na de nederlaag geobsedeerd geraakt met het vinden van Luke Skywalker.

– Film technische beoordeling –
In Episode V komen de personages beter tot ontwikkeling (en dan met name Han Solo en Luke Skywalker). Ook zijn zowel Mark Hamil, Harrison Ford en Carrie Fisher er qua acteerprestaties enorm op vooruit gegaan.

Het verhaal van The Empire Strikes Back is erg sterk en vol diepgang. Toch heeft het niet echt een duidelijke opbouw en afbouw en zit het duidelijk een beetje tussen de twee andere films in. De hele film is een middenstuk als het ware. Alles wat een vervolg verhaal goed kan doen doet Empire goed, zo worden nieuwe personages geïntroduceerd (Lando en de bounty hunter Boba Fett bijvoorbeeld). De relatie tussen Han en Leia ontwikkeld zich en we volgen Luke die dichter komt bij zijn doel om een Jedi te worden.

Net als bij de eerste film heb ik ook van The Empire Strikes Back de Despecialized version gezien. Al moet ik zeggen dat ik niet perse alles beter vind. De keizer klopt namelijk niet met Return of the Jedi, ze lijken niet eens op elkaar qua uiterlijk, stem en manier van spreken. De toevoeging van Ian McDarmid was dan ook echt nodig.

De special effects van The Empire Strikes Back zijn echt geweldig, nog stukken spectaculairder als die van zijn voorganger. Geweldige schaalmodellen met prachtig detail en ook de scènes op Hoth en in Cloud City waren echt geweldig sterk. Het enige dat ik er op aan te merken heb is dat de kleine modellen op de voorgrond slecht zijn geïntegreerd met de grote op de achtergrond. De belichting is te fel en de randen van het blue-screen zijn niet altijd even mooi weggewerkt. In de Special Edition is hier niets van te merken.

John Williams maakt weer een schitterende soundtrack voor Episode V. Dit keer met een grootschaliger orkest en meer diverse composities. Bovendien word in deze Episode de beroemde Imperial March geïntroduceerd.

De film is erg sterk opgenomen en oogt wat ruimtelijker dan zijn voorganger (we zien meer). Waar de eerste film in enkele shots een beetje gedateerd oogt is daar hier niets van te merken. De zwaar gevechten zijn ook enorm verbeterd, niet alleen de choreografie van de acteurs maar ook de lightsaber-effecten en de opnames van de duels zijn veel sterker geworden.

- Productie achtergrond -
George Lucas kwam er tijdens het schrijven van de eerste Star Wars-film al achter dat zijn verhaal niet in een film zou passen, maar dat er een trilogie voor nodig zou zijn. Na het (onverwachte) succes van Star Wars was het dan ook wel zeker dat er nog een vervolg zou komen. Lucas was echter helemaal klaar met regisseren omdat hij het enorm stressvol en vermoeiend vond, in plaats daarvan werkte hij aan de opbouw van Lucasfilm als bedrijf. Lucas haalde Irvin Kershner over om de film te regisseren, deze weigerde echter eerst omdat hij bang was dat de film de vorige niet zou kunnen evenaren en omdat hij geen ervaring had met special effects. Lucas financierde The Empire Strikes Back helemaal zelf omdat hij niet meer verbonden wilde zijn aan Hollywood. Na een ruzie met de Director’s Guild brak hij voorgoed met de MPAA en maakte het inhuren van acteurs daardoor een stuk moeilijker. De film was desondanks zo’n groot succes dat Lucas nog meer geld over hield. Ondanks zijn voornemen om meer op de achtergrond te gaan was Lucas nog steeds heel erg bezig met de special effects en creatieve beslissingen. Kershner was meer bezig met de acteurs en wilde meer diepgang in de acteerprestaties (mede omdat er kritiek was op de eerste film over ‘kartonnen inhoudsloze personages’).

Het verhaal schreef Lucas dit keer samen met Leigh Brackett en Lawrence Kasdan, die allebei veel toevoegingen aan het verhaal hebben gedaan. Brackett, die al wat ouder was, overleed echter in 1978. Hoewel Kasdan verantwoordelijk was voor de screenplay maakte Lucas de uiteindelijke wijzigingen en bedacht de belangrijkste aspecten van het verhaal. Zo was het ook Lucas die ‘I am your father’ bedacht, dit had hij natuurlijk al wel bedacht voor hij de naam van het personage bedacht (dat weet iedere Nederlander) maar of het werkelijk werd doorgezet wist hij nog niet. De andere schrijvers wisten het in ieder geval niet tot vlak voor de opnames(Brackett wilde Annakin Skywalker zelfs een rol in de film laten hebben en Kasdan had bedacht dat Obi-Wan Luke’s vader vermoord zou hebben). Lucas deed er alles aan om het een groot geheim te houden, zo werden de filmboeken pas kort voor de première uitgebracht en wisten maar 7 mensen op de set hoe het zat voor de film voor het eerst werd voltooid. David Prowse wist van niets toen de scene werd opgenomen. Mark Hamil werd voor de opnames kort door Lucas en Kershner apart genomen en was een tijdje geschokt toen hij erachter kwam. Tijdens post-productie kreeg James Earl Jones het script in handen, waarover hij later vertelde dat hij dacht dat het een leugen van Darth Vader was om Luke te misleiden.

– Verhaaltechnische analyse van de film in binnen het Star Wars-universum –
Waar Obi-Wan in de eerste film al zorgde voor problemen met de continuïteit van de Prequels doet hij dit hier weer. Hij doet namelijk tegenover Luke en Yoda alsof hij getraind is door Yoda en net als Luke ongeduldig en ‘roekeloos’ was. In de Prequels zien we echter dat Obi-Wan getraind is door Qui-Qon Jinn en een perfecte model-leerling was (zelfs trouwer tegenover de Jedi Raad als zijn meester). Bovendien is het raar dat Darth Vader en de keizer verwijzen naar Luke als ‘Skywalkers’ zoon’, wat een vreemde manier van praten…

- Conclusie –
The Empire Strikes Back geeft het Star Wars-universum een grotere schaal en werkt het verhaal een stuk meer uit dan de eerste film. Zonder twijfel het beste vervolg ooit gemaakt. Het heeft namelijk alles dat nodig is voor een goed vervolg en is alles behalve een herhaling van de eerste film.
De personages komen in Episode V veel meer tot ontwikkeling en waar het verhaal van de eerste film nog aardig straight-forward en een klein beetje clichématig was, krijgt het hier haast Shakespeareaanse trekjes. Het verhaal zit vol onverwachte wendingen, liefde, verraad en zelfopoffering. Hierdoor word de film naast een episch avontuur ook een serieuze film met volwassen momenten.

Dit samen met de fenomenale soundtrack en uitstekende special effects maakt The Empire Strikes Back tot een echte klassieker en een van de – zo niet, de- beste film(s) ooit gemaakt. Ondanks dat staat de film niet op zichzelf en zijn Star Wars en Return of the Jedi onmisbaar.

avatar van JJ_D
Beter dan de voorganger, maar nog steeds achterhaald qua tempo en spanningsniveau. Psychologisch evenmin bevredigend. Niettegenstaande: in het fijne gezelschap van R2 en co op naar delen VI en VII!

avatar van leidsehoodie
Na The Force Awakens ben ik bezig om voor het eerst alle Star Wars films te bekijken. Ook deze film is weer een leuke avonturenfilm voor het hele gezin. Lekker vlot en er gebeurt veel, maar echt serieus wordt het nooit. De hele Star Wars-wereld vind ik prachtig, maar de films zelf een stuk minder. Acteerprestaties zijn echt om te janken en actiescenes erg knullig. Diepgang is er ook niet, maar leuk om naar te kijken is het gelukkig wel. Het is een soort LotR, veel fans, leuke films, maar niet geweldig.

avatar van Lucaij
leidsehoodie schreef:

Ja, deze film is ondertussen 35 jaar oud.. Films uit de jaren 70 / begin jaren 80 zijn heel anders dan de huidige films. Dat je het nu knullig vindt heeft o.a. Waarschijnlijk te maken dat je CGI gewend bent. Persoonlijk vind ik dit beter dan veel van de CGI van tegenwoordig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je dit vlak na Star Wars IV ziet, is dat toch een groot verschil. Het heeft de franchise deugd gedaan om een andere regisseur aan het roer te zetten. George Lucas mag dan wel creatief zijn, regisseren laat hij beter aan anderen over. Maar kom, hij heeft het verhaal uitgebreid, of kreeg misschien ook meer vrij spel na het succes van de eerste film. The Empire Strikes Back is in alles superieur. Veel meer exotische locaties, bekende figuren, man tegen man gevechten, avontuur, spanning en de personages van voordien (Luke, Han Solo, Leia, Darth Vader, Chewie en zelfs de robots) komen veel beter uit de verf. Het blijft dan wel een kind van zijn tijd, maar toch is het knullige er af nu.

De film kent enkele cheesy momenten en je kan Mark Hamill niet meteen de beste acteur noemen. Maar de film is een streling voor het oog, prachtige effecten en gewoon een avontuur van begin tot einde. En meteen ook de beste film uit de reeks.

avatar van filmfan0511
The empire strikes back is het Magnum opus van de Star Wars-saga, laat dat zeker zijn. Als A new Hope het succes startte, is het deze film die Star Wars zijn ziel gaf en volledig op de kaart zette; en terecht ook. Episode IV is zeker een fantastische film op zich, absoluut, maar deze episode V is zoveel meer. De verscheidenheid aan schitterende locaties en zelfgebouwde sets kenmerkt de film; de ijsplaneet Hoth, de sinistere moerasplaneet Dagobah, de stad in de wolken op Bespin.. Heel wat uitgebreider (en epischer) als IV en ook de prequels. Maar ook de personages komen veel beter uit de verf; Ford zit nog beter in zijn rol als bad-ass Han Solo, Hamill doet het ook veel beter als Luke Skywalker, Darth Vader krijgt een veel grotere rol. De chemie tussen Ford en Fisher is ook heerlijk en zeker een verdienste van Kershner, die itt Lucas de film veel vlotter en frisser weet te regisseren. Lucas staat meer in voor de creatieve kant, maar regisseren laat hij beter over aan anderen.
Er zitten gewoon ook enorm epische en legendarische momenten in; de battle op Hoth (kleiner van opzet als de battles in I-III, maar toch veel beter), Solo's invriezing, het I am your father moment, Luke's training bij Yoda, de Millenium Falcon in volle glorie in de ruimte,.. Zo kan ik nog wel doorgaan.

De allerbeste Star Wars, en dat zal ook altijd zo blijven (ik zie episode VIII en IX hier echt niet overheen gaan). De sfeer is top, de personages komen nog beter uit de verf, visueel is het een plaatje met geweldige sets en natuurlijk een prachtige Yoda, heerlijke muziek van Williams en uiteraard het briljante einde. Nee, hier kan geen film meer aan tippen.

5*, volledig verdiend.