Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

Sciencefiction / Fantasy
124 minuten / 129 minuten (special edition)

geregisseerd door Irvin Kershner
met Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

Darth Vader zet zich in om de rebellie tegen Het Keizerrijk de kop in te drukken. De rebellen hebben een basis op de ijsplaneet Hoth. Wanneer keizerlijke troepen arriveren om de rebellen te vernietigen vluchten Han Solo en Princess Leia naar Cloud City, waar ze gevangen worden genomen door Vader. Luke Skywalker reist af naar de planeet Dagobah, waar hij door de Jedi-meester Yoda in de Force getraind wordt.

TEASER

Goed vervolg.cast doet het weer goed.ik vind dit deel nog beter dan het vorig deel.en dat deel is natuurlijk ook al geweldig.het verhaal gaat hier natuurlijk verder.maar een geweldige film.weer een fijn verhaal.

avatar van Shadowed
Prima hoor.

Niet veel beter dan de andere zes delen naar mijn mening, pas vanaf deel 7 begon ik ze echt leuk te vinden. Dit deel is dan toch wel echt de beste van de andere 6. De effecten zijn onder andere zeker een vooruit gang en de karakters zijn ook wel leuk.

Een goed tempo inderdaad, waardoor de film lekker vlot is en leuk is om te volgen. Visueel ook best een vooruitgang inderdaad, vooral die grote machines, (Imperial Walkers heten ze volgens mij). Die Walker scenes waren ook wel echt het hoogtepunt van de film.

Voor de rest een prima sciencefiction die lekker vlot en vermakelijk is. Niks mis mee voor opzij tijd, blijft absoluut een dingetje waar je van moet houden naar mijn mening. Anders zijn die andere delen ook wel lastig om te bekijken.

avatar van jono
Nadat Luke Skywalker en Han Solo de Death Star hebben vernietigd in Star Wars Episode IV: A New Hope (1977), hebben ze zich definitief aangesloten bij de rebellen en verschuilen ze zich op de ijsplaneet Hoth. Darth Vader is echter uit op wraak en zet alles op alles om Luke en Han te vinden.

The Empire Strikes Back is een spannende sf-avonturenfilm en erg mooi gemaakt. De film bevat een aantal uitstekende scènes: de gevechten op de schitterende ijsplaneet, Luke’s training door Yoda, het geflirt tussen Han Solo en prinses Leia, het prachtige Cloud City en natuurlijk het eindgevecht tussen Darth Vader en Luke, met als het hoogtepunt de iconische 'i'm your father'-scène. 4,5*

avatar van IH88
“I love you!”
“I know.”

The Empire Strikes Back blijft voor mij de beste Star Wars film. Het script zit ongelooflijk goed in elkaar, en Lucas (samen met Kasdan, Brackett en regisseur Kershner) zorgt voor een duister en donker tweede deel waarin onze helden door het gehele universum worden opgejaagd door het keizerrijk. Met weer een aantal schitterende planeten zoals Hoth, Dagobah en Bespin (Cloud City). The Empire Strikes Back is natuurlijk bekend geworden om het iconische ‘I’m your father’ moment, maar de film heeft nog zoveel meer te bieden.

Het gevecht tussen de rebellen en het keizerrijk op Hoth, Luke’s training door Yoda, de Millennium Falcon die zich een weg moet banen door een asteroïdenveld, het hoge school flirten tussen Han en Leia, de interactie tussen Solo, Leia, C3PO, R2D2 en Chewbacca, het schitterend vormgegeven Cloud City, de introductie van Lando en natuurlijk het eindgevecht tussen Darth Vader en Luke. Zoveel momenten die deze film tot een klassieker maken. Alle acteurs lijken ook beter in hun rol te zitten, en vooral bij Hamill is dit duidelijk te zien. De film introduceert ook de ‘Imperial March theme’, en het is misschien wel John Williams’ beste werk. Het einde voelt wat abrupt, maar voor de rest is Empire de perfecte Star Wars film.

avatar van horizons
Vind deze zelf ook nog steeds top tot ik gister na kijken van Return of the Jedi mening van m'n dochter en vrouw hoorde... dochter vond alles op Hoth maar weinig boeiend, pas als ze daar weg zijn wordt ESB interessant en beide vonden Return of the Jedi maar vreemde film eigenlijk, enige wat er voor verhaal toe deed was het eindstuk met Palpatin, Darth Vader en Luke. A New Hope is bij de herkijk beter in de smaak gevallen.

Maar wie zich stoort aan Rey's opleiding in the Last Jedi moet toch nog maar eens Empire Strikes Back kijken. Yoda doet echt niet zo heel veel behalve dat ene moment waar Luke die grot in gaat.
En voor degene die Luke's reactie aan begin van TLJ vreemd vinden blijft dit voor mij steeds meer een "Luke does a Yoda' moment.

avatar van Grindhouse62
In verband met het uitkomen van deel 9, Episodes 1 t/m 4 in de afgelopen dagen en gisteravond episode 5 - The Empire Strikes Back herzien. Het blijft een fijne filmserie om te kijken en heb mij wederom prima vermaakt met al de herziene episodes,. Vandaag zijn episodes 6 en 7 aan de beurt. Episode 5 is 4.0

avatar van Captain Pervert
Het is onvoorstelbaar hoe veel beter Empire uit 1980 is dan het originele Star Wars van drie jaar eerder. Ik wist dat nog van toen ik 14 was. Toen heb ik de originele trilogie voor het eerst en laatst gezien.

Zoals ik in mijn review van Star Wars al schreef, kijken mijn vrouw en ik graag naar The Big Bang Theory maar verbaasde ik me er over dat mijn vrouw die serie heel leuk vindt ondanks dat ze 80% van de verwijzingen naar nerd cultuur niet meekrijgt. Met het kijken van The Empire Strikes Back hoopte ik dat te kunnen reduceren naar 50%. Return of the Jedi zou dan een facultatieve bonus zijn.

Maar om Empire te snappen, moet je jezelf eerst door zijn voorganger heen slaan en man, dat was geen gemakkelijke opgave. Langdradig, onevenwichtig, soms veel te traag, dan weer te snel en bovendien bizar slecht geacteerd. Een spreekwoordelijke zure appel om doorheen te bijten.

Na die ontgoocheling moest ik mijn vrouw héééééél lief aankijken om dit vervolg aan te mogen slingeren. Gelukkig beviel deze beter (minder slecht). Het contrast tussen Star Wars en Empire is echt amper voorstelbaar. Het vervolg doet namelijk vrijwel niks fout. Zou het komen omdat de eigenwijze George Lucas de regie dit keer uit handen heeft gegeven? Wie weet.

Wat het meest opvalt - afgezien van het feit dat zowel Hamill als Fisher blijkbaar acteerles hebben gehad - is dat vrijwel elk stukje in de film op de één of andere manier spannend is. Even uitrusten op een asteroïde is er niet bij, want de 'grot' waar Solo naar binnen is gevlogen, blijkt niet wat het lijkt. Even uitpuffen als Luke getraind wordt door Yoda? Vergeet het maar, want als hij door Yoda een grot in gestuurd wordt komt hij een projectie van zijn grootste angst tegen.

Het is continu bam, bam, bam, vol gas, gáán. En tóch met zinvolle dialogen, een goed verhaal en karakterontwikkeling. Geweldig. De Windows-Moviemaker overgangen vallen minder op door vlottere pacing en meer logische wisselingen tussen scènes.

Maar wat mij persoonlijk nog het meest bevalt is dat de rol van C-3PO kleiner is, en de momenten dat hij in beeld is, is hij minder irritant. Hetzelfde geldt voor R2-Dyson, de belachelijke zakloze stofzuiger. De nepgorilla Bukkake lijkt nog steeds weggelopen uit een slechte pornofilm. Zijn gebrul is nog even strontvervelend, maar godzijdank iets minder frequent.

Het hoogtepunt van de film is natuurlijk de plottwist tijdens het eindgevecht. Helaas maakt dat al 40 jaar deel uit van de popcultuur en zelfs iemand die nog nooit één seconde van Star Wars heeft gezien, kent hem: "Luke, I am...". Overigens fout geciteerd, wat het zo mogelijk nog erger maakt. Mijn vrouw kende dit natuurlijk, maar dat maakte de scène niet minder cool.

Eigenlijk is elke scène uit deze film iconisch en talloze malen geïmiteerd dan wel gepersifleerd. Maar als je even nadenkt, blijken veel scènes hier hun oorsprong te vinden. Een leerling die gaat trainen bij een ogenschijnlijk vreemde leraar, die er erg vreemde methoden op na houdt. We kennen het van Karate Kid, maar Yoda was eerder. Om maar wat te noemen.

Eens kijken hoeveel bosjes bloemen en ontbijtjes-op-bed het kost om Return of the Jedi er nog doorheen te drukken.

4,5 sterren

avatar van Jens van Eijk
Empire Strikes Back is na Revenge of the Sith de beste Star Wars film na mijn mening, het script zit onwijs goed in elkaar en het tempo is ook prima. Waarbij zijn voorganger (A New Hope) ontzettend langdradig is met een slecht acterende cast, doet Empire Strikes Back exact het tegenovergestelde. Het acteren is prima, al cringe nog steeds van Mark Hamill zijn geschreeuw wanneer Darth Vader vertelt dat hij zijn vader is, maar verder is het echt prima. Zoals ik de vorige keer al aangaf vind ik dat A New Hope vooral beoordeeld word op nostalgie dan op kwaliteit.

Je ziet ook duidelijk veel vooruitgang in de special effects, en het gevecht tussen Luke en Darth Vader is gelukkig nu wel gechoreografeerd ten opzichte van Ben vs Darth Vader, dat was wel echt een verschrikkelijke anti-climax.