The Thing (1982)

3,82

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeksteam komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

1395 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van Macmanus
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De reclame viel erg mee, 'maar' 3.
Goeie film trouwens.
erg origineel hoe iedereen het eigenlijk kan zijn.
Gelukkig maakte Carpenter niet de fout door Kurt Russel The Thing te laten zijn.
Valt me nog mee dat er geen 2e deel van is gekomen (of wel?), zou best kunnen want misschien was die andere gozer (Keith David) die bij Russel in de sneeuw zat toch wel besmet

4 sterren krijgt die
(Wat wel weer vervelend is van SBS6 dat ze de aftiteling niet laten zien)

GerwinF
Valt me nog mee dat er geen 2e deel van is gekomen (of wel?)

Er is wel een game van The Thing. Die gaat verder waar de film is gestopt. Het begint in ieder geval erg goed, maar halverwege vliegen de aliens oppeens rond je oren en is de spanning er af. Wel leuk dat je veel locaties tegenkomt uit de film. Ook vind ik de X-files aflevering "ice" een van de beste afleveringen, een tribute aan deze film.

Zie: http://www.thexfiles.com/episodes/season1/1x07.html

Deel twee kwam niet, omdat The Thing geen succes was.
En op tv zal het wel 4:3 zijn geweest. Terwijl carpenter het 1;2,35 kader
altijd echt gebruikt.

heb hem thuis liggen. er staan alleen van die loze kreten op de hoes als; 'een van de beste horrorfilms ooit', 'een must' en 'die moet je gezien hebben', waardoor die meteen al een beetje tegen gaat staan.

mister blonde schreef:

Toch ben ik het met alledrie de statements eens.

nou, aangezien die hier bijna in de top 100 staat zal ik hem toch eens gaan zien.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
eindelijk gezien en hij viel niet tegen.
spannende film, met veel vaart.
het who can trust who, spelletje was het aspect dat deze film boven de gemiddelde horrorfilm doet uitstijgen.

had bij sommige dingen wel zoiets van; dat komt me bekend voor. bijv. met die vlammenwerpers (alien).

ik vond de special effects overwegend goed, maar lang niet alles. bijvoorbeeld in die hondenkennel vond ik het er wat nep uitzien.

3,5 sterren.

Een paar maanden geleden zag ik de verfilming uit 1951, en die vond ik eerlijkgezegd nogal tegenvallen door zijn gebrek aan spanning. Misschien lag dat aan mijn onjuiste veronderstelling dat daar ook een whodunit-element in zou zitten (waar ik op zat te wachten), dus van deze versie - die over het algemeen meer geprezen wordt - had ik hogere verwachtingen. Helaas bleek deze versie een nog groter gebrek aan spanning te hebben; het whondunit-element wordt amper uitgewerkt en om de paar minuten valt men terug op de special effects, die dan wel erg fantasierijk en mooi gemaakt mogen zijn, maar ook eerder lachwekkend dan angstaanjagend (dat ligt ook voor een deel aan het feit dat ze al vrij snel in volledig verlichte omgeving te zien zijn). Bijkomende problemen zijn de platte, bijna karakterloze personages, en de sterke gelijkenissen met Alien, die alles wat The Thing te bieden heeft vele malen beter doet. Het slappe einde (de film houdt gewoon zomaar op) doet de film definitief de das om. 2,5 *

Queto Yurlunyur schreef:

je weet dat ze een gewisse dood tegemoet gaan. het lijkt me niet zo interessant om te zien hoe lang ze het daadwerkelijk nog uit houden

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De mogelijkheid bestaat dat een van hen 'the thing' is. Als gevolg daarvan vertrouwt de een de ander niet, en veinst de ander de een ook niet te vertrouwen. Deze spanning werd aardig opgebouwd (zou met twee personen voor een stuk meer psychologische spanning kunnen zorgen dan met een hele groep, waarbij het door het gebrek aan personages niet zo goed tot uiting kwam in deze film), totdat - tot mijn verbazing - de film opeens afgelopen was.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
dat het karakter van russell niet 'the thing' is staat wel vast voor mij. de bloedtest gaf aan dat hij er nooit een kon zijn. daarna zijn al zijn acties gevolgd. de ander was bij de bloedtest nog niet door 'the thing'overgenomen. wat daarna met hem gebeurd is, is inderdaad onduidelijk.

toch was er voor mij een duidelijk eind. de overgebleven twee waren niet gepakt door 'het ding' en wachtte op de dood door vrieskou. dat de film daar stopte, was voor mij reden genoeg om aan te nemen dat ze dus beide niet 'het ding' waren en er geen scenes meer nodig waren.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het personage van Russell had de leiding, en zou de bloedtest gemanipuleerd kunnen hebben; daar was immers niet zoveel voor nodig geweest (een mogelijkheid waar ik serieus rekening mee hield tijdens het kijken). Jouw aanname dat ze 'the thing' niet zijn omdat de film ophoudt is nogal krom. Een film moet zelf een einde bieden (open of gesloten), je moet niet zelf als kijker maar moeten aannemen dat het kwaad geweken is omdat de film afgelopen is. Makkelijk horrorfilms maken anders: zodra je het zat bent, stop je gewoon - de kijker bedenkt de rest er wel bij.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
nu goed, ik vond het i.i.g. niet onbevredigend. nu ben ik overigens niet de persoon die deze film moet verdedigen, voorzover dat nodig is, omdat ik het ook verre van een meesterwerk vind. 'slechts' een goede film, laat dat duidelijk zijn (zie aantal posts hierboven).

toch vind ik een einde waar je zelf van alles bij kan denken na afloop, zeker bij een horrorfilm, niet erg.
laat je fantasie de vrije loop zou ik zeggen.

(wellicht beoogde de makers toen nog een vervolg, maar hebben ze zich bedacht na tegenvallende commerciele resultaten)

Welnee. Het einde is ultiem Carpenter.
Prachtig. Werkelijk geniaal.

'Man is the warmest place to hide.'
Eén van de coolste taglines ooit.
Heerlijke film. Zeer leuke commentary track van Carpenter en Russell op de dvd.
Ik ben ook helemaal weg van de oneliner waarmee de film eindigt:
'Why don't we just wait here for a while... see what happens.'
Wie doet beter?

avatar van Saving Pvt. Pyle
Niemand. Perfect einde!

Wat een prachtige film is dit toch. Ik verhoog mijn stem dan ook naar 4,5*. De setting vind ik echt geniaal en tijdens de hele film zit er een ijzingwekkende sfeer achter. Ik denk dat dit wel de spannenste film is die ik ooit heb gezien. Toen ik hem voor de eerste keer zag was ik een stuk jonger maar was totaal aan de buis gekluisterd. Dit gevoel is me bij deze film altijd bijgebleven. Vaak verdwijnt dit gevoel bij zogenaamd spannende films maar deze film is nog even spannend als toen. De special effects vind ik trouwens ook erg goed gelukt, niet dat gladde GFX gedoe maar lekker ranzige poppen.

avatar van bioscoopzaal
Blijft een schitterende en claustrofobische horrorfilm, ook na de zoveelste visie. Zelfs de magistirale special-effects van Rob Bottin blijven even meesterlijk en goor als altijd.

Ongeëvenaard, 4 sterren

GerwinF schreef:

Zie: http://www.thexfiles.com/episodes/season1/1x07.html

Zal inderdaad ter ere van die film zijn jah, in dat seizoen is ook een tribute aan de film 'de lift' gemaakt genaamd 'ghost in the machine'

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Hoe kom je er bij dat dat een tribute aan De Lift was?

avatar van SSeagal
The Thing was zeker voor die tijd een zeer goede horrorfilm. Heb hem laatst nog gezien en hoewel de special effects wat gedateerd zijn, ik blijf van mening dat deze 1 van de beste horrorfilms is ooit gemaakt. Een vette *****

Jordy schreef:

Hoe kom je er bij dat dat een tribute aan De Lift was?

Ik hoop niet dat je denkt aan de film 'Ghost in the Machine (1993)' want dat is een pulpfilm, maar de aflevering 1x06 van The X-Files gaat over een met een bewustzijn gezegende lift die mensen kan vermoorden, dat is het plot van 'De Lift'. Het lijkt me stug dat ze onafhankelijk van het idee uit 'De Lift' dit script hebben geschreven of niet dan, uit zichzelf hebben ze niet gemeld dat...
Mulder: "How do you like that? A politically correct elevator."

Justice4All
SSeagal schreef:
... ik blijf van mening dat deze 1 van de beste horrorfilms is ooit gemaakt...
Mee eens dat dit één van de beste horrorfilms allertijde is. En de leuke ervan is dat het spel (bijna) 20 jaar later uit is gekomen

avatar van SSeagal
Yep, dat spel is wel cool, alleen in een poep en een scheet uitgespeeld en dat einde sloeg werkelijk nergens op, heb je je daarvoor zo zitten uitsloven, maar wel een aardig gamepje.

Justice4All schreef:

Ik ben het hier ook mee eens, samen met The Shining in de top 2 horrorfilms.

avatar van starbright boy
Goede en intrigerende horror met mooie effecten. Bovendien erg spannend en een mooi open einde.

hmm, redelijk hoge waardering hier.
hij komt binnenkort op canal+. ben benieuwd. zo bijzonder lijkt het verhaal me niet op het eerste gezicht...

Beejeej schreef:

hmm, redelijk hoge waardering hier.

Het is dan ook de fraaie uitwerking die de film maakt, superspannend!

avatar van John Doe
De film bevat perfect de elementen isolatie, opbouw en muziek, dit is een soort angstmix bij horrorfilms.

Reinbo
Meesterwerk een van de beste, goorste en origineelste horrorfilms allertijden.

Staat dat het op de Noordpool plaatsvindt, maar het moet de zuidpool zijn. (Het origineel speelde wel op de Noordpool)