The Thing (1982)

3,82

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeksteam komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

1395 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van Maarten0402
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens mij is het doel van The Thing overleven en daarna inderdaad "world domination". Dat beest werd door een ruimteschip op Antartica gelanceerd (jaren voor McReady en zijn team en die Noren) en trok zich daarna heel lang terug om ingevroren te kunnen afwachten tot een groep het zou ontdekken en daarna hopen te ontdooien (wat meerdere malen gebeurde). Wat de film vervolgens uitlegde is dat bij ontdooiing het wezen nog actieve bloedcellen heeft (geen normale bloedcellen zoals bij mensen, maar bloedcellen die willen overleven kosten wat het kost en willen imiteren) en daarna Bennings (die in het magazijn aan het werk was) aangevallen/gekopieerd werd door The Thing.

sierrra schreef:

Waarom blijft het dan niet onder de radar totdat het van Antarctica af is?

Dat probeert het toch ook. En het is nu eenmaal niet perfect. Elke soort maakt z'n fouten.

avatar van sierrra
Maarten0402 schreef:

Ik begrijp wel wat er gebeurt in de film, echter vind ik het wezen niet heel erg snugger handelen. Door al de opzichtige mutaties maakt het de mensen bewust van zijn aanwezigheid. Had hij iemand van de crew geïnfecteerd zonder dat zij van bestaan op de hoogte waren had het op den duur ongemerkt Antarctica kunnen verlaten en de rest van de mensheid kunnen infecteren.

sierrra schreef:

Het ding grijpt gewoon zijn kans, wanneer die de kans krijgt. Het is gewoon een virus. Geen hyperintelligent wezen. Bovendie hie moet het nu weten dat Antarctica weinig bezocht wordt. Bovendien zou het nog best de bewoonde wereld kunnen bereiken...

avatar van sierrra
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tevens blijft het de vraag of het wezen wel echt world domination nastreeft of gewoon probeert te overleven en weer naar zijn homeworld probeert terug te keren. Waarom zou hij anders proberen een ruimteschip te maken? Een wezen/ras wat in staat is door de ruimte te reizen is naar mijn mening toch wel aardig intelligent.

avatar van renzoroy
Metalfist schreef:
[i]
Wanneer gaat Carpenter eigenlijk nog eens met iets nieuws komen, The Ward dateert ook alweer uit 2010.. Al is het misschien maar beter zo aangezien zijn recentere werk (Vampires, The Ward, Village of the Damned) tot zijn slechtste films behoren. Dat telt dus niet voor The Thing die vanaf de eerste tot de laatste minuut blijft boeien.

Volgend jaar komt de remake van Halloween uit die niet geregisseerd, maar wel geproduceerd gaat worden door Carpenter.

Persoonlijk vind ik The Thing (zowel het origineel, als de remake) beide niet echt boeiend. Sowieso vind ik Carpenter als horror regisseur heel erg overrated. Christine, In the Mouth of Madness en Halloween vond ik leuk, Village of the Damned en Body Bags ook nog wel. Voor de rest...mweh... Vampires 1 en 2 vond ik beide een snoozfest, The Ward was crap en The Fog vond ik ook niet eng of spannend. De Escape films, They Live en Starman heb ik nog nooit gezien...

avatar van Basto
Kijk er enorm naar uit deze vanavond op het grote doek te zien.

First Contact: The Thing (1982) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

avatar van 93.9
In z'n genre zeer goed. Film op zich vind ik niet zo bijzonder..

avatar van Bélon
Gezien op het grote doek in KINO en de print eh digitale scan zag er prima uit. 4,0* blijft staan: de film sleept nogal in het midden en het einde is wat afgeraffeld maar de special effects zijn nog steeds geniaal.

Deze film haalt het m.i. niet bij Predator (1987) (onlangs ook in KINO gezien als onderdeel van hetzelfde programma). Predator kent een betere spanningsopbouw, one liners en finale. Er zat niet zo veel humor in The Thing maar deze scene was toch wel erg grappig :

The Thing (1982) Tied to this F... couch - YouTube

avatar van Montorsi
Genieten op het grote scherm. Wat mij betreft een van de meest vakkundig uitgewerkte concepten in de filmhistorie. De combinatie van setting, spanning, uitgangspunt, personages, soundtrack en gore maken het ongeëvenaard in het genre.

avatar van de grunt
Bélon schreef:
Deze film haalt het m.i. niet bij Predator (1987)

Bélon toch

avatar van JacoBaco
Met Predator vermaak ik mij ook meer dan met The Thing. Toch is The Thing de betere film. Ik heb dat best vaak met films.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nog raar om die 2 films überhaupt met elkaar te vergelijken, totaal andere insteek. Enige overeenkomst is dat het beide onder sci-fi kan worden geschaard.

avatar van Montorsi
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
..toch niet bepaald de enige overeenkomst. Maar natuurlijk zijn het heel verschillende films.

De vergelijking sloeg daarnaast voornamelijk op het programna waarbinnen ze beiden hebben gedraaid.

avatar van mikey
Wouter schreef:

Waarom slimmer?

Ik zie in Halloween het werk van een jonge enthousiasteling; The Thing is van een man op het toppunt van zijn kunnen, met de backing van een major.

Uiteindelijk toch maar beoordeeld als een masterpiece.