The Thing (1982)

Alternatieve titel: John Carpenter's The Thing

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Wilford Brimley en T.K. Carter

Een Amerikaans onderzoek op Antarctica wordt verstoord doordat er door een langsvliegende Noor op een husky wordt geschoten. De hond wordt bij de andere in de kooi neergelegd, maar 's nachts muteert de hond en vermoordt alle andere honden. Het onderzoeksteam komt er achter dat er een buitenaards wezen is dat lichamen kan overnemen, maar wie heeft hij overgenomen?

avatar van Maarten0402
Volgens mij is het doel van The Thing overleven en daarna inderdaad "world domination". Dat beest werd door een ruimteschip op Antartica gelanceerd (jaren voor McReady en zijn team en die Noren) en trok zich daarna heel lang terug om ingevroren te kunnen afwachten tot een groep het zou ontdekken en daarna hopen te ontdooien (wat meerdere malen gebeurde). Wat de film vervolgens uitlegde is dat bij ontdooiing het wezen nog actieve bloedcellen heeft (geen normale bloedcellen zoals bij mensen, maar bloedcellen die willen overleven kosten wat het kost en willen imiteren) en daarna Bennings (die in het magazijn aan het werk was) aangevallen/gekopieerd werd door The Thing.

sierrra schreef:

Waarom blijft het dan niet onder de radar totdat het van Antarctica af is?

Dat probeert het toch ook. En het is nu eenmaal niet perfect. Elke soort maakt z'n fouten.

avatar van sierrra
Maarten0402 schreef:

Ik begrijp wel wat er gebeurt in de film, echter vind ik het wezen niet heel erg snugger handelen. Door al de opzichtige mutaties maakt het de mensen bewust van zijn aanwezigheid. Had hij iemand van de crew geïnfecteerd zonder dat zij van bestaan op de hoogte waren had het op den duur ongemerkt Antarctica kunnen verlaten en de rest van de mensheid kunnen infecteren.

sierrra schreef:

Het ding grijpt gewoon zijn kans, wanneer die de kans krijgt. Het is gewoon een virus. Geen hyperintelligent wezen. Bovendie hie moet het nu weten dat Antarctica weinig bezocht wordt. Bovendien zou het nog best de bewoonde wereld kunnen bereiken...

avatar van sierrra
Tevens blijft het de vraag of het wezen wel echt world domination nastreeft of gewoon probeert te overleven en weer naar zijn homeworld probeert terug te keren. Waarom zou hij anders proberen een ruimteschip te maken? Een wezen/ras wat in staat is door de ruimte te reizen is naar mijn mening toch wel aardig intelligent.

avatar van renzoroy
Metalfist schreef:
[i]
Wanneer gaat Carpenter eigenlijk nog eens met iets nieuws komen, The Ward dateert ook alweer uit 2010.. Al is het misschien maar beter zo aangezien zijn recentere werk (Vampires, The Ward, Village of the Damned) tot zijn slechtste films behoren. Dat telt dus niet voor The Thing die vanaf de eerste tot de laatste minuut blijft boeien.

Volgend jaar komt de remake van Halloween uit die niet geregisseerd, maar wel geproduceerd gaat worden door Carpenter.

Persoonlijk vind ik The Thing (zowel het origineel, als de remake) beide niet echt boeiend. Sowieso vind ik Carpenter als horror regisseur heel erg overrated. Christine, In the Mouth of Madness en Halloween vond ik leuk, Village of the Damned en Body Bags ook nog wel. Voor de rest...mweh... Vampires 1 en 2 vond ik beide een snoozfest, The Ward was crap en The Fog vond ik ook niet eng of spannend. De Escape films, They Live en Starman heb ik nog nooit gezien...

avatar van Basto
Kijk er enorm naar uit deze vanavond op het grote doek te zien.

First Contact: The Thing (1982) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

avatar van 93.9
In z'n genre zeer goed. Film op zich vind ik niet zo bijzonder..

avatar van Bélon
Gezien op het grote doek in KINO en de print eh digitale scan zag er prima uit. 4,0* blijft staan: de film sleept nogal in het midden en het einde is wat afgeraffeld maar de special effects zijn nog steeds geniaal.

Deze film haalt het m.i. niet bij Predator (1987) (onlangs ook in KINO gezien als onderdeel van hetzelfde programma). Predator kent een betere spanningsopbouw, one liners en finale. Er zat niet zo veel humor in The Thing maar deze scene was toch wel erg grappig :

The Thing (1982) Tied to this F... couch - YouTube

avatar van Montorsi
Genieten op het grote scherm. Wat mij betreft een van de meest vakkundig uitgewerkte concepten in de filmhistorie. De combinatie van setting, spanning, uitgangspunt, personages, soundtrack en gore maken het ongeëvenaard in het genre.

avatar van de grunt
Bélon schreef:
Deze film haalt het m.i. niet bij Predator (1987)

Bélon toch

avatar van JacoBaco
Met Predator vermaak ik mij ook meer dan met The Thing. Toch is The Thing de betere film. Ik heb dat best vaak met films.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nog raar om die 2 films überhaupt met elkaar te vergelijken, totaal andere insteek. Enige overeenkomst is dat het beide onder sci-fi kan worden geschaard.

avatar van Montorsi
..toch niet bepaald de enige overeenkomst. Maar natuurlijk zijn het heel verschillende films.

De vergelijking sloeg daarnaast voornamelijk op het programna waarbinnen ze beiden hebben gedraaid.

avatar van mikey
Wouter schreef:

Waarom slimmer?

Ik zie in Halloween het werk van een jonge enthousiasteling; The Thing is van een man op het toppunt van zijn kunnen, met de backing van een major.

Uiteindelijk toch maar beoordeeld als een masterpiece.

avatar van Thomas83
Weer eens opgezet, en het blijft een klassieker. Met name in het eerste deel van de film lijkt er goed afgekeken bij Alien, zonder dat niveau echt te halen, maar de film wordt duidelijk beter zodra het wezen de bemanning begint aan te vallen en de spanning en onderlinge argwaan stijgen.

De cast is niet fantastisch overigens, en aanvankelijk handelt iedereen op het station wel wat laks. Ook maakt Morricone de score wat oubollig in het eerste deel van de film. Maar dat komt later helemaal goed. Scènes als met de honden in de kennel en de bloedtest zijn echt scènes die je op het puntje van je stoel krijgen. Al vind ik het wel een klein smetje dat MacReady op een gegeven moment echt de man van alle antwoorden is.

De praktische effecten zijn indrukwekkend, ook al is het soms wel wat te pulperig en overdreven ranzig allemaal. Maar op zich is dat ook wel leuk, want een buitenaards wezen dat allerlei vormen aan kan nemen is een vrijbrief voor creatieve vrijheid op dat vlak. 4.0*.

Echt een film die je stil zet als je wat uit de koelkast pakt.
Kijk hem elk jaar zeker een keertje weer, net als de eerste alien.
Geweldige en spannende horror science fiction!
Vind ook dat veel mensen vergelijken met andere film (omdat ze die spannender vonden) dan geen revieuw moeten doen, het gaat om deze film niet een ander.

avatar van david bohm
Fijne film waarbij de sfeer op Antarctica een grote rol speelt. De spanning wordt kundig opgebouwd en het einde is tamelijk vooruitstrevend te noemen. Sowieso enigszins relevant want er schijnt van alles onder het langzaam ontdooiende permafrost tevoorschijn te kunnen komen.