The Road (2009)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Hillcoat
met Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

avatar van Arapaho85
Capablanca schreef:

Midden op de dag staat de zon in het zuiden. En 's nachts kun je aan de hand van de Poolster bepalen waar het Noorden is. Zo moeilijk is dat niet.

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Het is inmiddels al 3 jaar geleden dat ik deze film heb gezien.
Ik had meer gehoopt op een avonturen film, deze vond ik veel te somber.

Misschien eens toe aan een herziening..

avatar van Capablanca
Arapaho85 schreef:

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Bij herziening moet ik je gelijk geven. Het is een soort postapocalyptische duisternis.

avatar van Lovelyboy
Arapaho85 schreef:

en als het nu bewolkt is en het regent en je ziet geen zon noch sterren?

Het is inmiddels al 3 jaar geleden dat ik deze film heb gezien.
Ik had meer gehoopt op een avonturen film, deze vond ik veel te somber.

Misschien eens toe aan een herziening..
zo uit het hoofd is het de hele film grauw weer dus de logica van de Poolster en de zon is leuk maar in dat geval wel lastig.

avatar van Shadowed
Depri.

Goede, machtige film die alleen nooit optimaal weet te boeien. Ondanks dat hij erg intens is, en altijd wel voldoende dreiging weet te leveren, is het echter heel traag en dat heeft in deze film nooit echt meerwaarde. Maar het is ook fijn dat dit niet met de nodige poeha komt.

Actie en spektakel kan je wel vergeten. Ondanks dat de dreiging gelijk goed opent in de eerste minuten weet de film vooral op drama in te gaan. Het is een groot drama, dat zich dan vervolgens afspeelt in een gewelddadige en bedreigende omgeving.

Het onderdeel dat het best gelukt is in de film is ongetwijfeld wel de setting. Een grauwe, deprimerende sfeer die prettig was om naar te kijken. Visueel er er een hoop te genieten en je voelt gelijk dat er iets mis is. Met een dreigende, nare soundtrack is het dan ook compleet.

Acteerwerk van Mortensen was sterk. Smith-McPhee past niet helemaal in de setting, en de rest was ook goed. Vooral de make-up en aankleding was goed gelukt. Ik wist pas later dat dat Pearce was in het einde op het strand. Net als de details in de setting.

Camerawerk is traag, film is behoorlijk traag. Eigenlijk wel iets te traag om heel eerlijk te zijn. Het weet nooit echt optimaal te boeien ondanks er een aantal nare scenes zijn die de aandacht weer terug doen keren. Er gebeurd net genoeg om het allemaal nog kijkbaar te houden eigenlijk.

Hillcoat levert een visueel mooi filmpje op die net wat te traag is. Voor de rest wel goed gelukt eigenlijk. Ik zie wel graag dit soort filmpjes om heel eerlijk te zijn. Maar vrolijk zal je er niet van worden.

avatar van jpbosch
Zijn er meer van dit soort (hoeft niet persé apocalyptisch, maar wel dat deprimerende met goede acteurs)films?. Ander voorbeeld hiervan is bijv. Manchester By The Sea.

jpbosch schreef:

Voor deprimerende films met goede acteurs kan ik deze aanbevelen:

The Hours (2002)
Le Temps du Loup (2003)
Oslo, 31. August (2011)
A Single Shot (2013)

... sterkte ; - )

PS. Zou ik bijna deze fascinerende depri film vergeten:
Naked (1993)

avatar van Freespirit2
Hoe krijg je het voor elkaar, 111 minuten kijken naar wat eigenlijk een saaie film is......maar toch 111 minuten met spanning gekeken want je wilt immers wel weten hoe het afloopt.
Geweldig!

avatar van nathaniel177
Paar dagen geleden op netflix gekeken, gisteren zette de docent levensbeschouwing hem opeens op. Toevallig!