The Road (2009)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Hillcoat
met Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

avatar van mfpower
Zeer mooie en emotionele film tot het bittere einde! Acteerwerk was nog het aller beste!

avatar van moneymaker
gatsjie ik had een raar onderbuik gevoel na het kijken van deze film...een troosteloze aarde en mager wordende vader die onderhand psychotisch over de aardkloot zwerft maar 1 doel heeft en dat is zijn zoon laten overleven. telkens die keus om zelfmoord e plegen neeh dit was niet een film waar je als ouders naar moet kijken

avatar van raafmau
En als ouder zijnde geef je hem dus 2* wat is dat voor argument :/

avatar van Keane1983
Een super mooie en aangrijpende film.

Wat heeft deze film dan allemaal te bieden:

- Mooie beelden (al dan niet met de computer gemaakt)
- Goed acteerwerk
- Prachtige soundtrack
- Aangrijpend verhaal die je blijft boeien

Jawel, het is een toppertje voor het jaar 2010. Het is inderdaad een zeer sombere en ingetogen film. Je wordt er echt niet vrolijk van.
De kleuren zijn ook allemaal weg en het bestaat alleen maar uit grijs/zwart en bruin.
Er zitten hier en daar wat flashbacks in maar deze zijn helemaal niet storend en geven juist een extra dementie aan het verhaal over hoe het nu eerst was en wat er allemaal vooraf is gebeurd.
Het verhaal blijft je boeien. Hoewel de dialogen niet echt veelzijdig zijnze gaan practisch alleen maar over de dood wil je toch wel weten wat er nou allemaal is gebeurd of wat er nog allemaal gaat gebeuren.
Er zit wel degelijk een verhaallijn in de film (in tegenstelling van wat ik hier van sommige lees).het verhaal is juist het overleven en het doel om naar het zuiden toe te gaan, hopend op warm weer.. Ik bleef in iedergeval niet ongeroerd door deze film en we mogen blij zijn dat deze rond het voorjaar in de bios komt want deze film in de winter zorgt er anders wel voor dat je een depressie krijgt.
Hoewel hoop, overleven en liefde voor elkaar vader en zoon band!!!de film zou van mij een 5 kunnen krijgen als het einde mij niet zo onduidelijk was. Namelijk als op het laatste die man en vrouw samen met die twee kinderen bij het strand staan, en die vrouw zegt...we hebben je gemist, we volgen je al die tijd al!!!!! Wat had dat te betekenen?? Was die man dan niet de vader van dat jongetje??? Of werd dit door die mensen alleen maar gezegt om dat jongetje gerust te stellen???
Verder krijgt deze film van een welverdiende 4.5*

avatar van Ceeda7
Altijd dat sentimenteel gedoe op het einde van die films. AAAARRRGG

Amerikanen é...

zeer aangrijpende film,prima acteerwerk.

Wat een geweldige deprimerende film, zo zie ik ze graag! Prachtig in beeld gebracht, onvoorstelbaar knap hoe alles zo troosteloos wordt weergegeven. De film geeft goed weer wat er staat te gebeuren als wij de aarde verder verkloten. 3,5*

avatar van eppy
tja een beetje little house on the prairy: apacolyps style

Geweldige donkere film met heel goed acteerwerk.
Zeer realistisch !

moneymaker schreef:

Wat een lariekoek ik heb ook 2 kinderen maar ik sluit me totaal niet bij jou mening aan. Ik denk dat jou kinderen een slecht vooruitzicht hebben met een vader die zo snel een raar gevoel in z'n onderbuik krijgt. Het is toch normaal dat een vader alles doet om zijn kinderen te laten overleven, vanwaar dat raar gevoel?

avatar van wimaroca
Viggo is op dit moment een van de beste acteurs,(Brat Pitt ,Clooney,Will Smith zijn er nog leerlingen bij,mogen zijn schoenen nog niet strikken.maar dit terzijde)
Ik heb 'm nog niet gezien maar ga 'm zeker kijken

avatar van mcdaktari
Dat ben ik dus totaal niet met jou eens, ik ben wel met je eens dat Viggo M een goeie acteur is maar Dat jij beweerd dat Brad Pitt nog een leerling is in verhouding is klinklare onzin. Ik dacht dat Brad Pitt zich wel bewezen heeft met films als 7 years in tibet en Interview with the vampire en meet joe black enz enz. Hij acteerd zelfs wel heel goed en realistisch. Clooney is nooit m'n favoriet geweest maar kan ook wel acteren en dat geld zeker voor Will Smith. Nee ik had toch wat meer kennis verwacht van iemand van jou leeftijd, of was het gewoon een spontane domme uitdrukking? dan begrijp ik het nog enigzins

avatar van johnrambo
Een film waar weinig in gebeurt, maar ook weer alles. De onvoorwaardelijke liefde van de vader voor zijn zoon, de constante dreiging en de neerslachtige en hopeloze sfeer worden op een sublieme manier op de kijker overgebracht. De opname's van de afbrokkelende grauwe wereld ogen zeer realistisch en nemen je als kijker mee in de beleving van de hoofrolspelers. Om maar niet te spreken van het acteerwerk van Viggo Mortensen dat van het hoogst mogelijke niveau is. Ook de prestaties van Kodi Smit-McPhee zijn waardig aan de klasse van deze film. Om een waardig einde te maken aan een film als deze valt niet altijd mee, maar beter kon ik het niet bedenken.

avatar van lampje73
Het valt mij op dat er hoog gescoord wordt voor deze film. Hij krijgt nergens echt de diepgang. Personages worden niet uitgediepd en nergens krijgen ze me echt te pakken. Ik vind Mortensen zelfs irritant. De rrol van Theron is niets betekenend. Ik had echt iets verwacht van deze cast, maar dat wordt niet waar gemaakt, Men wil de achtergronden en wat er is gebeurd wat mysterisch houden wat nergens echt lukt. Verder gebeurt er gewoon niets dat echt een verhaallijn kan krijgen. Het pluspunt zit in de deprimetrende sfeer die wel erg goed neer gezet wordt en je soms dat narre gevoel geeft (wat het ook beoogt).
Dit wordt zeker niet de topper die velen proberen te schetsen op dit forum.

avatar van wimaroca
mcdaktari schreef:

het was meer een balletje omhoog goeien,en wachten op reactie!!,wat Brat Pitt betreft,klopt wel een beetje wat ik zei,beetje de mooie jongen uithangen

avatar van mcdaktari
Ok dat ie er goed uit ziet en toevallig ook nog heel goed kan acteren, want dat kan hij dus echt wel. Dus wil nog niet zeggen dat het een klein beetje klopt wat je zegt. Dan zou je toch andere acteurs moeten uitzoeken. Dus gooi eens een ander balletje op zou ik zeggen.

avatar van mcdaktari
En voor de duidelijkheid, ik ben helemaal geen fan van Brad Pitt maar vind wel dat hij kan acteren.

avatar van selfhealing
Dit is gewoon een geweldige film, die veel ruimte geeft aan eigen interpretatie,iets dat ik wel als positief ervaarde,mooie film ookal kan ik wel begrijpen dat het voor sommige mensen redelijk vaag is.

avatar van martenaria
erg grauwe film, je word er niet vrolijk van, wel goed acteerwerk van vigo. robert duvall was ook goed, helaas wel kort.

avatar van RickZ
Traag drama over het wel en wee van een pa met zoon na verwoesting van de aarde. Het verhaal heeft geen begin en einde, maar laat gewoon ong 2 weken zien van het barre leven. Behoorlijk saai dus allemaal, en zonde van je tijd (en download).

avatar van Kingsizerizla
tsjjj brad pitt kan niet acteren onder welke steen kom jij vandaan?
wat dacht je van legends of the falls daarin speelt hij echt goed.
dus zegt niet van die domme dingen!
en wat deze fiilm betreft vond hem niet zo heel goed maar als je van zulke films houdt kan ik begrijpen dat je een hoge score geeft maar hij krijgt van mij 2,5 sterren!

avatar van martenaria
seven, troy, snatch, fightclub en ga zo maar door. allemaal flutrollen natuurlijk

avatar van RickZ
Wat heeft Brad Pitt nou met deze film te maken???

Laten we het dan ook maar over Milla Jovovich hebben of zo. En wiens schoenveter zij dan mag strikken....

avatar van Dropout
In Troy vond ik Pitt wel meevallen,die hoort niet tussen het rijtje:
Fight Club, Seven, Snatch, Benjamin Button, Inglourious Basterds.
De rol zelf was wel enorm natuurlijk.

avatar van Rednas 2
Ik vond de film behoorlijk tegenvallen. Er wordt (te) weinig uitgelegd en het verhaal ontwikkelt zich ook nog eens ontzettend traag.
Geen topper, dus...

RickZ schreef:
Wat heeft Brad Pitt nou met deze film te maken???

Pitt heeft totaal niks met deze film te maken maar er werd gezegd dat B Pitt een leerling was in vergelijking met Viggo M. En dat is gewoon onzin.

avatar van schram101
Yeah.. Right..

Terug naar de film jongens..

Goeie film...niet bepaalt een feel good movie.

Goed, maar meer ook niet wat mij betreft..

Ik heb het boek niet gelezen, maar aangezien ik hier en daar lees dat de film het oorspronkelijke medium nauw volgt ben ik dat ook zeker niet van plan. Dat was namelijk het grootste mankement aan deze film: het verhaal.
Toegegeven, de film ziet er schitterend uit. De 'wasteland' (om maar even een term te gebruiken uit de game Fallout 3, waar ik steeds aan moest denken bij deze film) is prachtig vormgegeven met minimaal kleurgebruik in een deprimerende setting. Erg geloofwaardig allemaal. Ook de spanningselementen van The Road vond ik meer dan behoorlijk. Ik zat toch wel aan de buis gekluisterd als vader en zoon weer benaderd werden door 'de kwaden', ondanks dat het verhaaltechnisch niet veel te betekenen had.

Het acteerwerk van Mortensen vond ik meer dan in orde. Het jongetje daarentegen weet mij niet te overtuigen. Nou moet ik erbij vermelden dat ik me al snel stoor aan kindacteurs en ook deze keer was dat het geval. Ik geloofde hem gewoon niet en uiteraard ging het kleine kind weer de moraliserende wijsneus uithangen. Daarbij zag hij er, in tegenstelling tot zijn vader, ook nog eens veel te goed en gezond uit gedurende de film.

Kom ik toch weer even bij het verhaal terug. Doordat de film weinig diepgaand is, evenals dat de personages niet erg diep worden uitgewerkt, werd het voor mij af en toe wat saai. Ook leidt de film tot niks. Keerzijde is wel dat deze film zich leent voor het ontwikkelen van een sterke eigen interpretatie, wat dan wel weer goed werkt. En ook het 'niet-Hollywoodse' gevoel wat je krijgt tijdens het kijken van The Road (op het sentimentele eind na, wat daardoor ook totaal niet goed aansluit op de rest van de film) verdient een pluim.

Ik wist eigenlijk na een kwartier al dat deze film onmogelijk met een voor mij bevredigend einde zou kunnen komen. En dat bleek ook wel. Het lijk van z'n pa is nog warm en er staat al een nieuwe familie op het jongetje te wachten. En dat terwijl ze voor de rest zo goed als niemand tegen zijn gekomen tijdens de rest van de film. Maar o wacht, ze hadden het jongetje gevolgd... Ja, zo kan ik ook nog wel een einde van een film/boek verzinnen.

Het is een beetje een hak-op-de-tak-verhaal aan het worden van mijn kant, maar het komt er op neer dat ik het al met al een goede film vond die mij hier en daar wel wist te raken, maar soms ook wat teleurstelde. Wel denk ik dat uit deze boekverfilming zo'n beetje het maximale is gehaald.

Werkelijk prachtige film met hele mooie trieste beelden dt soort films is helemaal mijn ding heerlijk gewoon ik vond de film ook lekker spannend en met een prima cast , spelers als Robert Duvall en Molly Parker die maar een paar minuten mee doen hebben zich voor deze film heel erg klein gemaakt een echte aanrader!