The Day After (1983)

3,07

Drama / Oorlog

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Jason Robards, JoBeth Williams en Steve Guttenberg

1983: de dreiging van een nucleaire oorlog is nog steeds aanwezig. Die dreiging kreeg gestalte met The Day After, een film over de laatste weken voor een nucleaire aanval op de Verenigde Staten en de eerste weken na de ramp.

78 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Phantasm
Interessant om een keertje gezien te hebben, aardig in elkaar gezet.

avatar van RuudC
Op een of andere manier heb ik The Day After meer als een documentaire dan een speelfilm ervaren. Het deed me denken aan de reeks korte films die de BBC een jaar of tien geleden uitbracht over o.a. de evolutie van de mens, de bouw van de piramiden, de uitbarsting van de Vesuvius bij Pompeii en de bouw van het Colosseum. Allemaal werkjes waarin wel een verhaal aanwezig is, maar dat ondergeschikt is aan de historische gebeurtenis. The Day After handelt dus over de gevolgen van een atoomoorlog.

Grappig dat veel mensen oordelen over het (gebrek aan) realisme van de film. Alsof ze zelf al eens een nucleaire aanval overleefd hebben. Ik vind het juist best interessant gedaan dat er in de eerste helft steeds verwijzingen zijn naar groeiende spanningen tussen oost en west. Vanaf het moment dat West-Duitsland onder de voet wordt gelopen en er drie atoombommen tot ontploffing zijn gebracht boven de oprukkende Russen wordt de sfeer grimmig. De explosies zien er behoorlijk tof uit. Soms wat oubollig, maar de beelden van echte atoomproeven zijn allerminst misplaatst. Volgens mij komt er zelfs een keer een overview van Hiroshima voorbij. Het einde is behoorlijk goed. Wat dat betreft zit er een mooie stijgende lijn in de film. Ondanks de leeftijd is The Day After best de moeite waard.

waarom hebben ze thread gemaakt als deze al bestond

The day after is tog tien keer zo goed als die stomme britse remake

avatar van Perry Meer
goede film, wel een boel ellende natuurlijk en 1983 is lang geleden
maar beslist kijkbaar

3,5 sterretjes

avatar van Pepski
Misschien moeten ze hem nog maar eens uitzenden op tv een dezer dagen.

In de VS, Israel en Iran? Elke kernmacht trouwens...
Misschien helpt het de wereld wat onheil te voorkomen.

avatar van MarkFish
Het is eigenlijk ook meer een documentaire. Of een realistische bedoelde, filmische weergave van wat er gebeurd bij zo 'n ramp. De tijdsgeest komt heel goed over en de acteurs maken het tot meer dan een tv-film (vooral Robards speelt goed).

Maar qua film heeft het verder niet veel om het lijf. Er is ook niets met het einde gedaan. De gebeurtenissen lopen gewoon af en de kijkers moeten achterblijven met het gevoel dat ze in opstand moeten komen tegen kernwapens. Ook die boodschap aan het einde 'dat het bij een echte kernoorlog allemaal nog veel erger zou zijn' . Hoe weten ze dat? Ja, het kan vast erger, maar het kan ook minder erg uitpakken.

Deze film is ongetwijfeld gefinancierd door bewegingen/bedrijven die een einde wilden maken aan de Koude Oorlog en kernwapens als groot gevaar voor de mensheid zagen.

Al met al wel een mooi tijdsbeeld en een vermakelijke twee uren.

avatar van brabusRUS

De film heeft best wel wat teweeggebracht toentertijd. Raar dat er relatief zo weinig stemmen zijn op IMDB.

onlangs herbekeken en ik prefereer toch Threads boven deze middelmatige film. De effects valt weinig over te zeggen want die zullen voor die tijd spectaculair zijn maar de soap achtige verhalen eromheen boeiden totaal niet. Bij Threads had ik meer het gevoel in de film te worden gezogen door de mega depressieve sfeer die in de film hing.
Grappig om een jonge John Lithgow hier nog te zien.
Wat mij trouwens wel stoorde waren een paar superonrealistische scenes vlak voor de explosies: een vol rugbystadion, een volle bioscoop, ik bedoel als er echt een atoomoorlog zou dreigen neem ik aan dat het sociale leven allang plat ligt en er niet nog Feyenoord-Roda JC gewoon wordt gespeeld

avatar van mikey
Curry schreef:
onlangs herbekeken en ik prefereer toch Threads boven deze middelmatige film.
Meen je dat echt, daar moest ik me al brakend doorheen worstelen.

ja, bij Threads werd het steeds zenuwslopender en hier had ik dat gevoel niet, het bleef een beetje braaf. Ook allemaal eindjes die niet afgemaakt werden: de studenten, de legercommandant, Steve Guttenberg.

Ook was de ramp redelijk goedkoop met 3x dezelfde beelden van raketten die afgeschoten werden.

Ik denk niet dat er snel iemand aan een apocalyps film in dit genre begint, aangezien het echt een jaren 80 fenomeen op deze schaal is, maar het zou wel heel interessant worden met de huidige CGI

avatar van mikey
Curry schreef:
dat had ik ook bij threads. De commandopost bijv.

Redelijke film over de gevolgen van een nucleaire oorlog. Één van de meest succesvolle tv-films ooit (waarbij de tijdsgeest en onderwerp uiteraard van groot belang waren). Anno 2014 wellicht iets minder actueel. maar nog steeds wel een goeie en redelijk spannende rampenfilm met een vrij standaard opbouw waarbij de eerste helft vooral wordt gebruikt om de verschillende personages te introduceren voordat de ramp zich voltrekt.

avatar van EVIL '84
Deze een tijdje geleden op dvd kunnen bemachtigen.
Ik heb de koude oorlog altijd erg interessant gevonden, in deze film kun je (soort van) zien hoe het zou kunnen zijn aflopen als het fout was gegaan tussen Amerika en de Sovjet Unie.
Ik herinner me een stukje documentaire dat Ronald Reagan deze film gezien had en er erg van geschrokken was. Hij zei dat iedereen deze film moest kijken als soort van waarschuwing.
Vooral de scene met het ontbijtende boeren gezin is me bijgebleven waar plotseling een graansilo openschuift...

Destijds een beklemmende televisiefilm over de nasleep van een nucleaire ramp in Amerika. Juist in die tijd (koude oorlog) bracht het verhaal een gevoel van onmacht teweeg, vooral omdat ie zeer waarheids- of realiteitsgetrouw op het scherm gebracht werd. In deze tijd werken vooral de gebruikte speciale effecten niet meer en ook het verhaal zelf komt nu enigszins scheef of onjuist over.

Inderdaad een beklemmende film, in de bioscoop in Heerlen gezien, 1983. Ik was helemaal verslagen toen ik de bios uitliep, maar later heb deze film nogmaals gezien. Dezelfde spanning riep deze film niet meer op maar wel de uitwerking, een bepaalde verslagenheid, wanneer je mogelijkerwijs een kernramp meemaakt.

Destijds —tijdens de Koude Oorlog¬— controversiële televisiefilm, die in Europa voornamelijk in theaters werd uitgebracht en toentertijd dagenlang goed was voor heftige polemieken in de kranten. Regisseur Meyer slaagt er wonderwel in om de verschrikkingen van een atoomoorlog over het voetlicht te brengen. Toch maakt de film (haast een docudrama) nu veel minder indruk dan toen. Of ben ik nu al te cynisch?

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film met een boodschap, erg politiek beladen in een tijd waarin de plaatsing van kernwapens een heet hangijzer was. Het is duidelijk een TV-film, met zijige muziek en niet al te denderende effecten, maar nog altijd zijn de beelden van de inslag heftig, ook (vooral) omdat er documentaire beelden worden gebruikt. Jammer dat de film een wel erg lange aanloop kent, die nogal slaapverwekkend is.

Als de bom dan uiteindelijk valt wordt het een deprimerende bedoening, waarbij een deel van de cast wordt weggevaagd en het andere deel ziek wordt. Ook post-apocalyptische taferelen als wetteloosheid en moord komen langs, al ligt de nadruk toch op de chaos in het ziekenhuis, de ontwikkeling van stralingsziekte en de algemene wanhoop.

avatar van Elchapo
Een interessante film,wel wat langdradig in de eighties vond ik hem beklemmender dan nu...3.5 stars.