Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 126 minuten
Alternatieve titel: De Dag Daarna
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicholas Meyer
Met onder meer: Jason Robards, JoBeth Williams en Steve Guttenberg
IMDb beoordeling:
7,0 (20.098)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 12 januari 1984
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Day After
"They told us it would be impossible to make this movie. They told us it would be impossible for you to watch it. We hope nothing is impossible."
1983: de dreiging van een nucleaire oorlog is nog steeds aanwezig. Die dreiging kreeg gestalte met The Day After, een film over de laatste weken voor een nucleaire aanval op de Verenigde Staten en de eerste weken na de ramp.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Russell Oakes
Nurse Nancy Bauer
Stephen Klein
Jim Dahlberg
Joe Huxley
Eve Dahlberg
Denise Dahlberg
Alison Ransom
Bruce Gallatin
Helen Oakes
Video's en trailers
Reviews & comments
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Ziet er inderdaad gedateerd uit, maar om het nu meteen een b film te noemen.
Wat jij nu goed vindt, kijkt de volgende generatie ook misschien op neer.
Het einde was erg knullig (zeker Amerikaans om tot het laatst toe je huis te beschermen....).
Verder best goed.
3 en halve ster
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7279 stemmen
Destijds een schokkende film waar veel over gesproken werd. Tegenwoordig enigszins gedateerd maar nog steeds redelijk.
Chattingforum
-
- 465 berichten
- 12 stemmen
Zelf wacht ik al jaren op een film over een kernoorlog, de ultieme rampenfilm. De serie Jericho gaf me wat ik wilde, helaas waren het maar 45 minuten episodes, maar 2 seizoenen lang, waardoor je elke week in spanning wachte, al moet ik zeggen, de serie was het dubbel en dwars waard. Maar toen was het wachten op deze film, nu is die er eindelijk, prachtig dat wel, maar MATIG, echt matig.
Punten van kritiek:
- Geluid = Dramatisch
- Realiteit = Onmogelijk
Al weet ik natuurlijk nog niet tot weinig van kernbommen af, wel weet ik 1 ding. 200 kernbommen op elkaar afschieten, dan zal de wereld er aan moeten gaan, niet alleen een deel. Daarnaast kunnen mensen, onder geen enkele omstandigheid, in een straal van 100 tot 200 KM overleven, radiation/sonic wave. De een vernietigd alles op zijn pat, de andere vernietigd de mensheid. Maar goed, ik accepteer het, want ik ben gek op dit soort films, al was die explosie gedoe, wel echt schokkend.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Na vele en vele jaren weer eens bekeken.
Ik kan me herinneren dat ik de film rond 1984 een stuk beter vond, maarja, toen was ik ook nog maar een pubertje. 
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14444 stemmen
Ik kan me voorstellen, dat dit (toen de koude oorlog wel degelijk kon uitlopen op de Derde Wereldoorlog) voor iedereen die dit voor het eerst op TV zag een schokkende film was.
Een, fictief, beeld van een wereld na de atoom-oorlog, die veel ellende laat zien en veel doden.
Nu, dik 26 jaar later komt de film niet meer zo hard aan, maar laat dit wel zien dat TV-films toen erg goed waren.
Goed geregisseerd en met goede acteurs (ja, zels Steve Guttenberg doet het goed), maar ook traag... zeer traag!
3*
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
Destijds in de bioscoop gezien en toen vond ik hem zeer goed. Deze film was destijds trouwens een hele hype. Hoewel de film gedateerd is weet hij nog altijd te boeien. Vooral het gedeelte voor en tijdens de atoomaanval is goed.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7279 stemmen
Destijds in de bioscoop gezien en toen vond ik hem zeer goed. Deze film was destijds trouwens een hele hype. Hoewel de film gedateerd is weet hij nog altijd te boeien. Vooral het gedeelte voor en tijdens de atoomaanval is goed.
En in welke bioscoop was dat, die in Zweden of die in Duitsland? Dit is namelijk een TV-film die slechts in die 2 landen een biosrelease kreeg...
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
En in welke bioscoop was dat, die in Zweden of die in Duitsland? Dit is namelijk een TV-film die slechts in die 2 landen een biosrelease kreeg...
IMDB is bij oudere films verre van compleet voor wat betreft releasedata buiten de VS. Deze film heeft in Nederland gewoon in de bioscoop gedraaid. dat kun je zelfs zien onder het kopje statistieken. Klik er eens op.
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
En in welke bioscoop was dat, die in Zweden of die in Duitsland? Dit is namelijk een TV-film die slechts in die 2 landen een biosrelease kreeg...
Gewoon in de Bioscoop van Heerlen. Misschien ben je te jong om te weten dat deze film gewoon in Nederland in de bioscoop heeft gedraaid.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7279 stemmen
Gewoon in de Bioscoop van Heerlen. Misschien ben je te jong om te weten dat deze film gewoon in Nederland in de bioscoop heeft gedraaid.
Ben exact een jaar ouder dan jij lieve Theunissen (niet dat dat er ook maar iets toe doet).
Heb hem toentertijd op de NL-TV gezien, en bij mijn weten heeft hij nooit in de bios gedraaid omdat het een TV-film was die in de US nogal wat opschudding veroorzaakte (dat was me bij gebleven). Maar als je gelijk hebt, heb je gelijk 
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
Ben exact een jaar ouder dan jij lieve Theunissen (niet dat dat er ook maar iets toe doet).
Heb hem toentertijd op de NL-TV gezien, en bij mijn weten heeft hij nooit in de bios gedraaid omdat het een TV-film was die in de US nogal wat opschudding veroorzaakte (dat was me bij gebleven). Maar als je gelijk hebt, heb je gelijk 
Lieve Zinema uit je gegevens kon ik je leeftijd niet opmaken dus giste ik maar wat. Maar aangezien je een jaar ouder bent en dus eigenlijk ook een jaartje wijzer had ik wel verwacht dat je wat research werk had verricht voordat je met een uitsprak kwam dat deze film nooit in Nederland in de bioscoop heeft gedraaid.
Tegenwoordig hebben we daar een zeer handig media voor namelijk Internet en Google. Als je dan eens intikt "atoomoorlog day after" en je kiest voor de volkskrant link dan zul je ook echt zien dat deze film in Nederland heeft gedraaid. Is trouwens best een interessant artikel.
"De film werd in veertig landen vertoond, waaronder Nederland en de Sovjet-Unie. In de VS bleef het effect van The Day After nog jaren voelbaar. In 1984 kwam Red Dawn met Patrick Swayze uit: een anti-Sovjet-film die de Koude-Oorlogssfeer ook knap weergeeft".
P.S. ik bedoel dit natuurlijk wel allemaal op een grappige wijze en is niet bedoeld als een aanval op jouw.
Zonnedaeler
-
- 67 berichten
- 64 stemmen
Bijzondere film, alleen toen de explosies kwamen was het gewoon lachwekkend zo slecht, Ik snap dat het komt omdat het een oude film is, maar toch,, haha...
Leno
-
- 5921 berichten
- 4402 stemmen
Toendertijd een opzienbarende film en nog steeds is het een film die best een indruk achterlaat. Ze laten onomwonden zien wat er kan gebeuren bij een nucleaire oorlog. Soms ligt het er wat dik bovenop, maar de cast en de uitwerking van de individuele situaties is prima.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
de special effects zijn uiteraard flink gedateerd, maar de boodschap komt evengoed wel over. vooral toen dit een zeer reeel scenario was, moet de film wel indruk gemaakt hebben.
Ik vond het een goede film, en maakt weer duidelijk dat je met dit soort krachten niet moet gaan kloten als mensheid.
Kuck-x
-
- 441 berichten
- 755 stemmen
Een moedige, maar mislukte poging van ABC om te visualiseren wat een nucleaire aanval op de VS zou kunnen betekenen. Langeafstandsraketten waren, dacht men, de enige wapens waardoor Amerika met verwoesting op eigen grondgebied te maken kon krijgen. De film had dan ook hevige impact, herinner ik mij. Ik zag de film destijds in de bios en vond hem toen al 'te mooi om waar te zijn'. Want dat is wel de makke: er wordt geprobeerd het verhaal van totale verwoesting en chaos te vertellen aan de hand van typische, zoete familie-verhaallijntjes. Geen van de karakters krijgt echter diepgang en, zoals de makers in de aftiteling moeten toegeven: de werkelijkheid na een kernoorlog zal vele malen erger zijn.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Zelf wacht ik al jaren op een film over een kernoorlog, de ultieme rampenfilm. De serie Jericho gaf me wat ik wilde, helaas waren het maar 45 minuten episodes, maar 2 seizoenen lang, waardoor je elke week in spanning wachte, al moet ik zeggen, de serie was het dubbel en dwars waard. Maar toen was het wachten op deze film, nu is die er eindelijk, prachtig dat wel,
.

Jericho seizoen 2? Noem je zo 7 afleveringen die vluchtig gemaakt zijn om het verhaal een beetje af te ronden?
Seizoen 1 was inderdaad wel goed, "seizoen" 2 viel me zwaar tegen. Ik kreeg het gevoel dat het verhaal een hele andere kant op had moeten gaan als de serie door had mogen gaan.
Zo nu weer even on-topic, The day after.
Goede film wat zeer zeker de spanning va de koude oorlog weergeeft. Ondanks mijn toen nog jeugdige leeftijd merkte je dat zeer zeker.
Red Dawn was ook een goede film inderdaad...
A.L.I.E.N
-
- 775 berichten
- 1055 stemmen
Ik vondt dit eigenlijk een flauwe film. Het had een goede film kunnen zijn, maar hellaas. Het is ook een beetje onrealistisch. Niet omdat het gedateerd is, nee daar stoorde ik mij niet aan. Maar op het moment van de explosies werd het onrealistisch. Zoals die vlammenzee die zogezegt iedereen opslokt, of op het moment dat die mensen veranderen in skeleten en gewoon verdwijnen door de schokgolf. Er is trouwens ook een speciale houding om een Atoombom te overleven. Die houding houdt in dat je met je buik plat op de grond moet gaan liggen. Benen wijd open (zodat de darmen niet uit je reet komen). Handen op de oren en mon wijd open (zodat je trommelvliezen niet scheuren) Tenminste dat zei mij vader toch altijd, want hij was bij het leger. Wel deze houding komt ook nergens in de film voor. En voor de rest was het allemaal een beetje saai. Blijkbaar was de film in die tijd (1983) een gigantisch succes.
Vooruit dan toch maar een 2,5.
Pepski
-
- 56 berichten
- 135 stemmen
Redelijke film.
Maar wil je echt in de genre versteld staan, dan raad ik Threads aan.
Zelfde type film, maar realistischer en n veel heftigere aftermath.
erik neuteboom
-
- 358 berichten
- 223 stemmen
Deze film gezien in de periode kort na de twee anti-kernwapen demonstraties in Amsterdam en Den Haag (begin jaren '80). Indertijd vond ik het zeer indrukwekkend, vooral Het Moment als het echt een wereldoorlog wordt en de luiken van de kernwapen silo's opengaan en de raketten worden gelanceerd. Die vrees was er toen veel meer dan nu, simpel omdat de Koude Oorlog rond 1983 volop heerste ("beter een kernraket in je tuin dan een Rus in je keuken" was de slogan van rechts). Een belangrijk element in deze interessante film vind ik de boodschap: die is hier dermate beklemmend dat ik me minder stoor aan de uitwerking die wat gedateerd en niet altijd even realistisch aandoet. Wat mij betreft is The Day After geslaagd, ook omdat het effect van de 'fall out' hier redelijk realistisch wordt gevisualiseerd en dat op iedereen hetzelfde gruwelijke, desintegrerende effect heeft, knap of lelijk, arm of rijk, slim of dom. Ik ben overigens wel erg benieuwd naar Threads, goede tip!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Threads vond ik beklemmender.
Toch redelijk bijzonder dat na het gooien van de eerste bom(men) er tijdens de grootste crisis er nooit meer als wapen ingezet is.
Achteraf beschouwd kun je gerust stellen dat de wederzijdse afschrikking (MAD) een oorlog heeft behoed.
Ik heb die kernkoppen trouwens nog wel eens moeten bewaken (1986) toen ik nog een groen pak aan had.
erik neuteboom
-
- 358 berichten
- 223 stemmen
Haha Stephan, ik was lichting 81-2 en moest ook kernkoppen bewaken, tenminste, de plek waar ze konden liggen want het was nooit bekend waar ze precies lagen dus je wist nooit zeker dat je een terrein met kernkoppen aan het bewaken was! Ga overigens z.s.m. proberen die Threads te kopen, misschien morgen bij MediaMarkt ....
mikey
-
- 28988 berichten
- 5140 stemmen
Achteraf beschouwd kun je gerust stellen dat de wederzijdse afschrikking (MAD) een oorlog heeft behoed..
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Het verschil was natuurlijk dat het Oosten in hun ideologie een wereldheerschappij nastreefden en half europa al onder hun juk zat.
Maare... Dankzij SDI hebben we wel de geweldige generatie KECK telescopen met Adaptive optics. 
erik neuteboom
-
- 358 berichten
- 223 stemmen
Ik denk eerder dat de vonk tussen Thatcher en Gorbatsjov ervoor heeft gezorgd dat de boel niet is geescaleerd dan dankzij de MAD. Want die Hollywood president Reagan was pas echt een gevaar voor de vrede, die interpreteerde het woord MAD iets te letterlijk als pion van de oppermachtige wapenindustrie in de USA. Nog steeds vind ik dat de grootste bedreiging van de wereldvrede want wat heeft de USA aan wereldvrede, waar moeten dan die miljardeninkomsten van wapenverkopen aan vooral Saoedie Arabië en Israel vandaan komen? Zelfs onder Obama gaat dit gewoon door. Het wordt daarom de hoogste tijd voor een actuele variant op The Day After met die belangen van de wapenindustrie als leidraad en Lord Of War als een vorm van inspiratiebron. Het zou mooi zijn Oliver Stone zich hieraan ging wagen: iemand die ooit in Vietnam vocht en onlangs zijn sympathie voor Hugo Chavez toonde, zeer boeiende elementen!
mikey
-
- 28988 berichten
- 5140 stemmen
Het verschil was natuurlijk dat het Oosten in hun ideologie een wereldheerschappij nastreefden en half europa al onder hun juk zat.
rotjuh
-
- 100 berichten
- 77 stemmen
Respect voor ieders mening over deze film.
Ik denk wel dat de datering van deze film respect verdient.
Technieken en budgetten waren van een heel ander level als vandaag de dag.
Deze film heeft veel mensen een goed besef van de gevaren in de wereld gegeven in die tijd.... deze film krijgt 4* van mij.
Technisch gezien in deze tijd nog steeds 3*
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Vrij aardig en goed in elkaar stekend filmpje over een nucleaire oorlog. In het begin helaas vrij chaotisch gefilmd waardoor ik nou niet meer precies wist wie op wie zat te schieten.
Rusland en Amerika natuurlijk maar hoorde ook Duitsland regelmatig voorbij komen.
Acteurs zijn aardig, en af en toe best wat schokkende / schrik momentjes in de film.
Geluid was inderdaad wel behoorlijk bagger!
* * *
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Kan me nog goed herinneren toen deze film uitkwam. Was nog dikke koude oorlog en er was om deze film dan ook het nodige te doen. 25 jaar.....geleden gezien waarbij ik me nog goed herinner dat ik de uitvoering matig vond. Sommige scenes staan op een of andere manier echter nog steeds op het netvlies. Binnenkort maar eens herzien.
Het laatste nieuws

Alom geprezen Nederlandse dramaserie 'Dag en Nacht' gaat dit voorjaar nog verder

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?

Dit is de ultieme kijkvolgorde voor alle Marvel-films tot 2026

Netflix voegt in maart 'The Invisible Man' toe: waar kijk je de horrorfilm nu?
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

Arlington Road
Thriller / Mystery, 1999
403 reacties

The Doors
Biografie / Muziek, 1991
219 reacties

When the Wind Blows
Animatie / Drama, 1986
21 reacties

The Verdict
Drama, 1982
43 reacties

Birdy
Drama / Oorlog, 1984
38 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





