The Day After (1983)

Alternatieve titel: De Dag Daarna

Drama / Oorlog

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Jason Robards, JoBeth Williams en Steve Guttenberg

1983: de dreiging van een nucleaire oorlog is nog steeds aanwezig. Die dreiging kreeg gestalte met The Day After, een film over de laatste weken voor een nucleaire aanval op de Verenigde Staten en de eerste weken na de ramp.

avatar van 93.9
Ziet er inderdaad gedateerd uit, maar om het nu meteen een b film te noemen.
Wat jij nu goed vindt, kijkt de volgende generatie ook misschien op neer.
Het einde was erg knullig (zeker Amerikaans om tot het laatst toe je huis te beschermen....).
Verder best goed.
3 en halve ster

Zinema (crew)
Destijds een schokkende film waar veel over gesproken werd. Tegenwoordig enigszins gedateerd maar nog steeds redelijk.

Zelf wacht ik al jaren op een film over een kernoorlog, de ultieme rampenfilm. De serie Jericho gaf me wat ik wilde, helaas waren het maar 45 minuten episodes, maar 2 seizoenen lang, waardoor je elke week in spanning wachte, al moet ik zeggen, de serie was het dubbel en dwars waard. Maar toen was het wachten op deze film, nu is die er eindelijk, prachtig dat wel, maar MATIG, echt matig.

Punten van kritiek:

- Geluid = Dramatisch
- Realiteit = Onmogelijk

Al weet ik natuurlijk nog niet tot weinig van kernbommen af, wel weet ik 1 ding. 200 kernbommen op elkaar afschieten, dan zal de wereld er aan moeten gaan, niet alleen een deel. Daarnaast kunnen mensen, onder geen enkele omstandigheid, in een straal van 100 tot 200 KM overleven, radiation/sonic wave. De een vernietigd alles op zijn pat, de andere vernietigd de mensheid. Maar goed, ik accepteer het, want ik ben gek op dit soort films, al was die explosie gedoe, wel echt schokkend.

avatar van nightbreed
Na vele en vele jaren weer eens bekeken.
Ik kan me herinneren dat ik de film rond 1984 een stuk beter vond, maarja, toen was ik ook nog maar een pubertje.

avatar van stephan73
Ik kan me voorstellen, dat dit (toen de koude oorlog wel degelijk kon uitlopen op de Derde Wereldoorlog) voor iedereen die dit voor het eerst op TV zag een schokkende film was.
Een, fictief, beeld van een wereld na de atoom-oorlog, die veel ellende laat zien en veel doden.
Nu, dik 26 jaar later komt de film niet meer zo hard aan, maar laat dit wel zien dat TV-films toen erg goed waren.
Goed geregisseerd en met goede acteurs (ja, zels Steve Guttenberg doet het goed), maar ook traag... zeer traag!

Destijds in de bioscoop gezien en toen vond ik hem zeer goed. Deze film was destijds trouwens een hele hype. Hoewel de film gedateerd is weet hij nog altijd te boeien. Vooral het gedeelte voor en tijdens de atoomaanval is goed.

Theunissen schreef:

En in welke bioscoop was dat, die in Zweden of die in Duitsland? Dit is namelijk een TV-film die slechts in die 2 landen een biosrelease kreeg...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zinema schreef:

IMDB is bij oudere films verre van compleet voor wat betreft releasedata buiten de VS. Deze film heeft in Nederland gewoon in de bioscoop gedraaid. dat kun je zelfs zien onder het kopje statistieken. Klik er eens op.

Zinema schreef:

Gewoon in de Bioscoop van Heerlen. Misschien ben je te jong om te weten dat deze film gewoon in Nederland in de bioscoop heeft gedraaid.

Theunissen schreef:

Ben exact een jaar ouder dan jij lieve Theunissen (niet dat dat er ook maar iets toe doet).

Heb hem toentertijd op de NL-TV gezien, en bij mijn weten heeft hij nooit in de bios gedraaid omdat het een TV-film was die in de US nogal wat opschudding veroorzaakte (dat was me bij gebleven). Maar als je gelijk hebt, heb je gelijk

Zinema schreef:

Lieve Zinema uit je gegevens kon ik je leeftijd niet opmaken dus giste ik maar wat. Maar aangezien je een jaar ouder bent en dus eigenlijk ook een jaartje wijzer had ik wel verwacht dat je wat research werk had verricht voordat je met een uitsprak kwam dat deze film nooit in Nederland in de bioscoop heeft gedraaid.

Tegenwoordig hebben we daar een zeer handig media voor namelijk Internet en Google. Als je dan eens intikt "atoomoorlog day after" en je kiest voor de volkskrant link dan zul je ook echt zien dat deze film in Nederland heeft gedraaid. Is trouwens best een interessant artikel.

"De film werd in veertig landen vertoond, waaronder Nederland en de Sovjet-Unie. In de VS bleef het effect van The Day After nog jaren voelbaar. In 1984 kwam Red Dawn met Patrick Swayze uit: een anti-Sovjet-film die de Koude-Oorlogssfeer ook knap weergeeft".

P.S. ik bedoel dit natuurlijk wel allemaal op een grappige wijze en is niet bedoeld als een aanval op jouw.

Zinema (crew)
Point taken, no hard feelings You are right.

avatar van Zonnedaeler
Bijzondere film, alleen toen de explosies kwamen was het gewoon lachwekkend zo slecht, Ik snap dat het komt omdat het een oude film is, maar toch,, haha...

Toendertijd een opzienbarende film en nog steeds is het een film die best een indruk achterlaat. Ze laten onomwonden zien wat er kan gebeuren bij een nucleaire oorlog. Soms ligt het er wat dik bovenop, maar de cast en de uitwerking van de individuele situaties is prima.

83Utreg!
de special effects zijn uiteraard flink gedateerd, maar de boodschap komt evengoed wel over. vooral toen dit een zeer reeel scenario was, moet de film wel indruk gemaakt hebben.
Ik vond het een goede film, en maakt weer duidelijk dat je met dit soort krachten niet moet gaan kloten als mensheid.

avatar van Kuck-x
Een moedige, maar mislukte poging van ABC om te visualiseren wat een nucleaire aanval op de VS zou kunnen betekenen. Langeafstandsraketten waren, dacht men, de enige wapens waardoor Amerika met verwoesting op eigen grondgebied te maken kon krijgen. De film had dan ook hevige impact, herinner ik mij. Ik zag de film destijds in de bios en vond hem toen al 'te mooi om waar te zijn'. Want dat is wel de makke: er wordt geprobeerd het verhaal van totale verwoesting en chaos te vertellen aan de hand van typische, zoete familie-verhaallijntjes. Geen van de karakters krijgt echter diepgang en, zoals de makers in de aftiteling moeten toegeven: de werkelijkheid na een kernoorlog zal vele malen erger zijn.

avatar van Thorak
Chattingforum schreef:
Tja het scheelt niet zo hel vee natuurlijk, maar The Day After is toch nét wel ff iets ouder dan de serie Jericho. Een jaartje of 23 maar...
Jericho seizoen 2? Noem je zo 7 afleveringen die vluchtig gemaakt zijn om het verhaal een beetje af te ronden?
Seizoen 1 was inderdaad wel goed, "seizoen" 2 viel me zwaar tegen. Ik kreeg het gevoel dat het verhaal een hele andere kant op had moeten gaan als de serie door had mogen gaan.

Zo nu weer even on-topic, The day after.
Goede film wat zeer zeker de spanning va de koude oorlog weergeeft. Ondanks mijn toen nog jeugdige leeftijd merkte je dat zeer zeker.
Red Dawn was ook een goede film inderdaad...

avatar van A.L.I.E.N
Ik vondt dit eigenlijk een flauwe film. Het had een goede film kunnen zijn, maar hellaas. Het is ook een beetje onrealistisch. Niet omdat het gedateerd is, nee daar stoorde ik mij niet aan. Maar op het moment van de explosies werd het onrealistisch. Zoals die vlammenzee die zogezegt iedereen opslokt, of op het moment dat die mensen veranderen in skeleten en gewoon verdwijnen door de schokgolf. Er is trouwens ook een speciale houding om een Atoombom te overleven. Die houding houdt in dat je met je buik plat op de grond moet gaan liggen. Benen wijd open (zodat de darmen niet uit je reet komen). Handen op de oren en mon wijd open (zodat je trommelvliezen niet scheuren) Tenminste dat zei mij vader toch altijd, want hij was bij het leger. Wel deze houding komt ook nergens in de film voor. En voor de rest was het allemaal een beetje saai. Blijkbaar was de film in die tijd (1983) een gigantisch succes.
Vooruit dan toch maar een 2,5.

avatar van Pepski
Redelijke film.
Maar wil je echt in de genre versteld staan, dan raad ik Threads aan.
Zelfde type film, maar realistischer en n veel heftigere aftermath.

Eens

avatar van erik neuteboom
Deze film gezien in de periode kort na de twee anti-kernwapen demonstraties in Amsterdam en Den Haag (begin jaren '80). Indertijd vond ik het zeer indrukwekkend, vooral Het Moment als het echt een wereldoorlog wordt en de luiken van de kernwapen silo's opengaan en de raketten worden gelanceerd. Die vrees was er toen veel meer dan nu, simpel omdat de Koude Oorlog rond 1983 volop heerste ("beter een kernraket in je tuin dan een Rus in je keuken" was de slogan van rechts). Een belangrijk element in deze interessante film vind ik de boodschap: die is hier dermate beklemmend dat ik me minder stoor aan de uitwerking die wat gedateerd en niet altijd even realistisch aandoet. Wat mij betreft is The Day After geslaagd, ook omdat het effect van de 'fall out' hier redelijk realistisch wordt gevisualiseerd en dat op iedereen hetzelfde gruwelijke, desintegrerende effect heeft, knap of lelijk, arm of rijk, slim of dom. Ik ben overigens wel erg benieuwd naar Threads, goede tip!

avatar van Stephan
Threads vond ik beklemmender.
Toch redelijk bijzonder dat na het gooien van de eerste bom(men) er tijdens de grootste crisis er nooit meer als wapen ingezet is.
Ik heb die kernkoppen trouwens nog wel eens moeten bewaken (1986) toen ik nog een groen pak aan had.

avatar van erik neuteboom
Haha Stephan, ik was lichting 81-2 en moest ook kernkoppen bewaken, tenminste, de plek waar ze konden liggen want het was nooit bekend waar ze precies lagen dus je wist nooit zeker dat je een terrein met kernkoppen aan het bewaken was! Ga overigens z.s.m. proberen die Threads te kopen, misschien morgen bij MediaMarkt ....

avatar van mikey
Stephan schreef:
Achteraf beschouwd kun je gerust stellen dat de wederzijdse afschrikking (MAD) een oorlog heeft behoed..
Tja nou in 1972 is het anti ballistic verdrag gesloten tussen VS en SU: het onderdeel hiervan wordt MAD genoemd mutually assured destruction: de 1 drukt op de knop, doet de andere het ook en dan zijn beide landen weggeblazen, wellicht vervalt de rest van de wereld dan ook in een madmax achtige samenleving. Als tegenreactie, dus geheel tegen het verdrag in, ging die gekke US president na 1980 roepen dat ze lasers willen inzetten om vijandige raketten op te blazen (star wars/sdi) met als gevolg meer spanningen omdat het verdrag van toen (72) onder druk kwam: mutually viel dus weg, enkel CCCP zou dan nog worden weggevaagd. Vandaar ook wellicht ook deze film omdat de spanningen best extreem waren.

avatar van Stephan
Het verschil was natuurlijk dat het Oosten in hun ideologie een wereldheerschappij nastreefden en half europa al onder hun juk zat.

Maare... Dankzij SDI hebben we wel de geweldige generatie KECK telescopen met Adaptive optics.

avatar van erik neuteboom
Ik denk eerder dat de vonk tussen Thatcher en Gorbatsjov ervoor heeft gezorgd dat de boel niet is geescaleerd dan dankzij de MAD. Want die Hollywood president Reagan was pas echt een gevaar voor de vrede, die interpreteerde het woord MAD iets te letterlijk als pion van de oppermachtige wapenindustrie in de USA. Nog steeds vind ik dat de grootste bedreiging van de wereldvrede want wat heeft de USA aan wereldvrede, waar moeten dan die miljardeninkomsten van wapenverkopen aan vooral Saoedie Arabië en Israel vandaan komen? Zelfs onder Obama gaat dit gewoon door. Het wordt daarom de hoogste tijd voor een actuele variant op The Day After met die belangen van de wapenindustrie als leidraad en Lord Of War als een vorm van inspiratiebron. Het zou mooi zijn Oliver Stone zich hieraan ging wagen: iemand die ooit in Vietnam vocht en onlangs zijn sympathie voor Hugo Chavez toonde, zeer boeiende elementen!

avatar van mikey
Stephan schreef:
Wat bedoel je met het verschil? Maar goe tijdens het Gorbatjov regime was dat toch net anders. Trouwens kapitalisme 'streeft' ook naar een werelsheerschappij.

avatar van rotjuh
Respect voor ieders mening over deze film.
Ik denk wel dat de datering van deze film respect verdient.
Technieken en budgetten waren van een heel ander level als vandaag de dag.
Deze film heeft veel mensen een goed besef van de gevaren in de wereld gegeven in die tijd.... deze film krijgt 4* van mij.
Technisch gezien in deze tijd nog steeds 3*

avatar van SnakeDoc
Vrij aardig en goed in elkaar stekend filmpje over een nucleaire oorlog. In het begin helaas vrij chaotisch gefilmd waardoor ik nou niet meer precies wist wie op wie zat te schieten.
Rusland en Amerika natuurlijk maar hoorde ook Duitsland regelmatig voorbij komen.

Acteurs zijn aardig, en af en toe best wat schokkende / schrik momentjes in de film.

Geluid was inderdaad wel behoorlijk bagger!

* * *

avatar van sofripa
Kan me nog goed herinneren toen deze film uitkwam. Was nog dikke koude oorlog en er was om deze film dan ook het nodige te doen. 25 jaar.....geleden gezien waarbij ik me nog goed herinner dat ik de uitvoering matig vond. Sommige scenes staan op een of andere manier echter nog steeds op het netvlies. Binnenkort maar eens herzien.