The Day After (1983)

Alternatieve titel: De Dag Daarna

Drama / Oorlog

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Jason Robards, JoBeth Williams en Steve Guttenberg

1983: de dreiging van een nucleaire oorlog is nog steeds aanwezig. Die dreiging kreeg gestalte met The Day After, een film over de laatste weken voor een nucleaire aanval op de Verenigde Staten en de eerste weken na de ramp.

FisherKing
Een film die de angst van de koude oorlog weergeeft, en de verschrikkingen van de atoombom laat zien !!

(verwijderd)
Als ik amerikaans was en deze film zag in 1983 dan zou ik toch best wel bang zijn geworden denk ik. Nu was ie ook nog behoorlijk angstaanjagend.

avatar van De Knip
Deze heb ik vroeger weleens gezien en heb hier eigenlijk al een tijd naar gezocht! Eindelijk gevonden dus, mits het dezelfde film is

(verwijderd)
Heb 'm vandaag gekocht bij de FRS voor 7,99. Is van de movie gold collection.

avatar van Sjan
Redelijk beangstigend idee, redelijke uitwerking, redelijke film. De acteurs lieten wel goed angst zien in de film (goed geacteerd dus). Speciale effecten waren wel erg achterhaald. Is deze film nou gemaakt om de wereld voor zulke gebeurtenissen te behoeden (zoals ze voor de aftiteling zeggen)? Dat vind ik weer wat overdreven. 2.5*

Korte tijd later hebben de Engelsen een vergelijkbare film gemaakt, Threads, die op mij in elk geval veel meer indruk maakte. Maar die is nu zo'n beetje vergeten.

avatar van Stephan
Destijds verplicht moeten zien tijdens mijn dienstplicht tijdens oefening in Duitsland. Daarna Bergen Belsen bezocht... Zou die dag indruk gemaakt hebben?

avatar van De Knip
Blijft een redelijk indrukwekkende film. In het echt zouden er echt wel hulptroepen zijn gekomen, er zijn immers wel radio-actief-werende pakken. Maar goed, ff doorheen kijken....Amerikaanse film, dus ze hebben eigenlijk geen hulp nodig, vinden ze toch altijd zelf?

***

avatar van narva77
Redelijk beklemmende film over de uitwerkingen van een nucleaire oorlog. Ondanks dat het een tv-film is, ziet het er prima uit, en vrij realistisch toch. Ik ben nu ook wel benieuwd naar andere films zoals "Threads" en "Testament". 3,5*

PS Blabla, waarom een 0,5*?

avatar van blabla
Ik heb deze film in mijn jonge en politiek links georienteerde jaren gezien en het was toen in mijn kringen not done om deze film goed te vinden, vond er dus ook niets aan.
Ben intussen niet jong meer maar nog wel geangageerd, zal denk ik dus deze film nooit zonder gekleurde bril kunnen zien.
Heb bij deze film nog steeds een bittere smaak in m'n bek, een paar 'gewone' super Amerikanen overleven de totale atoomoorlog wel even, yeah right.

FisherKing
blabla schreef:
Ik heb deze film in mijn jonge en politiek links georienteerde jaren gezien en het was toen in mijn kringen not done om deze film goed te vinden.

Ik verkeerde ook wel in die kringen, maar gelukkig ging het daar enkel over muziek. (films heb ik altijd afzijdig daarvan gehouden)
Maar qua muziek, ABBA was bv erg fout.

avatar van narva77
blabla schreef:
...een paar 'gewone' super Amerikanen overleven de totale atoomoorlog wel even, yeah right.

Maar dat moet ook wel, want als er geen overlevenden waren, was er ook geen verhaal om te vertellen, en dan was deze film ook niet gemaakt, toch? PS, het is maar een film

avatar van Rujar
Tja indrukwekend is het wel wel, maar niet echt realistisch.

Een zeer beklemmende sfeer. das goed gedaan.

film is achterhaald. special effects van 100 jaar geleden. maar mag de film niet bederven....

Een nogal omstreden film die tijdens de eerste tv-uitzending voor nogal wat opschudding zorgde, lees ik op IMDb. De film probeert een beeld te schetsen van een mogelijke nucleaire oorlog door op een haast documentaireachtige manier veel massascènes te tonen waarin de politieke ontwikkelingen simpelweg door nieuwslezers worden medegedeeld, maar tegelijkertijd richt de film zich op een stel oninteressante Amerikanen, wiens problemen nauwelijks iets te maken hebben met die politieke ontwikkelingen.

Nu zal het de intentie van de regisseur wel zijn geweest om een film te maken waarin het effect van de oorlog op het individu centraal staat, maar daarvoor blijven de (talloze) personages veel te vlak. Bovendien zijn dan alle documentaireachtige scènes sowieso overbodig, waardoor de film onnodige traag blijft. Het koppelen van een belangrijke fictieve gebeurtenis zoals een nucleaire aanval aan persoonlijk drama kan best een interessant resultaat opleveren (zoals in Offret, bijvoorbeeld), maar dan moet de film zich wel focussen op een beperkt aantal personages, en deze film bevat geen personages: het blijven allemaal stereotypes (de scepticus, de trouwe soldaat, de rebelse tiener etc.)

De film lijkt niet te kunnen kiezen tussen het zijn van een fictieve documentaire en een drama, waardoor het uiteindelijk op beide fronten faalt. Daarnaast bevat de film ook matig acteerwerk, misplaatste symboliek en oppervlakkige diepgang. Na de daadwerkelijke nucleaire aanval wordt de film overigens nog best interessant hier en daar, maar het blijft allemaal nogal afstandelijk en bovendien duurt de film dan nog maar zo'n twintig minuten. 1,5 *

avatar van krabat
De film had inderdaad iets meer van de gevolgen van de ramp kunnen laten zien, maar de beoordeling van deze film vind ik wel erg laag. Ik geef 3,5* mede dankzij de uiterst beklemmende sfeer die gecreerd wordt. Qua sfeer komt deze een beetje in de buurt van Dawn of the dead.

avatar van mikey
Angstaanjagende film, 5*

Weet nog heel goed, dat de film veel indruk op mij heeft gemaakt, vooral ook in de media was er veel ophef over, zoals nu met "Passion of the Christ".
Toch lijkt het me wel wat als hier een remake van zou worden gemaakt, met een iets betere dialoog en met de huidige special effects technieken.

Zeker een dikke 3

avatar van mikey
Magnum44 schreef:

Stuur anders een mail naar Peter Jackson, lijkt me.

Een voor mij best aangrijpende film.. dat maakt de film voor mooi mij zo bijzonder.. Ik zou het toch liever niet meemaken en word een een prachtig beeld geschetst over hoe het zou kunnen zijn als... vandaar 4 sterren.

avatar van BLaCkMamBa
Behoort tot mijn catagorie: zeer slecht. Om te janken deze film. Ik baalde flink toen ik (eindelijk) door de film heen was; ik had 2uur van mijn leven verpest.

Beetje langdradige film.
Uiteraard zet de film wel tot nadenken want het scenario
kan ook in dit decenium van toepassing zijn.
Tussen 1983 en nu zit niet veel verschil kwa dreiging.
Misschien nu zelfs meer...

avatar van TerryA
Rond deze periode werd er ook door de BBC een film gemaakt over wat zou kunnen gebeuren met de gevolgen van een nucleaire aanval op westerse stad. Die film heet "Threads" en was veel meer indrukwekkend dan deze poging.

Nadat de bommen waren gevallen en alles begon met de straling duurde het erg lang voordat de film was afgelopen. geen succes wat mij betreft. Wel angstaanjagend als je deze gekeken zou hebben in de koude oorlog. toch nu ook met dat gekloot tussen Noord korea en de VS nog wel een film waarvan je denkt, dit zou zomaar kunnen gebeuren....

Geen sensatie in deze film.
Wat wel beangstigend is, is dat er geen direkte aanleiding bestaat om met zoiets te beginnen.
Het GROEIT gewoon, net zoals elk conflict kan groeien...

avatar van Baklap
Ik heb deze film gezien begin 80 en de indruk was groot. De vernietiging het beeld van wat zou kunnen zijn angstaanjagend helemaal omdat in die tijd de koude oorlog nog niet voorbij was en dreiging actueel was. In de tijdsgeest een hele goede film en tja trager... ooit waren alle films trager .. heerlijk was dat af en toe... dikke 4

Een zware tegenvaller: 2.00
Deze film had ik al een tijdje op de agenda staan, maar na hem nu eindelijk gezien te hebben is het vooral teleurstelling dat overheerst. Op geen enkel punt weet de film te overtuigen, en is zelfs voor Amerikaanse begrippen het gehalte aan sentiment bedroevend laag. Met geen enkel personage krijg je echt te doen, en als dan na veertig minuten eindelijk de chaos in het land begint toe te nemen word de ramp zelf vervolgens met een paar minuten afgedaan, en stiefelt de film verder op de eindeloze nietszeggende "lege" dialogen. Verder word het realisme met een korreltje zout genomen, en zitten er tal van fouten in de prent.

Het verhaal heeft werkelijk helemaal niets om het lijf. Het enige wapenfeit is de oplopende spanning tussen Rusland en Amerika (en zelfs dat word bijzonder matig neergezet) en dat zei de nucleaire bommen uiteindelijk op elkaar afschieten. Verder hangt de film met cliches, talloze onzinnige dialogen en stupide beslissingen van bepaalde personen aan elkaar. De stortvloed aan verschillende personages die we te zien krijgen is een enorm minpunt. In geen van de personages zit diepgang, waardoor je met niemand een echte band voelt, en dat is nou juist het feit wat men met deze film wilde bereiken... Verder is het ook nog eens een ABC-film zoals ik dat maar zo mooi noem: Deze verschillende personages die in de eerste veertig minuten voorbij komen gaan natuurlijk allemaal hun rol bij de ramp krijgen, er gaan er vast wel een paar dood, oude vrienden vinden elkaar weer terug, en welja dan kan een totaal misplaatst schietpartij er ook nog wel bij... men heeft de eerste fout nog niet rechtgezet of de film vervalt alweer in de volgende. Nergens komt het verhaal rondom de personen goed van de grond, wat nou juist het uitgangspunt van deze film is geweest, aangezien men zo enorm veel tijd stopt in deze dialogen.

Wat betreft het acteerwerk is het ook niet al te best. De personages en hun dialogen zorgen geen moment voor dat kleine beetje extra sfeer in deze prent, en weet geen enkel personage echt een band op te bouwen met het publiek. Ik kan wel namen gaan noemen, maar dat heeft erg weinig nut, zeker voor de personen die een goede indruk hebben achtergelaten, want die waren er simpelweg niet. Ik kan nog wel enkele namen opnoemen van acteurs die er werkelijk een potje van maken. De rol van Jolene gespeeld door Ellen Anthony deed mij meer dan eens de haren recht overeind staan, en ook de rol van Jim (de vader van het gezin) gespeeld door John Collum was om te janken. Nu ik toch bezig ben kan de laatste prutser er ook nog wel bij, de rol van William Allen Young als McCoy is afschuwelijk slecht. De dialogen stellen daarbij bijzonder weinig voor, en zijn stuk voor stuk nergens echt goed voor een correcte sfeer die bij de film zou passen.

Het realisme is ook meer dan eens in twijfel te trekken. Het zal allemaal gerust dat men toen nog niet veel van stralingsziekte afwist, maar blijf dan op zijn minst consequent in de keuzes die gemaakt worden, maar ook dat is geen moment het geval. Er word enorm selectief omgegaan met de keuzes voor de mensen die overlijden en blijven leven, terwijl ze allemaal blootstaan aan de straling... Verder is het overleven van bepaalde personen uiterst discutabel. Zo blijft Danny in leven als hij buiten is tijdens de explosie, maar tal van anderen die buiten zijn worden wel door de vlammenzee getroffen... Het staat allemaal haaks op elkaar, en er is geen enkel realiteitsbesef over de ramp in de film gestopt. Die moet blijven leven op die manier en die mag doodgaan op die manier. Zo moet men ongeveer hebben gedacht, iets anders kan ik er niet van maken. Verder zitten er een aantal ongelofelijke stupide beslissingen van bepaalde personen in de prent en enkele ongeloofwaardigheden. Zo rent Denisa ineens naar buiten omdat ze schijnbaar straling wil opvangen, vader Jim word zonder pardon neergeknalt, er zit gewoon nog iemand aan een schotel te knutselen terwijl de straling zich overal bevind, ineens maakt de film na de ramp een sprong van vijf dagen maar er is nog geen reddingsploeg te bekennen, de mensen die bloot hebben gestaan aan straling gaan al na een paar dagen dood, terwijl je in het echt nog jaren en jaren door kan leven met een stralingsziekte, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Visueel houd het ook al niet over. De special effects zien er werkelijk niet uit, zelfs voor een film die uit 1983 komt niet. Tot driemaal toe gebruikt men exact dezelfde vlammenzee waar mensen door gegrepen komen, evenals het afschieten van de raketten. Daarbij zit er in de special effects ook nog een enorme blunder in een bepaalde scene. Op een gegeven moment blaast er een muur van een huis uit, maar door het gat dat is veroorzaakt zie je vervolgens dat het buiten prachtig mooi weer is, en er schijnbaar niets aan de hand is.... De filmlocaties stellen ook niet echt veel voor, en is het allemaal meer van hetzelfde. Enig pluspunt is de makeup van de vele verwondingen. Dat ziet er echt geweldig mooi uit, en moest ik bijna kotsen toen ik keer op keer weer die walgelijke gezichten van mensen met een stralingsziekte moest aanschouwen.

Al bij al is The Day After geen doorslaand succes geworden. De film is uiterst eentonig, kent nauwelijks diepgang, is op tien minuten van de daadwerkelijke ramp na vooral erg saai, bestaat vooral uit talloze nietszeggende lege dialogen, en weet de chaos die er na een dergelijke ramp ontstaat totaal niet naar buiten toe uit te dragen. Het acteren is bijzonder matig, het realisme is meer dan eens in twijfel te trekken, en ook de special effects zien er over het algemeen niet uit. Enig echte pluspunt is de geweldige makeup, maar daar krijgt een film natuurlijk niet ineens een voldoende voor... Men stapelt de ene foutieve keuze op de andere, wat ervoor zorgt dat de film geen moment van de grond komt. Grootste minpunt is het feit dat er teveel verschillende personages worden bijgehaald waardoor je met geen van hen echt een band opbouwt. Voordat ik vragen krijg waarom dan toch een 2 als beoordeling, dat is het gevolg van mijn beoordelingsformulier. Voor het acteren sprokkelt de film nog wat punten, en op het filmtechnische vlak zit er ook nog wel wat in het vat, evenals hier en daar nog een half puntje op een ander onderdeel, vandaar dus die 2.00, maar die is wel flinterdun (1.80).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De bestbekeken film op de Amerikaanse TV ooit.

avatar van Stephan
Voor het realisme gehalte beter Threads kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Enorm matige B film. Ik kocht hem bij toeval eens toen ie in een budgetbak lag en het was allemaal niet zo veel bijzonders. B plot, B acteerwerk en een B uitwerking. Het is allemaal zo cliche en vaag. Overall gewoon heel matig. Het enige wat ik er wel overtuigend uit vond zien waren de explosies van de nucleaire wapens. Dat zag er best indrukwekkend uit en voor een film uit de jaren 80 al helemaal.