• 8.353.971 stemmen

Met onder meer: Steve Guttenberg en Kim Cattrall

Releasedatum: 26 juli 1984

Plot Police Academy

"What an Institution!"

In verband met een tekort aan agenten wordt besloten tot een versoepeling van de eisen bij toetreding tot de politiemacht. Hierdoor kunnen mensen die eigenlijk niet geschikt zijn toch agent worden, tot ergernis van de instructeurs.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sgt. Debbie Callahan

Cadet Larvelle Jones

Onderhond

Een stukje geschiedenis.

Vroeger heb ik ze alle 6 gezien, maar da's lang voor m'n MM tijd. Ik vond ze vroeger wel grappig, maar toen was het al redelijk fout. Daarom ook nooit echt de moeite genomen ze opnieuw te kijken. Maar toen ik deze eerste op Netflix zag verschijnen was het een makkelijke prooi.

Police Academy is een film met twee snelheden. Het eerste uur is best lollig en vlot, wanneer men echter overschakelt op actie voor het laatste half uur gaat het redelijk snel achteruit. Niet dat de humor zó geniaal is dat het sterk gemist wordt, 't is eerder dat de actiescenes niet geweldig boeiend zijn.

Een zooitje ongeregeld dat bij elkaar komt in een opleiding politieagent te worden. Een personage of 4 wordt wat meer uitgewerkt, de rest zit er enkel bij voor enkele running gags en randgrapjes. En op zich werkt dat ook best. Nooit hoogstaand, ook niet echt het tempo van een Naked Gun ofzo, maar luchtig en nog best te behappen.

Jammer dat het laatste half uur een stuk saaier is. Toch viel deze nog best mee, had gevreesd voor erger. Als de vervolgen ook op Netflix komen geef ik ze zeker nog een kans, maar veel meer moeite zal ik er niet in steken.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2050 stemmen

Police Academy

Ooit heb ik Police Academy wel eens gezien, dat is al een poosje terug toen was volgens mij RTL 7 bezig met het uitzenden van alle Police Academy films. Destijds vond ik het een geweldige film maar toen ik mij aanmeldde op MovieMeter heb ik nooit het nut er van ingezien om te gaan stemmen op deze films, het was te lang geleden en ik wist niet honderd procent meer waar het over ging. Toen hij op Netflix verscheen had ik er toch wel weer zin in om, nu alleen deel 1 , Police Academy weer eens te zien en tot mijn verbazing kende ik de hele film gewoon niet meer terug. Wow!

Het begin vond ik erg geslaagd. We leren erg gauw Carey Mahoney en Leslie Barbara kennen. Mahoney werkt voor een parkeer spot midden in de stad, en we komen al gelijk bij het eerste opstootje terecht. Waarna we overgaan naar Barbara die werkt voor een bioscoop. Hij word geplaagd door een stel jongeren uit de stad en word met zijn hokje het water in geflikkerd. Wanneer mahony op gepakt werd voor slecht gedrag komen we uit bij Larvelle Jones die ook opgepakt was, wat echt lachen werd. Hij kon een mitrailleur nadoen waardoor het hele corps schrok en een duikvlucht maakten, erg grappig beeld.

Het verhaal was wel lachen. Mahony word weg gestuurd naar een politie school omdat hij twee keuze's kreeg: Of naar de politie school of hij ging de bak in. Hij wou natuurlijk niet zitten en ging naar de politie school, als die weg gestuurd werd gebeurde er niks, ging hij zelf weg dan moest hij nog gaan zitten. Hij komt daar zijn lieftallige Karen Thompson tegen. Mooi meid. Hij doet er alles aan om weg te kunnen maar ook bij haar te kunnen blijven. Ook heb je Tackleberry de gestoorde oud soldaat, of hij doet zich voor als een soldaat. Maar hij was wel lachen. Dan had je George Martin nog, die zich voordoet als Spanjaard, de man met 20 vriendinnen haha! Die mocht het ook nog doen met Sgt. Callahan, zal ik ook niet erg vinden. Iedereen wou politie agent worden en we volgen een verhaal dat toch wel een komisch zicht geeft op de film maar, wel met erg, erg, erg droge humor wat stiekem ook wel leuk was. Op het eind word iedereen op pad gestuurd voor een rel in de stad, wat uiteraard ook niet goed kon gaan.

Een toffe film met een wel slap maar, leuk verhaal en en een geinig concept. Dit eerste deel en volgens mij ook tevens het beste deel is mij goed bevallen. Als de rest op Netflix komt zal ik overwegen deze ook te bekijken zo niet, dan zien we wel wat we doen.

avatar van elhopper

elhopper

Nadat ik hier al eens gezien had dat deze film redelijk afgefikt werd hier, toch maar eens aangezet toen hij op netflix voorbij kwam. Hij viel me niet alleen dik mee, ik vond het een leuke nostalgische film,

en het begint al met die lassard die niets in de gaten heeft dat maakte me al aan het lachen, gewoon nog steeds een komedie met bestwel leuke dingen erin, en de mindere grappen worden ruimschoots goedgemaakt door de jaren 80 `feel' wapens, kleding, auto's, gettoblasters etc.

ruime voldoende!

scorsese

Matige film waarin door een versoepelde regelgeving bijna iedereen politie-agent kan worden. De verscheidenheid aan personages is wel leuk en zorgt ook grotendeels voor de humor hier. Echter is deze van een voorspelbare en vaak flauwe soort (met hier en daar wel een leuke grap tussendoor). Verder is het geheel nogal fragmentarisch opgezet.

avatar van IH88

IH88

“Mahoney! Remember, that nobody screws with me.”

“Well, maybe you'll meet the right girl and all that will change.”

Blijft leuk. Ontelbare keren gezien, maar de idioten uit de Police Academy blijven onweerstaanbaar. Mahoney, Lt. Harris, Hightower, Lassard, Tackleberry, Larvell Jones etc. Allemaal doldwaze en kleurrijke figuren die nog steeds in het collectieve geheugen gegrift staan. De grapdichtheid ligt hoog en de meeste grappen zijn raak. Het is knap dat ik na al die jaren nog steeds kan lachen om deze karakters en de situaties waarin ze terecht komen.

avatar van Supernatural

Supernatural

wat een heerlijke foute film.ik geniet altijd weer met herzien.het is altijd weer lachen.lekker 80s sfeertje.het is natuurlijk erg oud dus een andere humor maar ik vind de films nog steeds geweldig om te zien.al is de ene deel wel leuker dan de andere deel.

avatar van Black Math

Black Math

Ik kende de reputatie van de film en had geen verwachtingen. Mijn verwachtingen zijn dan ook ruimschoots uitgekomen.

Heel veel flauwe slapstick met als dieptepunt de luitenant die met z'n hoofd in het hol van een paard verdween. Wat je niet eens echt te zien krijgt. Niet aan mij besteed. Enkel die beatboxer was nog wel aardig om te zien.

Verder een irritante soundtrack met dat opgepompte marsliedje dat te pas en te onpas herhaald worden. Visueel typisch jaren 80, dus ook niet geweldig.

Dit is ongetwijfeld een blauwdruk voor de vervolgen, die ik dus maar over sla. 0,5*.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Pure nostalgie is deze Police Academy. Tientallen keren gezien tijdens mijn jeugd en alle personages zijn zowat in het collectieve geheugen gegrift. Eén voor één allemaal karikaturen, maar het is best fijn deze knotsgekke slapstick nog eens te mogen zien. Uiteraard verre van een topfilm. De enige award die deze reeks zou kunnen winnen is de Golden Raspberry Award.

Desalniettemin een genietbare slapstick met een aantal geweldige personages als Mahoney, Hightower, Hooks, Tackleberry, Larvell Jones, Harris en ga zo maar door. Dolkomisch, er ver over en bij momenten zelfs een guilty pleasure. Ook het deuntje is best tof. Typisch eighties ook. De grens tussen slapstick en onnozelheid of kinderachtig is dun, zeker bij deze reeks. Niet iets voor de jongeren van deze generatie, waarschijnlijk is de reeks hen ook onbekend. Meer iets voor de iets ouderen onder ons een fijne filmherinnering. Niets meer, niets minder.

avatar van shrink

shrink

• 1963 stemmen

Dit is gewoon een leuke lachfilm. Verstand op nul en kijken maar. Snap de gemiddelde lage score niet, maar dat zal wel aan mij liggen haha

avatar van Rodger

Rodger

leuke humor, en zeker nu met de kids, die in een andere tijd worden opgegroeid.

2.5 **

avatar van ZAP!

ZAP!

Black Math schreef:
...Heel veel flauwe slapstick met als dieptepunt de luitenant die met z'n hoofd in het hol van een paard verdween. Wat je niet eens echt te zien krijgt...
Lol, zat je daar echt op te wachten?

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Police Academy is voor mij een filmreeks met afgezaagde humor die op de een of andere manier toch zeer succesvol is. Uiterst vermakelijke filmreeks.

avatar van Shadowed

Shadowed

Slapstick.

Doorgaans is dit een vorm van komedie die mijn keelpijp heel goed binnen kan sluipen, en Police Academy is ook zeker geen onbekende film wanneer het op slapstick aankomt. Deze film is echter niet enkel en alleen deze vorm van komedie, het probeert regelmatig ook uit te halen met vieze en smerige grapjes.

Deze film is behoorlijk fout en dat laat zich dan ook vaak blijken door de ongepaste manier van grappen maken. Niet dat ik daar last van had echter, want deze vorm van humor is ondertussen in hedendaagse cultuur uitgestorven en daar heb ik mee leren leven. Helaas betekent dit niet dat ik de humor van deze film grappig moet vinden, want dat vond ik niet.

Er gebeurt veel in deze film, het lawaai breekt vaak op behoorlijke manier door. Of het nou stunts of andere hysterie is, in Police Academy gebeurt er altijd wat. De grappen hadden garant kunnen staan voor een lekkere lach, het probleem is echter dat de cast serieus zwak is en dan ook geen enkele grap naar behoren kan afleveren.

Verder duurt de film ook lang voor zijn compleet onzinnige en dwaze verhaal. 96 minuten lijkt kort, maar voor deze film is het na een tijdje echt vermoeiend. Na de zoveelste frats op dat agentenkamp te zien heb je het wel gezien en wil je graag door naar de volgende fase van het verhaal, maar dat gebeurt dus niet. Eerst nog 86 van dezelfde grapjes maken namelijk.

Het had leuk kunnen zijn, maar deze film kan maar weinig grappen afleveren. Aan hysterie en stunts geen gebrek, maar wel aan daadwerkelijk talent. Blijkbaar maakt het voor de regisseur zelf echter niet uit, want de film heeft netjes 6 vervolgdelen ten aarde gebracht, dus dat betekent dat ze wel ergens herhaaldelijk een succes waren. Van mij had het echter niet gehoeven.