Police Academy (1984)

Alternatieve titel: Officieel Gesticht

2,75

geregisseerd door Hugh Wilson
met Steve Guttenberg, Kim Cattrall en G.W. Bailey

In verband met een tekort aan agenten wordt besloten tot een versoepeling van de eisen bij toetreding tot de politiemacht. Hierdoor kunnen mensen die eigenlijk niet geschikt zijn toch agent worden, tot ergernis van de instructeurs.

156 BERICHTEN 28 MENINGEN
Een stukje geschiedenis.

Vroeger heb ik ze alle 6 gezien, maar da's lang voor m'n MM tijd. Ik vond ze vroeger wel grappig, maar toen was het al redelijk fout. Daarom ook nooit echt de moeite genomen ze opnieuw te kijken. Maar toen ik deze eerste op Netflix zag verschijnen was het een makkelijke prooi.

Police Academy is een film met twee snelheden. Het eerste uur is best lollig en vlot, wanneer men echter overschakelt op actie voor het laatste half uur gaat het redelijk snel achteruit. Niet dat de humor zó geniaal is dat het sterk gemist wordt, 't is eerder dat de actiescenes niet geweldig boeiend zijn.

Een zooitje ongeregeld dat bij elkaar komt in een opleiding politieagent te worden. Een personage of 4 wordt wat meer uitgewerkt, de rest zit er enkel bij voor enkele running gags en randgrapjes. En op zich werkt dat ook best. Nooit hoogstaand, ook niet echt het tempo van een Naked Gun ofzo, maar luchtig en nog best te behappen.

Jammer dat het laatste half uur een stuk saaier is. Toch viel deze nog best mee, had gevreesd voor erger. Als de vervolgen ook op Netflix komen geef ik ze zeker nog een kans, maar veel meer moeite zal ik er niet in steken.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Police Academy

Ooit heb ik Police Academy wel eens gezien, dat is al een poosje terug toen was volgens mij RTL 7 bezig met het uitzenden van alle Police Academy films. Destijds vond ik het een geweldige film maar toen ik mij aanmeldde op MovieMeter heb ik nooit het nut er van ingezien om te gaan stemmen op deze films, het was te lang geleden en ik wist niet honderd procent meer waar het over ging. Toen hij op Netflix verscheen had ik er toch wel weer zin in om, nu alleen deel 1 , Police Academy weer eens te zien en tot mijn verbazing kende ik de hele film gewoon niet meer terug. Wow!

Het begin vond ik erg geslaagd. We leren erg gauw Carey Mahoney en Leslie Barbara kennen. Mahoney werkt voor een parkeer spot midden in de stad, en we komen al gelijk bij het eerste opstootje terecht. Waarna we overgaan naar Barbara die werkt voor een bioscoop. Hij word geplaagd door een stel jongeren uit de stad en word met zijn hokje het water in geflikkerd. Wanneer mahony op gepakt werd voor slecht gedrag komen we uit bij Larvelle Jones die ook opgepakt was, wat echt lachen werd. Hij kon een mitrailleur nadoen waardoor het hele corps schrok en een duikvlucht maakten, erg grappig beeld.

Het verhaal was wel lachen. Mahony word weg gestuurd naar een politie school omdat hij twee keuze's kreeg: Of naar de politie school of hij ging de bak in. Hij wou natuurlijk niet zitten en ging naar de politie school, als die weg gestuurd werd gebeurde er niks, ging hij zelf weg dan moest hij nog gaan zitten. Hij komt daar zijn lieftallige Karen Thompson tegen. Mooi meid. Hij doet er alles aan om weg te kunnen maar ook bij haar te kunnen blijven. Ook heb je Tackleberry de gestoorde oud soldaat, of hij doet zich voor als een soldaat. Maar hij was wel lachen. Dan had je George Martin nog, die zich voordoet als Spanjaard, de man met 20 vriendinnen haha! Die mocht het ook nog doen met Sgt. Callahan, zal ik ook niet erg vinden. Iedereen wou politie agent worden en we volgen een verhaal dat toch wel een komisch zicht geeft op de film maar, wel met erg, erg, erg droge humor wat stiekem ook wel leuk was. Op het eind word iedereen op pad gestuurd voor een rel in de stad, wat uiteraard ook niet goed kon gaan.

Een toffe film met een wel slap maar, leuk verhaal en en een geinig concept. Dit eerste deel en volgens mij ook tevens het beste deel is mij goed bevallen. Als de rest op Netflix komt zal ik overwegen deze ook te bekijken zo niet, dan zien we wel wat we doen.

avatar van elhopper
Nadat ik hier al eens gezien had dat deze film redelijk afgefikt werd hier, toch maar eens aangezet toen hij op netflix voorbij kwam. Hij viel me niet alleen dik mee, ik vond het een leuke nostalgische film,
en het begint al met die lassard die niets in de gaten heeft dat maakte me al aan het lachen, gewoon nog steeds een komedie met bestwel leuke dingen erin, en de mindere grappen worden ruimschoots goedgemaakt door de jaren 80 `feel' wapens, kleding, auto's, gettoblasters etc.

ruime voldoende!

Matige film waarin door een versoepelde regelgeving bijna iedereen politie-agent kan worden. De verscheidenheid aan personages is wel leuk en zorgt ook grotendeels voor de humor hier. Echter is deze van een voorspelbare en vaak flauwe soort (met hier en daar wel een leuke grap tussendoor). Verder is het geheel nogal fragmentarisch opgezet.

avatar van IH88
“Mahoney! Remember, that nobody screws with me.”
“Well, maybe you'll meet the right girl and all that will change.”

Blijft leuk. Ontelbare keren gezien, maar de idioten uit de Police Academy blijven onweerstaanbaar. Mahoney, Lt. Harris, Hightower, Lassard, Tackleberry, Larvell Jones etc. Allemaal doldwaze en kleurrijke figuren die nog steeds in het collectieve geheugen gegrift staan. De grapdichtheid ligt hoog en de meeste grappen zijn raak. Het is knap dat ik na al die jaren nog steeds kan lachen om deze karakters en de situaties waarin ze terecht komen.

wat een heerlijke foute film.ik geniet altijd weer met herzien.het is altijd weer lachen.lekker 80s sfeertje.het is natuurlijk erg oud dus een andere humor maar ik vind de films nog steeds geweldig om te zien.al is de ene deel wel leuker dan de andere deel.