Police Academy 4: Citizens on Patrol (1987)

geregisseerd door Jim Drake
met Steve Guttenberg, Bubba Smith en Michael Winslow

Commandant Lassard vindt het frustrerend dat het publiek agenten als vijanden ziet. Hierdoor worden talrijke misdaden nooit opgelost. Hij wil hier verandering in brengen door een burgerwacht op te richten. De burgemeester heeft zijn zegen al gegeven en ook de gouverneur steunt het initiatief. Hij dringt er zelfs op aan dat Lassard het project voorstelt op een internationaal congres. Dit houdt natuurlijk in dat Lassard het project niet persoonlijk kan opstarten. Hij laat de rekrutering en de opleiding van de kandidaten dan maar over aan zijn trouwe instructeurs. Zij gaan op pad in hun oude buurt om burgers te vinden die aan de cursus willen deelnemen. Natuurlijk komen die terug met een stel overenthousiaste, maar oerdomme kandidaten.

De extreem slechte waardering van de PA films (en de volgens mij ook gericht negatieve reacties op andere films) komen niet overeen met de werkelijke kwaliteit van de films. Uiteraard is dit vierde deel verre van orgineel, is de dialoog niet altijd om over naar huis te schrijven, maar gaat het puur om de lekkere onzin in deze films. Ik heb er in ieder geval van genoten. Alhoewel ik wel moet zeggen, dat dit het laatste deel is, dat ik echt leuk vond. Guttenberg bedankte voor de eer in de volgende film, en dat maakt de serie vanaf deel vijf wel een stuk minder. Deze vond ik nog heel leuk. 3,0

avatar van Beertje45
Na het origineel mijn favoriete deel. Capt. Harris keert terug en dat vind ik een herademing na de weinig leuke Mauser uit deel 2 en 3. Billie Bird, mrs. Feldman, was een erg goede aanwinst. "Where's that bulletproof vest?". Een veel groter aantal en meer geslaagde grappen krikt ook het niveau van de film omhoog. De relatie tussen Zed en Sweetchuck blijft voor de beste humor zorgen.

De volgende delen vond ik op zijn minst erg zwak, maar ga me er toch nog eens aan wagen.

avatar van alexspyforever
Duidelijk dat de reeks hier haar pluimen begint te verliezen. Op het oude dametje na zijn de citizens on patrol niet echt een aanwinst. Er zijn nog wel een aantal grappige momenten, maar deze vind ik toch een stuk minder memorabel dan de voorgaande delen. Gelukkig dat Zed en Sweetchuck er nog bij zijn met hun eeuwige geruzie. Oh ja en de terugkeer van Harris was alvast een pluspunt want Mauser vond ik toch niet zo een leuk karakter.

ipman-99
"Don't touch those! Don't you ever touch my balls without asking!" ... " !!!

Heerlijke Komedie (4-de deel) (Heropfrissing) !!! 'Police Academy 4' is een (alweer)
luchtige komedie net zoals de voorgaande delen. Move it move it move it is terug, alias
Captain Harris !!!
Je kan zeggen dat bepaalde grappen en grollen al eens te zien waren in voorgaande delen,
maar toch is iedere situatie weer anders.
Denk maar bv aan die douche scène, ditmaal terug met Captain Harris (één van mijn favorieten)
in de hoofdrol ! Die homobar hebben we ook al meermaals gezien,
maar toch blijft het 'pure fun' met telkens dat liedje erbij.
Captain Harris met die luidspreker ... (nog zo'n momentje dat ik echt even strijk lag) !
Captain Harris is gewoonweg geweldig ..., de beste man wil gezag
overbrengen maar moet telkens
toch wat meemaken samen mijn zijn 'rechterhand' ... , de Proctor !
Sharon Stone heeft hier ook een rolletje in !
Hilarische film(s) die ik kan blijven zien !!!

Pfft, zelfs Jones' trucjes beginnen hier te vervelen. Zedd is nog grappig en het is fijn om Harris weer terug te zien, maar de Blue Oyster Bar situatie en alle andere grappen die men voor de vierde keer herhaalt, zijn nu echt te uitgekauwd voor woorden. De nieuwe personages in de vorm van de burgers zelf zijn niet leuk, wederom heeft de film een gigantisch gemis aan een interessante badguy (kennelijk komen die altijd vanuit het niets in de laatste minuten ineens aanzetten) en de actie is werkelijk abominabel. Nog enigszins uit te zitten door Zedd en Harris, maar het wordt steeds pijnlijker om me hier nog mee bezig te houden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Police Acedemy 4 is ieder geval leuker dan de 3 voorgaande delen. We keren weer een beetje terug naar de roots van deel 1, als we een groep agenten in opleiding (en daarna) volgen, getraind door de oude garde. Natuurlijk gaat alles weer mis en worden ze tegengewerkt, waarna je weer een hoop herkauwde grappen ziet. Toch is het ergens wel vermakelijk en door de korte speelduur van deze films heb ik me niet echt verveeld. Wel wordt wederom duidelijk dat deze reeks veel te veel delen kent, allemaal van vrij laag niveau. Maar er was zeker een markt voor.

2,5* (was 2*)

avatar van Vdk_Movie
Oef

avatar van des1
Ik zie die onzin altijd voorbij komen... Wie kijkt er nu naar? is daar wel eens kijkonderzoek naar gedaan? Landelijke korps politiediensten?

In de afgelopen twee weken heb ik de laatste twee slechte delen uit de Police Academy reeks gezien en vandaag was het dan de beurt aan deze vierde film welke ik schijnbaar nog nooit helemaal gezien had (soms wel stukjes via de televisie, maar meestal haakte ik al snel af). Opzicht kan ik me dat best goed voorstellen, want ook deze vierde zogenaamde Komedie film is wederom slecht en dat is eigenlijk van toepassing op alle zeven de delen van de flauwe Police Academy reeks.

Bij de laatste twee delen (vooral in het laatste deel) van de Police Academy was de Police Academy cast niet meer volledig en wat dat betreft was het dan wel weer leuk om de volledige cast weer eens terug te zien. Dit was tevens de laatste Police Academy film waarin hoofdrolspeler Steve Guttenberg (in de rol van agent Mahoney) te zien is en hetzelfde geldt voor Tim Kazurinsky (in de rol van de onhandige agent Sweetchuck) en Bobcat Goldthwait (als de irritante en vreselijke politieagent Zed, met zijn verschrikkelijke schreeuwerige en onduidelijke stem).

Jammer genoeg is het verhaal wederom slecht en flauw en dat laatste is ook van toepassing op de meeste humor in het verhaal. Ik heb eigenlijk alleen moeten glimlachen om de zwembad scene van Leslie Easterbrook (waarbij je dan haar flinke borsten door het witte T-shirt ziet doorschijnen) als agente Callahan, waarbij ze vraagt om gered te worden en waarbij dan iedereen die langs de kant van het zwembad staat in het water springt om haar zogenaamd te gaan redden, de scene in de homobar (en dan vooral om de muziek die op een gegeven moment wordt ingezet en waarbij men gaat stijldansen) met Captain Harris (gespeeld door G.W. Bailey) en Proctor (gespeeld door Lance Kinsey) waar ze door Mahoney zijn toegestuurd, maar dan met de wetenschap dat het ging om de beste saladebar in de stad en de scene waarbij Captain Harris agente Hooks (vrouw met zeer hoge stem) wegstuurt en dan tegen haar zegt:

"Pak je knabbelstemmetje en ga weg"

De film duurt met 85 minuten gelukkig niet lang en het einde met de vliegtuigen en luchtballonen was eigenlijk nog best vermakelijk en zelfs een beetje spectaculair (althans hoe het in beeld werd gebracht). Verder was het leuk om een jonge Sharon Stone (als verslaggeefster Claire Mattson waarop Mahoney natuurlijk verliefd wordt), die toen nog echt moest doorbreken vanaf de jaren 90 (vanaf "Total Recall (1990)"), en een jonge David Spade (in de rol van skater Kyle, waarbij de bekende skater Tony Hawk zijn skateboard scenes en stunts doet) te zien meespelen in deze film. Corinne Bohrer (in de rol van fotografe Laura, die verliefd wordt op politieagent Zed) is misschien niet zo bekend, maar ik vond haar qua uiterlijk wel een leuke verschijning om te zien.

Met deze film heb ik na ruim 30 jaar (zegt eigenlijk al genoeg dat ik er zolang over heb gedaan) dan eindelijk ook alle Police Academy films gezien (het eerste deel "Police Academy (1984)", heb ik destijds in 1984 zelfs in de bioscoop gezien) en dat is niet iets om bepaald trots (eerder beschamend) op te zijn, want alle films in de reeks zijn gewoon matig tot slecht (al vanaf het tweede deel) en dat laatste is helaas ook van toepassing op dit vierde deel.

weer een heerlijke foute vervolg.blijft toch leuk om dit deel te zien.blijf ook dit deel geweldig vinden.al word het eens tijd voor andere grappen in plaats van blue oyster bar (homobar) grap.al vind ik dat het zijn charme ook wel weer heeft voor die tijd.