A Fish Called Wanda (1988)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Charles Crichton
met John Cleese, Kevin Kline en Jamie Lee Curtis

De Amerikaanse diamantliefhebber Wanda en haar vriendje Otto zijn in Engeland om samen met George en Ken een diamantroof voor te bereiden. Wanda en Otto willen de buit voor zichzelf houden, en informeren de politie over George. Ze weten echter niet dat hij de diamanten al op een geheimde plek verborgen heeft. Wanda denkt dat de beste manier om achter de verstopplaats te komen is om aan te pappen met George's advocaat Archie Leach.

soufyan111
Ik heb me zeker 'doodgelachen' tijdens deze film. Ik heb deze film gezien nadat ik van iemand gehoord heb dat er iemand letterlijk zich dood heeft zitten lachen. Ole Bentzen, een Deens audioloog..........

3 sterren

avatar van Donkerwoud
Iets meer binnen de lijntjes van de doorsnee comedy dan we van de heren achter Monty Python gewend zijn. De absurdistische zwarte humor uit hun hoogtijdagen heeft dan ook iets meer plaats moeten maken voor meer mainstream clownerie. Wel verrassend is de chemie tussen de Engelse acteurs en de Amerikaanse acteurs, ze vullen elkaar zo goed aan dat het de wisselwerking over en weer is die op de lachspieren werkt.

avatar van predator
Leuke film, met een hoofdrol voor de visjes en de hondjes

avatar van Donkerwoud
predator schreef:
Leuke film, met een hoofdrol voor de visjes en de hondjes

Maar of ze daar blij mee moeten zijn! Ze worden of opgegeten of vermoord...:(

prima filmpje voor mij. Geen over-the-topkomedie zoals in Monty Python, geen onderbroekenlol zoals in Superbad, maar volwassen humor. En dat het verhaal goed ineensteekt, en de acteurs niet van de minste zijn, zorgt ervoor dat dit filmpje me geen seconde heeft verveeld.

avatar van Triple G
Eindelijk dan toch maar gezien. Met niet al te veel verwachtingen. Viel toch tegen. Is gedateerd natuurlijk, maar toch. Redelijk flauw, John Cleese had vele malen sterker gekund. Laatste half uurtje was best aardig. Maar ik geloof toch dat ik dit een jaar of 20 eerder had moeten zien..

avatar van notsub
Qua humor en tempo voldoet deze komedie prima. Ook leuk zijn de terugkerende geintjes en de loop van het verhaal. Visueel is het niet van deze tijd, maar dat mag na zoveel jaar. Ik heb regelmatig moeten schateren bij weer een dol dwaze situatie, al kan John Cleese volgens mij nog beter. Daarom is Kevin Kline voor mij de held van de film.

avatar van DragQueen
Leuke Komedie, met een prima uitgevoerd verhaaltje. Ook de aanwezige cast is op dreef, en ze vullen hun rollen op een leuke manier in. De humor is bij vlagen erg flauw, maar toch hilarisch. De film kijkt verloopt verder in een aangenaam tempo, en is onderhoudend. 3 Sterren.

Deze film bewijst dat de Engelse humor veel leuker en grappiger is dan de Amerikaanse humor! Heerlijk om naar te kijken! Een van de beste komedies die er gemaakt is en erg ondergewaardeerd hier, minsten 4 sterren, nee, 4.5!

Heerlijke film.
Heb deze bekeken omdat mijn vader een voorliefde heeft voor engelse humor, ik ging dit anders nooit bekijken. Ik heb echt gelachen. Superleuk.

avatar van Askikker
Had m ooit al in de bios gezien, en was al niet helemaal onder de indruk.
Ik ben een absolute John Cleese en Monty Python fan, maar vond deze film toen al verbazingwekkend ‘’normaal’’ voor hun niveau; meer niveautje klucht op tros of avro, dan wel rtl, niks echt mafs meer aan.

Nu met grootst mogelijke moeite, en zonder enige glimlach, de boel uitgezeten. Ik houd veel van Engelse humor, maar die vond ik dus net niet in deze film.
Jamie Lee Curtis als ‘’vamp’’ vond ik al helemaal een aanfluiting, alleen Michael Palin was nog wel de moeite waard, en bij vlagen Kevin Kline misschien nog n beetje, al was dat allemaal wel erg kinderlijk.

Dit heeft in de verste verte niks meer te maken met de geniale absurditeit van Monty Python, of voor mijn part Fawlty towers.
Zouteloze hap.

avatar van zxstyle
Wel een vermakelijke grappige film, helaas laat deze film geen blijvende diepe indruk achter.

Wel blijft de zogenaamde "broer" van Wanda die overal opduikt en het leegeten van het aquarium in het geheugen gegrift.

avatar van RuudC
Natuurlijk kan ik me vergissen, maar ik meende toch echt dat er in The Meaning of Life van het fantastische Monty Python gerefereerd werd naar A Fish Called Wanda. Voor hetzelfde geld stond er gewoon een trailertje op van deze film. The Meaning Of Life is natuurlijk een stukje ouder. In elk geval maakt A Fish Called Wanda de verwachtingen wat mij betreft niet waar. Ook qua humor heeft dit toch bijzonder weinig van doen met Monty Python, maar zelfs een leuke misdaadcomedy zit er gewoon niet in. Men probeert het wel met karakters die tenminste wat diepgang hebben, maar na het aardige eerste half uur, zakt de film toch vrij hard weg naar duf en vooral ongrappig avontuur toe. Ik kreeg vooral de indruk dat men wat deed eigenlijk. Meerdere malen vroeg ik me af waar de film nu ook alweer om draaide. Het laatste half uur was gewoon doorbijten. Hier had duidelijk meer in gezeten, want met John Cleese en Jamie Lee Curtiss kan het erg genieten zijn. Ook de rest van de cast was niet verkeerd. Het was me gewoon een te chaotisch zootje van de tegenspelers een oor aannaaien.

avatar van Al DeNiro
De grote Kevin Kline show

avatar van panax
topfilm,hij blijft leuk kkkkkkkkk.......ken................,ze zijn allemaal helemaal top,john cleese,michael palin,jamie lee curtis en natuurlijk kevin kline maarde rest ook ,ik heb hem meerder keren gezien en verveelt niet..............de scene met die onderbroek is legendarisch .............british humor van de bovenste plank !!!

avatar van black swallow
zit ik alweer een grappige film te kijken,.. en ik houd er helemaal niet van,
lang geleden eens gezien, maar vergeten,..

ik geef toe, ik heb gelachen, - zo flauw dat zelfs ik het goed vond,

leuk vertier, bij tijden pakkend,..soms iets inzakkende, maar goede 3

avatar van 93.9
Hilarisch!

avatar van Toontje G
Ik heb hem ooit in een ver verleden al eens gezien en hij kwam voorbij op tv dus maar eens gekeken. Het blijft een aardige film met Engelse humor en daar moet je van houden. De beste rol vond ik van Michael Ppppppalin.

avatar van jumpstylemovie
John Cleese heeft een leuk orgineel verhaal geschreven. Vooral Kevin Kline was erg grappig. Soms was het iets te overdreven waardoor ik er niet om kon lachen maar over het algemeen heerst er een hele goede sfeer. John Cleese is sowieso erg goed.

avatar van Parisa
Hoge punten voor deze bekende naam.

Ik vond hem pas ver over de helft leuk worden. En ik vond het begin ook erg lang duren.
Het verhaaltje klinkt nog best interessant voor een komedie, maar de uitwerking in deze film is dat helaas niet.

Voor mij geen blijvertje.

avatar van Fran
Ik had in de loop der tijd geregeld over deze film gehoord en ik hoorde er altijd positieve reacties over dus ik ben er ook maar een keer voor gaan zitten. Helaas kan ik niet helemaal meegaan in de positiviteit wat betreft deze film. Op zich vind ik het wel een geinige film maar zo heel bijzonder vond ik hem eigenlijk niet.

De humor vind ik wel heel typisch. Het is niet helemaal engels en niet echt amerikaans. Eigenlijk kan ik het meer omschrijven als een mengelmoesje tussen de twee. De scène waarin Archie uit het raam wordt gehangen door Otto omdat hij zijn excuses aan moet bieden en de scène waarin je het verschil ziet in het sexleven van Otto en Wanda en die van Archie met zijn vrouw waren eigenlijk wel mijn favoriet.

Maar al met al vond ik de rest van de film eerlijk gezegd een beetje kinderlijk en flauw. Het verhaal blijft ook een beetje kabbelen. Er gebeurd wat mij betreft verder niet veel bijzonders.

avatar van Ebenezer Scrooge
Die stotterscene! Buikpijn van het lachen! En dan die reactie van John Cleese, in het begin heel geduldig, maar als Michael Palin dan zo'n stuk of 10 keer Ka... Ka...Ka.. Ka.. Ka.. heeft gezegd, wordt ie steeds ongeduldiger, rolt dan met z'n ogen en roept vervolgens uit:

'O! Come on!'

Dick2008
Kline is erg overheersend in deze film, in een best wel gemene rol. Daar moet je ook van houden. In het begin is het nog wel leuk, naarmate de film vordert wordt het ook wel wat irritant. De scènes van de vrouw met de hondjes blijven het best. Verder vond ik het eigenlijk best wel matig vergeleken met de vorige keer, dat was in 2010. Heb recent Clockwise met Cleese gezien, daar is hij veel leuker. Hier krijgt hij ook vrij weinig ruimte.
De details in de film zijn verder goed. Voor mijn gevoel duurde de film veel langer dan hij leek. Dit zal ook wel komen door de behoorlijk lange inleiding. Het is ook geen echte komedie, maar een misdaadkomedie, met de nadruk op het eerste. Ik zet hem maar op. 3.0

avatar van Beertje45
Dit is altijd één van mijn favoriete komedie's geweest. Prachtrollen van John Cleese, Michael Palin en een absoluut krankzinnig leuke rol van Kevin Kline. jamie Lee vond ik wat minder, maar toch een behoorlijke rol als de verleidelijke, sexy Wanda. Heb de film al ontelbare keren herzien en het blijft voor mij een rasklassieker.

Wervelende boevenkomedie met een top-cast.
High-Quality, by all means.
Jammer dat het naar het einde toe, naar mijn gevoelen toe, toch iets te burlesk is, maar dat was "The Lady Killers" (1953) ook, maar dan toch subtieler.

avatar van rcuppen79
Eén van de meest grappige komedies die ik ooit heb gezien.

Dit is met name te danken aan het uitstekende script alsmede de uitstekende cast. Kevin Kline steelt de show als de oliedomme dief Otto, maar de grappigste scènes in de film zijn toch wel die van dierenvriend Ken (gespeeld door Palin) die een oud vrouwtje om moet leggen. Dit oude vrouwtje heeft 3 hondjes en bij elke mislukte aanslag legt één van de 3 hondjes het loodje. Dit tot groot verdriet van Ken zelf.

Hilariteit ten top. De film werd een internationaal succes en is inmiddels een klassieker binnen z'n genre.

avatar van PEN15
Mede door die vijfpunter van Veronica maar eens gekeken. Ik kan me nog herinneren dat deze levensgroot in de periodieke filmkrantjes van de videotheken werd gebombardeerd tot dé film van 1988, met onder meer die pose van John Cleese met het fotolijstje. Is het terecht? Nah, er viel naar te kijken en daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Vermakelijke film, maar toch niet een echte topper vind ik.
Jamie Lee was bij momenten echt wel om op te vreten...
maar bij momenten ook weer niet.
Misschien is dat wel bij alle mooie vrouwen, ze kunnen ook niet elk moment van de dag mooi zijn.
Ik kan het zelfs geen enkel moment van de dag.

avatar van Moviestar1979
Persoonlijk heb ik nooit veel gehad met John Cleese in de TV-serie "Fawlty Towers ", maar deze film is een grote uitzondering. Voor de acteur groeide deze zelfs uit tot z'n lievelingsfilm!

De cast zorgt voor een hilarische komedie met o.a. John Cleese in de hoofdrol. Zijn personage Archie Leach was overigens de echte naam van voormalig acteur Cary Grant. Ook Cleese's echte dochter Cynthia Cleese speelt in deze film zijn dochter. Michael Palin levert een sterk staaltje acteerwerk als de klunzige stotteraar Ken Pile. Palin had al enige ervaring met stotteren, omdat zijn vader hieraan leed. Deze geweldige komedie kent echter wel een tragische gebeurtenis. In 1989 werd de film vertoond in Denemarken. Een bioscoopbezoeker genaamd Ole Bentzen heeft zich letterlijk doodgelachen. Dit tijdens de scène waarin Ken 2 frietjes in z'n neus krijgt gedouwd. Bentzen moest hierbij denken aan een soortgelijke gebeurtenis die hij een paar jaar eerder met z'n familie meemaakte. Zo sloot hij een weddenschap af waarbij ze bloemkool in hun neus stopten, en vervolgens hun wortelen moesten opeten zonder dat de bloemkool eruit viel. Het lachen werd Bentzen's hart fataal. Hij overleed na een hartstilstand. Bentzen's zoon heeft dit later bevestigd. In de Verenigde Staten werd deze scène voor TV zelfs geschrapt. Ook Jamie Lee Curtis kon haar lach amper inhouden tegenover Kevin Kline. Hierop moest ze wanhopig haar gezicht met een kussen bedekken. Kevin Kline had moeite met de Italiaanse taal, en smeekte John Cleese om hem vloeiend Frans te laten praten. Cleese stond er echter op dat hij Italiaans moest spreken. Kline besloot hierop in een wanhopige poging het lied "Volare " te zingen.

Het was de laatste film voor regisseur Charles Crichton. Samen met Cleese was hij voor zowel de regie als het script verantwoordelijk. De film werd 3 keer genomineerd voor een Oscar, maar alleen Kevin Kline ging met deze filmprijs naar huis. Echter was de film goed genoeg voor meerdere filmprijzen. In totaal werd hij 15 keer genomineerd, en won 9 prijzen. In 2006 werd de film uitgeroepen als één van de 50 beste komedies ooit gemaakt. In India kreeg hij in 2005 een zeer slechte remake onder leiding van Mahesh Manjrekar. Deze originele versie uit 1988 blijft ongetwijfeld een grote aanrader!

3,5 *

avatar van LPereboom
Geestig filmpje die met een hoog tempo totaal niet verveeld! Kevin Kline is hilarisch vind ik en heeft me toch een paar keer flink aan het lachen gebracht. De andere acteurs waren ook ok en zorgen ervoor dat dit toch een leuke en frisse film is! een dikke 7/10

avatar van arno74
Luchtige misdaadkomedie die destijds heel populair was. De film kent een hoog tempo, veel humor en een fraai script met heel wat aardige wendingen. Kortom, prima vermaak en een fijn tussendoortje. Ruim 3*

TMP
Een misdaadkomedie die niet echt uit de verf weet te komen. Echt grappig wordt het namelijk zelden, daarvoor is het plot toch wat te matig en ontbreekt het aan echt leuke personages. Van iemand als John Cleese verwacht je toch wat meer dan deze veelal te flauwe humor.

avatar van Fisico
Heerlijke komedie met karikaturale personages zonder echt over the top te gaan richting slapstick. De cast is uitstekend en is goed op elkaar afgestemd. John Cleese bvb, een acteur waarvan ik niet noodzakelijk fan van ben, kan me hier best bekoren als de stijve upperclass advocaat Archie Leach. Leach zit vast in de sleur van het leven en wil vluchten uit zijn saai leventje met zijn vrouw en zijn werk. De dialogen met zijn omhooggevallen vrouw zijn grappig (maar voor sommigen misschien herkenbaar)... Wanda was het laatste spreekwoordelijke duwtje dat hij nog nodig had. Wanda (JL Curtis) is diegene die de avonturier in hem naar boven brengt en dit levert enkele leuke scènes op. Wanda is zeer manipulatief en windt elke man rond haar vinger om haar doel te bereiken. Ook Wanda's broer Otto (Kevin Kline) zorgt voor de grappige noot als geschifte "intellectuele" mafkees. Tot slot maakt de stotterende Ken het helemaal af. Zijn moordpogingen op het oude dametje zijn hilarisch, doch voorspelbaar, maar het blijft leuk om volgen. Ook de martelscene met de vissen is leuk. Het einde zelf op het vliegveld vond ik er net wat over waarbij de absurditeit het écht haalde van de gewone fijne humor.

De film is zowel qua inhoud als qua uitvoering simpel en makkelijk te volgen. Er zit heel wat humor in de film, zowel in de fijne dialogen (meerwaarde) als in diverse sketches. Het maakt de film aangenaam om volgen en is net iets meer dan pure kolderkomedie. Een nipte 3,5 niet in het minst voor de aantrekkelijke personages.