A Fish Called Wanda (1988)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Charles Crichton
met John Cleese, Kevin Kline en Jamie Lee Curtis

De Amerikaanse diamantliefhebber Wanda en haar vriendje Otto zijn in Engeland om samen met George en Ken een diamantroof voor te bereiden. Wanda en Otto willen de buit voor zichzelf houden, en informeren de politie over George. Ze weten echter niet dat hij de diamanten al op een geheimde plek verborgen heeft. Wanda denkt dat de beste manier om achter de verstopplaats te komen is om aan te pappen met George's advocaat Archie Leach.

avatar van arno74
Luchtige misdaadkomedie die destijds heel populair was. De film kent een hoog tempo, veel humor en een fraai script met heel wat aardige wendingen. Kortom, prima vermaak en een fijn tussendoortje. Ruim 3*

TMP
Een misdaadkomedie die niet echt uit de verf weet te komen. Echt grappig wordt het namelijk zelden, daarvoor is het plot toch wat te matig en ontbreekt het aan echt leuke personages. Van iemand als John Cleese verwacht je toch wat meer dan deze veelal te flauwe humor.

avatar van Fisico
Heerlijke komedie met karikaturale personages zonder echt over the top te gaan richting slapstick. De cast is uitstekend en is goed op elkaar afgestemd. John Cleese bvb, een acteur waarvan ik niet noodzakelijk fan van ben, kan me hier best bekoren als de stijve upperclass advocaat Archie Leach. Leach zit vast in de sleur van het leven en wil vluchten uit zijn saai leventje met zijn vrouw en zijn werk. De dialogen met zijn omhooggevallen vrouw zijn grappig (maar voor sommigen misschien herkenbaar)... Wanda was het laatste spreekwoordelijke duwtje dat hij nog nodig had. Wanda (JL Curtis) is diegene die de avonturier in hem naar boven brengt en dit levert enkele leuke scènes op. Wanda is zeer manipulatief en windt elke man rond haar vinger om haar doel te bereiken. Ook Wanda's broer Otto (Kevin Kline) zorgt voor de grappige noot als geschifte "intellectuele" mafkees. Tot slot maakt de stotterende Ken het helemaal af. Zijn moordpogingen op het oude dametje zijn hilarisch, doch voorspelbaar, maar het blijft leuk om volgen. Ook de martelscene met de vissen is leuk. Het einde zelf op het vliegveld vond ik er net wat over waarbij de absurditeit het écht haalde van de gewone fijne humor.

De film is zowel qua inhoud als qua uitvoering simpel en makkelijk te volgen. Er zit heel wat humor in de film, zowel in de fijne dialogen (meerwaarde) als in diverse sketches. Het maakt de film aangenaam om volgen en is net iets meer dan pure kolderkomedie. Een nipte 3,5 niet in het minst voor de aantrekkelijke personages.

avatar van Metalfist
Don't call me stupid!

Als liefhebber van Monty Python is het altijd wel leuk om na te gaan met wat voor andere projecten de leden nog zijn bezig geweest. In het geval van John Cleese zitten daar erg leuke dingen tussen (Fawlty Towers!) maar sowieso zie je A Fish Called Wanda wel vaker passeren op lijstjes met beste komedies. Gisteren nog wel eens zin in een echt goede komedie en dus vanzelfsprekend voor deze zwanenzang van Charles Crichton (onder andere van The Lavender Hill Mob) gekozen.

En ik heb me hier inderdaad danig mee geamuseerd. Zitten best wel wat Python-achtige scènes in (Ken die wraak wilt nemen met de pletwals en van mijlenver tegen een slakkengang 'Reveeeeenge!' ligt te roepen of de moordpogingen op het oude dametje) maar het is ook tof dat dit allemaal vrij onvoorspelbaar blijft. Toegegeven, het plotje rond de bankroof verdwijnt op den duur wat meer op de achtergrond (George verdwijnt bijna helemaal uit the picture) maar er komt veel tofs voor in de plaats. Sowieso omdat dit een leuke verzameling is van bonte figuren. Zo'n Otto kan heel makkelijk beginnen te irriteren, maar om de een of andere reden vloeit het hier allemaal perfect in elkaar. Alleen een beetje jammer dat het einde een beetje wat uit de bocht vliegt. Otto had bijvoorbeeld niet nog eens moeten terugkeren nadat hij verpletterd was, maar die typische 'en wat gebeurde er verder nog met de personages' is wel een leuke uitsmijter.

Toffe film dus en in de eerste plaats vooral vanwege de acteurs. John Cleese doet het altijd wel goed en kan zich hier lekker laten gaan als Archie Leach, de ietwat sullige advocaat. Tof detail trouwens: Archie Leach was de echte naam van Cary Grant. Begrijpelijk dat die ervoor gekozen heeft om een artiestennaam te gebruiken. Cleese wordt herenigd met Kevin Kline (ze speelden reeds samen in Silverado) en die schmiert er echt heerlijk op los. Zo over the top maken ze ze niet gauw. Ik volg de laatste tijd Scream Queens waar Jamie Lee Curtis een behoorlijk grote bijrol heeft en hoewel ze toch vooral als horror icoon gekend is, is ze ook op haar plaats in een komedie. Van Michael Palin was dat uiteraard reeds geweten en die neemt samen met Kline toch een groot deel van de leukste scènes voor zijn rekening. Die scène waar Cleese probeert uit te horen waar Otto en co naartoe zijn gegaan.. Heerlijk!

Veel van verwacht, verwachtingen compleet ingelost. Crichton houdt er een vlotte regie op na en in combinatie met het script van Cleese wordt dit een uitstekende film. Vreemd genoeg vond Michael Palin bij een eerste leesbeurt het script abominabel, blij dat hij is bijgedraaid en hier toch in heeft meegespeeld. Fijne cast, fijne jokes, fijne film. Meer heb je niet nodig

avatar van Shadowed
Ligt me absoluut niet.

Gekeken vanwege Cleese, die ik erg goed kan slikken in zijn Monty Python films. Daarom dacht ik dat deze film daar ook klakkeloos in zou slagen. Maar ik heb mezelf toch meerdere keren zuchtend en vermoeiend zien kijken.

De humor is niet echt mijn ding. Curtis kan gewoon niet irritanter acteren, en zelfs Cleese weet geen glimlach op mijn gezicht te toveren. Dan is er nog de rest, die ik ook vrij irritant en pijnlijk ongrappig vond. Film duurt echt veel te lang.

Zuchtend doorheen gegaan. Heel soms wel een redelijke scene, zoals het stotterende ventje. En het einde is ook wel leuk. Maar daarmee heb je me niet overtuigd. Jammer, ik had hier veel meer van verwacht.

avatar van jono
A Fish Called Wanda is een komedie over een juwelenroof door drie mannen en een vrouw, die echter alle vier hun eigen plan trekken om zo de buit voor zichzelf te houden. Twee juwelendieven geven het brein achter de roof aan bij de politie, maar die heeft al maatregelen getroffen: hij heeft de buit op een geheime plaats verstopt. Wanneer er een sullige advocaat (John Cleese) wordt ingeschakeld om hem te verdedigen, probeert de vrouwelijke crimineel (Jamie Lee Curtis) die te verleiden om zo achter de schuilplaats te komen.

De film heeft absoluut zijn grappige momenten, maar af en toe had ik echt het idee dat ik naar het theater van de lach zat te kijken. De grappen zijn af en toe te banaal voor woorden. En de bekendste scène uit de film, waarin Kevin Kline de inhoud van het aquarium van dierenvriend Michael Palin opeet, is eigenlijk helemaal niet grappig.

Binnenkort maar weer eens wat afleveringen van Fawlty Towers of Monty Python's Flying Circus kijken, die zijn tenminste écht leuk. 3*