Caddyshack (1980)

geregisseerd door Harold Ramis
met Chevy Chase, Rodney Dangerfield en Bill Murray

Baanonderhouder Carl Spackler staat op het punt om groot geschut in te zetten tegen een grondeekhoorn. De pompeuze Rechter Smails speelt om te winnen, maar zijn appetijtelijke nichtje Lacey Underall wil op haar eigen manier scoren. Playboy Ty Webb speelt alsof hij zelf de 'bal' is. En de schreeuwlelijk van de country club Al Czervik verhoogt de ene weddenschap met de ander.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Caddyshack is, naast het feit dat het inmiddels een behoorlijke cultfilm is geworden, een bijzondere film. Je vind hem slecht óf je vind hem goed, een tussenweg is er nauwelijks. Dit heeft met name te maken met de droge humor. In deze film grenst hij aan het absurde.
Chevy Chase en Bill Murray stelen de show in een film die zich nog het best doet omschrijven als een aflevering van Saturday Night Live op een golfpark.
Vermijdt het verschrikkelijke vervolg.

avatar van Macmanus
O dat is hier van!

Geen geweldige komedie. Maar er zaten wel aardig wat stukjes in die in veel US komedie series zijn overgenomen, voora in Family Guy. Dat is dan wel weer geestig en Rodney Dangerfield is ook leuk. Maar verder veel te slome film, met een timing die vandaag de dag totaal niet gesmaakt meer wordt.

2.5 sterren, Nanananana said Ty sinking yet another ball!

crack1
I love chevy chase , toch zeker in deze rol!

avatar van Nephilim
Net gezien.. Vreemde film. Beter dan dat Happy Gilmore gedrocht maar ik kan hem nog steeds niet echt plaatsen. Murray en de Gopher zijn geniaal maar hebben te weinig screentime, de sfeer is heerlijk 80's maar Rodney Dangerfield is zoals altijd verschrikkelijk irritant. De dialogen zijn dan wel weer lekker scherp en de rest van de acteurs zijn weer leuk.
Moeilijke film om te beoordelen.

Ik geef hem nu een 3.5* met wellicht een verhoging bij herziening.

avatar van tommykonijn
Ik had er een leuke film van verwacht, maar wat was dit een tegenvaller zeg. Vreselijk irritante golf film. Chevy Chase deed erg zijn best en ik vond hem wel aardig spelen, maar niet zo goed als in bijvoorbeeld Nothing But Trouble of Dirty Work. Bill Murray was wel leuk en hij was ook voor mij een van de weinige goede dingen aan de film. De humor wist me niet te bekoren en het verhaal slaat nergens op, nou is dat in sommige films nog wel grappig maar hier slaat dat volledig de plank mis. En Happy Gilmore vond ik veel beter maar dat blijkt wel uit mijn cijfer voor deze film. Nee, geen leuke film.

avatar van biosmovie
Klote film. Murray is grappig maar verder was het gewoon erg saai vond ik.1,0**

tommykonijn schreef:

Happy Gilmore leuk? Mmmm ok, ik vond deze film wel ongeveer 10 keer zo goed Murray, Chase en Dangerfield zijn heerlijk irritant en leuk tegelijk. Puike film. 3.

avatar van tommykonijn
ezra1971 schreef:

Ik heb om Caddyshack eigenlijk nooit moeten lachen..

Aardige comedy met een helaas wel erg kinderachtige rol van Bill Murray, rol van Chevy Chase vind ik vrij tam.
Gelukkig is Rodney Dangerfield erg aanwezig met zijn foute kleren en foute one-liners. Geeft bijvoorbeeld een ober een te grote fooi en zegt: "Here, get yourself a new haircut".

avatar van jjwebaline
Bill Murray kinderachtig???
Volg je zijn carriere uberhaupt wel...

Die acteur houdt ervan om zichzelf totaal op de hak nemen, zo'n rol als deze past juist heerlijk bij hem!

Sorry, Ik vind de rol erg kinderachtig en zeer ongrappig. En ik volg zijn carière inderdaad niet. Waarom zou dat persé moeten? Een rol is leuk of niet.

Andere rollen van Bill Murray kan ik meestal wel waarderen. Begrijp me goed, er is op zich niks mis met Bill Murray.

avatar van aburex
Vond deze film vroeger wel leuk, maar heb er nu weinig om gelachen. Toch 3,5* voor een beetje jeugdsentiment

avatar van Mescaline
Best wel een vermakelijk simpel filmpje die het vooral moet hebben van de erg droge dialogen.
Heb begrepen dat zelfs onder de opnames deze film al niet erg serieus werd genomen, en Caddyshack dus eigenlijk puur voor de leut gemaakt is.

Aardig filmpje dus, die vermakelijk genoeg is om uit te zitten.

Meneer Bungel
Deze film stond op de lijst van de 100 beste Amerikaanse/Engelstalige komedies van de AFI.
Dat is wél grappig.

Maar serieus: Bill Murray hoeft geen gekke bekken te trekken om grappig te zijn en dat maakt dit tot de minste rol die ik van hem heb gezien. Dangerfield heb ik geloof ik nog nooit echt grappig gevonden, hier in ieder geval niet/nauwelijks. Chase doet zijn ding, maar heeft maar bar weinig leuke grappen om wat van te maken. De prille schoonheid Cindy Morgan mag niet onvermeld blijven, in de rol van Lacey Under All...

Mescaline schreef:
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik vond het een behoorlijke sof, maar had al genoeg berichten hier gelezen om me op niet veel bijzonders voor te bereiden.

2,0*.

avatar van Vinokourov
Oke comedy-filmpje op en rond de golfbaan, dat werkelijk nergens op slaat en alle kanten op gaat, zij het gelukkig niet extreem met debiele ontwikkelingen en situaties. De humor is met allerlei woordgrapjes erg lame, maar eigenlijk is het allemaal goed te verteren. Wel jammer is dat de altijd droge Bill Murray veel te weinig in beeld komt.

avatar van dutchtuga
Beetje dubbel gevoel bij. Enerzijds kent Caddyshack een paar heerlijk droge grappen, maar anderzijds wil het allemaal nog weleens te flauw worden. Vooral Chase en Dangerfield maken de film de moeite waard en zorgt het aangename script ervoor dat je je amper hoeft te vervelen.

avatar van Spetie
Viel toch een klein beetje tegen moet ik zeggen. Op zich zijn er veel goede ingrediënten aanwezig om hier een leuke komedie van te kunnen maken, maar het kot niet helemaal uit de verf.

Chase en Murray zijn toch wel leukste elementen hier. Vooral Murray die continu de strijd aangaat met de grondeekhoorn, zorgt voor de nodige humor. Daaromheen is het vaak wat flauw en zitten er ook duidelijk momenten in dat het allemaal minder leuk is of gewoon inzakt.

Dat de basis hier voor Groundhog Day is gelegd, lijkt me overigens ook duidelijk. Die samenwerking tussen Ramis en Murray is vooralsnog zeker een stuk grappiger te nomen dan deze.

avatar van Lord Flashheart
Amerikaanse sportfilms; je moet er van houden... Bij American Football krijg ik direct al last van allergie (zowat de domste neanderthaler sport die ik me kan bedenken), maar golf kan ik dan nog wel pruimen. Het scheelt dat ik het zelf een paar keer heb gespeeld.

De klassieker status die Caddyshack blijkbaar in Amerika heeft vind ik dan ook niet terecht, al is het wel begrijpelijk: met Chevy Chase, Rodney Dangerfield en Bill Murray heb je drie van de grootste Amerikaanse komieken uit de vorige eeuw in één film. Toch wel uniek, maar om alleen daarom nu hoge scores te gaan uitdelen gaat mij wat te ver.

Rodney Dangerfield heb ik nu een paar keer gezien en speelt eigenlijk altijd hetzelfde typetje: een luidruchtige Joodse nouveau riche. Even leuk, echter na een half uurtje heb je het wel gezien. Bill Murray vond ik hier, net als in zijn debuutfilm Meatballs een jaar eerder, vooral tegenvallen. Zo'n rol als kluns past hem niet. Die was toen duidelijk nog op zoek naar een eigen karakter. Chevy Chase als ongebonden playboy komt dan nog het beste tot z'n recht.

Het verhaaltje kabbelt verder lekker voort in het lome zomerse sfeertje van de film. Niet onaardig. 2,5*

avatar van Woland
Ach ja, er is wel doorheen te komen als je je verstand op nul zet. Een beetje een Amerikaanse Flodder, qua stijl: veel makkelijke grappen, stereotypen die voorbij komen en die dan leuk moeten zijn. Maar dan minder grappig. Vaak landde de grap niet, maar zo af en toe wel, en mede door de vele slapstick moest ik zo af en toe nog best wel grinniken. De femme fatale was ook een goede keuze, al kan ik dat van sommige van de komedianten niet zeggen. Met name Chevy Chase en Bill Murray waren zelden leuk.