Spies like Us (1985)

Alternatieve titel: (S)pionnen

geregisseerd door John Landis
met Chevy Chase, Dan Aykroyd en Steve Forrest

Emmett Fitz Hume en Austin Millbarge zijn twee C.I.A.-spionnen die nog nooit daadwerkelijk een missie hebben volbracht. Zij zitten aan hun bureau in Washington D.C. te fantaseren over hoe het zou zijn om op een spionage-missie te gaan. Tot hun eigen verbazing worden juist zij geselecteerd om de wereld te redden van een nucleaire ramp. Samenwerken zal niet makkelijk zijn want de heren mogen elkaar niet erg graag. Om hun missie tot een goed einde te brengen, moeten ze via Afganistan de Sovjet Unie binnen zien te dringen. Natuurlijk worden zij gedurende hun hele reis achterna gezeten door Russische militairen. Na meerdere malen door het oog van de naald gekropen te zijn, komen zij tot de conclusie dat zij door de C.I.A. zijn gebruikt om de aandacht van de echte spionnen af te leiden.

Mza
Chevy Chase is toch wel een van de minst grappige komieken. Dan Aykroyd vind ik net iets beter te pruimen.

Niet mee eens.

neo (crew)
ik ben het er ook niet mee eens.chevy chase vind ik zelf vaak heel erg grappig.er zijn ook wel aardig wat films waarin hij totaal niet grappig is. het zelfde geld voor dan aykroyd.

avatar van Ibrahim
Deze film vind ik een van de betere van Chevy Chase.Chevy Chase was altijd een van mijn favoriete komedie acteurs,maar de laatste jaren vind ik hem wel wat minder komisch.

Ook niet mee eens. Chevy Chase is gewoon een beetje "over the hill" maar in zijn topdagen (fletch, national lampoon, three amigos) een zeer komisch acteur.

avatar van SSeagal
Leuke film met Chevy Chase in goede vorm. En Dino, vergeet Christmas Vacation niet, die was ook geing! ***

FisherKing
Gewoon kijken vanavond, want erg vermakelijk.

avatar van petey
zijn vrouw is het aanzien wel waard.

avatar van loer
Film een hele poos geleden gezien. Ik vond hem niet echt de moeite waard: een 1... Maar waarom kan ik hem dan zo goed herinneren???

PS
Wie is zijn vrouw overigens???

Goed onderhoudende komedie.
Behalve hier en daar een leuke grap ook nog eens zowaar een verhaal.

Verrassende actie/komedie

avatar van otherfool
Alternatieve titel: (S)pionnen

Ach ja, gewoon amusant onzinfilmpje. Met Chase en Aykroyd kan het eigenlijk nooit helemaal fout gaan.

3*.

avatar van D-ark
Chase is geboren voor dit soort films.

Sááái, en flááááááááááw . . !
Hooguit voor de jeugd
(niks op tegen, maar weet je / u het even).

avatar van Quentin
Prima film, vooral de laatste 30 minuten zijn erg geestig. Chase en Akroyd doen het uitstekend. 3,5*

avatar van Purmerend
Heerlijke komedie, waar ze gelukkig niet te veel flauwe grappen in hebben gedaan.

avatar van Thomas83
Leuk en vermakelijk filmpje. De humor is vaak wel wat flauw, maar af en toe moest ik toch nog best lachen. Dan wel altijd niet echt meer dan een glimlach. Om een deuk heb ik tijdens de film niet gelegen. Maar toch af en te best grappig nog.
De film heeft ook nog best een vermakelijk verhaal, en ik me de hele film eigenlijk niet verveeld. De af en toe wat flauwe stukjes vond ik niet al te storend.

avatar van niethie
Net als al die andere Landis films erg lang geleden dat ik hem zag maar ondanks dat staat me een redelijk vermakkelijk filmpje bij. Weliswaar is het allemaal erg flauw maar Chase en Aykroyd deden het leuk en het plotje zorgde af en toe nog voor wat komische momenten.

2,5 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet een van de allerbeste komedies uit de lange SNL-koker, maar de aanwezigheid van Chase en Aykroyd zijn genoeg om ons te doen vermaken. Het verhaaltje en het niveau van sommige grappen had een tandje hoger gemogen. Redelijk.

avatar van kaholiic
Flauw.

Maar op sommige momenten wel grappig. Chase en Aykroyd doen het weer leuk. Vooral Aykroyd is goed. Zijn gezichtsuitdrukkingen zijn goud waard. Verder echt zo'n jaren 80' sfeertje.

Leuk.

Dick2008
Deze film al eens in de jaren '90 gezien. Maar hoe kwam ik toen aan mijn beoordeling. Wat dat betreft kan je beter een berichtje plaatsen. Ik denk dat mijn mening nog wel dezelfde is gebleven.
Het intro duurt eigenlijk al veel te lang voor een komedie. Daarna krijg je enorm veel grappen te zien. Wat Chevy Chase betreft, dat is ook de reden dat ik hem nog eens bekijk, is het herkenbaar met The National Lampoon-films. Werkt de ene grap niet, de volgende is wel leuk. Verder doet de Chase - Aykroyd combinatie inderdaad wel denken aan The road to .., met Bob Hope en Bing Crosby. En Bob Hope is zelf ook nog heel even te zien.
De eerste helft kent enorm veel flauwe grappen die ook leuk zijn. Echter hoe langer de film duurt hoe meer hij afzwakt wat ook wel door het verhaal komt. Toch zijn er tot het eind toe ook nog wel goede grappen zoals de tv die ontploft bij de kinderen. Eigenlijk is het ook een goedbedoelde film naar de bewapeningswedloop toe, zoals Russen die op Amerikaanse muziek dansen. Mijn stem was 4.0 en dat kan wel zo blijven maar eigenlijk is de 2e helft 3.0.

avatar van Karl van H.
Het is al honderd keer gezegd: de film is vaak flauw, maar ook wel behoorlijk grappig. Vooral het begin kent leuke momenten; later zwakt het helaas behoorlijk af. Toch een vermakelijk tussendoortje.

avatar van Film Fan
Zeker Chase heeft de lach aan zijn broek hangen, toch heb ik grappiger films met hem gezien. Ook Aykroyd heb ik het beter zien doen. Hier en daar zitten een paar leuke grappen maar over het algemeen was het flauw. Ook de special effects waren, ook voor '85, slecht. Landis heeft het met deze film laten liggen. Ik heb veel betere films van hem gezien (Trading Places, Into the Night, The Blues Brothers), en dat is een gemiste kans. Waarschijnlijk vond hij het zelf ook niet om over naar huis te schrijven want normaliter komt hij wel in een of andere rol voorbij maar hij durfde nu zijn neus niet te vertonen.

avatar van Robbidellie
I feel a certain degree of urgent pressure on the inner wall of my bladder, now, right at this moment

De lerares engels stond raar te kijken toen ik op deze manier aangaf dat ik even naar de wc ging.

vijf minuten later zei een vriend:

I would feel more comfortable being fully relieved of any excess fluids that is building up inside.

Het arme mens had nog nooit van "spies like us" gehoord.

avatar van missl
Meestal vind ik Dan Aykroyd best vermakelijk, hier komt hij echter niet tot zijn recht door de ontzettend flauwe Chevy Chase.

avatar van 606
Chevy is echt veel veranderd vergeleken met toen.

avatar van Pazmaster
Doctor, doctor. Doctor, doctor. Doctor, doctor. Doctor, doctor. Doctor, doctor. Doctor, doctor.Doctor, doctor. Doctor, aaaaaand doctor!

Een lekkere old school komedie waar ik in mijn jeugd erg om heb gelachen! Chase en Aykroyd zijn erg grappig met lekker droge humor. En hoewel er een hoop flauwe grappen in zitten, zitten er ook genoeg scènes in die wel erg grappig zijn. Leuk om weer eens gezien te hebben.

Dick2008
606 schreef:
Chevy is echt veel veranderd vergeleken met toen.

Je bedoelt privé?

avatar van 606