La Marche de l'Empereur (2005)

Alternatieve titels: March of the Penguins | The Emperor's Journey

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Luc Jacquet
met de stemmen van Charles Berling, Romane Bohringer en Jules Sitruk

Elke winter gaan de keizerpinguïns in Antarctica op een lange reis. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming begint de paring, waarna de vrouwtjes een ei leggen. Daarna keren de vrouwtjes terug naar de oceaan om aan te sterken. De mannetjes blijven achter om de eieren uit te broeden en na twee maanden komen de eieren uit. Wanneer de vrouwtjes terugkeren om de kuikens van eten te voorzien, draaien de rollen om: de moeders blijven achter, terwijl de mannetjes terugkeren naar de zee om eindelijk te kunnen eten. Zodra het warmer wordt, keren ook de vrouwtjes met de kuikens terug naar de zee en leren de kuikens te overleven.

avatar van N00dles
De Engelstalige versie met Morgan Freeman steekt met kop en schouders boven de andere versies (Frans, Nederlands) uit.

Waar de Franse versie een hoop semi-poëtisch, pretentieus gelul bevat (stemmen van vader pinguïn, moeder pinguïn en baby pinguïn), is de Engelstalige versie gewoon een degelijke, neutraal vertelde documentaire waarbij de beelden het verhaal vertellen.
Daarnaast is de mooie muziek veel beter dan de experimentele elektronische muziek van Emilie Simon.

avatar van Dennissssss
Het moet niet gekker worden, Urbanus als voice-over!

avatar van Laseth
Joy4ever schreef:
Wat zijn pinguins toch vervelende beesten. En dan ook nog eens dat tenenkrommende commentaar van Urbanus erbij. Nee, een feestje is het niet om hiernaar te kijken. Enige mooie vond ik de aanval van die zeeluipaard.
Waarom kijk je een documentaire over penguins, als je niet eens van dieren houdt? Bespaar de mensen die wel van de natuur en dieren houden alsjeblieft zo'n stupide recensie.

avatar van Joy4ever
Stupide nog wel, toe maar. Lezen is blijkbaar ook moeilijk voor je. Ik heb het puur over penguins. Ik ben verder een groot dierenliefhebber. Apen hou ik ook niet van, dat mag ook niet? Ik heb de film gekeken omdat velen er zo enthousiast over waren. Wellicht dat het commentaar van Urbanus ook niet bepaald heeft meegeholpen, ik kon er niet aan wennen. Daarnaast had wat meer "actie" geen kwaad gekund. Wat Nicolage Rico ook terecht aanhaalt. Nu is het toch wel een iets te lange zit. Voor mij dan.

avatar van Laseth
Joy4ever schreef:

Ok, dus je houdt niet van penguins en apen? Beetje apart dat je dan toch een documentaire kijkt over penguins, omdat anderen het een mooie documentaire vonden. Dat je hem te langdradig vond is inderdaad wel iets wat je pas na de documentaire weet. Maar om nou te zeggen dat de enige leuke scène was, die waarin een penguin werd gegrepen door een zeeluipaard, tjah. Ik heb trouwens de film gezien met het commentaat van Freeman, ik denk dat dat ook zeker een pluspunt is.

avatar van Uier
Hoe kun je een hekel hebben aan pinguïns en apen?

avatar van Insignificance
Ze maken het zichzelf niet bepaald gemakkelijk, deze keizerlijke vetganzen. Ik heb al eens vaker wat van hun ontberingen meegekregen, maar dan nog is het goed te doen. Lollige beesten met dat gewaggel en het onnozele staren naar elkaar, hun eieren en kleintjes. Het getrompetter is ook nog eens grappig. Het kan, zo blijkt, ook enorm triest klinken. Een liefdesverhaal op ijs.

Met drama en mooie beelden, het is prijsschieten op de grote ijsvlaktes. Zal vast een hele belevenis zijn om tussen die pinguïns te mogen zijn en te filmen. Ik had Morgan Freeman als voice over. Commercieel gezien ongetwijfeld erg interessant, maar ik zit niet zo te wachten op de stem van Lucius Fox, Somerset of Red Redding. Doe mij dan maar een onbekende, innemende stem.

Neemt niet weg dat hij het best beheerst doet. Niet al te nadrukkelijk aanwezig en dit vertelperspectief spreekt me ook meer dan wat er in Franse versie gebruikt wordt. Wurman's score is af en toe weer iets teveel van het goede, maar soit. Een redelijk brave docu, de natuur lijkt me iets wreder dan wat Jacquet hier laat zien, maar dat geeft niet. Het heeft immers buikschuivers.

Is geen doorkomen aan deze film. En dan ook nog de stem van Urbanus....