L'Empereur (2017)

Alternatieve titels: La Marche de l'Empereur 2 | March of the Penguins 2: The Call

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Luc Jacquet
met de stem van Lambert Wilson

Door de ogen van en de herinneringen aan een oudere, bereidt een jonge pinguïn zich voor op zijn eerste reis... De regisseur speelt instinctief in op de mysterieuze oproep die hem inspireert om de oceaan te bereiken, ontdekt de ongelooflijke gebeurtenissen die op hun beurt zijn lot kruisen en zorgen voor zijn voortbestaan en dat van zijn soort. Hij wandelt door de landschappen van Antarctica, voelt de ijzige wind en koude die hem opwacht bij elke stap en duikt met hem, naar de tot nu toe onontgonnen zeebodem.

avatar van tbouwh
March of the Penguins 2 mist vrijwel iedere vorm van urgentie, daar er veel overlap bestaat met het veelbekroonde origineel. Spanning ontbreekt, en Jacquet teert wel erg op de kracht van herhaling. Dierenliefhebbers mogen zich echter verkneukelen: visueel valt dit vervolg onder de Hors categorie van de natuurdocumentaires.

Beeldmateriaal en de volledige recensie: Klik

avatar van iPim
Zojuist de Nederlandstalige versie gezien. Wat een vergissing. Het Amsterdamse accent van Thomas Acda irriteert verschrikkelijk, zeker ook omdat zijn commentaar volledig is gericht op de personificatie/vermenselijking van de pinguïns. Strontvervelend. Daarnaast heeft deze versie van March of the Penguins eigenlijk totaal geen verhaallijn. Het "march" gedeelte was al overbekend van zijn voorganger, en het enige wat dit deel toevoegt is het opgroeien van de babypinguïns. Dit gebeurt echter pas aan het einde van de documentaire, want aan het begin wordt er namelijk alleen op verwarrende wijze in de tijd heen en weer geyoyo'd. Uiteindelijk komen nog een paar mooie onderwatershots voorbij, maar je kan eigenlijk maar zo vaak in slow-motion zien hoe een pinguïn het water in duikt. Een dikke tegenvaller dit.

avatar van Jane123
Ipim ben het helemaal met je eens dat het Nederlandse commentaar van Thomas Acda tenenkrommend slecht is, heb op Film1 wanhopig zitten zoeken naar elke andere taal behalve Nederlands. Helaas niet gevonden. Knap van je dat je de film toch afgekeken hebt, na 10 min was ik zò klaar met die Thomas dat ik de film afgezet heb. Toch bedankt voor je reactie, heb ik blijkbaar aan de film zelf ook niet veel gemist