Ask Dr. Ruth (2019)

Documentaire

geregisseerd door Ryan White
met Ruth Westheimer

Een documentair portret over het ongelooflijke leven van Dr. Ruth Westheimer. Ze was een overlevende van de Holocaust die Amerika's beroemdste sekstherapeute werd. Naarmate haar 90ste verjaardag dichterbij komt, werpt Dr. Ruth een terugblik op haar pijnlijke verleden en haar carrière in de voorhoede van de seksuele revolutie.

• Vanaf 15 augustus in de bioscoop

Vanaf 15 augustus in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Dr. Ruth was ooit lid van een terroristische organisatie!

avatar van Boenga
Haar dramatische jeugd in Europa, en haar carrière, met de nodige humor, in de VS: twee behoorlijk verschillende verhalen die door elkaar verweven worden.

Allicht was het haar eigen keuze om veel aandacht te geven aan die jonge jaren; persoonlijk vond ik dat net iets te lang uitgesponnen.
Er zijn foto's, maar nog geen lopende beelden uit die periode, wat dan vervangen wordt door animatie. In zo'n geval vindt ik het aangenamer om de ogen te sluiten en gewoon te luisteren.

Zonder naast het belang en de impact van WO2 en de holocaus op haar te willen kijken: haar leven in de VS, en vooral na haar eerste radiouitzending, kijkt een stuk vlotter weg. En dat heeft dan uiteraard in grote mate te maken met het item van haar radio- en tv-carrière: SEKS. Niet seks, wel SEKS: een woord dat je niet moet fluisteren, maar duidelijk uitspreken. Revolutionair in het puriteinse Amerika van de jaren '70.

Als Dr. Ruth biedt ze gevatte antwoorden op vragen die ze over haar thema krijgt. Daar mengt ze een flinke portie humor door. En ondertussen slaat ze, zonder het zelf een politieke kleur te willen geven, hard op tafel voor de rechten van de vrouw - van het plezier dat vrijen niet alleen voor mannen moet meebrengen, tot haar pro choice-standpunt.
Creatieve en eigenzinnige dame, met veel lef en een grote mond. Haar humor zorgt er voor dat de 100 minuten niet te lang zijn voor een documentaire. Mag een man kreunen wanneer hij met een vrouw vrijt ? Ja, maar niet te luid; anders maakt hij haar wakker.

avatar van mrklm
In de aanloop naar haar 90e verjaardag laat Dr Ruth Westheimer haar leven onder de loep leggen door regisseur Ryan White. De vrouw die in de jaren '80 uitgroeide tot een media-icoon met haar revolutionaire radioprogramma 'Sexually Speaking' op de New Yorkse radiozender WYNY, waarin ze onomwonden, maar vooral met respect voor alle vragenstellers, bellers en luisteraars voorzag van advies op het gebied van relaties en seks, speelde tevens een sleutelrol in het doorbreken van taboes rondom AIDS en abortus. Maar het verhaal van de Joodse vrouw die in 1928 in Duitsland werd geboren als Karola Ruth Siegel, is om vele andere redenen inspirerend. Ze overleefde de oorlog doordat haar ouders de moed hadden om haar met Kindertransport naar Zwitserland te sturen, na de oorlog belandde ze in Palestina, volgde een training als sluipschutter en raakte zwaar gewond bij een bombardement tijdens de burgeroorlog die ontstond na de stichting van de staat Israël. En da's nog lang niet alles! Maar het is de energie, de levenslust en de pure charme van deze 1,40 lange vrouw die deze documentaire zo interessant maakt. De terugblik op haar allereerste relatie, haar stukgelopen huwelijken en de gesprekken met haar kinderen maken dit tevens tot een persoonlijk portret dat onvermijdelijk gelijkenissen vertoont met RBG (2018), maar dat mag je in dit geval gerust beschouwen als een aanbeveling.