• 8.227.981 stemmen

Met onder meer: Ruth Bader Ginsburg, Gloria Steinem en Nina Totenberg

Releasedatum: 25 oktober 2018

Over RBG

"Hero. Icon. Dissenter."

Ruth Joan Bader Ginsburg is een 84-jarige Amerikaanse juriste en een van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, 's lands hoogste rechtsprekende instantie. In 1980 werd Ginsburg door president Jimmy Carter benoemd tot rechter van het Hof van Beroep voor het circuit van het District of Columbia in Washington D.C., waar ze werkte tot Bill Clinton haar in 1993 voordroeg als rechter van het federale Hooggerechtshof.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

kappeuter (crew films)

Vanaf 25 oktober in de bioscoop (eOne)

avatar van Crook

Crook

Prachtig verhaal over een prachtig personage, maar als documentaire is het niet zo bijzonder. De film is wat rommelig, focust nergens echt op en voelt meer als een soort van national geographic-aflevering met veel talking heads. Leuk om een keer te zien maar je kan in principe net zo goed de wikipedia pagina een keer doorlezen.

avatar van mrklm

mrklm

De titel doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een portret van Ruth Bader Ginsburg, door een nieuwe generatie fans bijgenaamd The Notorious RBG. En hoewel er aandacht is voor haar persoonlijke leven, waarbij met name stil wordt gestaan bij haar steun en toeverlaat Martin Ginsburg, die zijn eigen succesvolle carrière op een laag pitje zetten om zijn vrouw de kans te geven uit te groeien tot één van de meest invloedrijke juristen van haar generatie, draait deze documentaire vooral om haar strijd tegen discriminatie van zowel mannen als vrouwen. Julie Cohen en Betsy West spreken met de mensen namens wie Ginsburg successen voor het Hooggerechtshof boekten die hun levens, maar ook die van miljoenen anderen voorgoed zouden verbeteren. Een boeiend stukje geschiedenis dat aantoont hoe juristen en rechters zorgen voor permanent veranderingen in het dagelijks leven van de gewone Amerikaanse burger. Ginsburg zelf blijft redelijk ondoorgrondelijk, maar ze kan de SNL-parodie door Kate McKinnon in ieder geval ten zeerste waarderen.

avatar van de grunt

de grunt

Hoewel het soms aanvoelt als een links theekransje heeft dit portret ook een fijne sereniteit over zich.

Iets waar de schreeuwerige Michael Moore nog wat van kan leren.

avatar van Thomas83

Thomas83

Boeiend onderwerp voor een docu is die Ginsburg. Geen groots spreker of een echte persoonlijkheid, allesbehalve, maar iemand die haar stempel heeft gedrukt doordat ze zichzelf kon zijn en kon worden beoordeeld op haar daden. Een echte bemiddelaar ook. En het is ook wel eens prettig om een documentaire over het Amerikaanse rechtssysteem te zien die niet vreselijk deprimerend is.

De documentaire zelf is wel wat doorsnee. Het is allemaal interessante informatie als je er zoals mij niet exact bekend mee bent, maar ben je dat wel dan heeft de docu niet zoveel te bieden denk ik. Het is meer een soort oppervlakkig eerbetoon en beknopte samenvatting van haar leven.

Ik had bijvoorbeeld graag wel wat meer gezien van haar meer conservatieve kant. Er wordt vermeld dat ze aanvankelijk lang niet de meest liberale rechter van het Hooggerechtshof was, maar daar zie je niets van terug. 3.0*.

scorsese

Goeie documentaire over de tweede vrouw in het Amerikaanse Hooggerechtshof die altijd gestreden heeft voor gelijke rechten voor vrouwen. Een portret van een innemende vrouw die ongetwijfeld een significante invloed heeft gehad in de maatschappij. Een beetje jammer dat de documentaire zich daar vrij weinig op richt. Desalniettemin blijft het wel boeiend en het kijkt gemakkelijk weg.

Haar leven is inmiddels ook al verfilmd, met als titel: On the Basis of Sex.

avatar van james_cameron

james_cameron

Leuke, onderhoudende documentaire over Ruth Bader Ginsburg, rechter van het federale Hooggerechtshof in de VS. Niet al te diepgravend en de focus ligt vooral op de meer grappige aspecten van Bader's leven, maar gaandeweg vormt zich toch wel een boeiend portret van een zeer interessant persoon. Sporadisch dreigt 'notorious RBG' hier een karikatuur van zichzelf te worden, maar wat zij in haar lange leven heeft weten te bereiken spreekt voor zichzelf.

Geweldige vrouw, aardige docu.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Gedegen overzicht van het leven en de carrière van RBG. Het is wel een docu met veel pratende hoofden en archiefbeelden, dus de relatief hoge waardering hier kan ik, zeker ten opzichte van andere docu's, niet goed plaatsen. Het onderwerp lijkt toch wel vaak een grote rol te spelen, een van de redenen dat ik niet op documentaires stem.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Die eindsong is trouwens echt een miskleun. Alsof je net een of ander animatie-project van Disney hebt zitten kijken: I'll fight - Jennifer Hudson. Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat je alleen aan het zingen bent als je op je hoogste volume brult. En verder natuurlijk zo generiek mogelijk coupletje-refreintje.