RBG (2018)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Julie Cohen en Betsy West
met Ruth Bader Ginsburg, Gloria Steinem en Nina Totenberg

Ruth Joan Bader Ginsburg is een 84-jarige Amerikaanse juriste en een van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, 's lands hoogste rechtsprekende instantie. In 1980 werd Ginsburg door president Jimmy Carter benoemd tot rechter van het Hof van Beroep voor het circuit van het District of Columbia in Washington D.C., waar ze werkte tot Bill Clinton haar in 1993 voordroeg als rechter van het federale Hooggerechtshof.

Vanaf 25 oktober in de bioscoop (eOne)

avatar van Crook
Prachtig verhaal over een prachtig personage, maar als documentaire is het niet zo bijzonder. De film is wat rommelig, focust nergens echt op en voelt meer als een soort van national geographic-aflevering met veel talking heads. Leuk om een keer te zien maar je kan in principe net zo goed de wikipedia pagina een keer doorlezen.

avatar van mrklm
De titel doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een portret van Ruth Bader Ginsburg, door een nieuwe generatie fans bijgenaamd The Notorious RBG. En hoewel er aandacht is voor haar persoonlijke leven, waarbij met name stil wordt gestaan bij haar steun en toeverlaat Martin Ginsburg, die zijn eigen succesvolle carrière op een laag pitje zetten om zijn vrouw de kans te geven uit te groeien tot één van de meest invloedrijke juristen van haar generatie, draait deze documentaire vooral om haar strijd tegen discriminatie van zowel mannen als vrouwen. Julie Cohen en Betsy West spreken met de mensen namens wie Ginsburg successen voor het Hooggerechtshof boekten die hun levens, maar ook die van miljoenen anderen voorgoed zouden verbeteren. Een boeiend stukje geschiedenis dat aantoont hoe juristen en rechters zorgen voor permanent veranderingen in het dagelijks leven van de gewone Amerikaanse burger. Ginsburg zelf blijft redelijk ondoorgrondelijk, maar ze kan de SNL-parodie door Kate McKinnon in ieder geval ten zeerste waarderen.

avatar van de grunt
Hoewel het soms aanvoelt als een links theekransje heeft dit portret ook een fijne sereniteit over zich.

Iets waar de schreeuwerige Michael Moore nog wat van kan leren.

avatar van Thomas83
Boeiend onderwerp voor een docu is die Ginsburg. Geen groots spreker of een echte persoonlijkheid, allesbehalve, maar iemand die haar stempel heeft gedrukt doordat ze zichzelf kon zijn en kon worden beoordeeld op haar daden. Een echte bemiddelaar ook. En het is ook wel eens prettig om een documentaire over het Amerikaanse rechtssysteem te zien die niet vreselijk deprimerend is.

De documentaire zelf is wel wat doorsnee. Het is allemaal interessante informatie als je er zoals mij niet exact bekend mee bent, maar ben je dat wel dan heeft de docu niet zoveel te bieden denk ik. Het is meer een soort oppervlakkig eerbetoon en beknopte samenvatting van haar leven.

Ik had bijvoorbeeld graag wel wat meer gezien van haar meer conservatieve kant. Er wordt vermeld dat ze aanvankelijk lang niet de meest liberale rechter van het Hooggerechtshof was, maar daar zie je niets van terug. 3.0*.