RBG (2018)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Julie Cohen en Betsy West
met Ruth Bader Ginsburg, Gloria Steinem en Nina Totenberg

Ruth Joan Bader Ginsburg is een 84-jarige Amerikaanse juriste en een van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, 's lands hoogste rechtsprekende instantie. In 1980 werd Ginsburg door president Jimmy Carter benoemd tot rechter van het Hof van Beroep voor het circuit van het District of Columbia in Washington D.C., waar ze werkte tot Bill Clinton haar in 1993 voordroeg als rechter van het federale Hooggerechtshof.

avatar van mrklm
De titel doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een portret van Ruth Bader Ginsburg, door een nieuwe generatie fans bijgenaamd The Notorious RBG. En hoewel er aandacht is voor haar persoonlijke leven, waarbij met name stil wordt gestaan bij haar steun en toeverlaat Martin Ginsburg, die zijn eigen succesvolle carrière op een laag pitje zetten om zijn vrouw de kans te geven uit te groeien tot één van de meest invloedrijke juristen van haar generatie, draait deze documentaire vooral om haar strijd tegen discriminatie van zowel mannen als vrouwen. Julie Cohen en Betsy West spreken met de mensen namens wie Ginsburg successen voor het Hooggerechtshof boekten die hun levens, maar ook die van miljoenen anderen voorgoed zouden verbeteren. Een boeiend stukje geschiedenis dat aantoont hoe juristen en rechters zorgen voor permanent veranderingen in het dagelijks leven van de gewone Amerikaanse burger. Ginsburg zelf blijft redelijk ondoorgrondelijk, maar ze kan de SNL-parodie door Kate McKinnon in ieder geval ten zeerste waarderen.

Goeie documentaire over de tweede vrouw in het Amerikaanse Hooggerechtshof die altijd gestreden heeft voor gelijke rechten voor vrouwen. Een portret van een innemende vrouw die ongetwijfeld een significante invloed heeft gehad in de maatschappij. Een beetje jammer dat de documentaire zich daar vrij weinig op richt. Desalniettemin blijft het wel boeiend en het kijkt gemakkelijk weg.

Haar leven is inmiddels ook al verfilmd, met als titel: On the Basis of Sex.