Knock Down the House (2019)

Documentaire

geregisseerd door Rachel Lears
met Alexandria Ocasio-Cortez, Cori Bush en Joe Crowley

Toen de tragedie haar familie tijdens de financiële crisis trof, moest Alexandria Ocasio-Cortez dubbele diensten in een restaurant draaien om te voorkomen dat ze haar huis werd uitgezet. Na het verliezen van een geliefde aan een te voorkomen medische aandoening, werd Amy Vilela woedend over Amerika's slechte gezondheidszorgsysteem. Cori Bush ging de straat op toen de politie een ongewapende zwarte man in haar buurt doodschoot. Paula Jean Swearengin was het zat om vrienden en familie te zien lijden en sterven aan de gevolgen van luchtvervuiling. Op een moment van historische volatiliteit in de Amerikaanse politiek bouwen deze vier vrouwen een beweging op van opstandige kandidaten die krachtige gevestigde spelers uitdagen in het Congres. Hun inspanningen resulteren in een legendarische kanteling.

avatar van jarno1975
Netflix telde een recordbedrag van 10 miljoen dollar neer voor deze docu. Het is het grootste geldbedrag dat ooit betaald is voor een documentairefilm die gekocht is op een filmfestival.

bron

Tja, heel actueel natuurlijk.

Ik wil deze wel zien!

Ik ook!

avatar van badfans69
Netflix-docu verheerlijkt anti-Trump politica - Telegraaf
Een clichématige eerste scène gevolgd door een eenzijdig beeld van de grootste belofte in de Amerikaanse politiek van dit moment. Tegelijkertijd geeft de Netflix-documentaire Knock down the house een interessant inkijkje hoe een groep millennials strijdt om de politiek op te schudden, met de New Yorkse Alexandria Ocasio-Cortez als geslaagd uithangbord.

avatar van John Milton
De kop en lead zijn een stuk minder genuanceerd dan de rest van het artikel, oh wacht het is de Telegraaf.

Los van hun journalistieke neigingen zullen ze gerust een punt hebben; dit soort docu's hebben daar vaak een handje van.

John Milton schreef:

Trump is zo'n immorele, amorele, onethische, hedonistische, egocentrische, kapitalistische, racistische, quasi-fascistische narcist, dat ik graag kijk naar de verheerlijking van eender welke van zijn antagonisten dan ook

hear, hear!

avatar van eRCee
Anti-Trump politica? Dan heb je er echt niks van begrepen. "The scrappy fighter from The Bronx" is anti-establishment, dus net zo goed tegen de Democratische status quo carrière-politici.

Het is een prima documentaire overigens, die vier kandidaten volgt in hun route richting Democratische voorverkiezingen. AOC krijgt de meeste screentijd en is ook veruit het boeiendst om naar te kijken, vanwege haar enorme talent en charisma. Wat ik heel interessant vond was het gegeven dat ze eigenlijk voortkomen uit een selectieprocedure door twee organisaties, genaamd 'Brand New Congress' en 'Justice Democrats'. Er zit dus een uitgewerkte strategie achter (eindelijk mag je wel zeggen, het is niet genoeg om fijne idealen te hebben, de conservatieve krachten hebben dat feit al eeuwenlang door).

Knock down the House biedt naast een inkijk in deze beweging ook een blik op het verrotte politieke systeem in Amerika en hoe dit doorwerkt in het dagelijks leven. De korte gesprekken op straat zijn wat dat betreft deprimerend, van mensen die al hun hele leven op een bepaalde kandidaat stemmen en daar niet vanaf wijken, ook al is er nog nooit een sikkepit verbeterd. De docu maakt tegelijk de toekomst zichtbaar. De vlam van Sanders slaat over en AOC zal, nu de eerste horde genomen is, niet meer te stuiten zijn.

avatar van Gish
Mooi, ontroerend, urgent, en een menselijk portret van gewone Amerikanen die genoeg hebben van de corrupte elite en een gooi naar de macht doen. Met wisselend succes, maar wat een verademing om naar te kijken. AOC is een rockstar en een groot politiek talent, bekijk haar video’ s maar eens, na het zien van deze prima docu hou ik nog meer van haar. Vrouw van vlees en bloed, to die for. In 2024 gaat ze een gooi doen naar het presidentschap. De weerstand zal ook in 2024 enorm zijn, maar Alex from the Bronx gaat een triomftocht maken.

avatar van eRCee
De voorspelling dat ze president wordt van de VS durf ik ook wel aan, waarschijnlijk de eerste vrouwelijke president. Het hangt wel erg af van de komende verkiezingen: wint Trump of Biden in 2020 dan kan je AOC opschrijven voor 2024 (ze is dan net 35 in oktober, dus krap is het wel aangezien dat de minimumleeftijd is voor het presidentschap). Maar als Bernie Sanders wint dan wordt het een ander verhaal lijkt me.

avatar van Gish
eRCee schreef:
mijn gevoel zegt dat 2020 een overwinning gaat geven voor Trump. En alleen omdat de economie als een lier draait in de Verenigde Staten. Kiezers geven Trump daarvoor (onterecht) de credits. Tegenkandidaten zijn niet krachtig genoeg. Na 8 jaar Trump komt de omslag wel in 2024. Maar we weten nog niets natuurlijk. We bewaren deze teksten wel tot die tijd.

avatar van Seam
Ik wil deze docu wel eens zien. AOC maakt tot dusver de indruk een soort van linkse Trump te zijn, alleen maar show, zonder enige substantie en het perfect rolmodel voor de (relatief) linkse politici in Amerika.
Ik vind haar een vrij holle politicus, maar goed ze is nog jong dus ze kan nog veel leren (wat ook wat nodig zal zijn).

avatar van eRCee
Sorry hoor, maar wat een onzin. Volg je het functioneren van AOC in Congress überhaupt? Ik laat het laaghangende fruit van haar bekendste optredens en 'the green new deal' nog buiten beschouwing, maar misschien kan je dit filmpje kijken, en dan hoor ik graag de parallellen met Trump daarna van je: klik

avatar van IH88
eRCee schreef:

Zou best kunnen, maar dat is nu nog een gewaagde voorspelling. Ja, ze is populair in Californië, NY en al die kleinere progressieve staten in het Noordoosten van Amerika. Ze is extreem links (zie de green new deal, migratie, wapenwetgeving), en om battleground staten als Florida te winnen heb je ook de gematigdere stemmers nodig. Extreem links naar Amerikaanse maatstaven bedoel ik dan . Maar van mij mag AOC best president worden, ik ben fan.

eRCee schreef:
Anti-Trump politica? Dan heb je er echt niks van begrepen. "The scrappy fighter from The Bronx" is anti-establishment, dus net zo goed tegen de Democratische status quo.

Ik begrijp het prima. Imho is elke democraat een antagonist van Trump. Wat je wel siert is dat je zo bevlogen bent, wat je niet siert is dat je er met gestrekt been in gaat tegen een ieder die niet zo diep de materie is ingedoken of een algemene opmerking plaatst.

avatar van eRCee
Ook vóór Trump was Amerika al een land met enorme problemen. Het establishment is deel van dat probleem, inclusief mensen als Hillary Clinton en Joe Biden. Ook zonder Trump was AOC opgekomen. Ocasio-Cortez is simpelweg geen anti-Trump politica.

En verder is het altijd hetzelfde liedje; op allerlei manieren worden de idealisten verdacht gemaakt (populisme, niet te betalen, onervaren, niet realistisch, hypocriet), of wordt er chaos voorspeld als ze aan de macht komen, dat is een refrein dat je telkens weer hoort omdat er mensen zijn die er belang bij hebben dat dergelijke politici geen voet aan de grond krijgen. Dan word ik wel eens wat fel. (Edit: de eerste opmerking, die je quote, was een reactie op het Telegraaf bericht overigens, voor de duidelijkheid.)

Extreem links naar Amerikaanse maatstaven bedoel ik dan

Voor veel van die "extreem" linkse thema's ligt de steun in Amerika rond de 60% of hoger.

avatar van IH88
Dat zal best. Maar veel van die 60% wonen in “blauwe” staten. Niet in de Midwest zeg maar. En als je president wil worden moet je staten winnen, geen stemmeerderheid. Zie Clinton vs. Trump.

avatar van mjk87
Ongeacht de politieke boodschap, het had van mij evengoed over zeer conservatieve Republikeinen mogen gaan, is dit echt een heerlijk docu om lekker te kijken. Veelal met een registrerende camera en geen pratende kopen. Als er al wat tegen de camera wordt gezegd is dat omdat die er toevallig is en tijdens de 'actie'. Dit is helemaal mijn soort docu en deed me denken aan By the People: The Election of Barack Obama. Boeiend inkijkje in de politieke voorrondes waar enkele kandidaten worden gevolgd, al draait driekwart om Ocasio-Cortez. Verder fraaie sfeerbeelden van Amerika met plaatjes die met veel gevoel voor beeldkracht zijn geschoten. Heel veel nieuws doet de docu niet, maar het wordt wel vakkundig gedaan. 4,0*.

avatar van Donkerwoud
Wat grappig dat je zo enthousiast bent, mjk87. Moet 'm zelf nog afkijken, de vader van mijn neefje kwam tijdens het oppassen eerder thuis dan verwacht. Maar wat ik zag is erg fijn, ja. En het geeft een goed beeld van hoe Amerikaanse politiek werkt, ook op lokaal niveau.