American Factory (2019)

Documentaire

geregisseerd door Steven Bognar en Julia Reichert

In 2014 opent een Chinese miljardair een fabriek van de Fuyao Glass Industry Group in een oude General Motors-fabriek in Dayton, Ohio. Voor duizenden lokale inwoners betekent de komst van deze multinationale fabrikant van autoglas dat ze hun baan en hun waardigheid terugkrijgen, nadat de recessie hen werkeloos had achtergelaten. American Factory doet de kijker observeren wat er gebeurt wanneer arbeiders uit totaal verschillende culturen met elkaar botsen.

Vanaf 21 augustus te zien op Netflix.

Netflix schreef:
From Barack and Michelle Obama's production company.

avatar van John Milton
American Factory: het begin van een nieuw tijdperk - vpro cinema - VPRO

dat is toch niet zo erg? Als ik zijn jaarlijstjes zo zag had de man geen slechte smaak. En wanneer ik hun gedachten erbij zo lees in The Guardian heb ik daar niets tegen hoor

John Milton schreef:

Ik wil geen off topic discussie opstarten, maar ik vind het een beetje verwende 'elite' en mensen die mij iets te graag pronken met hun goede smaak. Zoiets als DWDD presenteert... En ik snap niet wat ze bij Netflix doen.
Maar goed, als ze goede dingen maken telt alleen dat natuurlijk.

American Factory | A Short Conversation with the Obamas | Netflix - YouTube

avatar van kleez
En altijd afwachten of zoiets dan weer objectief is... Maargoed, ik pak ‘wel even mee.

Goede docu!

Ik verbaas me toch telkens weer over de Chinese mentaliteit / de manier hoe de Chinees geïndoctrineerd wordt over het eenheidsdenken!

En die directeur ook! Die kerel ontbreekt volgens mij werkelijk alle capaciteiten om een bedrijf te managen, maarja, van goede komaf hé! En met name: hij heeft dus toezegging van de Chinese politiek.

Voor mij werkelijk onbegrijpelijk dat dit allemaal kan inde VS. Werkelijk bijna alle Arbo wetten worden overtreden.

Ik hoop écht dat de jongere generatie voor zichzelf opkomt / door de manier van het eenheidsdenken prikt maar ik vrees het ergste. Ook ivm alle heropvoedingskampen etc.

avatar van Royalere
En da die amerikaanse kontenlikkers in china...... dan steun je gewoon communisme.

Royalere schreef:

Klopt! In het eerste fragment is ‘ie tegen de Senator ivm de vakbond en aan het einde van de docu is hij ontslagen en vind hij dat er een vakbond nodig is...

En ook hoe die Chinezen trouwens praten over de arbeidersklasse in de VS, dat ‘wanneer je in Europa in de zomer iemand in een korte broek en t-shirt ziet is dat een Amerikaan’.
Kun je na gaan wat er zou gebeuren als in Nederland zoiets over Marokkanen of Turken zou zeggen! Man, je zou ter plekke onthoofd worden! Wanneer je zoiets zegt over een Fries kan dat weer wel hoor!

avatar van scratchy
Sterke docu, de toon is gelukkig bepaald niet Amerikaans-sensationeel, maar heel ingetogen. Die episode in de Chinese fabriek vond ik bijna schokkend. Wat een contrast! Het totaal doorgeslagen Chinese arbeidsethos om de productiequota maar te halen, eventueel ten koste van milieu en arbeidsveiligheid is totaal surrealistisch. Een nachtmerrie van George Orwell! Met militaire discipline zijn de arbeiders afgericht. Geïndoctrineerd bijna. De fabriek is hun leven (wat dat betreft is de situatie hetzelfde als in Amerika en Europa 50 jaar geleden). Hiertegenover staan de bezoekende Amerikanen, slecht gekleed (in Jaws-T-shirt aan de directietafel...), bijna zonder uitzondering slecht verzorgd en kampend met zwaar overgewicht, die niet weten wat ze zien. Ze beseffen bijna ter plekke dat de oude wereld is uitgerangeerd.

avatar van kleez
Tot nu toe iedereen (9 stuks) 4 sterren! Houden zo!