Gung Ho (1986)

Komedie / Drama

geregisseerd door Ron Howard
met Michael Keaton, Gedde Watanabe en George Wendt

De inwoners van het stadje Hadleyville worden met bankroet geconfronteerd, wanneer de plaatselijke autofabriek, na 35 jaar, gesloten wordt. Alleen U-Haul Rental, de verhuurmaatschappij doet gouden zaken nu iedereen de stad verlaat. Hunt, de vroegere voorman van de fabriek, wil niet bij de pakken blijven zitten en heeft een plan. Hij reist naar Japan en onderhandelt met de firma Assan Motors, om het bedrijf over te nemen, en zo de stad opnieuw te laten floreren. Zijn plan werkt en Hunt wordt de held van de stad. Maar nog Hadleyville, noch Assan Motors, hebben de cultuurschok ingecalculeerd.

Grappige originele en vermakelijke komedie. met een
goed op dreef zijnde Keaton.

avatar van Johnny Sack
Ron Howard word er door sommigen van beticht dat hij alleen zoetsappige films maakt.
Ik persoonlijk vind dat geen probleem, het is namelijk leuk om eens met de gehele familie een film te kijken en daar is deze film perfect geschikt voor!
Gung Ho (je lacht je een breuk) vond ik een geweldige film waar alles in zit voor een avond van clean family fun.
Daarom 3,5 ster zeker waardig!

avatar van Aapje81
Een van de weinig films van Ron Howard die ik echt leuk vond. Vooral Keaton doet het hier uitstekend.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke film die lekker weg kijkt en het vooral moet hebben van de eerste helft.

Gung Ho is aardig kijk voer maar doet geen enkele moeite clichés te ontwijken en dat was toch wel jammer.

Vermakelijk maar niet bijzonder.

avatar van Beertje45
Een heel grappige komedie. We zien echter ook een een erg naar kantje van de doorsnee Amerikaan, hun gevoel van oppermachtigheid en onbeschoftheid tegenover andere volkeren en culturen. Als je dat terzijde laat krijg je waar voor je tijd die je besteed aan het kijken van dit pareltje.

avatar van clubsport
originele komedie die focust op de verschillen tussen de 2 culturen en daar wel met natuurlijk veel cliche's de humor uit weet te halen .
verder heeft het natuurlijk weinig diepgang maar daar is deze komedie ook niet voor bedoelt , al met al levert het toch wel een licht vermakelijke film op .

Goeie film over een failliete autofabriek in Amerika die gered wordt door een Japans bedrijf. Een leuk verhaal dat een onderhoudende film oplevert. De film blijft luchtig met betrekking tot de cultuurverschillen (en dan vooral de werkethiek), maar gaat ook niet voor de gemakkelijke lach. Het geheel deed me hier en daar wat denken aan de films van Frank Capra.

avatar van Filmkriebel
Na kaskrakers als Splash en Cocoon nam Ron Howard wat gas terug met deze film, die vrij onopgemerkt voorbij ging. Michael Keaton was toen nog absoluut niet gekend bij het grote publiek. Hij speelt hier een ploegbaas die een Japans bedrijf lokt om de lokale autofabriek in Hadleyville te redden. Maar de productiviteitseisen van de Japanners zijn allesbehalve besteed aan de Amerikaanse arbeiders en al vlug komen er conflicten. Gung Ho speelt op de cultuurverschillen en dat pakt redelijk leuk uit. Howard kan het niet laten om de "America's the Best" boodschap te doen weergalmen via enkele passionele speeches van Keaton. Al bij al een vrij vermakelijke komedie maar dan eentje die vooral gericht is op de Amerikaanse markt.

avatar van Lebarron
Japanse efficiëntie vs Amerikaans Nonchalance Dat is de toon van deze komedie van Ron Howard. Hunt Stevenson(Michael Keaton) is een productiemedewerker van een failliete autofabriek in Hadleyville, Pennsylvania. Hadleyville dreigt een spookstad te worden door de sluiting. Hunt reist daarom naar Japan om Assan Motors bereidt te krijgen om de productie voor de Amerikaanse markt vanuit de fabriek in Hadleyville te doen. Hij heeft een vlotte babbel en weet daarmee iedereen in te pakken. De Japanners komen en de stad lijkt gered maar zodra de fabriek opengaat blijkt dat Japanners een andere manier van werken hebben.

Ron Howard weet op een vermakelijke doch doeltreffende manier de verschillen tussen Japanners en Westerlingen te schetsen. Westerlingen werken om te kunnen leven en Japanners leven om te werken. Dat verschil komt duidelijk naar voren wanneer er een target gesteld wordt in de film. De Amerikanen gaan er al vanuit dat ze het niet halen voor ze beginnen. Ze hebben het al over wat ze krijgen als ze het bijna halen en daar focussen ze zich dan ook op. 'Waarom harder werken dan nodig? Ik heb ook nog een leven, hoor!' Ook sociale omgangsvormen komen aan bod zoals wanneer Mimi Rogers personage denkt dat zij aan tafel mag blijven zitten tijdens een gesprek over werk terwijl de andere vrouwen discreet de kamer verlaten. Pijnlijk! Belangrijk is wel om de film in de tijdsgeest van begin jaren '80 te plaatsen. Toen mensen vaker goedkopere Japanse producten gingen kopen waardoor veel Amerikaanse bedrijven het lastig kregen en personeel moesten ontslaan. Keaton speelt een fantastische volksmenner die met veel geschreeuw van holle frasen en loze beloften de hele stad kan opruien. Een beetje zoals een militair commandant zijn troepen oppompt voor de strijd. Vandaar de titel Gung Ho een begrip van de US Marines dat wil zeggen klaar voor de strijd. Gedde Watanabe speelt ook leuk. Mimi Rogers had een matig personage maar maakt er het beste van. Verder zijn er bijrollen van o.a. John Turturro en George Wendt bekend als Norm uit Cheers.

Gung Ho is een zeer leuke cultureclashkomedie die verschillen tussen Oost en West blootlegt.