Lucas (1986)

geregisseerd door David Seltzer
met Corey Haim, Kerri Green en Charlie Sheen

De jonge Lucas valt op school overal buiten de boot, maar hoopt om geaccepteerd te worden door bij het rugbyteam te gaan en door vriendschap te sluiten met nieuwkomer Maggie. De situatie wordt gecompliceerd als Maggie valt voor de stoere aanvoerder van het team Cappie, die de zorg neemt over de zwakke Lucas.

avatar van narva77
Leuke feelgood-film; Corey Haim speelt leuk als de übernerd die zichzelf wil bewijzen, en mij is vooral Winona Ryder bijgebleven

Wat waren we nog jong vroeger... ik krijg zowaar een weemoedig gevoel bij deze film.

Echt een leuke en ontroerende film. Vooral de laatste scene is me bijgebleven....
als Lucas die bal vangt en dan een horde rugbyspelers op zijn iele lichaampje krijgt
..en dan toch niet de meid krijgen; erg goed!

avatar van narva77
Da's toch niet de laatste scene, of wel?

Hele mooie film met sterke vertolkingen van de nog piepjonge Corey Haim en Charlie Sheen

Dit is idd een héél goeie film, da's een film die ik waarschijnlijk 50x heb gezien als kind. En bleeeten dat ik deed! Was gewoon één grote snotterfilm voor mij net als E.T.

Winona Ryder? Moet ik dringend de film herbekijken!

Als iemand hem op dvd heeft, let me know please.

'k Zal hem een 3,5 geven

avatar van matthijs_013
een echte 80s tienerfilm, maar dan met een iets meer donkere sfeer. Hoewel het einde verre van was, was het ook een van de wat meer realistische tienerfilms. Een mooie debuutfilm van Ryder.

avatar van niethie
Schitterende uitermate sympathieke gevoelige tienerfilm die naar mijn mening veels te onderschat is.
Had toen ik nog helemaal into dit soort filmpjes was en deze film kocht eigelijk een beetje verwacht dat het een soort staandaart 80's highschool filmpje was maar al na het eerste kwartier van de film gezien te hebben merkte ik dat ik naar een erg sterke film zat te kijken.
De acteurs spelen allen geweldig en zetten mooie (schattige) sympathieke personages neer, je denkt echt bij je zelf wat is er in godensnaam met die groep veelbelovende acteurs gebeurt, misschien is sheen wel de enigste van de groep die wat bekendheid heeft gehad.
Verder hangt er in de hele film ook een bepaalde warme sfeer die ervoor zorgt dat de gehele film heerlijk weg kijkt.
Kortom een vergeten filmpje die iedereen die films uit dit genre kan waarderen gezien moet hebben, een goede afwisseling van humor en emotie, een heerlijke warme sfeer en geweldige acteerprestaties van een cast waarvan we later jammerlijk genoeg nog maar weinig gehoord hebben. 4 sterren

avatar van niethie
Gister na jaren weer gezien en ondanks dat ik hem nog steeds erg goed vond moet ik toch toegeven dat die vier iets te hoog gegrepen was. Halfje aftrek dus.

avatar van danuz
Vooral het begin (de laatste dagen van de vakantie) was enorm fijn. Stiekem in het riool naar een opvoering van Tsjaikovski's vijfde luisteren, en net zogoed een stuk opzetten op je draagbare cassettedeck, heerlijk. Lucas is daarin gewoon een enorm fijn personage. Meer van dat soort kids! Het had allemaal net dat beetje anders dan de meeste 80's, met een sausje The Wonder Years.

avatar van .Fee.
Ik moest erg lachen om de scene waarin Lucas op zijn fiets aan kwam zetten met het 'superhelden'-liedje eronder!
Fijne feelgood-film

avatar van rep_robert
Sympathieke jeugdfilm met een leuke Corey Haim en een charmante Kerri Green, ze overtreft haarzelf toch in cuteness in vergelijking met the Goonies.

Voor de rest een typisch High School coming of age drama, wat nergens echt verrassend is. Maar door het extreem sympathiek maken van Haim's personage wordt de film kijkbaar. Al vind ik voor de verandering is dat de andere romance tussen Green en de leuke Sheen niet onnatuurlijk overkomt. Een minpuntje is de rol van Ryder, daar hadden ze meer uit kunnen halen wat mij betreft.

Ook de High School setting is er eentje waar ik van houd, brengt toch altijd een nostalgische waarde aan de film waardoor ik het meer waardeer.

Lekkere feel good.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke feel good film met een gepaste en leuke rol voor Corey Haim, jammer dat hij zo vroeg is overleden.

En natuurlijk Charlie Sheen in zijn jonge jaren, wat een groot, ongelofelijk groot verschil met hoe hij nu is zeg!

Had verwacht dat Lucas een standaard hollywood einde zou hebben, maar gelukkig viel dat ook behoorlijk mee

In zijn soort een heel erg vermakelijke en sfeervolle film met een nagenoeg perfecte hoofdrol van Corey Haim. Wat zonde toch dat Kerri Green willens en wetens zo weinig gemaakt heeft van haar carrière als actrice, want volgens mij had zij het in zich om een hele grote te worden.
Merkwaardig dat zo weinig mensen deze debuutfilm van Winona Ryder gezien hebben, hoewel het volgens mij zonder meer een van de betere tienerfilms is.

avatar van Phantasm
Drama over een puber dat lekker wegkijkt.

avatar van Filmkriebel
Mooie en lieve jeugdfilm over vriendschap, puberen en erbij willen horen. Grappig om dat kleine ventje in een american football wedstrijd te zien. Lucas is niet de stereotiepe nerd die op zijn hoofd laat kakken maar een koppig ventje dat doorzet. Vond ik best leuk en is een verademing ten opzichte van veel andere films in dit genre. Winona Ryder zag er erg jong uit in haar debuutfilm (14 jaar) en Charlie Sheen zet een sympathieke kerel neer ver voor hij een onverbeterlijke seksmaniak werd.

Lucas krijgt op het einde een dramatische laag mee die goed paste, maar de verwikkelingen met de meisjes verdienden een betere afwerking. Gezien het toch een zoete feelgoodfilm is, had ik het liefst een ontluikend koppel Lucas en Rina gezien op het einde. Maar dan nog, zelden zie je nog zulke goede jeugdfilms met inhoud...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Blijft ook bij een herziening een leuk en vermakelijk weg kijk filmpje die voor de verandering ook eens niet alle standaard Hollywood clichés volgt, daar ligt ook gelijk de kracht van deze film.
Charlie Sheen toen hij nog een beetje normaal was, lang geleden!

3,5 blijft 3,5.