13th (2016)

3,57

Documentaire

geregisseerd door Ava DuVernay

Regisseur Ava DuVernay toont de kijker de geschiedenis van het racisme in de Verenigde Staten en de massale criminalisering van Afro-Amerikanen. Van D.W. Griffith’s The Birth of a Nation (1915) en de wederopstanding van de Ku Klux Klan naar de Civil Rights Movement en de Black Lives Matter beweging, constateert DuVernay een patroon van angst en verdeeldheid. De regisseur interviewt activisten, politici en historici en combineert dit met archiefbeelden. De titel verwijst naar het dertiende ammendement van de grondwet van de Verenigde Staten. In dit amendement worden slavernij en onvrijwillige arbeid per wet verboden.

7 BERICHTEN 2 MENINGEN
geplaatst: 22 oktober 2016, 22:18 uur [permalink]
Goed gestoffeerd, maar eenzijdig.

Op zich wel een interessante inkijk in het gevangenisstelsel van Amerika, dat vanuit een aantal verschillende invalshoeken bekeken wordt, maar uiteindelijk wél steeds aan de #blacklivesmatter hashtag gekoppeld worden.

Er wordt een relatief geloofwaardig verhaal opgebouwd, waarin de politiek in de jaren '80 en '90 de basis legden voor een industrie rond het hele gevangeniswezen. Uiteraard is er steeds de rascistische angle, maar die wordt toch érg eenzijdig behandeld. De slachtofferrol ligt er bij momenten iets te dik bovenop en hoewel per item wel één tegengeluid te horen valt, is het meestal het lulletje dat zich mag komen verdedigen.

Toch geeft de docu wel het gevoel dat je een redelijk beeld krijgt van de halve medaille. Wat meer context en tegenwerk was beter geweest, maar ik kreeg niet het gevoel dat het pure manipulatie en paranoia was wat hier tentoon werd gespreid.

avatar van Biosguru
geplaatst: 14 november 2016, 21:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uiteraard schiet het af en toe door. Maar er komen ook mensen als Grover Norquist en Newt Gingrich aan het woord niet echt republikeinse lulletjes rozewater . Meestal in zelf belastende fragmenten. Dat dan weer wel, maar compleet eenzijdig is het nu ook weer niet.

Sterk en goed gedocumenteerd. Ik vindt dit persoonlijk stukken beter te pruimen als bijvoorbeeld Trumpland. Natuurlijk proberen ze een punt te maken. En niet alle beelden zijn even neutraal gekozen. Grafische weergave van aantal mensen in de gevangenis, geprojecteerd over een slavenboot is niet echt subtiel. Maar er wordt niet met feiten gefoefeld, of zeer sterk op de emo kaart gespeeld. Die FBI bemoeienis met de burgerrechten beweging is niet zomaar verzonnen. En die Southern Strategy hoor ik hier ook niet opeens voor het eerst.

Ik snap nu in ieder geval de black lives matter beweging veel beter. En dat was voor mij de reden om deze docu te bekijken. Dit is zon beetje de docu over die beweging. Een andere tip in deze categorie zou Made in America OJ Simpson zijn.

avatar van DVD-T
geplaatst: 5 december 2016, 21:06 uur [permalink]
Boeiend.

Je krijgt heel veel informatie te verwerken bij het zien van 13th. Af en toe is het net alsof je naar Oliver Stone's JFK aan het kijken bent. Zoveel interessant materiaal zit er in deze film. Het begint met de afschaffing van de slavernij en de invoering van het dertiende amendement. De onderdrukking is dus nog niet afgelopen. We krijgen vervolgens een reis door een klein deel van de geschiedenis van Amerika. Soms wijkt de film heel erg af van het onderwerp waar het in eerste instantie om gaat. Soms wijkt de film wat af van het onderwerp, om vervolgens weer terug te komen en die afwijking min of meer te rechtvaardigen. Soms wat storend, maar het werkt wel. De beelden van historische gebeurtenissen en recente verwikkelingen rondom dit onderwerp is goed verwerkt rondom de talking heads momenten en geeft je een heel goed inzicht in aspecten die vandaag de dag nog net zo veel spelen als vroeger. Hoe schrijnend het onderwerp ook mag zijn, door de stortvloed aan interessante informatie kon ik me emotioneel minder inleven in de documentaire en liet het me eigenlijk wat gelaten achter en maakte het niet de impact die ik verwacht had. En dat is nu net niet het doel wat DuVernay met haar documentaire wilde bereiken.

Toch wel een erg goede, leerzame documentaire.

avatar van Thomas83
geplaatst: 5 januari, 19:05 uur [permalink]
Zoals verwacht niet geheel objectief als documentaire en feit en interpretatie zijn niet altijd even makkelijk te scheiden bij dit soort complexe onderwerpen, maar er wordt indrukwekkend veel materiaal binnen zo'n korte tijd behandeld en als soort samenvatting van de meest schokkende kern van het verhaal is 13th meer dan geslaagd. Je hebt eigenlijk al amper context nodig om te weten dat er iets goed fout zit als in een rijk Westers land als Amerika zo'n groot deel van de bevolking vastzit. Als dealers en gebruikers van cocaïne in poedervorm veel en veel milder werden aangepakt dan die van de rookbare variant. Zelfs een Republikein als Newt Gingrich zien we het onrecht hiervan uitspreken.

Het rechterlijke en politieke systeem in Amerika is natuurlijk ook door en door verrot, en nog meer dan in andere Westerse landen heeft vooral de kapitaalkrachtige en invloedrijke elite het voor het zeggen. En zo gaan de rechterlijke macht, politiek en het bedrijfsleven op een heel foute manier door elkaar lopen. Het is gewoon onetisch dat grote bedrijven goed geld kunnen verdienen aan gevangenen die goedkope werkkrachten vormen en gevoed moeten worden en ook regelmatig naar huis willen bellen.

Soms gaat de documentaire ook wel wat al te ver. De koerswijziging van ik geloof ALEC om meer in te zetten op huisarresten in plaats van de gevangenissen vol te gooien is nog steeds niet de ideale situatie maar natuurlijk wel al een duidelijke vooruitgang die best wat meer aangemoedigd mag worden. Ook vond ik het wat onsmakelijk hoe op het einde beelden van lynch-achtige praktijken naast bijeenkomsten en uitspraken van Trump worden geplaatst. En dan spreek ik als iemand die Trump een achterlijke idioot vindt.

Het laatste half uur of zo gaat de documentaire ook wel een beetje slepen. Het tempo gaat er voor mijn gevoel wat uit en het helpt ook vooral niet dat we dan aankomen bij de actuele situatie, die voor iedereen die het nieuws een beetje heeft gevolgd nog vers genoeg in het geheugen zit. Maar over het algemeen een prima documentaire die behoorlijk vlot is voor de berg materiaal die wordt behandeld. Een dikke 3.0*.

avatar van Kaiser
geplaatst: 18 januari, 19:32 uur [permalink]
Denk dat deze verdraaing van feiten de discussie over de echte problemen alleen maar verpest. Voor een voorbeeld van een echte discussie over de problematiek Waking Up With Sam Harris #42 - Racism and Violence in America (with Glenn Loury) - YouTube

avatar van Alittleromance
geplaatst: 5 februari, 21:17 uur [permalink]
Met Trump als president van America zal het alleen maar erger worden.

avatar van Antonev
geplaatst: 7 februari, 12:16 uur [permalink]
Deze documentaire geeft een goed beeld van de ontwikkeling van het gevangeniswezen in de VS in de laatste paar decennia van de 20e eeuw. Bedrijven verdienen zo ontzettend veel geld aan gevangen en gevangenissen, dat het voor hen juist loont om zoveel mogelijk mensen in de gevangenis te hebben. Tel daar het feit bij op dat deze bedrijven invloed kunnen uitoefenen (ALEC) op het beleid en je hebt een smerig zaakje te pakken. Het zal links en rechts wel wat overdreven en aangedikt zijn, maar het zet je zeker wel aan het denken over de juistheid van het gevangeniswezen in de VS.

Het gedeelte over de Afro-Amerikaanse populatie wordt enigszins eenzijdig gebracht. Dat neemt echter niet weg dat het aantal Afro-Amerikaanse mannen dat achter de tralies zit een enorm probleem voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap vormt. Je kunt je de negatieve spiraal wel voorstellen van gezinnen waarvan de vader in de gevangenis zit en dus geen brood op de plank kan brengen. Grote kans dat de kinderen dan richting de misdaad gedreven worden. (aangezien je van het sociale systeem in de VS niet veel hoeft te verwachten). Op die manier wordt het voor die gemeenschap een cirkel waar men nooit uit zal komen.