Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Fog (1980)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Adrienne Barbeau, Jamie Lee Curtis en Janet Leigh

Het verhaal vertelt van de vreemde mist die honderd jaar geleden in Antonio Bay een schip overviel en tot zinken bracht. Bij de viering van het honderdjarig bestaan van het havenstadje Antonio Bay gaan spontaan om middernacht overal apparaten werken en trillingen ontstaan. Ook verschijnt er voor de kust een mistbank waaruit de geesten van in 1880 gestorven bemanning komen die wraak willen nemen op het stadje.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fijne Carpenter. The Fog is verre van zijn beste werk, maar wat ik ook al bij Prince of Darkness zei: Zelfs een mindere Carpenter is en blijft een Carpenter. Hij maakte deze film tussen zijn grote horrormeesterwerken Halloween en The Thing in en The Fog voelt ook een beetje als zo'n tussendoortje; een sympathieke horror die het vooral moet hebben van de sfeer en het mysterie. De locatie is een stadje waar nooit iets gebeurd en een tijdje lijkt dat in de film ook zo te zijn. Oké, de bevolking heeft op een avond last van wat kleine onverklaarbare zaken, maar verder is het vooral kijken naar de dagelijkse perikelen van de inwoners, vertolkt door een hoop bekende gezichten uit ander werk van Carpenter als Tom Atkins, Charles Cyphers, Adrienne Barbeau, Buck Flower en Jamie Lee Curtis (en met een rol van haar moeder Janet Leigh).

Er gebeurt vrij weinig in The Fog, dus als de personages of sfeer je niet grijpen of boeien, heb je er niet zoveel aan. Het is maar een klein, eenvoudig verhaal, ik vind het dan ook niet verrassend om te lezen dat de eerste cut van de film te kort bleek, de film voelt hier en daar vrij gerekt en zit alsnog ‘slechts’ op 83 minuten qua speelduur. Rond de climax komt er meer actie, maar alsnog houdt Carpenter het tempo vrij laag. De geestverschijningen zijn nog trager dan een zombie van Romero en ze doen eigenlijk ook niet echt iets. Had wel iets toffers ingezeten, zou je denken. Maar anderzijds; het leger in de kerk - met make-up artiest Rob Bottin als de leider - levert wel een paar machtig mooie plaatjes op.

3,5 sterren.

avatar van Left4Dead
Mwaaa... niet zo mijn ding.
Een uur waarin bijna niets gebeurt om vervolgens redelijk spannend te worden.
De muziek heeft de grootste inbreng in die spanning, een trademark natuurlijk voor de Carpanter liefhebber. Menig maal er aan begonnen en niet kunnen uitzitten, gisteren mijzelf gedwongen deze klassieker uit te gaan zien.

Maar wederom is het mij duidelijk dat ik geen fan ben van de oudere horror. Veelal door het acteerwerk die ik in menig oude horrorfilm als zwak bestempel. Hier valt dat nog mee maar mis toch echte angst uitgebeeld door de acteurs. Misschien is het script ook wel iets te zwak.
Ach een geestenfilm, we hebben het allemaal wel gezien in de afgelopen decennia.

Carpenter heeft hele mooie dingen gedaan, middelmatige en slechte in mijn ogen. Deze blijft haken op middelmatig, vooral door het slappe einde.

avatar van DjFrankie
Wel mijn ding, mooi gebrachte film . Mijn vriendin keek een klein stukje, zag Jamie Lee en zei meteen zeker een horror film. Er zaten inderdaad wel een paar schrikmomenten in, maar echt eng is deze niet.
Kan het einde ook wel verdragen, want dat had ik ook verwacht.

avatar van Bob Gray
Sfeervolle horror van Carpenter, eigenlijk zoals altijd bij hem . Niet z'n beste maar toch een fijne film

avatar van de grunt
StudioCanal vs. Shout! Factory

Hoezo verschil? Kunnen we weer gaan vervangen.

avatar van Collins
John Carpenter is een minimalistische regisseur. The Fog is een minimalistische film. Een film die met weinig middelen grootse horroreffecten sorteert.
In dat kader wordt in de film niet veel verklaard. Behalve een oude visser die gezeten op het strand bij een kampvuur met raspende stem een aantal kinderen een spookverhaal vertelt over een vloek en een opkomende mist, wordt er bijna niets over de herkomst van het kwaad gezegd. Alleen het hoogstnodige. En dat is goed. Zo blijft het duister lang ongrijpbaar en blijft de vreemde mist zijn mysterieuze intensiteit houden. Lovecraft ten top.
Zoals we van Carpenter gewend zijn, staat de sfeer weer als een huis. De score heeft daarin een belangrijke bijdrage. Fijngevoelige synthesizerklanken gecomponeerd door Carpenter zelve, accentueren de verstikkende en spookachtige atmosfeer. Als de mist onder begeleiding van de sinistere muzikale klanken de straten van het slaperige vissersplaatsje Antonio Bay binnensluipt, voelt dat op een fijne manier erg ongemakkelijk en benauwend.
In deze film geen grootse effecten. Geen voor de hand liggende jump scares. Geen rumoer. Geen geweld. Geen bloederige uithalen. Dat is allemaal niet nodig. Het opwekken van het horrorgevoel gebeurt met suggestie, met subtiliteit, met gevoel en met sfeer.
Carpenter is zoals de oude visser in het begin van de film. De visser die aan een stel kinderen een spookverhaal vertelt, waar de kinderen nog vele nachten lang erg onrustig van zullen slapen. Carpenter doet hetzelfde. Hij vertelt een beeldverhaal aan de kijker. En de kijker kan zich niet ontrekken aan de suggestieve en sfeervolle kracht die in de beelden ligt. De beelden zijn voer voor vele onrustige nachten.
The Fog is hoogwaardige horror. In plaats van excessief effect op excessief effect te stapelen, vertelt Carpenter een spookverhaal dat hij heel subtiel uitbouwt tot een duistere en angstaanjagende horrorbelevenis.
Fantastisch.

avatar van cinemanukerke
Fantastische mooi in beeld gebrachte film. Sommige shots deden me denken aan (schilderijen van) Edward Hopper. All American town. In dit universum komt het kwaad binnenvallen. Het openingsbeeld van een bengelende zakhorloge op voorgrond en kinderen 's nachts op een strand met kampvuur zorgt al meteen voor de juiste setting. De sfeer is gezet, een spookverhaal maar bij Carpenter steeds met zorg en kunde in opbouw. Die sequentie in het begin waarin allerlei bizarre dingen gebeuren tussen middernacht en 01.00 h ... Cinema op zijn best. Suggestief en mysterieus ipv dolle actie en geweld. En dan nog dit : Heerlijk relaxed die 'The midnight hour' met die smooth jazzy tunes uit de radio van KBO, die sensuele zachte stem van Adrienne 'Ahoy matie' Barbeau (waarom, in godsnaam waarom cast niemand haar nog in een bioscoopfilm ?), die donkere verlaten straten, mensen staan klaar om te gaan slapen, krekels die tjirpen ... Carpenter als de chroniqueur van the American way of life.

avatar van Filmkriebel
Spannende film en beter dan ik me hem herinnerde. Een oud scheepmansverhaal komt precies honderd jaar na datum tot leven. De geesten van verdronken schippers meren, gehuld in een dikke mist, aan in het haventje Antonio Bay om wraak te nemen op een gebeurtenis die er toen heeft plaatsgevonden. The Fog is een meesterwerk in het scheppen van sfeer, iets waar Carpenter in uitblinkt : die mist-effecten zijn knap gedaan en versterken de spanning samen met zijn vertrouwde synthesizer werk. De film is een feest voor het oog en zowel Adrienne Barbeau (zijn toenmalige echtgenote) en Jamie Lee Curtis waren in die periode vaste waarden in Carpenter's films.

avatar van Shadowed
De slipper van Carpenter.

Hij heeft enkele heel aardige films, maar ook een paar slippertjes. Deze is echter wel de meest matige, ondanks dat het allemaal ook niet heel vreselijk was. Maar waar voorheen Vampires nog de minste Carpenter was voor mij, is dit net een stapje terug.

Maar visueel is het wel net wat beter dan de gemiddelde Carpenter film. Er is duidelijk nog meer aandacht naar het visuele niveau gegaan dan het horrorgedeelte van de film. Dat levert enkele degelijke beelden op, maar kunnen de onvermijdelde onvoldoende niet voorkomen.

De loop van het verhaal is ook uitermate saai. Als er iets is wat Carpenter niet volledig onder de knie heeft, is het spanningsopbouw. Al zijn films delen eigenlijk dezelfde, lompe uitstraling en die voorkomt enige knappe en goede spanningsopbouw.

Bovendien is het simpelweg saai. Het gevaar heeft nooit echt een dreiging en de uiteindelijke dreiging is vooral oliedom. Piraten, kom op. Spanning, zoals al eerder gezegd, is eigenlijk afwezig en de loop van het verhaal weet nergens echt interessant te worden.

De mist ziet er wel leuk uit en de figuren die erin staan ook wel uiteindelijk. Deed me alleen soms meer denken aan een pretpark-attractie dan een daadwerkelijke horrorfilm. Qua kills ook een flinke stap terug voor Carpenter. Te bedenken dat hij 2 jaar later met The Thing wel bewijst dat hij goede kills neer kan zetten.

Nee, dit was hem niet helemaal voor mij. Saaie, vermoeiende horrorfilm. Enkele redelijke scenes en een prima visueel niveau kunnen een laag cijfer niet voorkomen.

avatar van Basto
Shadowed schreef:
Als er iets is wat Carpenter niet volledig onder de knie heeft, is het spanningsopbouw..

. Dit is wel meest idiote opmerking die ik dit jaar gelezen heb. En het jaar zit er bijna op.

Als de man iets wel kan is het WEL spanning opbouwen. Vanaf de verteling bij het kampvuur tot de vreemde gebeurtenissen op het land en in de mist. Ik zou het eerder een masterclass spanningsopbouw noemen.

Waarschijnlijk was je gewoon niet in de juiste stemming, want dat is nu dus net waar deze film de meeste punten op scoort: spanning (en schrikeffecten).

De muziek speelt daarin natuurlijk ook een grote rol en deze soundtrack wordt dan ook niet voor niets de velen gezien als misschien we zijn beste.

Basto schreef:

Waarschijnlijk was je gewoon niet in de juiste stemming, want dat is nu dus net waar deze film de meeste punten op scoort: spanning.

Wellicht. Je hoeft nou niet te doen alsof ik je een klap in je gezicht heb gegeven.

ik vind dat Carpenter nooit echt een spannende film kan afleveren. Ook films als The Thing kijk ik gewoon voor het plezier. Ik vind Carpenter altijd gewoon lompe films maken met veel lawaai en weinig spanning. Als jij dat al de meest idiote opmerking van het jaar vind, kan ik dat niet serieus nemen. Beetje raar dit.

Maar om een paar voorbeelden te geven. Er was inderdaad wel enige dreiging in het begin tijdens het trillen van flessen en telefooncellen.

Voor de rest maakt Carpenter altijd heel en heel veel lawaai. Ramen die ingeslagen worden en te veel geluid om het nog wat subtiel af te leveren. Ik persoonlijk ben pas onder de indruk van spanningsopbouw als er intens cameragebruik is, een onheilspellende soundtrack en een rustige scène. Dat zie ik nooit bij Carpenter. Bij Carpenter zie ik altijd een lompe scène, een beetje slap cameragebruik en te prominente muziek.

Dit zorgt ervoor dat ik denk dat Carpenter vooral beter is in harde, bloederige horrorfilms. In The Mouth of Madness, mijn persoonlijke favoriet, vond ik geen enkele keer spannend. Maar wel erg leuk. Vooral dankzij dat lawaai.

The thing, moet eens herzien worden, maar vooral de designs doen het hem voor mij. Niet de spanning.

Halloween is wellicht het enige voorbeeld van een film waar de spanning wat beter gelukt is. De soundtrack vond ik in ieder geval geweldig. Maar ook die film bezwijkt bij vlagen onder het lawaai.

Dan ben ik vooral van mening dat spanning niet het element is waar Carpenter bij mij zal scoren. Echter, als jij nog een andere film weet met sterke spanningsopbouw, dan hoor ik graag welke film ik nodig eens moet kijken om mijn ongelijk toe te geven.

avatar van Basto
Shadowed schreef:

Ben groot fan. Carpenter wordt juist alom gewaardeerd door zijn atmosferische spanning. Dus ja, ik viel van mijn stoel....

Veel lawaai? Ik zou z’n stijl eerder minimalistisch noemen. Maar Halloween, The Fog, The Thing, Prince of Darkness worden alom geroemd voor de spanning. Assault on Precinct 13 laat ook zien hoe hij met minimale middelen nagelbijtende spanning weet op te bouwen. Zijn latere werk is wellicht wat bombastischer.

Maar goed, het kan je niet liggen. Vroeger kwam dat steevast omdat de televisie vreselijke 4:3 versies uitzond, maar ik neem aan dat jij m wel gewoon groot met het geluid hard en in het juiste aspect ratio heb gezien.

Basto schreef:

Ik ben inderdaad van mening dat wij allebei een verschillende kijk op Carpenter-films hebben. Assault on Predict 13 & Prince of Darkness gaan in ieder geval nog eens gezien worden.

Als jij recent Scary Stories in the Dark hebt gezien, zal je wellicht zien wat ik nou ideale spanningsopbouw vind. Dan kan het vooral zijn dat de stijl van Carpenter me iets minder pakt. Maar goed, bij de meeste films van Carpenter heb ik wel plezier tijdens het kijken. Ik denk dat dat in ieder geval al een goede stap is.

Overigens denk ik wel dat mijn zin die je uit mijn mening hebt gequote wellicht iets te dominant is neergezet. Wellicht meer moeten zeggen dat het vooral persoonlijk lag.