The Fog (1980)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Adrienne Barbeau, Jamie Lee Curtis en Janet Leigh

Het verhaal vertelt van de vreemde mist die honderd jaar geleden in Antonio Bay een schip overviel en tot zinken bracht. Bij de viering van het honderdjarig bestaan van het havenstadje Antonio Bay gaan spontaan om middernacht overal apparaten werken en trillingen ontstaan. Ook verschijnt er voor de kust een mistbank waaruit de geesten van in 1880 gestorven bemanning komen die wraak willen nemen op het stadje.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Fijne Carpenter. The Fog is verre van zijn beste werk, maar wat ik ook al bij Prince of Darkness zei: Zelfs een mindere Carpenter is en blijft een Carpenter. Hij maakte deze film tussen zijn grote horrormeesterwerken Halloween en The Thing in en The Fog voelt ook een beetje als zo'n tussendoortje; een sympathieke horror die het vooral moet hebben van de sfeer en het mysterie. De locatie is een stadje waar nooit iets gebeurd en een tijdje lijkt dat in de film ook zo te zijn. Oké, de bevolking heeft op een avond last van wat kleine onverklaarbare zaken, maar verder is het vooral kijken naar de dagelijkse perikelen van de inwoners, vertolkt door een hoop bekende gezichten uit ander werk van Carpenter als Tom Atkins, Charles Cyphers, Adrienne Barbeau, Buck Flower en Jamie Lee Curtis (en met een rol van haar moeder Janet Leigh).

Er gebeurt vrij weinig in The Fog, dus als de personages of sfeer je niet grijpen of boeien, heb je er niet zoveel aan. Het is maar een klein, eenvoudig verhaal, ik vind het dan ook niet verrassend om te lezen dat de eerste cut van de film te kort bleek, de film voelt hier en daar vrij gerekt en zit alsnog ‘slechts’ op 83 minuten qua speelduur. Rond de climax komt er meer actie, maar alsnog houdt Carpenter het tempo vrij laag. De geestverschijningen zijn nog trager dan een zombie van Romero en ze doen eigenlijk ook niet echt iets. Had wel iets toffers ingezeten, zou je denken. Maar anderzijds; het leger in de kerk - met make-up artiest Rob Bottin als de leider - levert wel een paar machtig mooie plaatjes op.

3,5 sterren.

avatar van Left4Dead
Mwaaa... niet zo mijn ding.
Een uur waarin bijna niets gebeurt om vervolgens redelijk spannend te worden.
De muziek heeft de grootste inbreng in die spanning, een trademark natuurlijk voor de Carpanter liefhebber. Menig maal er aan begonnen en niet kunnen uitzitten, gisteren mijzelf gedwongen deze klassieker uit te gaan zien.

Maar wederom is het mij duidelijk dat ik geen fan ben van de oudere horror. Veelal door het acteerwerk die ik in menig oude horrorfilm als zwak bestempel. Hier valt dat nog mee maar mis toch echte angst uitgebeeld door de acteurs. Misschien is het script ook wel iets te zwak.
Ach een geestenfilm, we hebben het allemaal wel gezien in de afgelopen decennia.

Carpenter heeft hele mooie dingen gedaan, middelmatige en slechte in mijn ogen. Deze blijft haken op middelmatig, vooral door het slappe einde.

avatar van DjFrankie
Wel mijn ding, mooi gebrachte film . Mijn vriendin keek een klein stukje, zag Jamie Lee en zei meteen zeker een horror film. Er zaten inderdaad wel een paar schrikmomenten in, maar echt eng is deze niet.
Kan het einde ook wel verdragen, want dat had ik ook verwacht.

avatar van Bob Gray
Sfeervolle horror van Carpenter, eigenlijk zoals altijd bij hem . Niet z'n beste maar toch een fijne film

avatar van de grunt
StudioCanal vs. Shout! Factory

Hoezo verschil? Kunnen we weer gaan vervangen.