Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Alternatieve titel: Borat!

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Ken Davitian en Pamela Anderson

Borat is één van de grootste celebrities van Kazachstan en bovendien een bekende tv-reporter. Hij wordt door zijn tv-zender naar Amerika gestuurd om daar verslag te doen van het land, de mensen en de gewoontes. Maar Borat, met zijn documentairecrew in zijn kielzog, raakt vooral geïnteresseerd in de plaatselijke schoonheden en wil per se Pamela Anderson vinden om met haar te trouwen.

avatar van Kondoro0614

Deze vond ik best wel leuk. Ik denk helaas niet dat als je niet van deze humor houd, deze ook maar niet moet kijken. Want er kwam veel flauwekul langs gevlogen.. Zoals de twee die naakt door het hotel rennen, ja, je maakt mij wel aan het lachen hoor Ik vond het wel jammer dat de mankini maar heel even voorbij kwam maar, zo herken je Borat wel gelijk haha! Nee, ik vond de film zeker wel geslaagd en dat accentje van Borat was ook geweldig natuurlijk haha!

Sacha Baron Cohen speelde zijn rol zeker goed en ik kon aardig lachen om hem. Vooral dus om zijn Engels. Haha... Ken Davitian deed het ook goed, en ja, voor de rest kwam er niet echt iemand in voor natuurlijk...

Het verhaal is inderdaad erg mager. Maar tja, dat had ik opzich ook wel verwacht als ik Borat zou gaan kijken hoor.. Het concept daar in tegen is zeker leuk en ook leuk om te zien, ik heb namelijk nog niet eerder zo een film gezien. Natuurlijk wel dat iemand uit een ander land Amerika wou bezichtigen maar niet zoals dit, en dan ook nog die rot kop van Borat der bij haha! Dus met dan aan het verhaal is het wel wat minder maar de grappen en Borat maakte het toch wel goed.

avatar van TornadoEF5
Een van de betere komedies. Al is het natuurlijk Amerikaans, en soms een beetje beledigend zoals bij bvb. de vele verwijzingen naar Jodenhaat

avatar van Warp
TornadoEF5 schreef:

Sacha Baron Cohen is zelf ook Joods

Heel leuk en grappig.

Cohen maakt slim gebruik van de zwaktes van Amerikanen. Veelal is de humor gebaseerd op interactie met Amerikanen die in eerste instantie aardig, meegaand, tolerant etc. etc. zijn maar als het spreekwoordelijke puntje bij paaltje komt ineens omslaan. Deze scenes zijn soms misschien wat pijnlijk maar tevens erg grappig. De verhaal omtrent zijn 'droomvrouw' is om de tijd verder op te vullen.

TMP
Een film vol flauwe humor, die op een bepaald moment behoorlijk begint te vervelen. Bij aanvang gaat het nog wel enigszins, maar aangezien Borat steeds in hetzelfde soort humor blijft hangen gaat het al snel vervelen. Geen al te leuk typetje ook verder.

avatar van Shadowed
Leuk als je er van houd.

Discriminerende humor heeft nooit erg hoog bij mij in het boekje gestaan. Maar soms wil ik het wel een kans geven en soms lach ik er dan ook wel eens bij. Hier was dat een geval van, vooral omdat de hoofdrolspeler zelf ook Joods is, waar hier regelmatig de spot mee gedreven word.

Cohen speelt perfect, en regelmatig moest ik erg hard lachen. Zoals de scene dat ie leert dineren, en in een zak schijt en dan vraagt aan tafel waar hij dat moet laten, ik kwam echt niet bij En zo ook bij een paar andere scenes.

En dan zijn er sommige scenes die ik dan net iets te pijnlijk vind, zoals het overnachten bij een Joods koppel.

avatar van wess16
Ik lig toch weer helemaal dubbel om Borat. Cohen heeft dit nooit meer overtroffen.

avatar van Robi
Alweer een flinke tijd geleden gezien, maar het is nog steeds een, weliswaar erg melige, grappige film.

avatar van eRCee
"We support your War of Terror"

Bélon
Nog steeds erg leuke flauwigheid. Misschien dat sommige grappen tegenwoordig niet meer gemaakt kunnen worden zoals de dorpsverkrachter die op een kar zit die wordt voorgetrokken door een vrouw, menig andere vrouwonvriendelijke grap en (harde) grappen over joden. Maar toen dus wel.

Leuk als double bill met Threads (1984) (wel eerst die kijken, en dan Borat! )

avatar van Leland Palmer
Ik ook. Cohen is geweldig.

avatar van Zandadder
Absoluut , humor is persoonlijk , maar voor mij zijn Borat en Bruno met afstand de leukste "comedy's" ooit.

avatar van Ajax&Litmanen1
'Vervolg op film Borat in het geheim opgenomen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Deel 2 is zelfs al volledig gefilmd.

Vraag me wel af hoe leuk dit is, aangezien men Borat nu al kent. Cohen als Borat als Cohen klinkt toch wat weird.

avatar van Ajax&Litmanen1
Stiekem gefilmde sequel op 'Borat' heeft weer een krankzinnig lange titel | Filmtotaal filmnieuws

Borat 2: Gift Of Pornographic Monkey To Vice Premiere Michael Pence To Make Benefit Recently Diminished Nation Of Kazakhstan

Briljant

avatar van Ajax&Litmanen1
Volgende week verschijnt Borat 2, de film die onverwachts kort geleden werd aangekondigd. Nu wilde ik de eerste Borat al een tijdje nog eens weer zien, dus nu was wel een goed moment.

Borat blijft gewoon heerlijke satire. Zo leuk hoe hij Amerikanen in de zeik neemt zonder dat ze het door hebben. Dat hij de hele maatschappij daar een spiegel voor weet te houden, zonder dat die mensen dit merkten. Het levert een hoop erg leuke scènes op. Zo'n stuk dat hij op de melodie van het Amerikaanse volkslied zijn eigen Kazachstanse versie zingt, haha. Prachtig. Of hoe hij met mensen praat over zwarte of Joodse mensen. Of een gastvrouw die hem moet leren om wc papier te gebruiken. Het plot dat hij met Pamela Anderson wil trouwen bindt al die losse sketches mooi aan elkaar vast en is ook nog best vermakelijk. Ik ben trouwens wel benieuwd welke scènes allemaal authentiek zijn en waar er enige inmenging is geweest. Leuk dat je op het einde echt ook Pamela Anderson erbij krijgt, was wel een prima slot zo.

Maar de grootste plus van de film is gewoon Baron Sacha Cohen. Ik kan erg lachen om zijn typetjes, al vind ik Ali G. niet veel aan. Maar de rest is echt sterk gedaan. Hij is zo goed in het doorbreken van taboes, met provocaties en een satirische blik op alles te werpen. Zijn typetje Borat heeft gewoon alles. Heerlijk wereldvreemd met bizarre gewoonten en een extreme denkwijze. Ook zijn mimiek is heerlijk, denk aan zijn geschokte blik als hij met die zwarte man praat over homoseksualiteit (Is die man die een rubberen vuist in mijn kont deed echt homoseksueel?).

Ja, dit was een fijne herziening. Niet elk stuk is briljant, maar ik heb toch in anderhalf uur meer gelachen dan in een hoop komedies bij elkaar.

4* (was 3,5*)

Verwachtte een film vol flauwe humor. Stille hoop dat het niet zo zou zijn gezien de gemiddelde van 7/10, maar helaas. Denk dat ik de tweede maar lekker aan mij voorbij laat gaan.

avatar van Chainsaw
In tegenstelling tot vele komedies is deze na vele jaren eigenlijk alleen maar grappiger geworden. Het verschil; toen ik ‘m in 2006 in de bioscoop zag focuste ik me vooral op de one-liners en grappen van Sacha Baron Cohen als Borat. En dat terwijl de film eigenlijk vele malen grappiger is door de andere figuren. Cohen als Borat is de aangever en de andere figuren koppen ‘m - vaak onbewust - in. Je vraagt je gedurende de film in ieder geval geregeld af wie nu precies het over-de-top satirische typetje is. En tja, dat worstelen is en blijft toch wel bijzonder memorabel.

4 sterren.