• 8.254.945 stemmen

The Times of Harvey Milk (1984)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Rob Epstein

Met onder meer: Harvey Milk, Anne Kronenberg en Harvey Fierstein

Releasedatum: 4 april 1985

Plot The Times of Harvey Milk

"He was powerful, charismatic, compassionate and gay. After eleven months in office he was assassinated."

The Times of Harvey Milk is een documentaire van Robert Epstein over de eerste openlijke homoseksueel die in de VS een politieke functie bekleedde. Milk, gemeenteraadslid in San Francisco, werd door een tegenstander vermoord, wat hem tot een martelaar van de homobeweging maakte.

imageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Diesel

Diesel

Won in 1985 een oscar voor beste documentaire.

Komt in februari in Nederland uit op DVD, door de Gus Van Sant-film natuurlijk/

avatar van streeter

streeter

Het is momenteel gratis te bekijken op hulu.com

Ook maar bekeken als soort van voorbereiding op de film Milk.

Mooie docu over een (naar het lijkt) erg sympathieke kerel.

Het verloop van de docu haalt natuurlijk wel erg veel kracht uit het waargebeurde en eigenlijk ongelooflijke verhaal. Als het een verzonnen filmscript was geweest hadden mensen het ongeloofwaardig gevonden.

Op het eerste gezicht leek trouwens een Jim Carrey me een goede kandidaat om Milk te spelen, ook qua postuur en zo. ben benieuwd hoe Penn het er van af brengt.

avatar van coldheaven

coldheaven

streeter schreef:

Het is momenteel gratis te bekijken op hulu.com

We're sorry, currently our video library can only be streamed within the United States.

Moet ik dit nu via een Amerikaanse IP gaan kijken?

avatar van Querelle

Querelle

Komt 2 en 4 juni in het beefcake programma van Lantaren/Venster Rotterdam.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Zeer sterk geconstrueerde documentaire over het leven van Harvey Milk in conservatief Amerika. Het is ongelooflijk dat er nog steeds mensen op deze aardbol rondlopen die zich druk maken over homoseksualiteit, terwijl kinderporno momenteel overheerst. Laten we ons eerst daar druk over maken en niet over twee volwassenen die sex hebben, ook al is het dan van hetzelfde geslacht. Die oerdomme vooroordelen die mevrouw Bryant had; werkelijjk ongelooflijk. Mijn mening is dat personen die enorm anti-homo zijn, er zelf waarschijnlijk de meeste problemen mee hebben....

4 *

• 20220 berichten

Pratende hoofden en archiefbeelden. Deze docu is vooral dat. Maar binnen die beperking enorm sterk. Natuurlijk is er een indrukwekkend verhaal te vertellen en dat doet de film dan ook. En natuurlijk helpt het als het verhaal je aanspreekt. Bijna op een ingehouden toon. De emotie van sommige sprekers wordt niet overdreven benadrukt, geen bigger than life beeldcompilaties, maar eigenlijk is deze documentaire heel aards. En dat is zijn kracht.

avatar van danuz

danuz

Had dit eigenlijk graag alvorens het zien van Van Sant's Milk willen kijken. Aardige documentaire, die vooral naar het einde toe een vrij sterk statement maakt. Starbright boy heeft het hierboven over dat de docu geen larger than life beeldcompilaties bevat, maar naar het einde toe zitten er toch wel wat tussen (de demonstraties bijvoorbeeld, ondersteunt door muziek). Maar dat deert an sich niet. Vond het wel naar een mooi emotionele ontknoping toewerken namelijk.

Interessant onderwerp, en misschien eens tijd om de hierboven genoemde film eens opnieuw te gaan zien.

• 20220 berichten

Vond dat niet larger than life. Menig docu had dat veel grootser aangepakt.

avatar van danuz

danuz

Vond dus die montage bij de 'kaarsoptocht' - en dan vooral de muzikale ondersteuning - larger than life in de zin dat de film daar helemaal niet nuchter bleef, eerder poëtisch. Ik moest zelfs wat aan Derek Jarman denken in zijn collagefilms (maar dat is misschien net iets te ver gezocht!). En dat er documentaires zijn die het veel grootser en melodramatischer zouden aanpakken lijkt me duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat deze documentaire het droog houdt.

• 20220 berichten

Daar heb je een punt, al vind ik de Jarman-vergelijking inderdaad wat vergezocht (zeg ik met mijn zeer beperkte Jarman-blik, misschien mot ik dat pas zeggen als ik minimaal zes Jarmans gezien heb).

avatar van lorentz

lorentz

Een must see. Zeker als je geinteresseerd bent in de geschiedenis van de homo emancipatie. De kaarsoptocht scene vond ik prachtig en wel degelijk functioneel. 4 sterren.

gauke

No-nonsense, indringende, betrokken en emotionele onderzoek-documentaire over de charismatische, welbespraakte eerste openlijk homoseksuele politicus, die werd gekozen in de gemeenteraad van San Francisco en dat met de dood moest bekopen: hij werd vermoord door een aartsconservatief collega raadslid. Tevens een tijdsbeeld van de wereld waar Harvey Milk deel van uitmaakte en van de gay pride beweging. Prachtige archiefbeelden van de boosheid en het verdriet en de indrukwekkende, massale stille kaarslicht tochten. Deze documentaire met aangrijpende interviews is een waardig postuum eerbetoon en een document tegen intolerantie.

avatar van John Milton

John Milton

What he said. Daar kan ik volledig onder scharen.