Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Alternatieve titel: Borat!

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Ken Davitian en Pamela Anderson

Borat is één van de grootste celebrities van Kazachstan en bovendien een bekende tv-reporter. Hij wordt door zijn tv-zender naar Amerika gestuurd om daar verslag te doen van het land, de mensen en de gewoontes. Maar Borat, met zijn documentairecrew in zijn kielzog, raakt vooral geïnteresseerd in de plaatselijke schoonheden en wil per se Pamela Anderson vinden om met haar te trouwen.

dominion
Sadly, I cannot go after Pamela or else my wife will snap off my cock

Geweldig !

Weer een super grappige film van Sacha Baron Cohen.
Vind dit filmpje zelfs nog grappiger dan Ali G en hier is hij nog eens tuk schunniger.
Het blijkt ook dat de humor van Cohen steeds schunniger en grover word want had laatst Bruno gezien en daar ging hij wel erg ver.

Hij laat ook zien dat hij best wel acteer talent heeft zou hem ook wel in een serieuze rol willen zien.
Maar hier is hij gewoon erg goed in en hij heeft gevoel voor humor.

avatar van Spooky_Kirsti
"My name is Borat, I like you, I like sex it's nice" !!!
GENIAAL!
Ik vind dit zo'n super film! Ik heb me kapot gelachen.
Toen hij naar dat hotel ging na dat hij bij die negers was geweest
Hoe kom je aan die woorden !!??
Super film: 4*

Akron777
Spooky_Kirsti schreef:
Toen hij naar dat hotel ging na dat hij bij die negers was geweest

Geweldig inderdaad.

avatar van BonJovi
bijzondere film, hele mooie rare hilarische momenten.
Heb veel gelachen...

avatar van DBTim
Ik ga in juni voor een week naar New York, en nu kijk ik allemaal naar films die zich in New York afspelen om in de stemming te komen. En hoe toevallig.. Ik zit in hetzelfde hotel als waar Borat zit in het begin (Wellington hotel) haha. Ben benieuwd of ik de manager tegen kom

Heb me verder weer helemaal kapot gelachen. Hij speelt het zo geweldig, de uitspraken zijn klassiekers. Maar het knapste en leukste vind ik dat Borat zelf heel onhandig en dom speelt, maar dat hij de mensen die er bij betrokken zijn nog onhandiger en dommer naar voren laat komen. Echt geweldig. Die moeten zich toch kapot hebben geschaamd toen ze de film zagen.

Fantastische film die echt geen seconde verveeld en echt constant leuk blijft zonder in de herhaling te vallen

avatar van JustMike
Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan

Een van de geniaalste films, zo verschrikkelijk flauw, maar zo verschrikkelijk leuk! Echt een van beste films. Hij verveelt niet, leuke scenes. Beter dan Ali G inda House! ik denk dat ik hem in top 10 stop! Zo goed is hij!

avatar van JustMike
Wat ook geniaal was.
Dat hij naar die gay parade gaat, en daarna met een paar jongens naar huis ging, en daarna zat hij iemand te intervieuwen.
So, you're saying the guy that put his hand in my ass, was a homosexual?

Akron777
Ook leuk is wanneer hij bij die gay-parade stelt dat de mensen richting het westen een stuk losser zijn dan in New York.

avatar van Olifantenstaart
Een film waar je voor bent of niet. Probeer hem in elk geval, hoe klein de kans ook is dat je hem goed vindt. Als het je ding blijkt te zijn is dit strijkgaan in het kwadraat.

Toont bovendien enkele stereotiepe beelden van Amerika, die helaas maar al te vaak stroken met de werkelijkheid.

movies2323
In zijn genre is dit zo'n ijzersterk en goede komedie; geweldig gedaan!

puckb96
Blijft een leuke komedie. Sacha Baron Cohen zit goed in zijn alter ego. Met name aanvallende grappen heeft deze film te bieden maar lachen dat ga je zeker.

avatar van romar10dsf

avatar van SnakeDoc
Ik vreesde voor het ergste toen ik begon aan Borat. Het eerste stukje in Kazachstan vond ik eigenlijk al erg vervelend. Op het moment dat Borat voet op Amerikaanse bodem zet is dat over. Heb me kapot gelachen. De stukjes waarin de Joden regelmatig belachelijk worden gemaakt hadden wat mij betreft wel weg gelaten mogen worden. Soms net even wat te pijnlijk. Maar gelukkig genoeg ander leuks! Wat zet hij sommige mensen te kakken zeg, en wat lult hij zich overal heerlijk uit.

Niet gedacht dat ik dit soort flauwigheid kon waarderen!

avatar van Angelo2
Een vande beste comedies die ik ooit gezien heb. Gewoon geniaal hoe hij de Amerikanen te kak zet. Hoe hij ze een spiegel voor houd zonder dat ze het zelf doorhebben. Heerlijk personage die Borat, zijn beste typetje. Dvd is ook de moeite waard met extra scenes etc.

romar10dsf schreef:

En dan toch maar een 3,5 geven

avatar van darthconner
romar10dsf schreef:
grappigste film ooit

Je mening komt niet echt overeen met je stem. Als je zegt dat het de grappigste film ooit is dan zou je stem toch wat hoger moeten liggen...

avatar van Minotaures
''Come on and make my day, Jew.''

Bij deze 2 van de 3 Cohen verzonnen personages gezien.

Tot zover blijf ik Ali G leuker vinden, maar Borat staat er niet ver van. Dit is toch een leuke film geproduceerd door de oosterbuuren.

Het verhaal gaat over Borat, een bewoner van een klein dorp in Kazachstan. De mensen van Kazachtstan zijn erg benieuwd naar de mensen die in de U.S. en A. wonen en sturen Borat om daar een documentaire te maken over allerlei aspecten daar. Zo wordt het een soort van roadmovie, omdat Borat verschillende steden en staten bezoekt en daar nieuwe vrienden maakt.

De personages vond ik wel leuk. Om te beginnen zijn reisleider en planner, Azamat. Zodra de camera 1 sec. op hem gefikst is, probeert die al weg te duiken of 'weg, weg' gebaren te maken. Borat, een eerlijk en aardig man die nog in de traditionele leven en cultuur van Kazachtstan leeft terwijl die in een ander land is. Zo'n combinatie werkt bij sommige mensen in de film niet... en dat blijkt uit meerdere interviews en scènes. En dan nog Pamela, die de laatste paar minuten in voorkomt. Wel leuk, dat ze voor zo'n klein rol meedoet. De overige personages bestaan uit typische Amerikaanse/Kazachstaanse inwoners (een zeer groot verschil), mensen die door Borat geïnterviewd worden en - tot Borat's afschuw - Joden.

Elk interview, gesprek en ontmoeting met vreemden eindigt in een ramp. Vanaf Borat's 1ste dag in Amerika werd die al bedreigd omdat die te 'intiem' mensen wou begroeten. En tijdens interviews verkeerde dingen zegt en het niet geheel begrijpen test de geduld en beleefdheid van de mensen waar die een gesprek mee aangaat. Het leukste tafelgesprek was toch met een groepje mensen waar een pastor en iemand die door Borat als een 'oen' wordt gezien bestaat. Toch probeert Borat soms wat Amerikaanse zinnen en gewoontes op te pikken, zoals toen die een groepje ghetto-jongeren zag, om vervolgens wat zinnen te leren en z'n broek tot z'n knieën te dragen. En bij afloop met zo'n taalgebruik en kledingstijl een 5-sterren hotel binnen te wandelen... Of hun verblijf bij een bejaarde Joodse echtpaar. Hij maakt ook fouten met niet alleen de mensen en hun levenswijze, maar ook de spullen waar je hedendaags gebruik van maakt. Zo ziet Borat een lift voor een kamer aan tijdens zijn bezoek aan hotel nummer 1 en een toiletpot met water als wasbak aanzien, om vervolgens zichzelf met het water op te frissen. En zo zijn er genoeg stukjes die volkomen flauw, maar toch leuk zijn, zoals Borat's bekering tot het Christendom. En dan andere stukjes die weer overbodig waren, zoals het naakt worstelen en naakt foto's van Borat's zoon. Voor de rest was hun hele reis, vanaf het kopen van een 'auto', tot aan hun bestemming: Hollywood, geweldig om te volgen.

Voor de rest zie je hoe mensen in Kazachstan leven, wat voor huizen, sport, 'auto's' en andere activiteiten doen. En dat vergeleken met de Amerikanen. Beide komt goed en prima over. Het camerawerk vond ik wel leuk, af en toe leek het gewoon op een documentaire en de ander keer alsof het van een vaste plek wordt gefilmd. Daarnaast komen ze langs een aantal staten en is er wat te beleven, zoals een deel van een rodeo-show in Texas. De muziek die langs komt is ook leuk en hoort tevens bij Borat en Azamat.

De film duurt niet lang en bij zulk soort films is het gewoon voldoende. Evenals de tempo, die zit er goed in. Er zat geen moment wat langdradig of saai was, elk avontuur met Borat is weer een ramp en dat houdt je juist bij.

Een komische film van de 2de Cohen personage.

disneystore
Is grappiger als Ali G en Brüno samen imo.

herder
disneystore schreef:
Is grappiger als Ali G en Brüno samen imo.

dan

disneystore
herder schreef:

dan

Oeps. Nog altijd op school hé

avatar van lemstra
Zelden zo gelachen bij een film als deze. Geniaal zoals deze film de draak steekt met de amerikaanse maatschappij. Hoogtepunt het gevecht tussen Sacha Baron Cohen en Ken Davitian in hun hotelkamer, echt heerlijk pervers.

avatar van Sergio Leone
Geslaagde komedie.

Vooral het begin is geweldig. De introductie van de personages is hilarisch, evenals scènes zoals het breken van het jodenei.
Ook de eerste scènes in Amerika zijn geweldig, de verborgen-cameramomenten op kop.
Na verloop van tijd echter (zeker als je de film al 2x gezien hebt) wordt het wat zagerig.
Gelukkig herpakt het zich, met een toch wel degelijk einde.

Sacha Baron Cohen is geweldig als Borat. Hij ziet er enorm fout uit en gedraagt zich echt pervers. Sommige mensen zullen dit niet smaken, maar ik kan het wel hebben.

Erg vermakelijk, maar ik raad aan om deze film niet meer dan 2x te zien.

avatar van Rickazio
@Minotaures
Dit moeten wij allemaal gaan lezen?

avatar van RuudC
Jij wel. De rest mag de keuze zelf maken.

vrijdag 10 februari, 20:30 uur op TV (RTL5) zeker kijken!

avatar van Wheely5
RuudC schreef:
Jij wel. De rest mag de keuze zelf maken.

ROFL !!

avatar van ILDIB
2e keer gezien, dr zitten toch echt goede stukken in, jammer van t laatste half uur, das niet zo best.

avatar van Wheely5
Had iemand mij vooraf verteld dat de film grotendeels is opgenomen met verborgen camera, dan had ik hem veel eerder bekeken. Ik heb in een deuk gelegen !

Minpuntje waren inderdaad wel sommige joden-grappen. En het is geen hoogstaand technisch stuk film natuurlijk.

De film was indertijd vernieuwend en leuk. Na 1 of 2 keer zien vind ik het wel genoeg.
Wendy als typetjes kijk ik bv ook al lang niet meer.

Voor de nieuwigheid die het toen was (Sacha Cohen als Borat, Ali G., en Bruno) wil ik wel wat punten geven, maar zelf ben ik er nu dus wel klaar mee.