Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Alternatieve titel: Borat!

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Ken Davitian en Pamela Anderson

Borat is één van de grootste celebrities van Kazachstan en bovendien een bekende tv-reporter. Hij wordt door zijn tv-zender naar Amerika gestuurd om daar verslag te doen van het land, de mensen en de gewoontes. Maar Borat, met zijn documentairecrew in zijn kielzog, raakt vooral geïnteresseerd in de plaatselijke schoonheden en wil per se Pamela Anderson vinden om met haar te trouwen.

avatar van m1701
in 1 woord: VERSCHRIKKELIJK!!!

avatar van MatthijsGr00t
Zeer matig met een aantal geslaagde grappen maar het grootste gedeelte was het te flauw, te fout en niet grappig. Sacha Baron Cohen doet het best leuk en zet het typetje Borat leuk neer maar samenvattend is dit niet mijn ding. 1,5* voor een aantal geslaagde scenes.

avatar van Redlop
Borat's Theme verwisseld met officieel volkslied van Kazachstan tijdens medaille ceremonie in Koeweit.

KLIK.

avatar van JustMike
ja, die had ik ook gehoord

avatar van johndoe7
Best comedy ooit!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Van een slapstick humor in de categorie 'love it or hate it'. En ik 'hate it' helaas. Helemaal niets voor mij met humor die vooral bedoeld is om te shockeren en zo te lachen met de reacties van de mensen. Vergelijk het met Brüno of Jackass. Ieder zijn ding natuurlijk, maar dit is niet echt mijn genre van humor...

avatar van John Lee Hooker
Brüno vond ik destijds erg vervelend maar hier is het toch weer geweldig om Sacha Baron aan het werk te zien. Hij maakt als vreemdeling een reis door Amerika en ontmoet verschillende mensen. Verassend wat voor idiote opmerkingen er uit de lucht blijven vallen en het is mooi om de reacties te zien van de betrokkenen. Bijrollen werden erg naturel vertolkt waardoor het soms leek alsof we daadwerkelijk met een documentaire te maken hadden. Na ongeveer de helft zwakte de humor helaas wat af maar al bij al is het zeker een noemenswaardige komedie.

avatar van rambam3
Leukste comedy ooit, vind ik dan

avatar van RuudC
Het begint nu stiekem toch wel wat tegen te vallen. Discriminerende humor kan best leuk zijn. Zo is de openingsscene in Kazachstan best leuk. Zo’n jodenrace kan echt niet, maar ik kan er moeilijk mijn lach bij inhouden. Op doortocht in Amerika zelf moet Sasha Baron Cohen het vooral hebben van mensen op de kast te jagen en daar wordt het soms gewoon pijnlijk om te zien. Het enige nut van dat soort scènes zijn de sneren richting de Amerikaanse samenleving. Ik ga er wel van uit dat de meeste tegenspelers niet of nauwelijks op de hoogte zijn gebracht van de werkelijke doeleindes. Toch redelijk schokkend om te zien dat de meeste mensen onbewogen blijven of zelfs serieus in gaan op racistische en discriminerende opmerkingen. Zo’n gast van de wapenhandel zou zelf overhoop geschoten mogen worden. Sommige stukken, zoals de mini rommelmarkt vond ik dan wel weer komisch. Ook het Joodse bed&breakfast levert leuke dingen op. Het scheelt natuurlijk dat Borat als typetje vele malen leuker is dan Ali G.

avatar van rambam3
Sasha Baron Cohen is zelf joods. Zijn grappen over het jodendom die eigenlijk niet kunnen, vallen juist binnen 'zelfspot' waar vele gelovigen een voorbeeld aan kunnen nemen. Zowel in Borat als in The Dictator komt dit terug. Ik vind het daarom alleen maar klasse wat hij doet en het is bovendien ook erg grappig.

avatar van PEN15
Het was me nog niet eerder opgevallen dat er in de filmhoes een letter A afgebeeld staat als een Д uit het Cyrillisch alfabet en dat is dus eigenlijk een D. Slaat eigenlijk net zo weinig op als die ü in Brüno.

Kijk mensen dit is KOMEDIE als ik deze film kijk ga ik echt helemaal stuk! Die man is echt GENIAAL!

geniaal bedacht

avatar van misterdhdh
niet mijn soort film en humor, vond hem nooit echt grappig, was ook wel niet vervelend ofzo maar had een topper verwacht, door de hoge score en al die positieve commentaren die ik erover hoorde, voor mij is dit een teleurstelling. ik kan wel aannemen dat sommige plat liggen bij deze film. vond de humor niet kwetsend of discriminerend.

2.5/5

avatar van The Beast
Een hele leuke film met veel vergaande grappen.
Je moet ervan houden, ik zou hem zelf niet te vaak kunnen zien maar het is echt de moeite waard om een keer te zien.
3.5

avatar van Richard_Voorhees
Ik vind dit nog altijd één van zijn leukste typetjes. Erg puberale humor, maar erg leuk.

avatar van sinterklaas
Gisteren bekeken onder genot met een pretsigaret en wat toch een HEERLIJKE komedie. Zonder twijvel gewoon een van de beste Amerikaanse komedie's die ik heb gezien. Sacha Baron Cohen is al meteen mijn held geworden, ondanks ik zijn vorige film Ali G gewoon en uberflauwe kutfilm vond met groep 3 humor. Met Borat weet ie me dan toch weer een positieve indruk achter te laten.

Het begint al meteen helemaal goed en maken kennis met Borat, een verslaggever in een incestueuze, met wrakhout bij elkaar geraapte boerendorp in Kazachstan genaamd Kuczek waar ook maar heel weinig nieuws is. Het leven dat daar in het begin eventjes geschetst word... Niet te geloven. Het cynisme gehalte stijgt al meteen behoorlijk, waarin de Kazachstaanse subcultuur word neergezet als uitgeleefd, xenofobische, inteelt volk die een ontspoort bestaan leiden, al heel gewoon is en ook hun jaarlijkse Jodenrace houden. Zelfspot is hier al behoorlijk aanwezig. Een gezellig dorpje is het niet en Borat is er ook zeker geen wijs mens door geworden. Dat merk je maar als hij een klus aangeboden krijgt in Amerika....

En vanaf dat moment gaat de film echt helemaal los. Borat komt met zijn cultuur, en gewoontes helemaal onvoorbereid naar Amerika en neemt ook nog zijn kip mee, en weet alleen maar een lastpost te zijn terwijl dat helemaal zijn bedoelingen niet zijn. Ook zijn collega Azimat was geweldig en vanaf het moment dat hij in Amerika zit krijgen we gewoon de ene hillarische shot na de andere voorgeschoteld hoe hij weer eens met een bepaalde Amerikaanse burgers te maken krijgt en het negen van de tien keer ook weer erg slecht afloopt. De momenten die hij meemaakt zijn gewoon keer op keer hillarisch, hard, bot maar bovenal: GE-NI-AAL!! Vooral die scene bij die Joodse Bed & Breakfast, hoe hij die Amerikaanse volkslied verneukt bij die rodeostier baan, die garage scene: "krijgt deze auto schade bij het omverrijden van een vrouw?", die scene bij die christelijke familie... enz enz enz, en natuurlijk het feit dat hij helemaal in de ban is van Pamela Anderson na het zien van Baywatch op de televisie, waarbij hij verneemt dat ze in Californië woont, en dus zal en moet hij, met Azimat op sleeptouw, naar Californië. (hoezo naief?...oh wacht, hij komt ook maar uit Kuczek, hij weet niet beter ) Een daarmee, krijgen we naast al die heerlijke grappen, ook gewoon een erg fraaie roadmovie voorgeschoteld, waarin ze met een afgeschreven ice cream truck van New York via het zuiden naar Los Angeles toeren, met vele mooie sfeervolle plaatjes, waarbij ze in elke staat weer een nieuwe cultuur ondekken, wat Borat natuurlijk weer drastisch moet verneuken. Het is altijd even "oh jee" als Borat weer eens besluit nieuwe mensen te gaan ontmoeten. Maar dat maakt hem allemaal niet uit, zoals gezegd: hij weet niet beter, en bovendien kan niks hem meer in de weglopen nu hij verliefd is op Pamela.

Verder gewoon te veel om op te noemen waarom deze film oh zo leuk is en je regelmatig krom ligt van het lachen. Gewoon heerlijke onvoorzichtige humor, lompe momenten (die Beer, of die naakte vechtscene )vele scherpe knipogen, zelfspot en ook vrij beledigende momenten. Nouja... wat kan ik er meer over zeggen: gewoon een erg grappige, doordachte en hillarische film. Niet geschikt voor politiek correcten, meesters, juffen, ouders, of zuurpruimen.

avatar van mrwhite
Mooi stukje sinterklaas

avatar van martijn011
Ik vond Bruno helemaal niks dus was benieuwd wat ik hier van zou vinden. Dit is gelukkig beter te pruimen, maar over het algemeen vond ik het maar matigjes en was ik er na vierentachtig minuten wel klaar mee.

Cohen is absoluut een goed komiek, maar z'n typetjes mag ik niet altijd. Met deze Borat heeft hij enkele prima scenes in huis, zoals de etiquetteles en de scene met Pamela Anderson. Ook zijn enkele opmerkingen nog wel geslaagd te noemen.

Maar meestal is het gewoon erg flauw en niet grappig. Te dik aangezet naar mijn mening.
Kleine onvoldoende.

avatar van N811
De echte borat is gebaseerd op een Turkse man had ik begrepen. Aangezien Cohen zo joods is als wat wil hij denk ik onbewust of bewust het islamitisch geloof belachelijk te maken net zoals we dit zien bij the dictator. Goede tactiek.

80 minuten van mijn nachtrust om zeep geholpen. Daarmee is alles gezegd.

avatar van TomBroers
Wanneer is een comedy geslaagd, nou voor mij puur en alleen als ik er erg om kan lachen, en bij Borat kwam ik regelmatig niet meer bij van het lachen. Een van de beste comedy´s die ik heb gezien!

avatar van VincentL

Even een humoristische afwisseling op de taaie leerstof van de afgelopen dagen. Vandaag al 3 films gezien, dus je kan je afvragen hoeveel stof het nou is... Van Borat heb ik natuurlijk al genoeg gehoord en enkele scènes had ik natuurlijk al gezien. Maar de film in zijn geheel had ik nog nooit bekeken. Eigenlijk schandalig hé? Bruno en The Dictator wél, dus Borat moest ook. Grappige film, met zowel acceptabele, als heerlijke, als afkeurende foute stukken!

Eigenlijk vond ik de openingsscène nogal saai. Het intro boeide me echt helemaal niets en ik dacht ga grappen maken. Zijn verhaal in Amerika is echter in het begin heel grappig. Hilarische scènes bij o.a. het nieuws en een grappenexpert (waarom zou je dat zijn?). Zijn daarop volgende reis naar California op zoek naar zijn Pamela is met vlagen erg leuk. De scènes in de rodeoshow en in het hotel waren geweldig. Ook vond ik het stukken bij zitten die ik niet vond ik kunnen. Zoals die in de antiekwinkel en die bij de Bed & Breakfast. Dat vond ik te ver gaan eigenlijk. De gastvrijheid en iemands levenswerk werden gewoon vergalt. Daar kan ik niet tegen.
Uiteindelijk eindigt de film best grappig in een camper en met zijn uiteindelijke Pamela. Borat was toch een heel leuke film om te zien.

Sacha Baron Cohen (hoe Joods kan je naam zijn?) speelt als antisemiet, homohater (terwijl hij zelf zo gay als de pest doet) en afgevaardigde laat hier een goed acteer- en improvisatietalent zien. Geweldig dat sommige stukken compleet uit de lucht komen vallen. Toch zie je dat de geplande scènes wat minder grappig zijn dan de spontane. Daar lag te dik boven op dat het nep was.
Ken Davitian is een goede tegenspeler van Cohen. Helemaal in het hotel speelde hij op zijn best. Hij met zijn Armeens, en Cohen met zijn Hebreeuws vormen een topduo waar je van kan genieten. Pamela Anderson krijgt een paar schitterende minuten. Ze is al een mooie vrouw om te zien en vult Cohen goed aan in zijn liefde.

Met mooie aan deze manier van filmen is dat het allemaal zo puur is. Puur improvisatietalent. Je moet het maar goed op beeld hebben. Dit is erg goed gedaan in Borat. Uiteindelijk zat er nog één schitterende scène in: de zonnestralen die door de wolk heen gaan. Muzikaal valt er niet veel toe te voegen. Een paar leuke liedjes maar meer ook niet. Er wordt gewoon een leuke sfeer gecreëerd die op een enkel moment vermindert.

Borat: een aanrader! Meer kan ik er niet van maken. Even lekker een avondje lachen en niets anders. Verstand moet wel op nul staan en de piemelhumor moet je kunnen raken

avatar van Aazhyd
VincentL schreef:
[i]Zoals die in de antiekwinkel en die bij de Bed & Breakfast. Dat vond ik te ver gaan eigenlijk. De gastvrijheid en iemands levenswerk werden gewoon vergalt. Daar kan ik niet tegen.

Je denkt toch niet dat die lui echt van niets weten?

avatar van VincentL
Aazhyd schreef:

Je denkt toch niet dat die lui echt van niets weten?

Wiki Borat

Ik citeer even:
"Met uitzondering van Borat, Azamat, Luenell en Pamela Anderson en alle inwoners van het dorp van Borat is geen enkel personage gespeeld door acteurs. De meeste scènes uit de film waren niet van tevoren geschreven. Scènes die wel waren gepland zijn die met Luenell de prostituee en die met Borat in een vazenwinkel. Vrijwel alle personen die te zien zijn in de film werden niet vooraf gewaarschuwd voor hun rol in de film, maar ze kregen later wel een formulier dat ze moesten ondertekenen waarmee ze toestemden geen rechtszaken te beginnen."

van sommige mensen snap ik niet dat ze op deze site zitten..... Dit is een van de GENIAALSTE films ooit!!!

Nou nou, geniaal in kapitalen nog wel. Charles Darwin was geniaal, Borat is gewoon grappig.

spangg
Deze film is gewoon puur vermaak. ik kan hier heel erg om lachen. Het verhaal voor de rest is gewoon slecht maar deze film kijk je ook alleen als je wil lachen

avatar van Maxie Fields
Het verhaal is uiteraard mager, maar het gaat hier dan ook niet zozeer om de plot en cinematografie.

Om een aantal grappen heb ik hard kunnen lachen, zoals de hotelkamer scene. Ik kan er alleen niet langer als een half uur naar kijken want als dezelfde soort grappen erna worden gerecycled, dan worden ze erg flauw. Kortom op basis van de eerste helft 4 * en op basis van de tweede helft 2 *, dus gemiddeld toch een voldoende.