Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Alternatieve titel: Borat!

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Ken Davitian en Pamela Anderson

Borat is één van de grootste celebrities van Kazachstan en bovendien een bekende tv-reporter. Hij wordt door zijn tv-zender naar Amerika gestuurd om daar verslag te doen van het land, de mensen en de gewoontes. Maar Borat, met zijn documentairecrew in zijn kielzog, raakt vooral geïnteresseerd in de plaatselijke schoonheden en wil per se Pamela Anderson vinden om met haar te trouwen.

avatar van Quentin
Als film stelt het niet veel voor, maar het is hilarisch. Vooral de scènes met het zakje stront bij het eten, het naakte gevecht en de Jodenloop waren verschrikkelijk grappig. Jammer dat de film wat onevenwichtig is.
dik 3,5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Politiek totaal incorrect, sexistisch, antisemitistisch, homofoob, barstesvol met belachelijke vooroordelen, absoluut pretentieloos, platte banale poep, pies & sex humor... Maar tjonge wat heb ik moeten lachen gisteren in de bioscoop, ik bedoel lachen met maagkrampen en tranende ogen he! En ik niet alleen, de rest van de zaal had hier ook duidelijk last van. Hilarisch! Kan geen ander woord bedenken.

Alles en iedereen moet er aan geloven niets is heilig en niets blijft dan ook ongeschonden. Cohens alterego Borat zet iedereen in z'n hartjes-boxershort of doordeweekse witte Sloggy te kijk. Inclusief zichzelf, oh nee Borat zelf moest helemaal met de billen bloot (die gigantische zwarte rechthoek ).
Net zoals iedereen heb ik nog steeds twijfels over wat nu spontaan is opgenomen en wat min of meer in scene is gezet. Niet dat het er eigenlijk zo heel veel toe doet, het feit dat hele volksstammen zich dit af lijken te vragen en dat de waarheid nog steeds niet bekend is, toont eigenlijk al aan dat de makers heel goed in hun opzet geslaagd zijn.
Zelf twijfel ik vooral aan die scene met het diner (het zakje met uitwerpsellen ).

Mockumentary en humor in zijn meest basale vorm en zeker de grappigste film van 2006 misschien wel de grappigste film sinds jaren. Ook nog even een dikke duim omhoog voor het prachtige Kazachstaanse artwork en volkslied. 4*

Vaak erg grappig, maar ook niet meer dan dat. Duidelijk dat het overgrote deel in scène is gezet (wat ook opvalt door het vaak toegevoegde geluid, camera die al klaar staat, de vele takes en wat logicafouten). Wat overigens niet erg is, maar ik snap echt niet dat veel mensen geloven dat dit allemaal echt is.

Jammer dat de film na ongeveer een uur (na de -voor even- hilarische scène waarin Borat en de producent naakt liggen te vechten (wat overigens ook veel te lang en ongeloofwaardig doorging)) compleet de mist in gaat en het vanaf daar zelfs vrij vervelend werd om naar te kijken. Laatste 20 minuten slechts sporadisch gelachen.

Drie sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Aardige film, maar de film bestempelen als een briljante komedie of als meesterlijke humor gaat me echt te ver. Schrok dan ook wel een beetje toen ik de score op Imdb zag; een top 250 plaats voor een film als dit is toch echt veel en veel te overdreven.

Was niet bekend met het typetje Borat, maar ik kon na een paar minuten film heel wat grappen al wel voorspellen. Sommige momenten bleven hilarisch (het diner voorop), maar bepaalde dingen waren gewoon veel te voorspelbaar, zag je mijlenver aankomen of waren te gemaakt om echt lollig te zijn. Veel meer dan een grijns kwam er bij mij het eerste uurtje dan ook niet af. Het tweede gedeelte van de film ging iets beter. Met name van het gevecht tussen Borat en Azamat stond ik echt even te kijken, ik wist niet wat ik zag. Heb ook erg gelachen tijdens die scène. Verder kwamen er tegen het einde ook wel wat leuke momenten voorbij, hoewel die jongens in die camper echt oervervelend waren.

Al met al een aardig komedie, maar zeker niets briljants of meesterlijks. Maar ondanks de vele voorspelbare grappen en momenten toch redelijk wat gelachen. Ook de speelduur is uitstekend, de film had ook geen minuut langer gemoeten.

3 sterren.

avatar van maxcomthrilla
Borat wordt heerlijk vertolkt door Sacha Cohen Baron die alles en iedereen op zijn hak neemt.

Neem nou alleen al de fantastische intro waarin Borat enkele familieleden en andere Kazachstaanse inwoners van een klein dorpje voorsteld. Het grappige eraan was dat Borat verschrikkelijke dingen zei, die door de mensen daar waarschijnlijk niet eens begrepen werden of waar de mensen simpelweg gewoon trots op waren.

Er mag in Kazachstan misschien nog wel wat mis zijn, Borat onderneemt echter een geslaagde poging om te laten zien dat er in Amerika ook nog wel het een en ander aan schort. Cultuurverschillen, te over en dus komt Borat met van allerlei verschillende mensen in contact. De verschillen tussen Borat en de verschillende groepen mensen mogen dan groot zijn. Minstens zoveel consternatie komt van Borat zelf, die zich van geen kwaad bewust is en vrolijk zijn Kazachstaanse levensstijl voortzet in Amerika. Dit leidt tot hilarische taferelen met als hoogtepunt: het diner bij een familie in Alabama, waar Borat het een ander bijgebracht wordt en zijn prostituee niet mag aanschuiven voor het eten . Op een komische manier wordt hier de bekrompenheid van de mensen aldaar tentoongespreid.

Naarmate de film vordert neemt de frequentie van grappen wat af maar komt Borat soms toch nog grappig uit de hoek. Met name zijn ontmoeting met Pamela Anderson was lachwekkend! Geslaagde film die bij een eventuele herziening uit kan groeien tot een nog betere film. 4*

Vooral het eerste uur is erg lollig. Erg leuk om al die bekrompen Amerikanen, met hun nog bekrompendere uitspraken te zien. Helaas wekt het in de serie beter dan hier. Na het eerste uur was de rek er een beetje uit en ging het zich enigzins herhalen. Het Pamela einde was wel leuk, maar ik geloofde het niet écht...

3,5*, vooral voor het grappige eerste uurtje...

avatar van otherfool
Verrukkelijke film vol hilariteit, hier kan geen schrijver tegenop! Met name de stukken met de studenten on road trip waren zo heerlijk pijnlijk en waanzinnig grappig tegelijkertijd...

4*.

Benieuwd trouwens hoe dat akkefietje aan het einde is afgelopen... Zat Pamela in het complot?

Beter dan ik verwacht had.

Komt dan ook vooral omdat de humor uit een nogal onverwachte hoek komt. Zoals te verwachten is Borat als typetje nogal lomp, idioot en vooral vaak niet grappig.

Wel grappig zijn de reacties van de Amerikanen. Stevige steek naar de Amerikaanse bevolking, die van zijn (geacteerde ?) slechtste kant getoond wordt.

Filmisch verder niks waard, typetje is het ook niet, maar de stevige sneer naar Amerika valt hier zeker wel te pruimen.

2* voor de mensen die zich (gewillig) van hun minst mooie kant laten zien.

Tegenvaller. Flauwe poep en pies humor en kijk-mij-eens-hoe-ver-ik-durf-te-gaan-bij-Amerikanen.
Ik vind Borat in de tv-serie een stuk leuker!
Daar balanceert ie veel beter op het randje van echt en onecht. Heb aardig wat interviews gezien van Borat in de tv-serie (zag ze op NL3), die erg hilarisch zijn. De film wil ie te gemakkelijk scoren. Ik kreeg zelfs medelijden met Pamela.

avatar van Rianneke_Dan
Het enigste wat ik kan zeggen is 'bah wat flauw'.
Het was ook niet mijn planning om te kijken, maar mijn vriend moest hem zien, dus ik heb maar meegekeken.
Maar sorry ik kan er niet om lachen, het is denk ik ook meer mannenhumor.
Het was gewoon enorm flauw en één scene was ook enorm walgelijk vies, en ik denk dat iedereen gelijk weet over welke scene ik het heb.

0,5* voor Borat.

avatar van Demoniac
Echt zo'n film waar je niet te veel bij moet nadenken. Daar is ie denk ik ook niet voor gemaakt. Ik geloof niet dat ie antisemitisch bedoeld is of anti-homo ofzo.
Ik heb een paar keer dubbel gelegen en er zaten best veel grappige stukjes in.

avatar van Gizzmann
Ook hier mixed feelings. Leuke film, af en toe goed gelachen, maar de film bleef absoluut niet plakken en ik zou ook echt geen behoefte hebben hem nog een keer te zien.

Volkslied is echt geweldig De vechtscene in de hotelkamer vond ik eigelijk ook best hilarisch (erg plat, maar zo over the top dat het echt op min lachspieren werkte). Geweldig om de reacties te zien van sommige Amerikanen die natuurlijk volledig op hun nummer worden gezet (busje met de dronkelappen, het chique diner en ook fantastisch om al die vreemde vogels in de kerk te zien..). Ook een aantal scenes waarvan ik niet had verwacht dat ik ze zou zien. Dat hele gedoe met Pamela was echter heel erg ongrappig en daar werd ik ook een beetje moe van. Gewoon leuke om eens gezien te hebben en dat was het dan.

Zeker een stuk leuker dan Ali-G in da House, maar niet leuker dan het tv-programma. 3,5* want de film is gewoon erg sterk gedaan, het typetje is geweldig neergezet en er zit toch een klein aantal memorabele scenes in.

avatar van Sportingerke
Misschien vinden sommigen deze film wel wat overhyped, en langs de ene kant kan ik dat wel begrijpen.

Ik wist echter wat te verwachten omdat ik op voorhand reeds verschillende fragmenten (deels uit de film, andere delen uit zijn show,...) en de film heeft mijn verwachtingen grotendeels ingelost.

Vaak amusant, soms erg grappig, maar er zaten ook wel mindere stukken in (zoals de scene in de mobilhome met de studenten).

Al bij al very NICE, maar niet echt een oscarnominatie waardig.

Deze film slaat eigenlijk nergens op maar is toch gewoon geweldig. Schitterend hij hoe mensen af zeikt, belachelijk maakt en in de luren legt. Het is wel aparte humor waarvan je moet houden maar ik heb sinds lange tijd niet meer zo gelachen om een film als deze.

avatar van Hannibal
De film begint veelbelovend grappig, maar wordt helaas steeds minder leuk, en hij wordt op den duur echt flauw.
De eerste 5 minuten zijn de leukste van de hele film.
De worsteling in het hotel tussen Borat en zijn producer is heel bijzonder; maar misselijkmakend. Zoiets zie je (gelukkig) niet dagelijks.

"Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan" is een leuke film, maar die 80 minuten is ruim voldoende. In de talkshow Ali G. kwam ook altijd een stukje met Borat van een paar minuten, en dat is lang genoeg wat mij betreft. We kennen die Borat nou wel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Weinig geslaagde komedie. Voorspelbaar, mateloos flauw en sporadisch een goede grap. De Anderson-scene is zo ontzettend gestaged dat je het bijna gaat geloven en zo zijn er wel meer dingen die niet werken. Briljante marketing uiteraard, maar verder niets om voor thuis te blijven, zelfs niet met het verstand op nul. De TV-serie (met daarin hetzelfde typetje) en de Ali G. film waren wél te pruimen, maar dit.. Borat was hilarisch in de serie omdat het daar wél echte reacties van echte mensen betrof. Vooral het feit dat Baron ons anders wil doen geloven dan dat enorm veel in scene is gezet, bevalt niet goed. Nogal fake en gemiddeld filmpje dat goed is voor een paar glimlachen.

avatar van Spetie
De film opent leuk met het zogenaamde geboortedorp van Borat, wat behoorlijk belachelijk wordt gemaakt. Daarna gaat hij met vriend Azamat naar Amerika om te ontdekken hoe het er daar aan toe gaat. Daar laat hij op soms melige wijze zien dat zijn cultuur botst met de westerse gebruiken. Vooral de autorijles is mijns inziens erg grappig, daarna wordt de film helaas steeds flauwer. Hoewel het aantal grappen beperkt is, d.w.z. het zijn er behoorlijk wat, maar komt vaak op het zelfde neer.Verder is Borat best een redelijke film. Het leukst zijn de situaties waarin naïeve Amerikanen voor het blok worden gezet en af en toe erg dom overkomen. Jammer aleen dat zo'n groot deel van de grappen haar doel mist.

avatar van Donkerwoud
Niet half zo grappig als de overgehypte status doet vermoeden, maar toch goed voor een paar rake lachsalvo's. Eigenlijk is het belachelijk beledigende deel in Kazachstan zelf nog het leukste.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Deze film al eens eerder gezien, maar ik zag nog geen stem van me staan, dus vanavond maar weer even meegpakt Een leuke mix tussen totale stompzinnigheid en briljante humor. Het personage 'Borat' is briljant en weet de één na de andere hilarische scéne te produceren.

Jammergenoeg wordt het zo nu en dan wel errug flauw, maar dat is opzich geen groot probleem. De worstelscéne met Azamat is hilarisch, de scéne bij Pamela Anderson, wanneer hij vertelt dat hij een zoon van ''the rapist'' is, eveneens. Geweldig allemaal, ook naast deze scénes veel gelachen. Ik weet trouwens niet of alle mensen die geïnterviewd worden nou acteurs zijn, of niet? Njah, vermakelijk was het in ieder geval wel. Dikke voldoende.

avatar van Drs. DAJA
Af en toe een leuke vondst maar over de linie genomen zijn te veel dingen ongeloofwaardig. Bij een dusdanige mocumentaire moet je vooral cameratechnisch geloven, en dat zag me er allemaal iets te gelikt uit. Vooral de montage en vele camerastandpunten vind ik bij real-life situaties ongeloofwaarig bovendien komt de montage vaak niet verder dan een sfeerimpressie en worden vele reacties en dialogen ruw onderknipt.

avatar van thunderball
Deze eindelijk ook maar eens bekeken (vorige week opgenomen).

Cinematografisch is dit natuurlijk een prul, maar daar gaat het ook niet om. Wat Micheal Moore doet qua docu, doet Borat hier met humor. Met een vooropgezet plan en wellicht met wat dingen in scene gezet, laten zien hoe hypocriet Amerika en Amerikanen in elkaar zitten en reageren.

Er zitten leuke vonsten in, een paar keer is het om te bescheuren, maar het is ook regelmatig genant en wel allemaal vrij makkelijk scoren, om van te voren natuurlijk serieus een ontmoeting/gesprek met iemand aan te vragen en als het dan zo ver is complete onzin uit te kramen en die persoon dan verbijsterd te laten kijken.

Wel is er natuurlijk ook wel weer lef voor nodig, om bv midden in een arena, aan het begin van een rodeoshow, het Amerikaanse volkslied te verkrachten, of naakt met die "producer" door een hotel te gaan rennen en een conferentie te verstoren.

Leuk om een keer gezien te hebben, maar blij dat ik er geen bioscoopkaartje aan besteed heb, want eigenlijk stelt het allemaal niet veel voor en heb je alleen maar naar wat onzin zitten kijken, die meer geschikt is voor thuis op TV.

Beste scene's voor mij:

* in de metro
* in de (antiek?) winkel
* bij het diner, incl naar het toilet
* in het huis bij het oude Joodse echtpaar

Ik geef hem net een voldoende, een zes, ofwel drie sterren.

avatar van maerk
Veel flauwe humor en seksgrappen in deze 'docu' waarin Amerika op hilarische wijze belachelijkt wordt gemaakt. Is nice!

Het typetje Borat is fantastisch. Die bewegingen, manier van praten en de dingen die hij uitkraamt zijn gewoon erg grappig. Beslist beter dan het typetje Ali G dat een beetje saai is. De film heeft een paar hilarische momenten, ik kwam soms niet meer bij van het lachen, maar helaas zijn er ook mindere momenten. Soms is de humor gewoon te flauw en na een uur flauwe seksgrappen heb je het wel een beetje gezien. En na een tweede keer kijken nog steeds leuk, maar een stuk minder dan de eerste kijkbeurt. Maar Sacha Baron Cohen zet hier wel een leuk typetje neer en zet Amerika ook heel leuk neer. En hoewel veel dingen fake zijn komt het wel geloofwaardig over.

Film die het moet hebben van de eerste kijkbeurt. Er zitten geregeld hilarische momenten tussen en Borat is gewoon een fantastisch typetje, helaas draaft hij soms te ver door met zijn flauwe humor

Laatst nog bekeken op 2BE en ik was zeker weten te spreken over deze film.
Het hoge gemiddelde hier wist mij dan ook te overtuigen deze ook maar eens te gaan bekijken en uiteindelijk ben ik daar ook blij om. De film startte onmiddelijk al erg sterk, sommige scène's zijn bij momenten gewoon om van in tranen uit te barsten, althans mijn kameraad deed dat toch toen hij meekeek. Ik vond het al bij al een komedie om niet te vergeten, want ik heb zelden nog zo kunnen lachen met een film.
Jaja, dit is een film die je niet aan je voorbij mag laten gaan!

avatar van Leviwosc
Het pro-Borat-kamp schermt met het argument dat deze film just de Amerikanen op de hak neemt, daar Sacha Baron Cohen in de rol van Borat de achterlijke Kazachstaanse journalist speelt die niet beter weet.

Hier heeft die pro-Borat clan wel een punt. Echter ik zou het argument toch willen parreren (we blijven in het schermjargon).

Wat we zien in de film Borat, is dat eigenlijk nog wel humor? Het WNT definieert humor als volgt:

Oog en gevoel voor vroolijk makende tegenstrijdigheden tusschen voorkomen en bedoeling of beteekenis van eene zaak, eene handeling of gebeurtenis, of tusschen hare onderdeelen; de neiging het vroolijkmakende in eene gebeurtenis of handeling het meest te doen uitkomen, hetzij spontaan, hetzij als tegenwicht voor somberder indrukken.

Dit lemma, geschreven in 1908, geeft eigenlijk heel goed weer wat nu humor is. Kort samengevat:

"De tegenstrijdigheid tussen dat wat gebeurt en dat wat men verwacht. Met als doel het vrolijkmakende te accentueren."

Dat wat Borat doet, is tegen alle verwachtingen in, daar zullen we geen discussie over hoeven voeren. Maar hebben de handelingen van Borat ook als doel om het 'vrolijkmakende' te accentueren?

Neen, in het geheel niet! Borat was niet in Amerika om mensen te laten lachen, hij was daar om mensen in gênante situaties te brengen en/of te forceren. Met als doel de lachers - in dit geval de kijker - op de hand te krijgen. Borat speelt een spelletje, hij gaat tegen alle normen in en zorgt er zo voor dat iemand zich gegeneerd voelt of zichzelf in een bedenkelijke situatie plaatst omdat hij niet goed weet hoe met die situatie om te gaan. Deze reactie wordt dan in combinatie met het normafwijkende gedrag van Borat als grappig bevonden.

Dezelfde tactiek wordt gebruikt door pesters, zij overrompelen iemand om ze vervolgens in het nauw te drijven om zo een reactie af te dwingen, die niet zelden, niet erg goed is doordacht.

Men lacht dus niet zozeer om Borat, maar om hoe oncontroversieel hij in feite is, hoe hij mensen in verlegenheid brengt en hoe hij eigenlijk mensen aan het pesten is.

De hele film zit vol met pestgedrag en dit wordt luid toegejuicht door het pro-Borat-kamp onder de noemer humor. Maar is humor nog wel humor als mensen daar serieus door in een kwaad daglicht worden gezet of wanneer zij in verlegenheid worden gebracht? Mij lijkt van niet, dan zijn het enkel nog pesterijen en dus zeer onsmakelijk.

0,5 *

avatar van booyo
Het is natuurlijk geen film van de hoogste kwaliteit, neem ook niet aan dat je dat verwacht als je de film besluit te kijken. Maar ik vind het wél een geweldig typ die Sacha Cohen hier speelt. Wat een schaamteloze rol, je moet het allemaal maar durven! Qua concept is het allemaal wat simpel, pak een stereotyp, gooi er wat grove (discriminerende) humor tegen aan en je hebt Borat. Cohen speelt de rol echter magnefiek, en weet de Amerikanen flink op hun plek te wijzen. Ongeloofelijk wat voor een karakters er in de film langs komen.. Die ´not joke´ dude, die walgelijke tieners in de camper, die redneck bij de rodeo, en wat ik nog het engst vond was die sekte in die kerk.. Hoe die het voor elkaar heeft gekregen weet ik niet, maar hij heeft ze weten te vinden!

Veel gelachen om al die rare karakters die langs kwamen, heerlijk hoe Borat hun weet gek te draaien.

Geen topfilm, wel top voor het lachgehalte.

avatar van Karl van H.
Het is lachen, gieren, brullen met Borat; natuurlijk, het is zo smakeloos als de pest, maar wel grappig. Dat maakt deze film leuk voor zolang het duurt, maar ik kan het niet helpen uiteindelijk toch achter te blijven met een enigszins vieze smaak in mijn mond. De smaak van ballen.

Al eerder wat stukjes gezien maar om echt een oordeel te vellen moet je een film natuurlijk helemaal zien. Nou de voorstukjes hebben mijn beeld bevestigd. Dramatische film die werkelijk niets anders doet dan grove en vooral makkelijke grappen maken die totaal geen effect sorteren. Kortom een van de slechtste films die ik ooit zag.

Ik dacht me ook nog te kunnen herinneren dat de film veel lof kreeg voor het beeld van Amerika dat geschept wordt en dat de reacties van de mensen zo authentiek waren. Nou als iets voor 90% ingestudeerd was, was het dit wel. Dit een docu noemen vind ik dan eigenlijk ook een belediging voor iedere andere docu.

Kortom geen enkel pluspuntje kunnen vinden.

avatar van Niveath
Net herzien op tv. Slechts een paar leuke grappen na het goede begin. Verder vooral veel saaie stukjes waar echt goede grappen uitblijven.

Weet niet voor de volle speelduur te boeien, de trailer verraadt bovendien de beste stukjes.

Kom nog steeds niet verder dan 2.0*

avatar van rep_robert
Net ook pas voor het eerst Borat gezien. Shame on me!!

Ik had bij deze film hetzelfde gevoel als bij Bruno, het begint gewoon supergrappig en een kanon met grappen wordt op je afgevuurd. Echt hilarisch.
In het midden zwakt het wat af en wordt het iets geforceerder(Naakt in hotel rondlopen en Bud Light loser Amerikanen in een camper).
Het eindigt wel hilarisch met de Pamela Anderson scene.
Heerlijk!!

Naar mijn mening iets beter dan Bruno, maar het vertaald zich niet uit in de score.

3,5 sterren

avatar van 606
Paar leuke grappen en goed acteerwerk rest is zwak.

2 sterren