Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan (2020)

Alternatieve titels: Borat: Subsequent Moviefilm | Borat 2

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Jason Woliner
met Sacha Baron Cohen, Maria Bakalova en Tom Hanks

14 jaar later wordt de bekende Kazachse tv-reporter Borat Sagdiyev opnieuw naar de Verenigde Staten gestuurd om verslag te doen van het beste land van de wereld. Hij probeert om zich anoniem onder de mensen te begeven, maar hij denkt dat hij simpelweg te bekend is geworden na zijn vorige verslag over Amerika. Hij probeert verslag te doen van president Trump, de beschermer van vrouwen, de oorlogsheld en degene met een slechte adem. Trump, die de Amerikanen weet te beschermen tijdens de Corona-pandemie. Tevens heeft hij een gift voor vicepresident Mike Pence, in de hoop dat zijn vaderland er beter van wordt.

avatar van KamikazeTme
Basto schreef:

De film beoogd een reality docu te zijn, maar veel scenes voelen aan alsof ze in scene zijn gezet. Heb zelf ooit bij het programma Booby Trap gewerkt en daar is een hoop echt, maar ook een hoop nadat ‘we’ ontmaskerd waren in scene gezet. Nep dus.

Ik weet dat het een zogeheten mockumentary is, maar dan kan je alsnog verwachten dat veel/alles in scene gezet is. De film ''Man Bites Dog'' is ook een mockumentary, maar volgens mij is in die gehele film alles in scene gezet. Het kenmerk van de mockumentary is toch juist het laten aanvoelen als echt/reality, maar dit hoeft toch niet zo te zijn. Op Tv of in realityseries doen ze ook of alles net echt en spontaan is, maar je weet toch ook wel dat het merendeel in scene is gezet.

avatar van Basto
KamikazeTme schreef:

Maar bij Man bites dog of Spinal Tap is alles in scene gezet. Dat zijn gewoon speelfilms die de documentaire als vorm gebruiken. Dit beoogt een candid camera concept te zijn waarbij alle humor juist voortkomt uit het feit dat er iemand niet doorheeft dat die voor de gek wordt gehouden. Als dat nep is, is de lol eraf.

Daarbij vond ik de grappen doorgaans ook niet erg leuk.

avatar van Ebenezer Scrooge
Oud succes nieuw leven inblazen, dat heeft doorgaans niet veel succes. En eigenlijk had ik, zoveel jaar na dato, een soort van Absolutely Fabulous: the Movie verwacht, maar het pakte best goed uit.
Borat neemt deze keer zijn dochter mee op sleeptouw. Leuk geacteerd ook door de dochter,
had een beetje weg van Emilia Clarke vond ik. Heb hardop gelachen bij de scène in de telefoonzaak, als Borat op het toilet wat trefwoorden invoert op Google en de verkoper in de winkel kan meegenieten :

Grote afrikaanse vrouw lange witte man seks

En 'gescript', ach.. af en toe misschien, maar de formule werkt nog steeds bij mij. Borat verkleed als Jood hahaha, die neus, leek wel Pinokkio. En dat buideltje met geld whaha.. Mooi ook hoe de twee joodse vrouwen op hem reageren.

avatar van BarryEgan
Basto schreef:

Daarbij vond ik de grappen doorgaans ook niet erg leuk.

Was mijn probleem met de film ook.

avatar van john mcclane 2
Viel beetje tegen .
Ik zou het leuker vinden als hij Nieuw Ali g materiaal zou uit brengen .
Het gescripte maakte het minder leuk .

Off topic : ik kijk graag naar nacht dieren op npo 3 . Maar opeens had ik door dat die ontmoetingen te mooi om waar te zijn .
Haalt ook alle magie weg .

avatar van rep_robert
Borat is wederom erg leuk en het was voor mij vooral in de eerste helft van de film erg moeilijk om mijn lach te onderdrukken. Erg leuk gedaan en een aantal grappen zijn echt bijzonder grof, maar wel on point. Vooral wanneer Borat en zijn dochter naar de arts gaan wanneer zij een poppetje per ongeluk heeft ingeslikt. Op het oog erg banaal en grof, maar er zit zoveel achter (zoals eerder gezegd), waardoor de grap echt meerdere lagen kent.
De tweede helft van de film had ik alles wel gezien. Het doel had niet dezelfde humoristische inslag als het eerdere deel en de film oogde af en toe iets te gescript, waardoor je toch meer het idee had dat je echt naar een film keek. Dat je in winkeltjes de scenes vanuit meerdere standpunten bekijkt is hier een goed voorbeeld van.

Gelukkig is de fun er nog steeds en ze gaan op een slimme manier om met het feit dat Borat eigenlijk te bekend is voor de grappen en grollen die uitgehaald worden.

avatar van El ralpho
Oude wijn in nieuwe zakken

Sacha Baron Cohen kan vandaag de dag niet meer als zijn alter ego Borat over straat, maar gelukkig is het personage nog steeds onmiskenbaar onder alle vermommingen aanwezig, en over de gehele linie gelukkig nog even leuk als in het eerste deel. Persoonlijk vind ik dit ook veruit het leukste typetje van de acteur, al moet ik nog steeds de moeite nemen om meer van Ali G te zien. Met Borat heb ik vooralsnog het idee dat dit het typetje is wat de acteur het beste past.

Terug naar de film zelf: de scènes rondom de politieke verkiezingen en het schandaal rondom Giuliani konden mij persoonlijk minder interesseren omdat de focus hier te sterk op provocatie lag, zonder dat het grappig was. Geef mij maar de sketches waarbij Borat bijvoorbeeld een telefoon koopt, met zijn dochter een botox kliniek bezoekt, of bij een synagoge naar binnen gaat. Want juist op het moment dat de actualiteiten naar de achtergrond verdwijnen voelt Borat tijdloos, en is de film op zijn sterkst. Mits je de vulgaire humor kan waarderen, want platter dan dit zal het niet snel worden. Ik vind het persoonlijk heerlijk op zijn tijd, al vond ik de grappen richting het slot een stuk minder sterk dan die in de eerste helft.

avatar van aspers
Viel eigenlijk toch best tegen. Had verwacht weer helemaal in een deuk te liggen, net als bij het eerste deel. Maar helaas. Ik vond de humor zelfs héél erg plat. Was eerder natuurlijk ook wel op het randje, maar nu net iets te ver eroverheen. Kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ik ook wat ouder ben.

De eerder genoemde grap met het poppetje op de cupcake was dan weer wel geniaal. Maar juist omdat het hier vooral draait om spraakverwarring, en niet zichtbaar vulgaire, smakeloze humor (dansscene...).

Wel nog een plus puntje waarmee ze op het eind het verhaal aan elkaar breien. Dat was gewoon goed gevonden!

avatar van Psycho-M
Zowaar beter dan verwacht.
Ik heb het kijken van deze tweede film rondom het personage Borat steeds uitgesteld.
Ik verwachtte er niet veel van, maar afgelopen weekend heb ik hem gekeken en was het toch allemaal beter dan verwacht.
Ja er is veel in scene gezet en nee niet alle grappen werken even goed, maar neem deze film voor wat hij is en verbaas je toch weer over de reacties van de amerikanen.
Baron Cohen laat toch weer zien dat het land van de onbegrensde mogelijkheden nog veel te leren heeft.

avatar van huiguh
Viel tegen.
Zeker wel een paar leuke scenes, vooral die met de 'baby' en een geweldig einde.
Maar deel 1 was nog een mengelmoes van verborgen camera, spontaniteit en in scene gezette fragmenten.
Dit deel is volledig gescript, zeer jammer.

avatar van Thomas83
Van de eerste film was ik al nooit zo'n fan als een meerderheid lijkt te zijn, maar in vergelijking met deze nieuwe film stak die in zekere zin nog slim in elkaar. Daar is in deze film eigenlijk nooit sprake van. Scène na scène bestaat uit het meest makkelijke vermaak, vaak ten koste van de meest voor de hand liggende slachtoffers.

Soms is dat ook nog wel amusant, bij zo'n figuur als Guliani bijvoorbeeld, maar het is allemaal vaak wel op een slinkse manier tot stand gekomen, en erger nog, minstens zo vaak overduidelijk in scène gezet. Ik vond dit echt een van de meest ongemakkelijke films die ik heb gezien. Nul subtiliteit ook in de politieke boodschap. 1.0*.

Als je van grove, seksistische en racistische Humor houdt, dan zal je je zeker weer vermaken met dit vervolg op het geweldige Borat uit 2006. Veertien jaar na de eerste film hijst de Britse komiek Sacha Baron Cohen zich opnieuw in het grijze pak van Borat Sagdiyev, de antisemitische, vrouwvijandige en homofobe tv-reporter uit Kazachstan.

In dit vervolg schakelt Borat's Kazachse premier Nazarbayev (Dani Popescu) de tv-reporter weer in om het voor lul gezette land in ere te herstellen bij de "sterkemannenclub" onder aanvoering van de Amerikaanse president Trump. Het idee: de aap Johnny the monkey (pornoster én Kazachse minister van Cultuur) persoonlijk afleveren als geschenk. Maar de aap sneuvelt onderweg en dus moet Borat iets nieuws bedenken met zijn stiekem meegereisde 15-jarige dochter Tutar (Maria Bakalova). Zijn nieuwe missie wordt het overhandigen van zijn dochter aan de Amerikaanse vicepresident Mike Pence. Tutar is daarmee dolgelukkig, want haar grote voorbeeld is namelijk Melania Trump, die ze "The happiest wife on earth" noemt.

Dat levert een aantal geinige stunts op, waarbij Sacha Baron Cohen duidelijk zijn pijlen heeft gericht op Amerika's rechts-conservatieve bevolking en de republikeinen en waar o.a. Mike Pence en Trumps vertrouweling Rudy Giuliani voor schut worden gezet. Daarbij laat Rudy Giuliani zich tijdens een fantastisch slot wederom van een zeer bedenkelijke niveau zien, omdat hij namelijk geilt op de dochter van Borat. Verrassend genoeg weet Donald Trump zelf de dans te ontspringen en waarschijnlijk heeft Sacha Baron Cohen zich gerealiseerd dat het lastig is om zo'n absurd figuur nog belachelijker te maken. Dus in plaats daarvan zoekt Borat de confrontatie op met hen die Donald Trump in het zadel hebben geholpen.

Buiten de politieke satire is er natuurlijk meer dan genoeg plaats voor platvloerse komedie. Borat's steenoude denkbeelden leveren daarbij hilarische momenten op. Vooral de barbaarse manier waarop hij omgaat met zijn 15-jarige dochter is enorm fout. Maria Bakalova speelt met zeer veel lef de rol van de 15-jarige dochter Tutar, maar in werkelijkheid is ze wel al 24 jaar oud en dat was ook duidelijk te zien. Tijdens een Republikeins debutantenbal in Georgia vraagt Borat aan een andere vader:

"Hoeveel vind je mijn dochter waard ?"

Waarop deze antwoord:

"500 dollar".

De dochter van die vader is daar niet echt van gediend en zegt tegen haar vader "Dat is walgelijk.". Daarna volgt overigens een echt walgelijke (maar het is tevens ook zeer hilarisch) scène en dat tijdens de vruchtbaarheidsdans van Borat met zijn dochter op het debutantenbal, waarbij de dochter ongesteld (Borat noemt dat maanbloed) was en dat was best smerig om te zien en dat vonden de andere aanwezigen duidelijk ook

Het verhaal (inclusief een leuke inleiding met wat er met Borat in de afgelopen 14 jaar gebeurt is en daarbij komen we ook te weten dat men van zijn vadsige en behaarde collega Azamat een stoel heeft gemaakt) zit best leuk in elkaar en speelt zich tijdens het begin en einde af in Kazachstan en voor de rest in Amerika en dan vooral in de staten Texas en Georgia en dat o.a. tijdens de corona pandemie. De film moet het natuurlijk vooral hebben van de humor en die ging geregeld over het randje heen en dat vond ik persoonlijk hilarisch om te zien, zodat ik zeer regelmatig hard heb moeten lachen om de grove, seksistische en racistische scènes, waarbij vooral de republikeinen het moeten ontgelden.

Dat is o.a. te zien tijdens een hilarisch misverstand bij een vrouwengezondheidscentrum, waar Borat met zijn dochter heen gaat, en waarbij de dochter tegen een pastoor zegt:

"Ik heb een baby in me. En ik wil hem uit me halen. Hij deed pijn aan mijn buik. En hij zal mijn kont pijn doen."

Ze heeft wel een baby in zich, maar dat is dus een babypoppetje wat bovenop een gebakje zat en wat ze per ongeluk heeft ingeslikt en waarbij Borat haar dat gebakje stiekem (in Kazachstan mogen vrouwen dat zogenaamd niet eten) heeft gevoerd achter een vuilnisbak. De situatie loopt een beetje uit de hand als Borat daarna ook nog tegen de pastoor (abortus is natuurlijk tegen het zere been de anti abortus conservatieven), die helemaal Verbouwereerd is, zegt:

"Ik voel me slecht omdat ik die baby in haar heb gestopt. Ik wilde mijn dochter alleen laten genieten en voor ik het wist zit er een baby in haar. Ik wilde mijn dochter verwennen."

En ook:

"Kijk naar dat gezicht. Hoe kan ik het haar niet geven ? Zou jij dat niet doen ?"

De dochter zegt daarna ook nog:

"Toen hij het gaf, zei hij: 'Dit zal ons geheimpje zijn.' "

Dat was gewoon een hilarisch scène. Daarvoor zien we een make-over (dochterlief moet er zo gewillig, blank, blond en sexy mogelijk uitzien) en een reeks van absurdere gebeurtenissen. Waarvan sommige ge-script zijn en andere overduidelijk niet (dat is wel aan de reacties van de onwetende Amerikanen te zien). Die absurdere momenten variëren van het vragen om "een kleur die het beste aanslaat bij een racistische familie" aan een "Spray Tan" specialist, tot het vragen van "Waar is de sectie 'nee betekent ja' ?" in een kledingwinkel en waarbij de verkoopster hard moest lachen om die opmerking.

Daarna volgt een zeer gewaagde scène waarbij Borat met zijn dochter binnenvalt in een politiek evenement, waarbij vicepresident Mike Pence de spreker is. Borat is dan vermomd als Donald Trump en probeert daar zijn dochter (die hij draagt op zijn schouder) te slijten aan Mike Pence (die zichtbaar geïrriteerd toekijkt) en hij roept dan o.a.:

"Michael Penis, ik heb een meisje voor je meegenomen."

Het aanwezige publiek kan het niet bepaald waarderen (een vrouw slaat hem ook) en ook wordt Borat uit de zaal gezet. Hij komt overigens het gebouw, waar het evenement plaatsvindt, eerst binnen verkleed als KKK’er en transformeert vervolgens daar in de wc in president Donald Trump. Ik moet het ze nageven, lef hebben ze wel die twee.

Nadat deze missie mislukt is richten ze zich op Trumps vertrouweling Rudy Giuliani, waar Borat zijn dochter aan wil geven. Omdat Rudy Giuliani valt op rondborstige vrouwen, gaan ze eerst naar een plastisch chirurg om Tutar te voorzien van grote borsten. Die scène is ook weer hilarisch vanwege wat er allemaal gezegd wordt. Zo zegt Tutar namelijk tegen de dokter:

"Ik wil een man die een seksaanval op mij wil doen."

Waarop de dokter dan zegt:

"De meeste mannen willen dat wel."

Waarop Tutar gelijk vraagt:

"Zou jij een seksaanval op mij doen ?"

En waarop de dokter dan weer antwoordt:

"Als je vader hier niet was."

Daarna begint de dochter in opstand te komen tegen haar vader Borat, omdat ze er namelijk achterkomt dat vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen en dat levert weer een aantal hilarische scènes op en dat o.a. bij een republikeinse dameschubvergadering waarbij Tutar voor het eerst haar vagina aanraakt (in Kazachstan mag dat niet en wordt er ook gezegd dat de vagina tanden bevat en dat je naar binnen wordt getrokken als je de vagina aanraakt) en daarna tegen de vrouwen zegt:

"Iets heel vreemds, heel geweldigs, is net met me gebeurd. Ik ga naar het toilet en stop mijn middelvinger in mijn kut. En ik ontdekte dat ik niet vastzat. Ik werd niet opgegeten. Vrouwen, die plek is geweldig. Er zitten helemaal geen tanden in. Het is zo fijn, zo warm. Ik zal het laten zien. Kom op, doe je slipjes uit, allemaal. Alsjeblieft. Raken jullie je vagina aan ?".

Eén van de vrouwen antwoord daar overigens op "Daarover praten we niet in het openbaar". Als ze daarna naar buiten loopt en haar vader tegenkomt en ze een vrouw zien rijden in een auto, zegt Tutar tegen hem:

"Kijk. Een vrouw die in een auto rijdt."

Waarop Borat dan antwoordt:

"Dat is geen vrouw. Dat is Dog the Bounty Hunter."

Ze gaan dan uit elkaar waarbij Borat tijdens de Corona pandemie terecht komt (van te voren gaat hij ook nog naar een Joodse kerk, waarbij hij verkleedt is als een stereo-type Jood) bij de "Rednecks" Jim en Jerry en die hebben een hekel aan democraten en zeggen o.a. "Hillary Clinton heeft deze plaag veroorzaakt" en "Clintons zijn slecht". Daar maakt hij ook een zaklamp kapot waarbij hij drie nieuwe zaklampen besteld via Alexa (Alexa is een virtuele assistent ontwikkeld door Amazon), maar hij besteld dan per ongeluk "Fleshlights" i.p.v. "flashlights"

Ook maakt Borat daar muziek en schrijft hij racistische liedjes over de democraten, die hij o.a. te horen brengt tijdens een "Redneck" bijeenkomst en waarbij hij zogenaamd de rechts georiënteerde countryzanger "Country Steve" is. Die hele scène is zowel hilarisch als beschamend (m.b.t. de "Rednecks"), want tijdens zijn optreden (daar droeg Sacha Baron Cohen voor de zekerheid toch maar even een kogelvrij vest) zingt hij o.a. "Obama was een verrader en hij hoort in de gevangenis", "Corona is een hoax van de liberalen" en "Obama, wat moeten we doen ? Injecteer hem met de Wuhan-griep". Het publiek vindt het geweldig en daarom vindt er ook een interactie plaats met het publiek, waarbij Borat (of beter gezegd Country Steve) aan hun vraagt:

"Oké, journalisten. Gaan we ze injecteren met de Wuhan-griep ? Of ze in stukken hakken zoals de Saoedi's doen ? Wie wil ze injecteren met de Wuhan-griep ? Wie wil ze in stukken hakken zoals de Saoedi's doen ?"

Het laatste heeft duidelijk de voorkeur van de "Rednecks" (de rondlopen met de rebellen vlag en ook de Hitler groet uitbrengen). Het wordt daarna nog grover en beschamender als hij de wetenschappers benoemd en vraagt aan de "Rednecks":

"Wat moeten we doen met wetenschappers ?"

Hij geeft ze daarbij twee opties, namelijk "Voer ze aan de beren" en "Vergas ze als de Duitsers" en zegt dan "Oké. We doen: 'Vergas ze' "

Tutar is ook aanwezig bij de "Redneck" bijeenkomst en is inmiddels een verslaggever geworden en wilt Rudy Giuliani interviewen. Dit levert dan een geweldige finale op en daarbij belandt de oud-burgemeester van New York ten tijde van 9/11 en Trump's persoonlijke advocaat in een dubieuze positie. Om specifieker te zijn in een hotelkamer met Tutar, nadat zij hem als journalist heeft geïnterviewd (raakt hem ook soms aan) over Corona zaken en politiek (hij zegt dan o.a. "China heeft het virus vervaardigd en vrij laten komen. Ze hebben het opzettelijk verspreid over de hele wereld. Ik denk niet dat iemand vleermuizen at."). Giuliani leunt dan achterover op het bed, terwijl zijn hand in zijn broek duikt. De oude smeerlap / snoeperd verklaart inmiddels dat hij alleen maar zijn shirt instopte nadat hij zijn opnameapparatuur af deed. Zou het ?

Borat komt dan net op tijd om Tutar te redden en biedt zijn lichaam aan en zegt tegen Giuliani:

"Ze is 15. Ze is te oud voor jou. Ze is mijn dochter. Neem mij in haar plaats. Neem mijn anus. Kies mij, ik ben beter. Mijn achterpoes is zo strak. Ik zat jaren in de gevangenis. Ik ken technieken met mijn mond."

Als Giuliani dan kwaad wegloopt, roept Borat nog tegen hem:

"Rudy, Trump zal teleurgesteld zijn. Je verlaat het hotel zonder golden shower."

Daarna belanden we weer in Kazachstan waar een leuke ontknoping (waarbij men laat zien dat Borat eigenlijk de schuld is van de Corona pandemie en dat door de regering van Kazachstan als wraak) volgt en dan zien we ook nog heel eventjes Tom Hanks in beeld en is de film na precies 90 minuten afgelopen.

Ik heb me in ieder geval goed vermaakt en ik heb ook heel veel gelachen met dit leuke vervolg en ik vond het vooral leuk (en zeker ook boeiend hoe Sacha Baron Cohen opnieuw de Amerikaanse pijnpunten blootlegt) om te zien hoe de republikeinen, zoals Mike Pence en zwijn Rudy Giuliani, te kak werden gezet en zeker nu omdat Donald Trump gelukkig verloren heeft bij de "Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020". En daar ben ik heel blij om. Man man man, wat zitten er toch een hoop idioten onder de republikeinen (ze doen me soms wat denken aan de nazi's).

avatar van Rickazio
Uitgemolken concept en flauw om uitsluitend mensen in het kwade daglicht te zetten, die je politiek niet mag, met dit soort suggestieve knip en plakwerkjes.

Uitgelezen kans om aan de linkerflank wat mensen in de maling te nemen, antifa dat maanden lang steden in de brand stak of extreme socialisten zoals Kamala Harris, of demente autocue-voorlezer Biden

Suggestieve knip en plakwerkjes?

avatar van Corcicus
De magie van Sacha Baron Cohen is stilletjesaan uitgewerkt. Ik vind het ook wel not done om vlak voor de verkiezingen, bepaalde kandidaten of mensen gelieerd aan kandidaten zo voor schut te zetten. Denk dat je met Biden ook wel wat lol kan maken, zelfs als je niets in scène zet. Verder wel weer de gebruikelijke onderbroekenhumor die bij mij, zo stelde ik vast, nog steeds op de lachspieren werkt. Geen slechte film, maar wat overbodig en onkies in een verkiezingsjaar.

Wel wat grappige stukjes maar verder veel van hetzelfde en na de film in 2006 ook niet een originele verrassing meer.
Borat 1 was onvergetelijk.
Borat 2 Kun je snel weer vergeten en dat gaat vanzelf.