Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

J'ai Perdu Mon Corps (2019)

Alternatieve titels: I Lost My Body | Grab

Frankrijk
Animatie / Drama

geregisseerd door Jérémy Clapin
met de stemmen van Patrick d'Assumçao, Victoire Du Bois en Hakim Faris

Naoufel is een jongeman die een oogje heeft op Gabrielle. Elders in Parijs weet een hand uit een laboratorium te ontsnappen, vastbesloten om zijn lichaam weer te vinden. Een gevaarlijke queeste doorheen de hoofdstad volgt. Gedurende deze reis komen herinneringen bij de hand naar boven over zijn vorige leven tot de dag van het ongeluk.

TEASER

Vanaf 5 december in de bioscoop (Cinemien)

Wel een opmerkelijke aankoop, krijgt elders een Netflix release op 29 november...

avatar van skinny_tie
De aankoop voor Nederland zal dan ook gedaan zijn vòòrdat Netflix deze aankocht, die hebben gewoon gekocht voor alle landen waar het nog mogelijk was, zoals ze wel vaker doen.

Wint zowel de publieksprijs als de Young Blood award op het afgelopen Razor Reel Flanders Filmfestival. Volkomen terecht! Vanaf 6 november in de Belgische zalen.

avatar van FlorisV
Helaas kon ik enkel nog Engelstalige versies vinden. Maar deze wil ik absoluut in het Frans horen! Lijkt me een lekker filosofisch werkje, hopelijk niet te pretentieus. Maar wel mooi dat de Fransozen strips en animatie zeer serieus nemen, waar we deze media in het bekrompen Nederland nog teveel als kinderachtig beschouwen. In de gaten houden...

avatar van Verhoeven
Meesterwerk!

avatar van John Milton
Erg goed inderdaad. Poeh.

Ik zag het niet hoor. Nogal vlak en onsamenhangend maar wilde duidelijk diepzinniger overkomen. Deed me weinig.

avatar van John Milton
Hebben wij vandaag nou dezelfde 2 films gekeken? Dat is toevallig.

Gelukkig waren we het met de ogen van Jeune Fille meer eens

Deze film zal weer totaal genegeerd worden. Kijken we maar naar de globe nominaties.

Alleraardigste film over verlies (gesymboliseerd door de amputatie), eenzaamheid (gesymboliseerd door de iglo/Noordpool) en het Lot welk thema op fraaie wijze wordt gesymboliseerd door de vlieg die je slechts kunt pakken door ernaast te slaan omdat de vlieg niet verwacht dat je van de rationele koers afwijkt.

De animatie vind ik niet zo bijzonder en ik word ook altijd een beetje moe van dat heen en weer gaan in de tijd maar de film vertelt op een mooie manier een liefdesverhaal met behalve veel symboliek ook veel treffende observaties en menselijke interacties dat de schrijvershand (pun intended) van Guillaume Laurant verraadt die eerder het briljante Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) - MovieMeter.nl schreef.

avatar van Ferdydurke
Zo, er wordt flink op los gesymboliseerd, zeg.

Nou ja, als animatie niet onaardig, heeft wat dat betreft ook wel zijn momenten, en als tegen het einde het tempo van de scène-wisselingen wordt opgevoerd, is het best genietbaar.

Het verhaaltje komt echter een beetje gemaakt, gewild poëtisch over; het is een beetje trekken aan de emoties, het nadrukkelijk zoeken van gevoelens van deernis van de kijker, met topzware lotgevallen. 'Kitsch' is geloof ik een woord voor dat alles. En een hand die z'n lichaam zoekt: dat klinkt geinig, maar ik vind het eigenlijk niks. Als personage zeker niet.

Mijn eigenaardigheid misschien; ik kon Amélie ook al niet uitstaan.

avatar van Basto
Helaas minder dan gehoopt. Verhaal met de hand kent wat mooie scenes (ratten), maar als we onze pizzabezorger volgen, vond ik er weinig aan. Beetje te gemaakt poëtisch, maar toch alledaags.

Zo bleek 81 minuten nog best even te kunnen duren.

dimi303 schreef:

Oscarnominatie! Volkomen terecht!