J'ai Perdu Mon Corps (2019)

Alternatieve titels: I Lost My Body | Grab

Frankrijk
Animatie / Drama

geregisseerd door Jérémy Clapin
met de stemmen van Patrick d'Assumçao, Victoire Du Bois en Hakim Faris

Naoufel is een jongeman die een oogje heeft op Gabrielle. Elders in Parijs weet een hand uit een laboratorium te ontsnappen, vastbesloten om zijn lichaam weer te vinden. Een gevaarlijke queeste doorheen de hoofdstad volgt. Gedurende deze reis komen herinneringen bij de hand naar boven over zijn vorige leven tot de dag van het ongeluk.

Teaser

Vanaf 5 december in de bioscoop (Cinemien)

Wel een opmerkelijke aankoop, krijgt elders een Netflix release op 29 november...

avatar van skinny_tie
De aankoop voor Nederland zal dan ook gedaan zijn vòòrdat Netflix deze aankocht, die hebben gewoon gekocht voor alle landen waar het nog mogelijk was, zoals ze wel vaker doen.

Wint zowel de publieksprijs als de Young Blood award op het afgelopen Razor Reel Flanders Filmfestival. Volkomen terecht! Vanaf 6 november in de Belgische zalen.

avatar van FlorisV
Helaas kon ik enkel nog Engelstalige versies vinden. Maar deze wil ik absoluut in het Frans horen! Lijkt me een lekker filosofisch werkje, hopelijk niet te pretentieus. Maar wel mooi dat de Fransozen strips en animatie zeer serieus nemen, waar we deze media in het bekrompen Nederland nog teveel als kinderachtig beschouwen. In de gaten houden...

Malick
Meesterwerk!

avatar van John Milton
Erg goed inderdaad. Poeh.

Ik zag het niet hoor. Nogal vlak en onsamenhangend maar wilde duidelijk diepzinniger overkomen. Deed me weinig.

avatar van John Milton
Hebben wij vandaag nou dezelfde 2 films gekeken? Dat is toevallig.

Gelukkig waren we het met de ogen van Jeune Fille meer eens

Deze film zal weer totaal genegeerd worden. Kijken we maar naar de globe nominaties.

Alleraardigste film over verlies (gesymboliseerd door de amputatie), eenzaamheid (gesymboliseerd door de iglo/Noordpool) en het Lot welk thema op fraaie wijze wordt gesymboliseerd door de vlieg die je slechts kunt pakken door ernaast te slaan omdat de vlieg niet verwacht dat je van de rationele koers afwijkt.

De animatie vind ik niet zo bijzonder en ik word ook altijd een beetje moe van dat heen en weer gaan in de tijd maar de film vertelt op een mooie manier een liefdesverhaal met behalve veel symboliek ook veel treffende observaties en menselijke interacties dat de schrijvershand (pun intended) van Guillaume Laurant verraadt die eerder het briljante Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) - MovieMeter.nl schreef.

avatar van Ferdydurke
Zo, er wordt flink op los gesymboliseerd, zeg.

Nou ja, als animatie niet onaardig, heeft wat dat betreft ook wel zijn momenten, en als tegen het einde het tempo van de scène-wisselingen wordt opgevoerd, is het best genietbaar.

Het verhaaltje komt echter een beetje gemaakt, gewild poëtisch over; het is een beetje trekken aan de emoties, het nadrukkelijk zoeken van gevoelens van deernis van de kijker, met topzware lotgevallen. 'Kitsch' is geloof ik een woord voor dat alles. En een hand die z'n lichaam zoekt: dat klinkt geinig, maar ik vind het eigenlijk niks. Als personage zeker niet.

Mijn eigenaardigheid misschien; ik kon Amélie ook al niet uitstaan.

avatar van Basto
Helaas minder dan gehoopt. Verhaal met de hand kent wat mooie scenes (ratten), maar als we onze pizzabezorger volgen, vond ik er weinig aan. Beetje te gemaakt poëtisch, maar toch alledaags.

Zo bleek 81 minuten nog best even te kunnen duren.

dimi303 schreef:

Oscarnominatie! Volkomen terecht!

avatar van IH88
J'ai Perdu Mon Corps

Bijzondere animatiefilm van Clapin. J'ai Perdu Mon Corps combineert drama en romantiek, met ook een fantasierijk en filosofisch tintje. Zeker het gedeelte met de hand die op zoek gaat naar het lichaam waar hij afkomstig van is zorgt voor een bijzondere reis. Het romantische subplot rond Naoufel en Gabrielle werkt ook goed, en het gedeelte met Naoufel en zijn ouders wordt sterk uitgewerkt. Dit is een verhaal over het verwerken van het verlies van je ouders, verliefdheid en alles wat daar bij komt kijken, en uiteindelijk je leven weer oppakken na een dramatische gebeurtenis (het verliezen van een ledemaat).

avatar van Actarus
Met 'Klaus' had ik in lange tijd zo'n goede animatiefilm niet gezien en die stond voor mezelf absoluut nr 1 voor de Oscars....totdat onverwacht deze I Lost My Body me volledig van de kaart veegde...
Wat een Meesterwerk!!! Ja met de grote M van machtig, medelevend, majestueus. Schitterende sfeer/muziek en verhaal prachtig weergegeven. Een film met een ziel. 4,5*

avatar van Thomas83
Heerlijk wat een film. Een fijn licht magisch realistisch en poëtisch verhaal met een vleugje mystiek en duisternis. En met wat zeer sympathieke personages ook nog eens (ook al vertoont de hoofdpersoon feitelijk stalkergedrag). De reis van de hand is verrassend spannend, met wat originele actie en mooi trage surrealistische scènes. Dit zijn vaak ook de beste scènes van de film. De wetenschap dat Naoufel zijn hand gaat verliezen maakt de scènes met soms ook nog best spannend. De combinatie van al deze verschillende elementen resulteert echt in een unieke film, met ook echt beeldschone animatie en muziek. Wat mij betreft is dit de beste animatiefilm van afgelopen jaar. 4.0*.

avatar van missl
Trage animatie die zeker richting het eind sentimenteel word. Niets voor mij

avatar van JJ_D
Een lichaam kwijt. Een jongeman moet zich zien te redden zonder het corpus van wat ons aller bestaan is: een vader als bakermat, een moeder als navelstreng. Naoufel is kortom veroordeeld tot (over)leven bij een onverschillige oom en een dominante neef. Het is hoe hij van de beschutting van een gefortuneerd gezin naar de onderlaag van de samenleving wordt verwezen. Een miezerige job om de eindjes aan elkaar te knopen, zijn vorige leven verstopt in een doos in een kast – een vergeethoek. Zijn twee dierbare verloren lichamen keren overigens terug in twee gefnuikte toekomstdromen: die van astronaut en die van concertpianist. En als Naoufel in feite iets verloren is dat hem echt toebehoorde, dan wel dat, dàt lichaam, dat lijf dat hem toekomst gaf, een vooruitzicht op geluk – de metafoor van een kraan, als symbool voor almaar hoger reiken, voor constructie, voor genese, voor schepping, voor…later.

Is het geloof in predestinatie niet typerend voor diegenen die zo veel tegenslag hebben gekend dat ze zich onmogelijk kunnen verzoenen met het idee dat het allemaal zomaar is gebeurd, zonder zin, zonder doel? Naoufel weet echter dat hij het lot dat hem werd toebedeeld moet ontvluchten. En daar komt het ware leven op zijn pad: de improvisatie, de impuls die het gezond verstand een hak zet, de roekeloosheid die de poort naar nieuw, anders, hoger openzet. De metafoor van de kraan, daar zijn we weer.

De idee ook dat wonden kunnen helen. Dat een hand als een fantoom door de stad zwerft, en in allegorisch opzicht meemaakt wat Naoufel moet ondergaan: eerst uitgespuugd worden en quasi vernietigd, om vervolgens terug te zijn, te mogen bestaan, te kunnen dromen. Meer nog: via een extatische roes in aanraking te komen met het wonder van het leven, met de onmogelijkheid van het bereiken van een verre horizon (de kraan!), en met de onmogelijke hoop op heling van een wonde die altijd vers zal blijven – het herstel van het corpus dat het gezin was en is blijft voor eens en voor altijd een niet te realiseren wensdroom.

Is er samenhang in dit leven? Zijn het de allerkleinste details die een sluitende verklaring vormen voor alle ramp- dan wel voorspoed die een bestaan kan overspoelen? Overal en altijd: vliegen, niet te verschalken – efemere afbeelding van de ongrijpbare elementen die een lotsbestemming construeren. Edoch: als het sneeuwt, zijn er geen vliegen. Het witte tapijt houdt de belofte in dat alles zichzelf vernieuwt, dat de dingen opnieuw kunnen worden wat ze waren, …dat ongeneeslijke wonden terug heel kunnen worden. Dat liefde en leven alsnog mogelijk zijn. Wie weet, dan toch, misschien?

Hoeft er meer gezegd? Diep geraakt door de kwetsbare verteltrant, de sprankels hoop, de verbinding van een (collectief) maatschappelijke met een (individueel) psychologische gesteldheid en van een concreet realisme (Naoufel) met een abstracte parabel (hand), virtuoos vervlochten in een meeslepende muzikaal bad van de hand van Dan Levy. Nogmaals: hoeft er meer gezegd?

avatar van aSMoDeuS
Tegenvaller. Had veel meer potentie.

avatar van tbouwh
Op Netflix toegevoegd. Wellicht een buitenkansje voor sommigen.

avatar van Fisico
Zeer verfrissende animatiefilm die me nostalgisch deed terugdenken aan The Adams family. De spinachtige hand is fabuleus om te volgen in zijn avonturen en zoektocht naar de rest van zijn lichaam. Zeer mooi getekend en zeer sfeervol gebracht, dit ondersteund ook met een mooie passende soundtrack. De scènes met de hand zijn erg mooi, gaande met de confrontatie met de duif en ratten tot het ijs, babykamer of blinde man.

Maar ook de flashback plot van Naoufel is boeiend en herkenbaar. Een jongeman die hunkert naar erkenning en liefde, maar ploetert in de grote wereldstad om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Ook daar een aantal prachtige scènes zoals die aan de intercom of die in het atelier.

Inderdaad een pareltje en mooi dat hij via Netflix een breder publiek kan bereiken. Nu nog te hopen dat hij in de smaak blijft vallen, want dat verdient deze animatiefilm wel!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film vol symboliek, maar je haalt er uit wat je zelf wil natuurlijk. Een sfeervolle animatie die af en toe vrij triest en hard kan zijn. Maar ook mooi en eenvoudig. Het verhaal van een jongen die in het heden leeft met zijn verleden als bagage. De toekomst werd al meteen gekortwiekt, geen idee wat morgen brengt. Maar dan komt er toch een lichtpuntje in zijn leven, alleen komt daar helaas niet lang erna opnieuw een einde aan. Waardoor zijn verleden alleen nog overschiet.

Sterke beelden met vooral mooie muziek die het drama, verlies, eenzaamheid met flitsen van dromen in een grootstad kan weergeven. Heerlijke film.

avatar van Macmanus
Mooie animatie.

Eigenlijk niet gek veel aan te merken op deze Franse animatie. Fijne speelduur, goede soundtrack, mooie vormgeving. Enige probleem wat ik had en dat de film van echt geweldig afhoud, was toch het wat zwaarmoedige karakter van de film. Zeker fijn dat het een volwassen animatie is, maar het voelde zo zwaar om het zwaar zijn. Daardoor bleef de echte emotionele binding wat uit met het hoofdpersonage. Mooiste momenten vond ik dan ook de tocht van de hand op weg terug.

3.5 sterren.

avatar van mjk87
Fijn filmpje wel. De tekenstijl is mooi, de personages prettig, tempo oké en verhaaltje voldoet hoewel het ook weer niet geweldig is. Deze animatie moet het vooral hebben van sfeer en dat doet de film goed. Enkele momenten zoals dat gesprek via de intercom zijn zelfs hoogtepuntjes. Niet elke moment is even sterk, maar over het geheel een dikke voldoende. 3,5*.