Trumbo (2015)

3,45

Drama / Biografie

geregisseerd door Jay Roach
met Bryan Cranston, Diane Lane en Helen Mirren

Trumbo vertelt het verhaal van scenarioschrijver Dalton Trumbo (Bryan Cranston) en zijn standpunt tegen de communistische heksenjacht op het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Hij wordt aangezien voor een communist waarna hij gedurende 11 maanden in gevangenschap wordt genomen voor minachting van het congres. Daarnaast levert hij een strijd tegen columnist Hedda Hopper (Helen Mirren), die het communisme veracht.

49 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van John Milton
Biosguru schreef:
Dr.Strangelove

Dat ze zelfs Chaplin te pakken hebben genomen, was me tot nu toe ontgaan. Voor anderen die dit ook ontgaan was: US banishes Chaplin .

Had je Attenboroughs film over Chaplin niet gezien, Biosguru?

Anway, ik luisterde van de week dit en dat maakte een hoop duidelijk: Charlie Chaplin ? You Must Remember This

avatar van Biosguru
John Milton

Ik heb nog maar heel weinig van Chaplin gezien of me in hem verdiept. Dank je voor de link!

kos schreef:
Dit is overigens een stukje belangrijke filmgeschiedenis die iedere filmliefhebber zou moeten kennen.
Mee eens.

Prima film over een inktzwarte periode in de geschiedenis van de Amerikaanse filmindustrie, zij het dat naar mijn idee de dubieuze rol die sterren als Ronald Reagan, John Wayne, Robert Taylor e.a. in het geheel gespeeld hebben, best wat meer uitgediept had mogen worden.
Uitstekend geacteerd, in het bijzonder door Bryan Cranston in de titelrol, door Louis C.K. en door Helen Mirren als de roddelfeeks Hedda Hopper.

lezertje
Dalton Trumbo was aan het eind van de jaren veertig van de vorige eeuw één van de succesvolste scenarioschrijvers in Tinseltown. Tot zijn bekendste werken horen ‘Roman Holliday’ (1953) en ‘Spartacus’ en ‘Exodus’ beide uit 1960, ‘Johnny got his gun’ (roman en scenario 1971) en ‘Papillon’(1973), allen geschreven na zijn gevangenschap. Daarvoor schreef hij in de eerste helft van twintigste eeuw een veertig tal scenario’s in elke genre, totdat hem een schrijfverbod werd opgelegd. Het was senator Joseph McCarthy van de staat Wisconsin die opeens bedacht dat communist zijn een misdaad was. En dat in een land dat vrijheid hoog in het vaandel had. Let wel: We praten over goed zestig jaar geleden, vlak nadat de geallieerden Duitsland had verslagen.

Trumbo, overtuigd communist weigerde samen met negen andere ‘dissidenten’ de vragen van het Comité van on-Amerikaanse Activiteiten te beantwoorden of te getuigen, een groep die bekend werd als ‘The Hollywood ten’ en werd veroordeeld wegens minachting van het congres.
Pijnlijk is het verraad van collega’s en vrienden uit de filmindustrie (zoals acteur Edward G. Robinson en regisseur Elia Kazan) die maar wat graag namen van vermeende communisten noemden om hun eigen hachje te redden. Gênant is de scène met de producent Buddy Ross (Roger Bart) die, na Trumbo eerst verloochend te hebben en na het behalen van een aantal flops met hangende pootjes bij hem aanklopt om een script te schrijven.

Hoewel weinig van de acteurs lijken op de acteurs die ze uitbeelden, op Dean O’Gorman (Kirk Douglas) en Christian Berkel als de voor de nazi’s naar Amerika gevluchte Oostenrijkse regisseur Otto Preminger na, is dat absoluut geen gemis.
Bryan Cranston, bij het grote publiek beter bekend als het personage Walter White uit de serie “Breaking bad&#-48191463; speelt Trumbo met een zweem van fatalisme, en man die bewust zijn eigen ondergang tegemoet gaat, maar weigert te buigen of te breken voor het Comité van on-Amerikaanse Activiteiten en later op zijn eigen manier vecht tegen het systeem.
Mooie bijrollen van Hellen Mirren als de communistenhater/roddel journalist Hedda Hopper, de vrouwelijke Hollywood versie van Henk van der Meyden, die samen met John Wayne en haar columns menig grote naam uit Hollywood ten val heeft gebracht.
Vermeldenswaardig is ook John Goodman als producer Frank King van King Brothers Productions, producent van B-films,voor wie Trumbo onder verschillende pseudoniemen kan blijven werken. En een Oscar won voor diens geproduceerde film ‘The brave one’ (1956).

Het enige nadeel wat aan de film kleeft is dat de materie voor Trumbo’s vrijlating uit de gevangenis vrij fragmentarisch wordt behandel. Maar welke biopic kan wel alles tot in detail behandelen in goed twee uur? ‘Trumbo’ geeft in ieder geval een duidelijk beeld van zwartste dagen uit de geschiedenis van Hollywood en Amerika. En daar was het de makers toch om te doen?
De constante luchtige toon van de film zorgt er mede voor dat ‘Trumbo’ een krachtig en prachtig tijdsdocument is geworden.
Scenarioschrijver Dalton Trumbo stond dertien jaar op de ‘zwarte lijst. In die tijd bleef hij schrijven, vaak onder pseudoniem of met andere schrijvers als dekmantel en won in die periode twee Oscars.

De onthulling van Kirk Douglas in 1960 dat Trumbo de schrijver was van ‘Spartacus’ was, betekende het symbolische einde van de ‘zwarte lijst’. En dan pas besef je dat Trumbo eigenlijk de slaaf Spartacus was die tegen de usurpator in opstand kwam.

avatar van Mochizuki Rokuro
Edward G Robinson heeft dat nooit gedaan, schijnt. Dat was in de film gedramatiseerd, zoals dat heet. Dus beetje oppassen met de oordelen op basis van de film - waren meer dingen die niet klopten, als ik er andere bronnen op nasla.

avatar van mr. Prizzi
Prima biografische film over eerherstel van scenario-schrijver Dalton Trumbo met hier en daar wat gedramatiseerde verhaal-lijnen maar de film blijft volkomen overeind als een serieus kritisch zelfportret van Washington en Hollywood in de jaren '30 en '40

avatar van Basto
Boeiend portret van een zwarte periode uit de geschiedenis van Hollywood. Mirren zet een geweldige bitch neer.

Nergens groots, maar wel onderhoudend.

avatar van N00dles
Op zich een prima gemaakte biopic met veel bekende gezichten. Het is vooral onderhoudend door de rol van Bryan Cranston, met hier en daar wat drama en humor. Ook wel leuk om Louis C.K. een keer te zien acteren in een (redelijk) serieuze rol.

Het was een rare toestand in Hollywood destijds, met die blacklist en het comité met hun haat tegen alles wat communistisch was. Dat sommige hoogstaande figuren zo gedreven waren in het opsporen en berechten van 'commies' dat logica en verstand op een tweede plek kwamen te staan. De film weet deze gekke tijd prima weer te geven (hetzij wat fragmentarisch) en biedt een interessant kijkje in deze rumoerige periode.

avatar van VincentL
Trumbo

Dat het machtigste land ter wereld ook zo haar tekortkomingen heeft wil ze niet graag toegeven. Een relatief kritisch werk van uit de V.S. over een stukje Amerikaanse geschiedenis is dan welkome alternatieve kost op de vrij eenzijdige, lovende producties die normaliter de bioscoopzaal bereiken (denk aan films a la American Sniper). Ik hoopte dat Trumbo zou excelleren in sensationele objectiviteit, zonder daarbij tot documentaire te vervallen. Eens kijken hoe Roach dat gedaan heeft.

Na afloop kan ik stellen dat hem dat min of meer gelukt is. Met Trumbo weet Roach een aardige productie neer te zetten. Het verhaal van Dalton Trumbo is mede door zijn uniciteit interessant. Roach balanceert daarbij tussen het presenteren van een personage dat lijdt aan Amerikaans links-patriottisme en een onuitstaanbaar karakter, helemaal naarmate de film vordert. Hierdoor krijgt Trumbo een complex karakter, waarvan je niet weet of je van hem moet houden of je aan hem moet ergeren. Beiden is namelijk het geval. Helaas bereikt Trumbo nooit echt grote hoogtes. Het verhaal kabbelt op eenzelfde snelheid voort en is aardig voorspelbaar. Ook weet Roach er niet in te slagen te laten zien wat de Red Scare nu écht met mensen deed. Trumbo laat vooral de successen van de gelijknamige hoofdpersoon zien, terwijl voor menigeen die periode alles behalve een succes was. Een kleine noot op een verder goede productie.

De kracht van Trumbo's karakter wordt hem sterk meegegeven door Bryan Cranston, die een prima rol neerzet. De eerder genoemde complexiteit van Trumbo's karakter wordt prima ingevuld door Cranston. Daarbij heeft hij een goede chemie met zijn tegenspelers.
Ook Helen Mirren zou ik graag willen noemen. Met haar rol als Hedda Hopper laat ze haar veelzijdigheid als actrice zien. Ze weet rollen te vertolken waarin je haar louter kan minnen, maar hier laat ze zien dat ze ook prima een minder plezant karakter kan spelen. Goed gedaan.

De sfeer komt er met vlagen in. Van een Red Scare is op de meeste momenten niet echt sprake. De scènes waarin echter de confrontatie tussen Trumbo, zijn aanhangers en de Mccarthyisten gezocht wordt, zijn verreweg de leukste. Met name John Wayne en Hedda Hopper zijn karakters die de vaart en het spektakel in de film ten goede komen. Trumbo alleen, in zijn bad is echter een stuk sfeerlozer en haalt het tempo er behoorlijk uit.

Trumbo had mijns inziens meer mogen focussen op de Red Scare an sich met Dalton Trumbo als product daarvan, dan een specifieke biopic te zijn over Trumbo als persoon. Desalniettemin is de film niet saai of vervelend en zeker niet slecht. De film komt echter ook niet boven de middenmoot uit.

avatar van TornadoEF5
Een film in de categorie: "Leuk om eens gezien te hebben, maar nergens memorabel". Wel een mooie hommage voor een zeer intelligente en grote man, die blijkbaar toch wel een belangrijk figuur voor de filmwereld was met twee Oscars en als screenwriter van Kubrick's spartacus. Verder ook goede acteerprestaties.

avatar van engelse
Wat een knalprestatie van Bryan Cranston! Hij stuwt deze prent naar hogere regionen... één van m'n favoriete films van het jaar.
Éen van de laatse taboes die de voorbije jaren in de V.S. bespreekbaar werden -het communisme- krijgt hier een menselijk gelaat. Getuige de scene waarin Trumbo pleit voor hogere lonen voor de decorbouwers... Logisch dat de grootverdieners als acteurs en producers zo iemand gaan uitspuwen en boycotten. Maar achter de tralies stoppen zoals ordinaire criminelen?
Het blijft een moeilijk onderwerp in Hollywood (en dat zal er effe niet op verbeteren). Maar indien The Academy of Motion Pictures Art onbevooroordeeld Oscars zou uitdelen, dan had Cranston z'n felbegeerde beeldje zeker gewonnen.
Geen saaie film, zeker geen gewoon filmpje en absoluut geen film voor Trump-fanatici... Cheers!

avatar van fappie
Niet verwacht, maar wat een parel hoor! Bryan Cranston speelt geweldig en het verhaal is prachtig (omdat het zo'n heftig thema is). Een film over film. Prachtig.

Goede, en alleszins verhullende biografie, over de communistenjacht in de US en het menselijk leed dat die met zich meebracht.
Film blijft inzake duur net in de proportie want een periode van meer dan 10 jaar overlappen vergt toch aandacht op dit vlak.
Het inlassen van archiefbeelden, waarbij bekende sterren nog eens in beeld komen, helpt m.i. het verhaal levendig te houden.
De story over Dalton Trumbo was mij trouwens eigenlijk zo goed als onbekend, wat mijn interesse voor de film zeker verhoogde en dat daarbij een Bryan Cranston perfect overkwam in de rol van scriptschrijver was best meegenomen.

avatar van Decec
Een goed drama/biopic film. Goed verhaal. Goed acteerwerk.
Mooi HD kwaliteit breedbeeld. Ouderwets mooi opname.
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital).
Bekende actrices Helen Mirren en Diane Lane.
Goed camerabeweging.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na drie melige Austin Powers, twee matige Meet the Parents en een afgrijselijke remake van Dinner for Schmucks laat regisseur Jay Roach een iets andere kant zien met meer dramatische en politieke drama's, hoewel altijd met een toegankelijk en luchtig toontje hier en daar. Trumbo is daar een goed voorbeeld van. De film is een alleraardigste en zeer degelijke biografie, die nergens verrassend uit de hoek komt, maar een prima en interessant verhaal verteld. Het script is - zoals vaker bij biografische films - soms iets aan de fragmentarische kant, het script hopt regelmatig van gebeurtenis naar gebeurtenis. Grootste pluspunt van Trumbo is de ijzersterke cast. Cranston speelt een voortreffelijke hoofdrol en wordt bijgestaan door een Diane Lane, John Goodman, Stephen Root, Alan Tudyk en een verrassende Louis C.K. Enkel Helen Mirren was niet al te sterk, maar dat kan ook door haar wat karig geschreven rol komen.

3,5 sterren.

Goeie film over een succesvol scenarioschrijver die op de zwarte lijst komt te staan vanwege zijn banden met het communisme. Zeker niet de eerste film over deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van Hollywood. Toch blijft de film zeker wel onderhoudend, en de tweede helft waarin Donald Trumbo blijft werken onder verschillende aliassen is het beste gedeelte. De cast stelt allerminst teleur. Met gemak 3.5 sterren.

Prima film over de turbulente carrière van scenarioschrijver Donald Trumbo.
Niet zozeer zijn eigenlijk schrijven zorgde voor controverse, maar de communistenjacht in de Amerikaanse samenleving was de oorzaak van veel ellende in alle rangen van de bevolking, niet alleen in Hollywood dus waar deze biografische film zich afspeelt.
Trumbo werd later in ere hersteld, mede dankzij het fenomenale succes van de film 'Spartacus'.
Vroegere films, als 'The Brave One' en 'Roman Holiday', die werden uitgebracht onder een schuilnaam als scenarioschrijver maar dus van de hand van Trumbo waren, kregen uiteindelijk ook zijn naam in de aftiteling.
De film toont duidelijk aan ook, hoe weinig we soms letten op de aftiteling van een film, mij was Donald Trumbo onbekend, al heb ik wel films met zijn scenario's in mijn collectie zitten, waaronder 'Spartacus'!!!

avatar van Onceuponanytime
In het begin van de film was het doorbijten door de vele conversaties. Toch interessant om zien hoe auteur en scenarioschrijver Dalton Trumbo (1905-1976) door zijn ideale wereld spartelde en uiteindelijk beloond werd door zijn geleverde scenario's. Bryan Cranston levert opnieuw ijzersterk acteerwerk af.

avatar van K. V.
Het was wel een beetje een film waar je in moet komen, maar de film groeide wel en werd beter naarmate hij vorderde.
Het verhaal was me niet bekend, dus was het wel eens interessant om gezien te hebben. Ook de cast deed het prima en verder zag de film er goed uit.