• 8.482.514 stemmen

Met onder meer: Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

Releasedatum: 31 december 2015

Plot The Big Short

"This is a true story."

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Vinny Daniel

Jamie Shipley

avatar van mikey

mikey

3 clusters mannen (eigenlijk 4) zien de bui hangen en willen short gaan op door 'hypotheek gedekte effecten', omdat die effecten (of bundelingen ervan) een pakje drol zijn met daaromheen een gouden wikkel en een rode strik.
Omdat het hier om hypotheken gaat, en de meeste mensen plichtsgetrouwe wezens zijn die altijd de rekeningen en aflossingen betalen (not), was dit een bizarre 'weddenschap' die banken daarom meteen accepteerden. De veronderstelling was dat hypotheekmarkt altijd stabiel zal zijn en nooit zou instorten.
Echter hebben deze aangeboden effecten een triple A status (sterk) maar zijn in feite slechts single B (troep).

Als je short gaat dan wed je op de beurs dat financiële pakketten, effecten, obligaties in waarde gaan dalen in plaats van stijgen. En er zijn zelfs weer weddenschappen gesloten over de uitkomst van die weddenschappen. etc etc etc

de spelers
- Huisarts en financieel goeroe Bale die vanuit een vaag historisch besef als eerste knetterhard short ging bij alle banken denkbaar.
- 2 jongens samen met mentor / wall street hater Pitt die per abuis lucht kregen van bovenstaande short deal.
- Tijdbom Carell en zijn onbeduidende gang die een short deal sluit met DB bankier / insider Gosling.

Dat ze hebben gekozen voor een ensemble ipv een klokkenluider is wellicht dat je vanuit diverse perspectieven de ramp ziet voltrekken. Zo wil de een gewoon scoren, de ander het verrotte ziel van de markt blootleggen. bv. Tussen de hysterie door krijg je verstillingen van amerika, de armoede, huisuitzettingen. Ook de banale popcultuur van toen moet eraan geloven. En natuurlijk heel veel cynisme ..arme Kareem Serageldin. Arme bevolking, slachtoffer van de beruchte bail-out en onderwaterstaande huizen.

Mocht financieel absurdisme in cinema helemaal je ding zijn... kijk ook es barbarians at the gate... gewoon 1 sec googlen en je hebt hem. Dan is deze heel vlot en lawaaierig bovenstaand is heel traag en weird.

avatar van ILDIB

ILDIB

Bijzonder interessante film waarbij de crises op simpel niveau wordt uitgelegd op een leuke manier. Alleen jammer dat ze dan op het laatst wel vergeten te zeggen hoe de bonds hun winstwaarde wel of niet krijgen. Acteren ook top met wmb vinnie als beste.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Word omschreven als komedie, maar echt dit is een superfilm dus denk niet van die skip ik omdat het dus een komedie is. Maar met die elementen erin is dit een erg sterke film, met ook zeker een grote cast die deze film draagt een dikke kijktip die op Netflix staat.

avatar van Jeremiah j Merdy

Jeremiah j Merdy

Ken niet veel van dit onderwerp.. maar het kon me toch interesseren

Leuk dat de film ervan uitging dat ik er niet veel van snapte zo werd het iets duidelijker

Steve carell vond ik top !!

4 sterren

avatar van flaphead

flaphead

Waarschijnlijk één van de interessantste films over een onderwerp dat ik nauwelijks begrijp. Het grootste deel van de film heb ik echt geen duidelijk idee wat er gezegd/bedoeld wordt en toch wordt je erin meegenomen. Dat is toch wel een kunst. Dat voor een groot deel van het publiek het onduidelijk zou zijn wordt slim ondervangen door hippe uitleg-intermezzo die deels werken. De meeste van de dialogen gaan alsnog over je hoofd, zeker gezien de snelheid, maar door het acteerwerk, de editing en de waar-gebeurd-factor blijf je geboeid. Het is een gekke gewaarwording.

Bekende koppen die een afwijkende rol spelen is sowieso interessant om te zien. Naast de vaak flitsende editing zorgen de subtiele humormomentjes ook voor wat lucht in dit pittig en complex onderwerp.