The Big Short (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Adam McKay
met Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

avatar van blurp194
Sterk.

Ik zat wat te denken over welk woord ik zou gebruiken, 'geniaal' past wellicht ook wel. Maar er speelt ergens ook in mijn achterhoofd de ergernis mee die onlosmakelijk bij deze periode hoort - ergernis over het volslagen onbegrip van de hele maatschappij, en de onbegrijpelijke onkunde van iedereen die iets met deze hele verziekte bende te maken gehad heeft. De economie was zeker al vanaf de jaren-90 oververhit, we vielen van de ene idioterie in de andere - 'de nieuwe economie', wie herinnert het zich nog, de theorie dat je geen winst hoefde te maken omdat de aandelenkoersen toch wel zouden stijgen. Wie heeft er op school nog over de tulpenhandel geleerd, vraag ik me dan af.

En eigenlijk raar dat we dit onderwerp hier zo vaak 'saai' horen noemen. Het pyramidespel wat we met zijn allen 'economie' noemen bepaalt tenslotte wie er met de pegels vandoor gaat. Als je dat saai vindt, dan snap je de regels niet - je kan er misschien voor willen kiezen om aan de rand van het geheel te blijven, als extra mee te spelen in het grote scenario. Of misschien krijg je het niet voor elkaar om echt mee te doen. Maar saai kan het daar toch nauwelijks van worden.

Waar de film geniaal in slaagt is om zonder al te veel om de hete brij heen te draaien de essentie van de crisis bloot te leggen - de hoofdrolspelers van het spel snappen niet waar ze mee bezig zijn. En zolang alles goed blijft gaan maakt dat ook niet zoveel uit - precies zoals in de tulpenhandel, het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, het vliegtuig. Maar er ligt geen daadwerkelijk begrip van waarde en risico onder de beleggingen, en dus is het genoeg dat iemand dat in twijfel trekt om het zaakje uit elkaar te laten klappen, als de spreekwoordelijke zeepbel. Nog los van wat die onderliggende waarde daadwerkelijk is.

Waarmee Adam McKay en zijn crew laten zien dat zij waarschijnlijk betere bankiers zouden zijn dan het hele onkundige en verziekte zooitje dat dat werk daadwerkelijk doet - want ze snappen hoe het werkt, en kunnen het nog uitleggen ook. En daarnaast leveren ze ook nog eens een leuke en onderhoudende, leerzame film af, met een geniaal spelende cast, interessante trucs om het verhaal levendig te houden, mooie beelden en goede timing. Ik kan er geen fout in vinden zogauw.

blurp194 schreef:

Aha, kijk, nou begrijp ik het. [niet dus] En ik maar denken dat die autist in te grote korte broek 't allemaal wel begreep.

avatar van blurp194
Lavrot schreef:

'de hoofdrolspelers van het spel', niet de hoofdrolspelers in de film. Hoewel die autist het best door had

TMP
De vertelstijl van deze film stond mij al snel wat tegen, maar gaandeweg de film begon ik eraan gewend te raken. Toch hadden de makers die intermezzo's met bijvoorbeeld Margot Robbie en Selena Gomez en het doorbreken van de vierde wand achterwege mogen laten. Pluspunt van de film is dat het onderwerp van de film boeiend genoeg is en ook op een gedegen manier wordt uitgewerkt en uitgelegd, hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik alles wat in deze film aan de orde wordt gesteld even goed heb begrepen.

Erg knap in elkaar gezet. Mooie film die met een moeilijk onderwerp weet te boeien!

avatar van IH88
"Truth is like poetry. And most people fucking hate poetry."

Heerlijke satire van Adam McKay. The Big Short is denk ik het makkelijkst te omschrijven als een komische tragedie. Het is niet makkelijk om een komedie te maken over een catastrofale gebeurtenis die nog zo vers in het geheugen ligt, maar McKay slaagt er wonderwel in. En hij vergeet ook niet de duistere zijde van de hypotheekcrisis uit het oog. Hebzucht, onwetendheid, domheid en onverschilligheid van alle betrokken partijen vierde (en viert) hoogtij, en iedereen dekte elkaar tot het bittere eind.

McKay geeft aan dit alles een eigen draai met een luchtige sfeer, een snelle montage, grappige en gevatte dialogen, een inventieve uitleg van economische termen (Margot Robbie in een bubbelbad, Selena Gomez etc.), en veel kleurrijke personages. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Michael Burry komt er als eerste achter dat de ogenschijnlijk sterke huizenmarkt van binnen diep verrot is, en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat alles instort. Hij besluit met het geld van het hedgefonds dat hij beheert ‘short’ te gaan en wordt door iedereen uitgelachen. Behalve door een groep personen, die er gaan de weg ook achter komen dat er een financiële atoombom op het punt staat te ontploffen. De acteurs met onder andere Gosling, Carell, Bale, Pitt, Magaro en Spall spelen hun personages met veel flair en zelfvertrouwen, waardoor het plezier er vanaf spat. Het einde is gelukkig gespeend van vals sentiment want zoals Ryan Gosling op een gegeven moment zegt, ‘I never told you I was the hero of this story’.

avatar van supadragon8
Zeer sterke film die het goed voor elkaar krijgt om zowel heel geestig als leerzaam te zijn. Acteurs doen hun werk perfect, verhaal is spannend en de manier van toelichten van onderwerpen is geniaal.

avatar van ZenZin
Tamelijk vervelende film (pseudo flitsend) over een erg vervelend onderwerp. (geld )
Geen enkel "normaal" personage, allemaal egomaniakale kleuters.
Toch ook wel enigszins interessant om eens door te worstelen, geeft wat inzicht in nationalistische oplichters bendes met hun gemanipuleer om de allerrijksten (zichzelf) te beschermen
Erg sneu gedoe allemaal...
(Pardon maar ik werd er niet vrolijk van haha)

Er zijn thema's die ik mijd: drugs, seriekillers , oorlog...en geld. Ja vooroordeel ,maar voortkomend uit ervaring. Het is je 'ding " niet. Allemaal oninteressant en het voegt mij niets toe. Om de film echt te begrijpen moet je iets afweten van het bankwezen en vakjargon.
Deze film een kans gegeven.....Na een kwartier uit gezet. Het interesseert mij geen ruk en ook nog een vervelende vertelstijl en zeer vervelende de acteurs.. O...wel even de scene uitgekeken met die mooie dame in bad. Kunnen ze met haar geen twee uur vullen.???...Puntje van mijn stoel dan...

Captain Pervert schreef:
De financiële crisis is niet cool of sexy maar gewoon stom en ingewikkeld. Een film hierover maken en dit aankleden met excentrieke personages en leuke visuele grapjes maakt het onderwerp er niet leuker op.

Hoe begrijpelijk en metaforisch het ook verteld wordt (soms, in geestige intermezzo's, door totaal niet ter zake doende celebrities): de film maakt dat je de crisis kan snappen maar de vraag is of je ook zin hebt om dit te snappen.

Dit was niet het geval bij het gezelschap waar ik de film mee keek: mijn vrouw en een bevriend stel. Dit is een film om met zijn tweeën te kijken en je bek te houden, want als je bijvoorbeeld de uitleg over een CDO mist, dan heb je de rest van de film een groot probleem. Zoals het geval was bij mijn gezelschap.

Dan kan het breken van de Vierde wand - Wikipedia - nl.wikipedia.org de boel ook niet meer redden.

Desalniettemin was de film onderhoudend door dit soort kwinkslagen en door een opvallende rol van Steve Carrell. Ik vond hem zeer goed in zijn serieuze, maar uiteraard overdreven, rol.

2,5 sterren

Ander gezelschap zoeken...!!

avatar van Beun de Haas BV
De recente kredietcrisis is net zo complex als dat het precair is. Toch slaagt regisseur Adam McKay dankzij satire erin het beladen onderwerp enigszins luchtig te houden. Dat is vooral te danken aan de vlotte montage en gevatte dialogen. Vrees echter niet voor oppervlakkigheid. Met het moraal van het verhaal - de wereldeconomie is een piramidespel gerund door gewetenloze graaiers - wordt desondanks een serieuze toon aangeslagen.