The Big Short (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door Adam McKay
met Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

avatar van blurp194
Sterk.

Ik zat wat te denken over welk woord ik zou gebruiken, 'geniaal' past wellicht ook wel. Maar er speelt ergens ook in mijn achterhoofd de ergernis mee die onlosmakelijk bij deze periode hoort - ergernis over het volslagen onbegrip van de hele maatschappij, en de onbegrijpelijke onkunde van iedereen die iets met deze hele verziekte bende te maken gehad heeft. De economie was zeker al vanaf de jaren-90 oververhit, we vielen van de ene idioterie in de andere - 'de nieuwe economie', wie herinnert het zich nog, de theorie dat je geen winst hoefde te maken omdat de aandelenkoersen toch wel zouden stijgen. Wie heeft er op school nog over de tulpenhandel geleerd, vraag ik me dan af.

En eigenlijk raar dat we dit onderwerp hier zo vaak 'saai' horen noemen. Het pyramidespel wat we met zijn allen 'economie' noemen bepaalt tenslotte wie er met de pegels vandoor gaat. Als je dat saai vindt, dan snap je de regels niet - je kan er misschien voor willen kiezen om aan de rand van het geheel te blijven, als extra mee te spelen in het grote scenario. Of misschien krijg je het niet voor elkaar om echt mee te doen. Maar saai kan het daar toch nauwelijks van worden.

Waar de film geniaal in slaagt is om zonder al te veel om de hete brij heen te draaien de essentie van de crisis bloot te leggen - de hoofdrolspelers van het spel snappen niet waar ze mee bezig zijn. En zolang alles goed blijft gaan maakt dat ook niet zoveel uit - precies zoals in de tulpenhandel, het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, het vliegtuig. Maar er ligt geen daadwerkelijk begrip van waarde en risico onder de beleggingen, en dus is het genoeg dat iemand dat in twijfel trekt om het zaakje uit elkaar te laten klappen, als de spreekwoordelijke zeepbel. Nog los van wat die onderliggende waarde daadwerkelijk is.

Waarmee Adam McKay en zijn crew laten zien dat zij waarschijnlijk betere bankiers zouden zijn dan het hele onkundige en verziekte zooitje dat dat werk daadwerkelijk doet - want ze snappen hoe het werkt, en kunnen het nog uitleggen ook. En daarnaast leveren ze ook nog eens een leuke en onderhoudende, leerzame film af, met een geniaal spelende cast, interessante trucs om het verhaal levendig te houden, mooie beelden en goede timing. Ik kan er geen fout in vinden zogauw.

blurp194 schreef:

Aha, kijk, nou begrijp ik het. [niet dus] En ik maar denken dat die autist in te grote korte broek 't allemaal wel begreep.

avatar van blurp194
Lavrot schreef:

'de hoofdrolspelers van het spel', niet de hoofdrolspelers in de film. Hoewel die autist het best door had

TMP
De vertelstijl van deze film stond mij al snel wat tegen, maar gaandeweg de film begon ik eraan gewend te raken. Toch hadden de makers die intermezzo's met bijvoorbeeld Margot Robbie en Selena Gomez en het doorbreken van de vierde wand achterwege mogen laten. Pluspunt van de film is dat het onderwerp van de film boeiend genoeg is en ook op een gedegen manier wordt uitgewerkt en uitgelegd, hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik alles wat in deze film aan de orde wordt gesteld even goed heb begrepen.

Erg knap in elkaar gezet. Mooie film die met een moeilijk onderwerp weet te boeien!

avatar van IH88
"Truth is like poetry. And most people fucking hate poetry."

Heerlijke satire van Adam McKay. The Big Short is denk ik het makkelijkst te omschrijven als een komische tragedie. Het is niet makkelijk om een komedie te maken over een catastrofale gebeurtenis die nog zo vers in het geheugen ligt, maar McKay slaagt er wonderwel in. En hij vergeet ook niet de duistere zijde van de hypotheekcrisis uit het oog. Hebzucht, onwetendheid, domheid en onverschilligheid van alle betrokken partijen vierde (en viert) hoogtij, en iedereen dekte elkaar tot het bittere eind.

McKay geeft aan dit alles een eigen draai met een luchtige sfeer, een snelle montage, grappige en gevatte dialogen, een inventieve uitleg van economische termen (Margot Robbie in een bubbelbad, Selena Gomez etc.), en veel kleurrijke personages. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Michael Burry komt er als eerste achter dat de ogenschijnlijk sterke huizenmarkt van binnen diep verrot is, en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat alles instort. Hij besluit met het geld van het hedgefonds dat hij beheert ‘short’ te gaan en wordt door iedereen uitgelachen. Behalve door een groep personen, die er gaan de weg ook achter komen dat er een financiële atoombom op het punt staat te ontploffen. De acteurs met onder andere Gosling, Carell, Bale, Pitt, Magaro en Spall spelen hun personages met veel flair en zelfvertrouwen, waardoor het plezier er vanaf spat. Het einde is gelukkig gespeend van vals sentiment want zoals Ryan Gosling op een gegeven moment zegt, ‘I never told you I was the hero of this story’.

avatar van supadragon8
Zeer sterke film die het goed voor elkaar krijgt om zowel heel geestig als leerzaam te zijn. Acteurs doen hun werk perfect, verhaal is spannend en de manier van toelichten van onderwerpen is geniaal.

avatar van ZenZin
Tamelijk vervelende film (pseudo flitsend) over een erg vervelend onderwerp. (geld )
Geen enkel "normaal" personage, allemaal egomaniakale kleuters.
Toch ook wel enigszins interessant om eens door te worstelen, geeft wat inzicht in nationalistische oplichters bendes met hun gemanipuleer om de allerrijksten (zichzelf) te beschermen
Erg sneu gedoe allemaal...
(Pardon maar ik werd er niet vrolijk van haha)

Er zijn thema's die ik mijd: drugs, seriekillers , oorlog...en geld. Ja vooroordeel ,maar voortkomend uit ervaring. Het is je 'ding " niet. Allemaal oninteressant en het voegt mij niets toe. Om de film echt te begrijpen moet je iets afweten van het bankwezen en vakjargon.
Deze film een kans gegeven.....Na een kwartier uit gezet. Het interesseert mij geen ruk en ook nog een vervelende vertelstijl en zeer vervelende de acteurs.. O...wel even de scene uitgekeken met die mooie dame in bad. Kunnen ze met haar geen twee uur vullen.???...Puntje van mijn stoel dan...

Captain Pervert schreef:
De financiële crisis is niet cool of sexy maar gewoon stom en ingewikkeld. Een film hierover maken en dit aankleden met excentrieke personages en leuke visuele grapjes maakt het onderwerp er niet leuker op.

Hoe begrijpelijk en metaforisch het ook verteld wordt (soms, in geestige intermezzo's, door totaal niet ter zake doende celebrities): de film maakt dat je de crisis kan snappen maar de vraag is of je ook zin hebt om dit te snappen.

Dit was niet het geval bij het gezelschap waar ik de film mee keek: mijn vrouw en een bevriend stel. Dit is een film om met zijn tweeën te kijken en je bek te houden, want als je bijvoorbeeld de uitleg over een CDO mist, dan heb je de rest van de film een groot probleem. Zoals het geval was bij mijn gezelschap.

Dan kan het breken van de Vierde wand - Wikipedia - nl.wikipedia.org de boel ook niet meer redden.

Desalniettemin was de film onderhoudend door dit soort kwinkslagen en door een opvallende rol van Steve Carrell. Ik vond hem zeer goed in zijn serieuze, maar uiteraard overdreven, rol.

2,5 sterren

Ander gezelschap zoeken...!!

avatar van Beun de Haas BV
De recente kredietcrisis is net zo complex als dat het precair is. Toch slaagt regisseur Adam McKay dankzij satire erin het beladen onderwerp enigszins luchtig te houden. Dat is vooral te danken aan de vlotte montage en gevatte dialogen. Vrees echter niet voor oppervlakkigheid. Met het moraal van het verhaal - de wereldeconomie is een piramidespel gerund door gewetenloze graaiers - wordt desondanks een serieuze toon aangeslagen.

avatar van AGE-411
The Wolf of Wall Street, maar dan minder over the top.

Het werkt wel. De humor is niet overheersend, maar wel nadrukkelijk aanwezig. Ik vind dit dan ook meer een komedie dan een drama!
Soms wordt het gegoochel met economische vaktermen me net iets te veel. Gelukkig wordt de vierde wand enkele malen doorbroken om de kijker wat kennis mee te geven.
Klein nadeel is het haast apocalyptische beeld dat opgehangen wordt. We leven allemaal nog, en de economische crisis van 2008-2009 was nu ook niet van die aard dat hij allesvernietigend was.

AGE-411 schreef:

En toch is dat wel realistisch. De angst bestond en was realistisch dat het complete bancaire systeem in elkaar zou klappen.

avatar van Passiebloempje
Zó blij dat ik de negatieve reacties heb gelezen alvorens op de play-knop te klikken; ook geen film voor mij dus.
[opent prullenbak]

Fantastische film. Samen met Margin Call de twee beste films over de financiële crisis. Waar Margin Call het geheel heel erg technisch en sober brengt, is The Big Short een stuk luchtiger.
Tevens een must see voor veel mensen. Het geeft een idee wat er met onze bezittingen gebeurt. Een ieder die aangeeft dat het onderwerp hem/haar niet boeit heeft neem ik aan geen hypotheek?

Anyway, de film blinkt uit in de wijze waarop vanuit verschillende hoeken verschillende mensen worden gevolgd die allemaal wat meer opletten dan de mensen om hen heen. Het acteerwerk is van zeer hoog niveau (de heerlijke scene bijvoorbeeld in de lobby van JP Morgans), het verhaal zit foutloos in elkaar en de kijker krijgt net aan genoeg informatie over de technische onderbouwing van de totstandkoming van de crisis. Een CDS (credit default swap) is nog wel te behappen, een COD is al een stuk lastiger. Maar dat is ook precies wat Wall Street probeert: het ingewikkeld te laten lijken (wat het vaak niet is) zodat het klootjesvolk geen idee heeft wat ze doen.

Film met vaart en prikkeling ondanks het droge onderwerp.

avatar van eRCee
Droge onderwerp? ThomasVV toch, wat zeg je nu?

avatar van stefan dias
Leuke film met een heel eigen vibe. Veel geleuter misschien maar al dat geleuter zoog me wel helemaal in de film en in het onderwerp. Een film waar iets verteld wordt. En hoe goed (en eng) is Bale toch alweer met zijn glazen oog. Kanjer.

avatar van des1
Veel gedoe en verdekt opereren van veel partijen (waardoor accountability ver te zoeken was) rondom een een in wezen simpel gegeven: hypotheekschulden kun je samenbundelen en als obligatie in de markt zetten. Het reservoir aan hypotheekschulden werd gevormd door m.n. sociaal zwakkeren die een koophuis waren aangepraat. Samengebundeld is er geen zicht op hoe risky de onderliggende schulden zijn van de obligaties. Helemaal als rating agencies een eigen belang hadden om ze beter voor te stellen. Ze moesten immers wel verkocht worden. Helemaal bont werd het met Goldman Sachs die verdiende aan de verkoop én aan het short gaan op deze CDO's (afwaarderen) omdat het de bui al zag hangen. Is GS nooit voor veroordeeld. Nog vragen? CDO's schijnen alweer verhandeld te worden, zij het onder een andere naam. Trump wil het toezicht op banken, ingesteld onder Obama, weer versoepelen.

avatar van Don Homer
"I don't get it. Why are they confessing?" "They're not confessing." "They're bragging."

The Big Short (2015) is een cynische komedie over ware gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de financiële (huizen)crisis rond 2008.

De film heeft een unieke narratief. Het is nogal rommelig, de kijker wordt betrokken (de vierde wand is open, leerde ik net van onderstaande reviews), Margot Robbie en Selena Gomez leggen tussendoor wat uit maar maken geen onderdeel uit van het plot.

Intussen leert de oplettende kijker hoe de financiële crisis ontstaan is en welke rollen verschillende personages -die op werkelijke personen gebaseerd zijn- hierin spelen.

Zelf heb ik gemengde gevoelens over deze film. Het verhaal is best goed en leerzaam. Het gaat echter best snel en is ook voor mensen die wat van de economie begrijpen best pittig. Ik vond de film ook weinig grappig, nogal taai, maar wel (terecht) heel cynisch.

Alles overziend een knap gemaakte taaie film over de financiële wereld, in een luchtig jasje.

avatar van Pim1993
Knap en voor zover het kan begrijpelijk in elkaar geflanst. De experimentele manier van draaien voegde in mijn ogen veel toe. De ogenschijnlijke wilde zooms, de ietwat chaotisch lijkende bewegingen etc. Het had meer impact zo. Knap gedaan.

avatar van Lovelyboy
Why are you so shocked?

Een kostelijke en vermakelijke film ondanks het onderwerp en de financiële wereld wat mij in eerste instantie weinig doet.

De film vaart ondanks het vele geleuter en lastige termen, op geweldige wijze met de humoristische en schertsende toon met veel kleurrijke karakters. De gehele financiële wereld lijkt maar weer eens te bestaan uit vrijbuiters, egoïsten en klootzakken en 'to top it all' blijkt de economie eerder een zandkasteel bij vloed dan een stabiele structuur. Veel dingen gaan aan me voorbij, toch is het onthutsend hoe men elkaar een poot uit draait, op elkaar af gaat uit goed vertrouwen of machtpositie en de belachelijke structuur van dingen.

Goed en vermakelijk zijn de 'geldwolven' die hun kans ruiken en er van willen profiteren. Het wordt zo kleurrijk vertelt dat het eerder vermakelijk is dan shockerend en tevens de achilleshiel van de film. Nodig is dan ook de omslag bij deze mensen na anderhalf uur bij het besef wat er te gebeuren staat. Totale instorting. Een fase met beelden, gemoed waarvan ik even kippenvel krijg. Een omslag die leid naar totale paniek, uitmuntend gebracht en daarmee de film alleen maar sterker makend. Verder mag de muziek genoemd worden met Metallica, Nirvana, Pantera, Gorrilaz en Guns 'n Roses, is de montage goed en de uitleg of wanneer personages het woord tot de camera richten prima bedacht.

Dan de acteurs, Bale is prima als de autistisch ogende sociaal incapabele Burry. Gosling ook prima als de gladbal Vinnett, maar het is Carell die de show steelt als Baum die de grootste klootzak van allemaal lijkt maar in werkelijkheid het beste met de wereld wil. Heerlijk geacteerd in dit geval. The big short is ondanks het ontwerp een uiterst vakkundige en boeiende film die vermaakt, humor heeft maar toch ook een fikse aanklacht tegen de bankwereld en haar ergste en inhaligste soort aan mensen. De eerder genoemde achilleshiel, dat het teveel vermaak en humor zou worden, wordt na een anderhalf uur onschadelijk gemaakt door de stemmingswisseling. Daarnaast verbijsterd en prikkelt de film en krijg ik uiteraard het nodige mee over een wereldgebeuren dat toen destijds grotendeels aan me voorbij ging.

Erg goede film over de aanloop naar de kredietcrisis in 2008. Het meeste is al gezegd, ik genoot van Bale als Michael Burry M.D. Het is inderdaad allemaal droge materie, maar als je enige interesse hebt in de hypotheekmarkt en financiële wereld is het echt een aanrader. En zo niet, dan is het nog een erg goed film.

avatar van pvl63
Wat een heerlijke film. Ik heb echt genoten van het verhaal, de karakters, het scenario, de dialogen etc.. De financiële crisis wordt erg makkelijk en duidelijk uitgelegd, je ziet waarom het het systeem moest vallen, de argeloosheid, de hebzucht, de belangenverstrengeling het komt allemaal aan bod.

avatar van MindlessAssassin
The Big Short is een interessante en ook vrij informatieve film over de krediet crisis van 2008. Adam McKay slaagt er in om van een vrij ingewikkeld onderwerp een makkelijk te begrijpen film te maken. Ik vond wel dat de film zeker iets korter had gekund, het werd op een gegeven moment een beetje langdradig voor mij.

avatar van Mickey b
Er staat bij genre: ‘drama / komedie’. Vind ik niet juist. Er was zekerlijk geen humor te bespeuren. Drama: ok als je de rauwe realiteit van de bankencrisis als drama beschouwd. Ik zie deze film eerder als een realistische documentairefilm die probeert weer te geven wat zich effectief heeft voorgedaan in Amerika rond 2006 aangaande de crisis rond de hypotheekmarkt en de wereldeconomie die toen instortte. Zelf ben ik geen econoom of iets dergelijks, al interesseert mij deze materie wel. Ik ben in eerste plaats nog steeds een filmliefhebber en daar gaat het hier nog steeds om op MovieMeter. De film zelf is absoluut geen hersenloze Hollywood popcorn-vermaak. Het is vrij zware materie en één van de, zoniet de moeilijkste film die ik ooit al heb gezien qua dialogen. Waarschijnlijk omdat ik van economie geen kaas heb gegeten... Maar toch valt de film, mits enige concentratie goed te volgen. Zelfs al snap je niet alle termen, toch ben je mee met met de inhoud en krijg je een idee van wat er bedoeld wordt met de bankencrisis in Amerika. Heb er van genoten en dat is toch wat telt bij mij bij een filmavondje voor de buis. Originele film. Kijken als je zin hebt in een film die echt wel je aandacht vraagt. Links laten liggen als (wereld)economie je niets zegt...