ad

Met onder meer: Steve Carell, Christian Bale en Ryan Gosling

Releasedatum: 11 december 2015

Over The Big Short

"This is a true story."

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jamie Shipley

avatar van blurp194

blurp194

Sterk.

Ik zat wat te denken over welk woord ik zou gebruiken, 'geniaal' past wellicht ook wel. Maar er speelt ergens ook in mijn achterhoofd de ergernis mee die onlosmakelijk bij deze periode hoort - ergernis over het volslagen onbegrip van de hele maatschappij, en de onbegrijpelijke onkunde van iedereen die iets met deze hele verziekte bende te maken gehad heeft. De economie was zeker al vanaf de jaren-90 oververhit, we vielen van de ene idioterie in de andere - 'de nieuwe economie', wie herinnert het zich nog, de theorie dat je geen winst hoefde te maken omdat de aandelenkoersen toch wel zouden stijgen. Wie heeft er op school nog over de tulpenhandel geleerd, vraag ik me dan af.

En eigenlijk raar dat we dit onderwerp hier zo vaak 'saai' horen noemen. Het pyramidespel wat we met zijn allen 'economie' noemen bepaalt tenslotte wie er met de pegels vandoor gaat. Als je dat saai vindt, dan snap je de regels niet - je kan er misschien voor willen kiezen om aan de rand van het geheel te blijven, als extra mee te spelen in het grote scenario. Of misschien krijg je het niet voor elkaar om echt mee te doen. Maar saai kan het daar toch nauwelijks van worden.

Waar de film geniaal in slaagt is om zonder al te veel om de hete brij heen te draaien de essentie van de crisis bloot te leggen - de hoofdrolspelers van het spel snappen niet waar ze mee bezig zijn. En zolang alles goed blijft gaan maakt dat ook niet zoveel uit - precies zoals in de tulpenhandel, het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, het vliegtuig. Maar er ligt geen daadwerkelijk begrip van waarde en risico onder de beleggingen, en dus is het genoeg dat iemand dat in twijfel trekt om het zaakje uit elkaar te laten klappen, als de spreekwoordelijke zeepbel. Nog los van wat die onderliggende waarde daadwerkelijk is.

Waarmee Adam McKay en zijn crew laten zien dat zij waarschijnlijk betere bankiers zouden zijn dan het hele onkundige en verziekte zooitje dat dat werk daadwerkelijk doet - want ze snappen hoe het werkt, en kunnen het nog uitleggen ook. En daarnaast leveren ze ook nog eens een leuke en onderhoudende, leerzame film af, met een geniaal spelende cast, interessante trucs om het verhaal levendig te houden, mooie beelden en goede timing. Ik kan er geen fout in vinden zogauw.

avatar van Lavrot

Lavrot

blurp194 schreef:

Aha, kijk, nou begrijp ik het. [niet dus] En ik maar denken dat die autist in te grote korte broek 't allemaal wel begreep.

avatar van blurp194

blurp194

Lavrot schreef:

'de hoofdrolspelers van het spel', niet de hoofdrolspelers in de film. Hoewel die autist het best door had

avatar van TMP

TMP

De vertelstijl van deze film stond mij al snel wat tegen, maar gaandeweg de film begon ik eraan gewend te raken. Toch hadden de makers die intermezzo's met bijvoorbeeld Margot Robbie en Selena Gomez en het doorbreken van de vierde wand achterwege mogen laten. Pluspunt van de film is dat het onderwerp van de film boeiend genoeg is en ook op een gedegen manier wordt uitgewerkt en uitgelegd, hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik alles wat in deze film aan de orde wordt gesteld even goed heb begrepen.

avatar van MisterD 1985

MisterD 1985

Erg knap in elkaar gezet. Mooie film die met een moeilijk onderwerp weet te boeien!

avatar van IH88

IH88

"Truth is like poetry. And most people fucking hate poetry."

Heerlijke satire van Adam McKay. The Big Short is denk ik het makkelijkst te omschrijven als een komische tragedie. Het is niet makkelijk om een komedie te maken over een catastrofale gebeurtenis die nog zo vers in het geheugen ligt, maar McKay slaagt er wonderwel in. En hij vergeet ook niet de duistere zijde van de hypotheekcrisis uit het oog. Hebzucht, onwetendheid, domheid en onverschilligheid van alle betrokken partijen vierde (en viert) hoogtij, en iedereen dekte elkaar tot het bittere eind.

McKay geeft aan dit alles een eigen draai met een luchtige sfeer, een snelle montage, grappige en gevatte dialogen, een inventieve uitleg van economische termen (Margot Robbie in een bubbelbad, Selena Gomez etc.), en veel kleurrijke personages. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Michael Burry komt er als eerste achter dat de ogenschijnlijk sterke huizenmarkt van binnen diep verrot is, en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat alles instort. Hij besluit met het geld van het hedgefonds dat hij beheert ‘short’ te gaan en wordt door iedereen uitgelachen. Behalve door een groep personen, die er gaan de weg ook achter komen dat er een financiële atoombom op het punt staat te ontploffen. De acteurs met onder andere Gosling, Carell, Bale, Pitt, Magaro en Spall spelen hun personages met veel flair en zelfvertrouwen, waardoor het plezier er vanaf spat. Het einde is gelukkig gespeend van vals sentiment want zoals Ryan Gosling op een gegeven moment zegt, ‘I never told you I was the hero of this story’.

avatar van supadragon8

supadragon8

Zeer sterke film die het goed voor elkaar krijgt om zowel heel geestig als leerzaam te zijn. Acteurs doen hun werk perfect, verhaal is spannend en de manier van toelichten van onderwerpen is geniaal.

avatar van ZenZin

ZenZin

Tamelijk vervelende film (pseudo flitsend) over een erg vervelend onderwerp. (geld )

Geen enkel "normaal" personage, allemaal egomaniakale kleuters.

Toch ook wel enigszins interessant om eens door te worstelen, geeft wat inzicht in nationalistische oplichters bendes met hun gemanipuleer om de allerrijksten (zichzelf) te beschermen

Erg sneu gedoe allemaal...

(Pardon maar ik werd er niet vrolijk van haha)

avatar van frans123

frans123

• 2060 berichten

Er zijn thema's die ik mijd: drugs, seriekillers , oorlog...en geld. Ja vooroordeel ,maar voortkomend uit ervaring. Het is je 'ding " niet. Allemaal oninteressant en het voegt mij niets toe. Om de film echt te begrijpen moet je iets afweten van het bankwezen en vakjargon.

Deze film een kans gegeven.....Na een kwartier uit gezet. Het interesseert mij geen ruk en ook nog een vervelende vertelstijl en zeer vervelende de acteurs.. O...wel even de scene uitgekeken met die mooie dame in bad. Kunnen ze met haar geen twee uur vullen.???...Puntje van mijn stoel dan...

avatar van frans123

frans123

• 2060 berichten

Captain Pervert schreef:

De financiële crisis is niet cool of sexy maar gewoon stom en ingewikkeld. Een film hierover maken en dit aankleden met excentrieke personages en leuke visuele grapjes maakt het onderwerp er niet leuker op.

Hoe begrijpelijk en metaforisch het ook verteld wordt (soms, in geestige intermezzo's, door totaal niet ter zake doende celebrities): de film maakt dat je de crisis kan snappen maar de vraag is of je ook zin hebt om dit te snappen.

Dit was niet het geval bij het gezelschap waar ik de film mee keek: mijn vrouw en een bevriend stel. Dit is een film om met zijn tweeën te kijken en je bek te houden, want als je bijvoorbeeld de uitleg over een CDO mist, dan heb je de rest van de film een groot probleem. Zoals het geval was bij mijn gezelschap.

Dan kan het breken van de Vierde wand - Wikipedia - nl.wikipedia.org de boel ook niet meer redden.

Desalniettemin was de film onderhoudend door dit soort kwinkslagen en door een opvallende rol van Steve Carrell. Ik vond hem zeer goed in zijn serieuze, maar uiteraard overdreven, rol.

2,5 sterren

Ander gezelschap zoeken...!!

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

De recente kredietcrisis is net zo complex als dat het precair is. Toch slaagt regisseur Adam McKay dankzij satire erin het beladen onderwerp enigszins luchtig te houden. Dat is vooral te danken aan de vlotte montage en gevatte dialogen. Vrees echter niet voor oppervlakkigheid. Met het moraal van het verhaal - de wereldeconomie is een piramidespel gerund door gewetenloze graaiers - wordt desondanks een serieuze toon aangeslagen.

avatar van AGE-411

AGE-411

The Wolf of Wall Street, maar dan minder over the top.

Het werkt wel. De humor is niet overheersend, maar wel nadrukkelijk aanwezig. Ik vind dit dan ook meer een komedie dan een drama!

Soms wordt het gegoochel met economische vaktermen me net iets te veel. Gelukkig wordt de vierde wand enkele malen doorbroken om de kijker wat kennis mee te geven.

Klein nadeel is het haast apocalyptische beeld dat opgehangen wordt. We leven allemaal nog, en de economische crisis van 2008-2009 was nu ook niet van die aard dat hij allesvernietigend was.

avatar van Ziegler

Ziegler

AGE-411 schreef:

En toch is dat wel realistisch. De angst bestond en was realistisch dat het complete bancaire systeem in elkaar zou klappen.

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

Zó blij dat ik de negatieve reacties heb gelezen alvorens op de play-knop te klikken; ook geen film voor mij dus.

[opent prullenbak]

avatar van TA-E

TA-E

Fantastische film. Samen met Margin Call de twee beste films over de financiële crisis. Waar Margin Call het geheel heel erg technisch en sober brengt, is The Big Short een stuk luchtiger.

Tevens een must see voor veel mensen. Het geeft een idee wat er met onze bezittingen gebeurt. Een ieder die aangeeft dat het onderwerp hem/haar niet boeit heeft neem ik aan geen hypotheek?

Anyway, de film blinkt uit in de wijze waarop vanuit verschillende hoeken verschillende mensen worden gevolgd die allemaal wat meer opletten dan de mensen om hen heen. Het acteerwerk is van zeer hoog niveau (de heerlijke scene bijvoorbeeld in de lobby van JP Morgans), het verhaal zit foutloos in elkaar en de kijker krijgt net aan genoeg informatie over de technische onderbouwing van de totstandkoming van de crisis. Een CDS (credit default swap) is nog wel te behappen, een COD is al een stuk lastiger. Maar dat is ook precies wat Wall Street probeert: het ingewikkeld te laten lijken (wat het vaak niet is) zodat het klootjesvolk geen idee heeft wat ze doen.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Film met vaart en prikkeling ondanks het droge onderwerp.

avatar van eRCee

eRCee

Droge onderwerp? ThomasVV toch, wat zeg je nu?

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2090 berichten

Leuke film met een heel eigen vibe. Veel geleuter misschien maar al dat geleuter zoog me wel helemaal in de film en in het onderwerp. Een film waar iets verteld wordt. En hoe goed (en eng) is Bale toch alweer met zijn glazen oog. Kanjer.

avatar van des1

des1

Veel gedoe en verdekt opereren van veel partijen (waardoor accountability ver te zoeken was) rondom een een in wezen simpel gegeven: hypotheekschulden kun je samenbundelen en als obligatie in de markt zetten. Het reservoir aan hypotheekschulden werd gevormd door m.n. sociaal zwakkeren die een koophuis waren aangepraat. Samengebundeld is er geen zicht op hoe risky de onderliggende schulden zijn van de obligaties. Helemaal als rating agencies een eigen belang hadden om ze beter voor te stellen. Ze moesten immers wel verkocht worden. Helemaal bont werd het met Goldman Sachs die verdiende aan de verkoop én aan het short gaan op deze CDO's (afwaarderen) omdat het de bui al zag hangen. Is GS nooit voor veroordeeld. Nog vragen? CDO's schijnen alweer verhandeld te worden, zij het onder een andere naam. Trump wil het toezicht op banken, ingesteld onder Obama, weer versoepelen.

avatar van Don Homer

Don Homer

"I don't get it. Why are they confessing?" "They're not confessing." "They're bragging."

The Big Short (2015) is een cynische komedie over ware gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de financiële (huizen)crisis rond 2008.

De film heeft een unieke narratief. Het is nogal rommelig, de kijker wordt betrokken (de vierde wand is open, leerde ik net van onderstaande reviews), Margot Robbie en Selena Gomez leggen tussendoor wat uit maar maken geen onderdeel uit van het plot.

Intussen leert de oplettende kijker hoe de financiële crisis ontstaan is en welke rollen verschillende personages -die op werkelijke personen gebaseerd zijn- hierin spelen.

Zelf heb ik gemengde gevoelens over deze film. Het verhaal is best goed en leerzaam. Het gaat echter best snel en is ook voor mensen die wat van de economie begrijpen best pittig. Ik vond de film ook weinig grappig, nogal taai, maar wel (terecht) heel cynisch.

Alles overziend een knap gemaakte taaie film over de financiële wereld, in een luchtig jasje.

avatar van Pim1993

Pim1993

Knap en voor zover het kan begrijpelijk in elkaar geflanst. De experimentele manier van draaien voegde in mijn ogen veel toe. De ogenschijnlijke wilde zooms, de ietwat chaotisch lijkende bewegingen etc. Het had meer impact zo. Knap gedaan.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Why are you so shocked?

Een kostelijke en vermakelijke film ondanks het onderwerp en de financiële wereld wat mij in eerste instantie weinig doet.

De film vaart ondanks het vele geleuter en lastige termen, op geweldige wijze met de humoristische en schertsende toon met veel kleurrijke karakters. De gehele financiële wereld lijkt maar weer eens te bestaan uit vrijbuiters, egoïsten en klootzakken en 'to top it all' blijkt de economie eerder een zandkasteel bij vloed dan een stabiele structuur. Veel dingen gaan aan me voorbij, toch is het onthutsend hoe men elkaar een poot uit draait, op elkaar af gaat uit goed vertrouwen of machtpositie en de belachelijke structuur van dingen.

Goed en vermakelijk zijn de 'geldwolven' die hun kans ruiken en er van willen profiteren. Het wordt zo kleurrijk vertelt dat het eerder vermakelijk is dan shockerend en tevens de achilleshiel van de film. Nodig is dan ook de omslag bij deze mensen na anderhalf uur bij het besef wat er te gebeuren staat. Totale instorting. Een fase met beelden, gemoed waarvan ik even kippenvel krijg. Een omslag die leid naar totale paniek, uitmuntend gebracht en daarmee de film alleen maar sterker makend. Verder mag de muziek genoemd worden met Metallica, Nirvana, Pantera, Gorrilaz en Guns 'n Roses, is de montage goed en de uitleg of wanneer personages het woord tot de camera richten prima bedacht.

Dan de acteurs, Bale is prima als de autistisch ogende sociaal incapabele Burry. Gosling ook prima als de gladbal Vinnett, maar het is Carell die de show steelt als Baum die de grootste klootzak van allemaal lijkt maar in werkelijkheid het beste met de wereld wil. Heerlijk geacteerd in dit geval. The big short is ondanks het ontwerp een uiterst vakkundige en boeiende film die vermaakt, humor heeft maar toch ook een fikse aanklacht tegen de bankwereld en haar ergste en inhaligste soort aan mensen. De eerder genoemde achilleshiel, dat het teveel vermaak en humor zou worden, wordt na een anderhalf uur onschadelijk gemaakt door de stemmingswisseling. Daarnaast verbijsterd en prikkelt de film en krijg ik uiteraard het nodige mee over een wereldgebeuren dat toen destijds grotendeels aan me voorbij ging.

avatar van Bari

Bari

Erg goede film over de aanloop naar de kredietcrisis in 2008. Het meeste is al gezegd, ik genoot van Bale als Michael Burry M.D. Het is inderdaad allemaal droge materie, maar als je enige interesse hebt in de hypotheekmarkt en financiële wereld is het echt een aanrader. En zo niet, dan is het nog een erg goed film.

avatar van pvl63

pvl63

Wat een heerlijke film. Ik heb echt genoten van het verhaal, de karakters, het scenario, de dialogen etc.. De financiële crisis wordt erg makkelijk en duidelijk uitgelegd, je ziet waarom het het systeem moest vallen, de argeloosheid, de hebzucht, de belangenverstrengeling het komt allemaal aan bod.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

The Big Short is een interessante en ook vrij informatieve film over de krediet crisis van 2008. Adam McKay slaagt er in om van een vrij ingewikkeld onderwerp een makkelijk te begrijpen film te maken. Ik vond wel dat de film zeker iets korter had gekund, het werd op een gegeven moment een beetje langdradig voor mij.

avatar van Mickey b

Mickey b

Er staat bij genre: ‘drama / komedie’. Vind ik niet juist. Er was zekerlijk geen humor te bespeuren. Drama: ok als je de rauwe realiteit van de bankencrisis als drama beschouwd. Ik zie deze film eerder als een realistische documentairefilm die probeert weer te geven wat zich effectief heeft voorgedaan in Amerika rond 2006 aangaande de crisis rond de hypotheekmarkt en de wereldeconomie die toen instortte. Zelf ben ik geen econoom of iets dergelijks, al interesseert mij deze materie wel. Ik ben in eerste plaats nog steeds een filmliefhebber en daar gaat het hier nog steeds om op MovieMeter. De film zelf is absoluut geen hersenloze Hollywood popcorn-vermaak. Het is vrij zware materie en één van de, zoniet de moeilijkste film die ik ooit al heb gezien qua dialogen. Waarschijnlijk omdat ik van economie geen kaas heb gegeten... Maar toch valt de film, mits enige concentratie goed te volgen. Zelfs al snap je niet alle termen, toch ben je mee met met de inhoud en krijg je een idee van wat er bedoeld wordt met de bankencrisis in Amerika. Heb er van genoten en dat is toch wat telt bij mij bij een filmavondje voor de buis. Originele film. Kijken als je zin hebt in een film die echt wel je aandacht vraagt. Links laten liggen als (wereld)economie je niets zegt...

Theunissen

"Toen na de crash het stof was neergedwarreld, was 5 biljoen dollar in pensioengeld, onroerend goedwaarde, spaargeld en obligaties verdwenen. Acht miljoen mensen verloren hun job, 6 miljoen hun huizen. Dat alleen in de VS."

"The Big Short" (o.a. te zien op "Film1") neemt je mee terug naar het jaar 2005 en is een Drama / Komedie film over de financiële crisis en dat volgestopt met onbegrijpelijke economische termen (ondanks de leuke uitleg snapte ik het vaak toch niet). Dat klinkt niet als een fantastisch en vlot geschreven Drama / Komedie filmm maar toch serveert regisseur Adam McKay de taaie kost met veel plezier en elan, waardoor The Big Short een fraaie film is geworden. Ook de vier hoofdrolspelers, gespeeld door Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling en Brad Pitt, zijn goed op hun plek in deze film.

"The Big Short" is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over de fraude van de Amerikaanse banken vlak voor de crisis in 2008 . Vier outsiders proberen met hun team de banken te ontmaskeren en hier tegelijk veel geld aan te verdienen. Dr. Michael Burry (Christian Bale) begint hiermee nadat hij heeft ontdekt dat de meeste hypotheken niet zo zeker en veilig zijn als ze lijken. Door de meeste banken wordt hij voor gek verklaard en ze denken snel geld aan hem te verdienen. Er zijn maar een paar anderen die in hem geloven en net als hij speculeren over het verlies van de hypotheken.

Het verhaal in "The Big Short" is zeer interessant en wordt op een leuke manier gepresenteerd, maar het is met name de ijzersterke cast die "The Big Short" het aankijken meer dan waard maakt. De hoofdrolspelers zijn namelijk allen gevestigde namen in Hollywood en ook in deze film laten ze ons weer genieten van hun acteertalenten. Christian Bale speelt de hyperintelligente en excentrieke Dr. Michael Burry die één oog heeft, naar Heavy Metal muziek luistert (je hoort o.a. de nummers "Master Of Puppets" en "Eye Of The Beholder" van Metallica), de drum bespeeld en op blote voeten rondloopt, Steve Carrell is de arrogante en sociaal onhandige hedgefonds-manager Mark Baum (met als vrouw Cynthia Baum gespeeld door Marisa Tomei), Ryan Gosling is de gladde en gestoorde belegger Jared Vennett van de "Deutsche Bank" en Brad Pitt is de teruggetrokken Ben Rickert, die samenwerkt met de jongelingen Charlie Geller (John Magaro) en Jamie Shipley (Finn Wittrock).

Deze personages zijn allemaal goed uitgewerkt en alle vier hebben ze een haat / liefde verhouding met de financiële wereld en allemaal hebben ze hun redenen om toch aan deze deal mee te doen. Doordat hun persoonlijke verhaal zo goed is uitgewerkt, zijn hun keuzes goed te begrijpen. Ook zorgt deze verdieping ervoor dat het niet alleen een film over geld is, maar ook over de gevolgen van geld. Het verhaal is zo bijzonder dat je bijna vergeet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Het is bijna niet te bevatten dat een beslissing van een relatief kleine groep mensen zo’n grote impact heeft gehad op bijna de hele wereld.

Adam McKay heeft duidelijk geprobeerd om van een wat droge materie een vermakelijke, leuke en spannende film te maken. Door het verhaal heen zijn er regelmatig leuke onderbrekingen waarin bepaalde ingewikkelde termen op een leuke manier worden uitgelegd. Zo legt Margot Robbie in een bubbelbad ingewikkelde economische termen uit (o.a. Subprime) en zegt ze op het einde:

"Begrepen ? Goed ! Ga nu maar weg."

Hetzelfde geldt voor Selena Gomez die de kijker aan een Blackjack-tafel nog meer economische termen probeert te voeren en hetzelfde geldt voor chef-kok Anthony Bourdain (die helaas te vroeg overleden is door zelfmoord en ik keek graag naar zijn televisieprogramma "No Reservations", die destijds te zien was op "Discovery Travel" en die zender is helaas niet meer te zien in Nederland sinds 2019) in zijn sterrenkeuken.

Dit zijn leuke onderbrekingen die ervoor zorgen dat het verhaal beter te volgen is. Ook wordt het verhaal soms onderbroken door videoclips van rappers en schaars geklede vrouwen (o.a. in een striptent waar Steve Carrell een stripster vragen stelt) en ook zijn er regelmatig momenten dat er achter elkaar stillevens worden getoond van het dagelijkse Amerikaanse leven. Dit geeft meteen goed weer wat de gevolgen van de crisis zijn en wie hierdoor worden geraakt.

De muziekkeuze is vaak ook schitterend, steeds als Christian Bale in beeld is hoor je Heavy Metal Muziek (o.a. Pantera) en halverwege de film komt het leuke nummer "Feel Good Inc." van de virtuele Britse band "Gorillaz" voorbij en verder hoor je o.a. "Lithium" van "Nirvana", "Milkshake" van "Kelis", "Sweet Child O' Mine" van "Guns N' Roses" en nog meer leuke en mooie muziek. Dus qua muziek was de film best een genot om naar te luisteren. Wel vreemd dat men niet gekozen heeft voor het nummer "The Wall Street Shuffle" van de Britse rockgroep "10cc".

Adam McKay is grotendeels geslaagd in zijn opzet de droge materie leuk en spannend te maken. Toch blijft het verhaal wat langdradig en ingewikkeld en is de film met zo'n circa 125 minuten ook aan de lange kant. Al met al is "The Big Short" wel een goede en interessante film. Hij zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar dit heeft vooral met het onderwerp te maken. Voor wie houdt van waargebeurde verhalen en zich bezig houdt met de financiële wereld of destijds met de financiële crisis te maken had (zoals ik met mijn spaarrekening bij de IJslandse bank "Icesave", waar je destijds circa 5% rente kreeg), is deze film zeker een aanrader. Het verhaal zit goed in elkaar en het acteerwerk laat de film optimaal tot zijn recht komen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

'The Big Short' (2015) vindt een prima balans tussen uitgesproken personages, postmoderne ironie en een waarachtige uitleg over systeemfouten. Vanuit een zekere zelfreflexiviteit verontschuldigt de film zich er bijna voor dat ze het hebben over 'saaie' onderwerpen als bankiers en economische concepten. Maar het werkt dat je je als kijker ook deelgenoot voelt bij deze relativerende grap. Zoals wanneer het personage Jared Vennet (Ryan Gosling) de kijker aanspreekt op de lulligheid en banaliteit van dit alles. Of tijdens de intermezzo's waarin Margot Robbie, Selena Gomez en Anthony Bourdain economische concepten komen duiden. Het is niet alleen balorigheid, want de manier waarop de kijker wordt aangesproken, versterkt ook de boodschap dat iederéén onderdeel is van dit gebroken systeem. Tussen de regels moet Mark Baum (Steve Carell) als enige gewetensvolle idealist erkennen dat ook hij de verleiding van het grote geld niet kan weerstaan. Voor mij gaat 'The Big Short' (2015) ook over het defaitistische gevoel en het cynisme naar de almacht van economische systemen. Beter bijtijds graaien dan verzwolgen worden door een Moloch.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19532 berichten

Derde film in korte tijd die ik over de crisis van 2008 zie en deze laat de twee anderen, van veel bekendere regisseurs volledig in zijn hempie staan.

De eerste was het nogal overschatte The Wolf of Wall Street van Scorsese. Best amusant, maar Martin komt uiteindelijk tot een rise and fall verhaal zoals hij er al een aardig aantal maakte met een heel duidelijke crook in de hoofdrol.

Gisteren zag ik het Wall Steet-vervolg van Oliver Stone die totaal de essentie mist en opzadelt met een familiedramaatje waarin Gordon Gekko nog maar een schim is van zijn 80's zelf en Oliver Stone sinds die tijd zelf ook ergens zijn talent kwijtraakte. Veel slechter nog dan Scorsese en in tegenstelling tot hem duikt die film echt diep de onvoldoendes in.

Nee, dan Adam Mckay, bij wie de good guys ook de bad guys zijn. (Want hoe kun je nou zo veel verdienen aan de financiële ondergang van je buurman). En die je als geheel met een unheimisch gevoel achterlaat. Een film die speels en origineel speelt met montage en verhaalvorm. McKay is ook geen jonkie meer maar zijn film bevat heel wat meer leven en relevantie en urgentie dan de twee pogingen van de mannen op leeftijd hiervoor.

avatar van stratmans

stratmans

goeie film, moeilijke verfilming, soms wat saai, keigoeie soundtrack