Senna (2010)

Alternatieve titel: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Biografie
106 minuten / 162 minuten (uncut version)

geregisseerd door Asif Kapadia
met Ayrton Senna, Alain Prost en Ron Dennis

Het verhaal over het leven en de tragische dood van het Braziliaanse Formule 1 icoon Ayrton Senna. We volgen zijn debuut en de decenniumlange, sportieve vete in de jaren '80 met destijds wereldkampioen Alain Prost en zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In zijn privé-leven is hij echter een bescheiden, introverte man die miljoenen doneerde in zijn geboorteland en volop filosofeerde over zijn leven na de sport.

avatar van MartiN_
Werkelijk een prachtige docu, wat een inspirerend persoon! Een diep respect, niet alleen voor zijn fenomenale capaciteiten, maar vooral voor zijn persoonlijkheid. De spanning tussen Senna en Prost is ook fantastisch vastgelegd. Ook voor niet F1-liefhebbers een aanrader.

avatar van Dennis Evahi
Vorige week op België deze film gezien. Ben nog diep onder de indruk, prachtige film. Wat een trieste afloop van deze geweldige sportman. Was hij nu maar wel gaan vissen met de dokter. Moest wel even slikken op het einde.

avatar van Ceeda7
Dit is zonder twijfel een van de beste docu's die ik tot nu gezien heb.

Mooie F1-retrobeelden aangevuld met gepaste en gemeende commentaren van de personen die hem omringden. De docu voelt ook als een film aan met een biografisch script! Een simpele jongen die groot wordt door op te boksen tegen de hele F1-top, met politieke en geld-spelletjes. Eens hij aan de top staat laat hij ook een negatieve kant zien, de zogenaamde "dark force" waarover de baas Ron het had.

Verder prachtige montage en sublieme opbouw van de spanning (die livebeelden van de cockpit uit Senna's auto voor het fatale accident past UITSTEKEND!) Een beter thrillermoment in een docu kan ik me niet inbeelden.Bovendien wordt deze film begeleid met prachtige muziek die het helemaal compleet maakt.

Petje af voor de docu over Senna. En na mijn eigen uitleg te hebben gelezen komt hij op 4.5*

avatar van SnakeDoc
Heb niks met de F1, heb niks met auto races, en al helemaal niet met legendarische courreus.
Toch heb ik genoten van deze documentaire, en kreeg ik zelfs een klein beetje sympathie voor de sport en voor (held) Senna uit Brazilië.

Ik was echt nul op de hoogte van wat er ging gebeuren, dus alle beelden kwamen als nieuw bij mij binnen. Ontzettend spannend natuurlijk! De onderlinge strijd met Alain Prost was natuurlijk het absolute hoogtepunt!

Mooi ook dat de geïnterviewden niet in beeld kwamen, maar dat hun stem te horen was onder de mooie indrukwekkende race momenten.

Ja, heb me echt vermaakt! Hele knappe boeiende documentaire. Zelfs voor de Formule 1 leek!

SnakeDoc schreef:

Same here. En ook ik heb genoten van deze docu. Ik kan me nog wel de strijd herinneren tussen Prost en Senna, omdat vrienden van me destijds dit wel meer volgde. En ook toen viel me op dat ze niks van Prost moesten hebben en Senna geweldig vonden. Het komt ook in de film duidelijk naar voren. Senna was charismatisch en een bescheiden persoon, terwijl Prost het er niet helemaal goed vanaf brengt. Moet wel zeggen dat Prost uiteindelijk ook een geweldige sportman is met vier titels op zijn naam en ondanks die extreme rivaliteit is het later gelukkig weer goed gekomen tussen die twee.

De docu bevat veel unieke beelden van Senna, waarvan de beelden vlak voor zijn fatale ongeluk blijven hangen. Wrang zijn ook de interviews waarin hij het heeft over ongelukken. Na het zien van deze film heb ik toch wel een andere kijk gekregen op deze sport, wat een ongelofelijke druk moet er op zo'n coureur wel niet liggen.

Concluderend kan ik wel zeggen dat dit een knap en interessant gemaakt filmpje is geworden, dat zelfs voor een leek als mij uiterst boeiend is. Ik stoorde me wel aan een van die talking heads, die de boel erg kon aandikken, vooral aan het eind. Klein puntje van kritiek overigens, want ik kan hier wel 4,5* aan kwijt. Ik vraag me trouwens af wanneer ze van Senna nu eens film gaan maken in Hollywood, het materiaal leent zich er uitstekend voor.

avatar van T-man
Zeer boeiende documentaire over de F1 jaren van één van 's werelds beste coureurs ooit.
Volgde de F1 in die tijd meer dan nu en kan me alles nog redelijk goed herinneren. Vooral de strijd en vete tussen Senna en Prost was groot. Goede docu met één min puntje, Ik weet dat het over Ayrton Senna, ik was fan van hem, gaat, maar ik vind dat Alain Prost er toch wel erg slecht uitkomt. Het gevoel dat je krijgt is dat Prost de slechte was en Senna de goede. het enige positieve is in de laatste zin die zegt dat Prost trustee is van de Senna Foundation. Moet erbij zeggen dat ik de korte versie heb gezien en niet weet of Prost in de lange versie aan het woord komt over Senna.
Het is een dikke 3,5 * waard.

avatar van Hollywood007
Mooi in elkaar gestoken docu over Senna. De moeite voor elke F1 fan.

Uitstekende documentaire over Formule 1 coureur Ayrton Senna. Deze documentaire volgt zijn professionele carrière in chronologische volgorde waarbij enkel gebruik wordt gemaakt van archiefmateriaal. De persoon Senna blijft wat onderbelicht, maar dat is verder niet echt storend want de wedstrijden en alles daaromheen zijn boeiend genoeg. De montage tijdens de begrafenis is ontroerend. Met gemak 3.5 sterren.

Reinbo
Zag de lange versie, die kan ik mensen afraden. Film mist tempo en bevat te veel talking heads. Die veelal weinig te melden hebben. Ook de band die Senna met god zou hebben komt erg zwak over. Had meer mee gedaan kunnen worden. Nu is het allemaal erg fragmentarisch. Enkel wanneer het over de races en met name de clashes met Prost gaat is het echt boeiend. Verder aardig tijdsbeeld, maar geen grootse docu.

Was vroeger overigens wel voor Senna, maar een groot racefan was ik nooit. Wel verdient hij een betere docu.

3* De korte versie had waarschijnlijk een halfje hoger gescoord.

avatar van Ceeda7
Bekijk de korte versie eens, en ervaar een knap staaltje editing. Ik zat op het puntje van mijn stoel, nooit gehad bij een docu.

Reinbo
Vrees dat ik daar geen zin meer in heb..... Zag weinig goede editing in de lange versie. Ook niet in de begraafnisscene. Enkel de racemomenten waren goed. Maar ik lees hierboven dat er enkel gebruik gemaakt werd van archiefmateriaal. Ik heb dus een dik uur naar talking heads die terugblikten zitten kijken.... Totaal andere vibe, vrees ik.

T-man schreef:

Veelvuldig, weet het goed te nuanceren en is behoorlijk positief en oprecht.

Mjah.

Doorsnee documentaire. Kan met de beste wil van de wereld niet zien wat deze nu zo speciaal maakt tov een gemiddelde TV-docu. Ben zelf nooit echt fan geweest van de F1, maar heb het meeste van wat hier verteld werd wel meegekregen. Althans, tijdens het kijken kwam er best veel terug, voor de docu had je me er niks over hoeven vragen.

Ik heb sowieso de lange versie gezien. Ben maar wat blij ook wat de gesprekken met Prost zijn veruit de interessante momenten in deze docu. Misschien niet altijd even oprecht, soms lichtelijk beschamend zelfs, maar het doorbreekt wel het gebuttkiss dat eigen is aan docus als deze.

Verder een solide overzicht van de carriere van Senna. Vond het zelf niet de meest sympathieke man (op basis van de docu). Het geleuter met God, de wat hypocryte move naar Williams (eerst wat lopen zeuren dat de wagens de competitie vervalsen en er dan met alle macht zelf in willen rijden ...) maar vooral het moment dat hij niet wil antwoorden op de stelling dat hij in drie jaar meer crashes veroorzaakt heeft dan alle kampioenen voor hem. Toch cruciaal vind ik, gezien het gevaar van deze sport. Z'n antwoord was ook alles behalve bevredigend.

Doet niks af aan z'n sportmythe natuurlijk. De talking heads waren nog best oké, behalve dan die emotionele druif die bekende elke Braziliaan lastig te vallen met het feit dat hij Senna wel 100 keer geïnterviewd had. Dat type "ik ken(de) persoon Y" mannetjes vind ik doorgaans niet de sympathiekste.

160 minuten. Het feit dat de docu nergens echt gaat slepen is het belangrijkste wapenfeit van deze Senna. De vete met Prost (uit de doeken gedaan door Prost) is boeiend, de perikelen achter de sport (ik vond het vroeger ook maar lapjes afkruisen, deze docu geeft wel een extra dimensie aan F1) zijn ook aardig, maar filmisch is het een kerkhof en de persoon Senna wordt volgens mij toch niet helemaal neergezet zoals de makers gehoopt hadden.

avatar van Zeriel
Briljante zet om alle pratende de hoofden uit de film te halen en bij de extra's te zetten.
Kijk vooral niet de uncut versie.
Vooral het commentaar van Prost is interessant om achteraf te zien, omdat je je dat tijdens de film wel afvraagd hoe hij er tegenaan kijkt.

avatar van lowstar1
De onboards zijn het mooiste met die v10 en v12's.
Veel beelden in deze docu en weinig gepraat.
Zeker aan te bevelen, ook voor diegene die Senna niet kennen.

avatar van Spetie
Een zeker niet onaardige documentaire, die een goed beeld geeft van de carrière van Senna.

Ik ben nooit een Formule 1 liefhebber geweest en zal dat ook nooit worden. Gemotoriseerde sporten houd ik nu eenmaal niet zo van. Senna is in ieder geval een flamboyante man, die het gevaar af en toe wel opzocht, met uiteindelijk een fatale afloop. Zijn wil om te winnen was in ieder geval groot. Hij zei letterlijk dat hij er niet van hield om op een veilige 4e plek te rijden, als dat ook voldoende zou zijn voor een wereldtitel, maar ook dan liever voor de 1e plek ging. Ik moet zeggen dat sommige zaken me niet eens onbekend waren, maar 160 minuten is wel lang voor zo’n documentaire.

De vete tussen hem en Prost is het meest interessant. Het was een mooie strijd tussen de twee kemphanen, die ondanks dat ze in het zelfde team zaten elkaar letterlijk van de baan af reden. Wat Prost allemaal te vertellen heeft is behoorlijk boeiend. Toch duurt het tussendoor soms wel wat lang. De dramatische afloop op het circuit van Imola is dan wel weer uitermate boeiend. Het blijft toch een gevaarlijke sport, ook al heeft men de veiligheid van de auto’s sindsdien wel sterk verbeterd.

Al met al op momenten best interessant, maar echt geweldig vind het allemaal zeker niet. Jammer voor Senna dat het zo met hem moest eindigen.

avatar van Insignificance
Ook al zijn ze soms wat aan de stroperige kant, dat is hier ook het geval, ik vermaak me al gauw met dit soort sportdocumentaires. Minpuntje bij deze (uncut versie gezien) is wel dat je wat te vaak naar niks meer dan een verteller zit te kijken, maar daar staat de strijd met (en verteld door) Prost tegenover.

Een boeiend onderdeel dat nog een bruggetje slaat naar Senna's religieuze beleving. Verder opvallend weinig privé zaken die voorbij komen. Het geeft daarentegen wel weer een mooi beeld van hoe groot de coureur en de man was. Uiteraard fijne racebeelden en de driver briefings vormen een leuk inkijkje.

avatar van Legan
F1. Weet er wel wat van af, maar heb er niet veel mee. Maar dat hoeft bij een docu totaal niet te deren. - Vanaf het begin al direct ergerlijk met die overheersende emo-muziek. Veel te emo. - Helaas saaiheid troef op ieder vlak. Gepraat, races, ... - De film dient veelal als voorbereiding naar dat welbekende moment, zijn dodelijk ongeluk. - Muziek is echt een dikke min; teveel overduidelijk gemanipuleer net zoals bepaalde beelden en zinnen. - Er valt weinig, zeg gerust maar niets te genieten. - Gelukkig de korte versie gezien, hoewel dat voor de score waarschijnlijk weinig had uitgemaakt.

avatar van Beertje45
Ik ben een fervent F1 fan sinds 2003 en heb dus de hoogtijdagen van Senna gemist. na uitpluizing van de Senna periode heb ik ondertussen verschillende race's van toen gezien en Senna blonk toch wel uit in de sport die hem jammerlijk het leven heeft gekost in 1994. Senna kwam wel niet bepaald over als een sympathiek man die vond dat het logisch was dat andere rijders respect voor hem moesten hebben terwijl dat zelden wederzijds bleek te zijn. Senna vergelijken met M. Schumacher? Beide racers waren echt meedogenloos op de baan en waren geen van beide vies van rotstreekjes om de race naar hun hand te zetten, maar dat was net leuk aan de sport. Huidig F1 racer Vettel is ook zo'n terminator. Heel mooie docu die echter weinig bijbracht aan de kennis die ik al eerder heb gezien of gelezen van Senna.

avatar van dreambrotherjb
Ik heb helemaal niks met formule 1 (een van de weinige sporten die ik niet interessant vind), maar voor zo'n monument (zowel Ayrton Senna als de docu zelf) kun je alleen respect en bewondering opbrengen.

Wat een persoonlijkheid.

avatar van AGE-411
Op voorhand had ik hier toch meer van verwacht.

Wat aangekondigd werd als een documentaire die ook toegankelijk was voor niet-F1-fans draaide uit op een prent voor de fanboys. Als het inderdaad bol zou staan van politieke spelletjes en sappige roddels uit zijn privésfeer zou het inderdaad ook leuk zijn voor de doorsnee kijker.

Politieke spelletjes in de sport? Die kwamen wel voorbij. (Al had ik er meer van verwacht), maar over de man zijn privéleven wordt amper iets gerept.

Eigenlijk had deze man niet echt een boeiend leven. Alleszins niet boeiend genoeg om een docu te rechtvaardigen. Ik stel vast dat de man zijn goddelijke reputatie vooral te danken heeft aan zijn dood.

De adrenaline druipt er alleszins niet af. De meeste geïnterviewden zijn ook niet veel interessanter dan de doorsnee bejaarde, en hebben ook weinig te vertellen. Het begint vaak met “Ik ontmoete hem eens daar”, daarna gevolgd door weinig interessante anekdotes of zaken die destijds uitvoerig in de media kwamen. Men kon die figuren evengoed vervangen door F1-fans, of mensen die de wikipedia-pagina van Senna schreven.

Men kon de spektakelwaarde misschien wat meer opvoeren door meer concurrerende F1-piloten in de docu op te nemen. Die kunnen - in tegenstelling tot journalisten in de tribune - vertellen hoe het allemaal echt in mekaar zat.

Daarnaast nog wat schoonheidsfoutjes:
- We krijgen constant verschillende mensen in beeld te zien, maar na een tijd vond het men niet meer nodig om te vermelden om wie het ging. Dat roept van die momenten op als “wie was dat nu ook alweer” en “wie is dat nu?”.
- Ik vind de ‘overgangen’ nogal bruut soms. Alsof het geld voor een goede montage op was.

Geinig om eens te zien, maar over het algemeen vrij saai. Wie deze man wil leren kennen kan ook gewoon even het internet raadplegen.

avatar van alexspyforever
Ik was vroeger een fervent supporter van Ayrton Senna. Ik herinner me nog hoe vervelend ik het vond dat deze film niet in de zalen kwam in België. Het had enkel op het filmfestival van Gent gespeeld. Ik heb deze uiteindelijk 2 keer gezien, een extended en de bioscoopversie op DVD. De extended versie bevat niet zo erg veel meer informatie dat toch dit docu-drama heeft bijgedragen. Als documentaire was het zeker geslaagd, maar ik had toch het gevoel dat het nog zoveel beter kon. Ik vond dat de focus teveel lag op de rivaliteit tussen Senna en Prost, waar Senna werd afgeschilderd als de held en Prost de slechterik. Geen twijfel dat Prost controversieel was, maar ook Senna was zeker geen heilige. Daarbij miste ik een hoop andere rijders. zo had Senna een heel goede band met Gerhard Berger, was hij bevriend met Thierry Boutsen. Bovendien werd zijn meest heroïsche daad enkel opgenomen in de credits, het helpen van de gecrashte Erik Comas die achteraf in een interview verklaarde dat Senna zijn leven had gered.

TMP
Prima documentaire over het leven van Ayrton Senna. Vooral zijn rivaliteit met Alain Prost is interessant evenals (de opbouw naar) Senna's fatale ongeluk. Ook de racebeelden kijken lekker weg. Zelf heb ik de kortere versie gezien, voor de echte liefhebber zal de langere versie wellicht (nog) meer kijkplezier opleveren.

avatar van Verhoeven
Zijn er hier nog meer mensen die het opvielen dat tijdens een TV-show Ayrton Senna aan het flirten was met de presentatrice en zij hem een serie gelukkige nieuwjaren kust en opeens ophield bij 1993. Alsof het lot al bezegeld was ... Damn, best wel freaky.

avatar van John Milton
Ook voor mij als niet F1 fan was dit een uitstekend gemaakte docu, naar boven afgerond zeker wel 4* waard. Het was me niet opgevallen, Verhoeven, maar ik had tijdens die scène ook nog geen idee in welk jaar en of op welke leeftijd Senna zou verongelukken, als leek op dit gebied. Hij werd even oud als ik nu ben, zo blijkt).

Enige minpuntje vond ik het toch regelmatige aanwezige God geneuzel. Maar dat is een klein smetje op een verder uitstekende docu, en kon misschien ook moeilijk weggelaten worden bij een man met een dergelijk epitaaf.

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:

Kan ik me heel goed voorstellen, ik moet er (ook) niets van weten. Maar bij Senna had het onmogelijk weggelaten kunnen worden, de man was nog net geen predikant.

Huidige F1-coureurs Hamilton (groot Senna-fan) en Massa hebben daar ook een handje van. Alles is een blessing.

avatar van avdj
Fraai docu over een bijzonder sportman. Ik volg de F1 al een jaar of twintig dus het werd ook wel eens tijd om mij aan 'Senna' te wagen. Via tijdschriften en internet had ik natuurlijk al het nodige over de coureur meegekregen.

Om positief te beginnen: de beelden zijn fraai, de interviews inhoudelijk erg sterk en de opzet is ook helder. Vooral de vete met Alain Prost is goed uitgewerkt, veel details las ik nooit eerder. Natuurlijk is het verleidelijk om Prost als een 'rat' neer te zetten maar omdat hij zelf veelvuldig aan het woord is blijft het evenwichtig.

Minder enthousiast ben ik over het het weglaten van belangrijke informatie. Waarom was Senna zoveel populairder dan de eveneens Braziliaanse Nelson Piquet? Waarom wordt hij als een betere coureur beschouwd dan Alain Prost of Michael Schumacher? Wellicht was het boeiend geweest om zijn voormalige monteurs aan het woord te laten.

Toch overheersen de positieve aspecten. In de 160 minuten heb ik geen moment op mijn horloge gekeken. Ongelooflijk ook om te zien hoe bescheiden Ayrton Senna eigenlijk was. Vergelijk dit eens met sommige hedendaagse voetballers van een jaar of twintig...

avatar van JoeCabot
Mooie lofzang.

Toegegeven: aanvankelijk was ik nogal sceptisch. Want wat zou deze montage van archiefbeelden boven de gemiddelde TV-docu uittillen? Het antwoord liet even op zich wachten, maar de film zuigt je gaandeweg mee in era waarin Formule 1 nog synoniem stond voor sensatie. ‘Senna’ slaagt er in ieder geval in die illusie te wekken.

In het eerste deel zoomt de film vooral in op de rivaliteit met Prost. Hoe sympathieke speldenprikjes gauw uitmondden in een bittere vete tussen twee haantjes. Uiteraard krijgt Prost de volle laag. Deze film bezingt immers overduidelijk de heilige Ayrton.

Zo blijkt onze F1-held ook een goede knul in het dagelijkse leven. Al was een speedboot misschien niet het beste podium voor zijn betoog over sociale onrust in Brazilië. Een godenkind op de racetrack, daarnaast toch eerder een knulletje. Maar dat mag natuurlijk.

Naar het einde toe gaat alle aandacht gelukkig weer naar het racen. Je voelt het onheil natuurlijk naderen, en hoewel de afloop gekend is, roept de film toch een zekere spanning op. Om het cynisch te stellen: stiekem hoop je steeds dat de Titanic de ijsberg ontwijkt, zelfs bij de elfendertigste kijkbeurt.

Audiovisueel biedt Senna weinig tot geen toegevoegde waarde. Maar het vleugje racemagie is ruim voldoende. 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb eigenlijk pas sinds dit jaar enige interesse in de Formule 1, niet geheel verrassend dat dit komt door de prestaties van Max Verstappen. Ik had wel enige basiskennis, kende Senna ook wel van zijn dood, maar nu maar eens zijn docu bekeken. Ook omdat deze regisseur de vrij goede docu Amy heeft gemaakt, over Amy Winehouse. Dit verhaal over Senna was vrij sterk, maar tegelijkertijd ook wel een tikje langdradig. Iets teveel interviews, maar vooral de wedstrijdbeelden vond ik boeiend. En natuurlijk de slotfase van het verhaal, als we zijn vreselijke ongeluk zien, de traumahelikopter en het enorme verdriet. Dat was een behoorlijk indrukwekkend iets en je zag nog maar weer eens hoe gigantisch groot hij als sportman en mens was voor heel Brazilië. Als je een echte F1 of Senna fan ben, dan kan je vast wel een vol punt bij mijn score erbij doen, maar ik geef er gewoon een voldoende voor.

avatar van david bohm
Afgezien van de racebeelden vind ik het toch een vrij saaie en niet helemaal overtuigende documentaire.
De mytholigisering van de heer Senna begrijp ik ook na het kijken van deze documentaire niet helemaal.
Onderhoudend maar daar blijft het dan ook bij wat mij betreft.

avatar van Banjo
Ik vind het leuk als een Verstappen boven aan staat, maar ik heb verder helemaal niks met deze Sport..

2 sterren