Senna (2010)

Alternatieve titel: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Biografie
106 minuten / 162 minuten (uncut version)

geregisseerd door Asif Kapadia
met Ayrton Senna, Alain Prost en Ron Dennis

Het verhaal over het leven en de tragische dood van het Braziliaanse Formule 1 icoon Ayrton Senna. We volgen zijn debuut en de decenniumlange, sportieve vete in de jaren '80 met destijds wereldkampioen Alain Prost en zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In zijn privé-leven is hij echter een bescheiden, introverte man die miljoenen doneerde in zijn geboorteland en volop filosofeerde over zijn leven na de sport.

avatar van jarno1975
Hier ben ik erg benieuwd naar!

Ik ook! toen volgde ik de F1 nog wel redelijk en Senna was echt mn grote held. Geweldige kerel.
Vergeet nooit meer het moment dat ik hoorde dat hij dood was.

avatar van jarno1975
Heb het fatale ongeluk toen ook live meegemaakt. En ook al 2 keer een race bijgewoond Barcelona en Duitsland.

avatar van Jawaddedadde
Ja, dat was een dodelijk weekend toen. Eerst die Oostenrijker Ratzenberger en dan Senna. Beelden vergeet ik nooit.

Senna was één van de meest intense, meest getalenteerde en meest beroemde sportmensen ooit. Ben heel erg benieuwd naar deze documentaire.

avatar van sportfan27
Prachtige docu, een must see voor iedere autosport liefhebber, ik heb de uncut versie van bijna 3 uur bekeken en zat echt op momenten met een brok in mijn keel en op andere momenten luidkeels te lachen,prachtige man was het toch.
Alles zit erin, zijn doorbraak, concurrentie met Prost, zijn prive leven en natuurlijk het fatale weekend in Imola.

Ik begon net Formule 1 te volgen in die periode ('93) ,ik wist toen niets van de relatie met Prost en hoe Senna vreselijk genaaid werd tijden de laatste race in Japan door de toenmalige FIA president enkele seizoenen daarvoor maar nu dus wel want dat komt uitgebreid aan bod, ook beelden van bijv. rijders briefings zijn erg leuk om te zien en horen.

Lang geleden dat ik zo geboeid heb zitten kijken, de 3 uur vliegen voorbij.

5*****

Ik wil deze ook heel graag zien... Ben zelf actief Formule 1 gaan kijken in 1997 (en sindsdien geen race gemist) maar ben zeer geinteresseerd in de periode voordat ik er zelf mee bezig ging en daar is Senna ook onderdeel van. Dit is daarom voor mij een must see!

avatar van Leo1954
Niet de eerste documentaire over Senna, maar zonder meer de beste.

sportfan27 schreef:

Ja, ik ook! Die 3 uurs versie lijkt me wel DE essentiele.

Zat wel weer te janken als een pubermeisje hier... *snif* *snotter*

Heel goede docu.

avatar van Centurion
Waarom verschijnt deze docu niet in de Nederlandse bioscopen?

Schitterend eerbetoon die de naam van deze man eer aan doet.

avatar van james_cameron
Eersteklas documentaire, ook de moeite waard voor mensen die niets met de sport hebben, zoals ik. De film is knap opgebouwd aan de hand van archiefopnamen en home-video beelden van de familie Senna, resulterend in een fascinerend en meeslepend geheel. Over de beelden heen zijn voice-overs te horen van de betrokken personen. Ik heb ook de lange versie gezien, die 2 uur en drie kwartier klokt. Het verschil zit hem in de toegevoegde interview-fragmenten, die weinig subtiel tussen het bestaande materiaal in zijn geplakt. Aan de ene kant maken de interviews (met oa Alain Prost) de documentaire meer conventioneel en statisch, maar aan de andere kant biedt dit wel meer informatie, diepgang en emotie. Dus voor beide versies is wel iets te zeggen. Hopelijk verschijnen beide versies uiteindelijk op dvd.

avatar van Leo1954
Zelf heb ik beide versies gezien, vond de lange versie niet zo gek veel toevoegen. Beide versies doen lekker mee met de mythe vorming van Senna, zijn geloof in God etc. maar het was natuurlijk gewoon een coureur van vlees en bloed, goed voornamelijk in de regen, maar toen in zijn nadagen Michael Schumacher mee ging doen was hij echt niet beter. Maakte een fout om naar Williams te gaan die geen gebruik meer mocht maken van de dynamische vering. Een helemaal eerlijk beeld geeft de documentaire dan ook niet, meer een mythe bevestiging. Zo heel goed als hij wordt afgeschilderd heb ik Senna nooit gevondenMaar voor F1 fans a must see, tjonge, wat werd er toen nog gevochten op de baan zeg.

jeroen079
nou zo goed was senna niet heb wel is races terug gezien maar ja mensen volgen mekaar op he

avatar van Danovic
Nette documentaire die zich voornamelijk richt op de politiek achter de F-1 en het effect hiervan op Ayrton. Erg veel ( mooie ) beelden. Het verbaasde me dat ze van elke gebeurtenis zo'n beetje wel iets op beeld hadden, en dan bedoel ik buiten het circuit.

4 sterren !

avatar van helleke
Echt wel een aangrijpende documentaire.
Als jonge gast van 18 zat ik die dag (zoals bij alle grote prijzen) te kijken, naar wat tot dusver al een rampweekend was geweest.

Maar het ergste moest dus nog komen.
In tegenstelling tot Prost en anderen, was Senna wel iemand om naar op te kijken.

Voor mij was qua vergelijking: wat Ali was voor boxing, was Senna voor Formula 1.

Verdient zeker 4 sterren.

avatar van brabusRUS
Misschien moeten de tijden even worden aangepast aangezien er ook een bijna 3 uur durende 'extended cut' is die ook redelijk populair is op de markt. Ik heb nu ook de 3 uur versie thuis liggen.

Ik heb zelf niks met motorsport (wel met auto's). Is het dan aan te raden om de 3 uur durende versie te kijken?

avatar van Leo1954
BrabusRUS, als je F1 gek bent zoals ik wil je natuurlijk alles zien. james_cameron omschrijft het verschil goed, wat meer interviews. Maar met de korte versie ben je ook goed af.

avatar van Ajax&Filmfreak
Mijn stem geld voor de lange versie.

avatar van Poisonthewell
Zag ook de 163 min. versie.

Ben geen F1 liefhebber, maar dit is een zeer boeiende docu. Had altijd wel vernomen dat Senna een van de grootsten moet zijn geweest, maar ik heb nooit de moeite genomen de geschiedenis in te duiken om precies te zien waarom dat nou zo was. En dan komt deze film als geroepen om een leek als mijzelf even naar behoren bij te praten. Kapadia zet alles bijzonder vakkunding (hoewel volgens bekende en voorspelbare blauwdruk) in elkaar, en creeert een portret van een interessante persoonlijkheid; ik zag een brandende passie, een ingetogen intelligentie en een eerlijk realisme in een welbespraakte en spiritueel betrokken man. Zoals ik al zei kende ik Senna buiten zijn naam om op voorhand niet, maar zijn cultstatus lijkt me na het zien van de film niet meer dan gerechtvaardigd.

avatar van vdhjeroen
Geweldige documentaire!
Sinds mijn 5e kijk al naar de formule 1. Het ongeluk kan ik mij dus niet meer herinneren maar de documentaire klaart wel een aantal zaken voor mij op.

Ook ik heb naar de 163 durende versie gezien en vond hem allesbehalve langdradig.

avatar van vdhjeroen
jeroen079 schreef:

En daarom geef je de documentaire maar een halve ster?

10-10 komt de dvd/blu-ray in de verkoop!

avatar van tzan
Diehard F1 fan. Prima documentaire is dit. De echte fan zal een hoop memorabele momenten missen maar het verhaal van deze man is simpelweg te groot om 1 documentaire te proppen.

avatar van joko16
Hij was geweldig: Als coureur, als mens en als medemens.

Winnaar van de publieksprijs op het afgelopen filmfestival van Gent met een score van 4.77.

avatar van Movie1974
Goede en uitgebreide docu over Senna die in de smaak zal vallen bij fans van Senna en/of van de formule 1. Als je, zoals ik, de gebeurtenissen destijds veelal ook live hebt gevolgd, dan is het helemaal leuk om deze docu te zien. Het voegt zeker wat toe aan wat je al wist, had gezien of kunt herinneren. Jammer dat Prost ook aan het woord komt, maar dat is natuurlijk wel nodig voor het volledige beeld. Ik vind het een gluiperige kwal, maar zijn aanwezigheid heeft natuurlijk in belangrijke mate bijgedragen aan het spektakel dat we destijds massaal live volgden...
De sportieve gebeurtenissen, carrière van Senna en de (smerige) politiek in de F1 voeren de boventoon in deze docu. Goed gebracht, want ik vond het meeslepend om naar te kijken. Helemaal droog heb ik het niet kunnen houden, met name tijdens het einde (wat een drama...).
Voor wie meer van Senna wil zien bestaat er ook een docu waarin het privé-leven van Senna meer aandacht krijgt (weet zo snel niet hoe deze docu heel; lang geleden dat ik deze zag).

avatar van stefan dias
jeroen079 schreef:

Hey, Senna, was en is wel een fenomeen hoor. Ik ben he-le-maal geen F1-fan, maar ik herinner me hem wel als gisteren. Ook omdat hij gestorven is, maar ook omdat ik wel wat vrouwen gekend heb die onwaarschijnlijk gek van 'm waren. Zo zag ik één van zijnopvolgers zitten en ik kom nu pas op zijn naam en ben niet eens helemaal zeker: euh James Stewart?

Nu ja, het was een mooie man en qua charisma is er geen groter contrast dan Prost >< Senna. Ik vond Prost ook altijd wel een gluiperige kwal, maar gek genoeg is dat een van de minpuntjes in deze documentaire. Het ligt er allemaal toch wel wat te dik op, alsof enkel Prost de gluiperd en onverbiddelijke schurk is en Senna het engeltje, hoewel toch wel duidelijk was dat veel rijders schrik van 'm hadden omdat hij over de schreef durfde gaan.

Later was er toch toenadering tussen beiden (wellicht omdat ze beiden er- en herkennen wat er voor ieder op het spel stond). Prost was toch prominent aanwezig op de begrafenis en werd zelfs beschermheer van een van zijn projecten.

Toch werd ik als niet-F1-fan niet helemaal meegesleept door deze documentaire. En daar had ik na alle loftrompetten over deze docu toch stiekem op gehoopt. Het was zeker zijn geld waard om 'm te bekijken, maar het WOW-gevoel bleef weg. Op een of ander manier blijft het allemaal wat hangen in het F1-wereldje. Een wereld van extreme ego-trippers, (zoals Senna zelf aangaf) vuile politieke spelletjes (die Ballestre was werkelijk om van te kotsen) en gesjoemel die heel de boel belazert zodat er zelfs hele seizoenen naar de kl* gaan omdat het TOTAAL NIET SPANNEND is. ook deze docu kon me daar niet van overtuigen. Jammer.

Want Senna zelf was zelf wel net iets groter dan de sport zelf.

avatar van Leo1954
stefan dias, James Stewart zou James Hunt kunnen zijn of Jackie Stewart en dat waren geen opvolgers van hem, dat was de allergrootste aller tijden Michael Schumacher die 7 keer wereldkampioen werd, Senna "maar" 3 keer en Prost , Le Professeur, 4 keer. Schumacher vormde zelfs voor de dood van Senna al een bedreiging voor hem, in een mindere auto.

Senna was groter dan hijzelf was, dat was tijdens zijn leven al zo en kreeg na zijn dood mythische proporties. Al dat rare gepraat dat god met hem meereed, dat ging erin als koek. Dat is ook wat ik tegen de documentaire heb en al eerder zei, "Een helemaal eerlijk beeld geeft de documentaire dan ook niet, meer een mythe bevestiging." Van een documentaire verwacht je eigenlijk de feitelijkheden en daar schiet deze documentaire imo te kort. Senna was net zo'n gluiperd als Prost en net zo gemeen. Er zijn talloze coureurs die giften aan goeie doelen geven, maar Senna maakte daar gebruik van om zijn zelfbeeld te verbeteren, een eng trekje als je het mij vraagt.

Maar dat alles neemt niet weg dat het een boeiende documentaire is, zeker als je gek bent op F1 zoals ik.