Walk the Line (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Muziek / Biografie
136 minuten / 153 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Mangold
met Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon en Ginnifer Goodwin

Country-legende Johnny Cash (Joaquin Phoenix) vertrekt naar Memphis waar countrymuziek nog in de kinderschoenen staat. Naarmate hij steeds bekender wordt en dus geld begint te verdienen komt hij in contact met grote sterren zoals Elvis Presley. Maar de roem wordt Johnny te veel en hij raakt aan de drugs.

avatar van dvdfreak123
Goeie film. Phoenix en whiterspoon spelen fantastisch de chemie tussen de 2 is super. Moet zeggen ben anders niet zo voor de Johnny cash muziek is dan ook van voor mijn tijd. Maar werd van het begin in de film gezogen en heeft mij niet meer losgelaten. Heb me geen minuut verveeld en heb zelf de extendet cut gezien. Zeer goede film aanrader

avatar van MDRAIJER
Prachtig.

Ik hou ook vooral van dit soort films, net zoals All Is By My Side, over Jimi Hendrix. Deze vond ik toch net iets beter, beter verhaal, beter geacteerd etc. Mooi hoe Joaquin Phoenix zo geloofwaardig deze rol neerzet.
Zelf vond ik Johnny Cash altijd wel gaaf maar nooit had ik me heel erg verdiept in zijn muziek en leven, door deze film ga ik toch maar even heel de Wikipedia lezen over J.R.
Leuk, zoals dvdfreak123 zegt: De chemie tussen Joan Carter & Johnny Cash en hoe dat wordt gespeeld is ook uitstekend.
Zeker een aanrader voor iedereen die van (echte) muziek houdt. En ook zeker een aanrader voor iedereen die van een goede film houdt.

Ik zet meteen een nummertje van Johnny Cash op!

SlickRick schreef:
Ik vond het een prachtige film met heerlijke muziek.
Acteerwerk is van grote klasse vooral de rol van Cash zelf.

Erg genoten.

Volledig eens met Slick Rick, alleen vond ik Reese Witherspoon ook heel erg goed, en erg naturel overkomen en het is heel knap, dat ze een film 2,5 uur boeiend kunnen houden, vaak lukt het zelfs nog geen 1,5 uur, dus alle complimenten!!

Helemaal niks .... mis mee. Perfecte film. Hebben ze nog geen Oscar dan verdienen ze die zeker alsnog te krijgen

avatar van Roger Thornhill
Ik ging deze film in met een redelijk grote interesse in de periode, maar weinig kennis van Johnny Cash en nauwelijks interesse in zijn muziek (vervelende sonore stem, afkeer van dat plonk, plonke-plonke-plonk-ritme). Tijdens het kijken werd ik geheel meegezogen door het leuke tijdsbeeld, de kleine maar grappige cameo's van beroemde tijdgenoten (Elvis, Jerry Lee Lewis, Sam Phillips) en de fantastische rol van Joaquin Phoenix die als twee druppels water lijkt op en zingt als Cash, maar na afloop vroeg ik me af wat ik nu eigenlijk geleerd had over de persoon Cash, waar die liedjes nou allemaal vandaan hadden moeten komen en wat er nu eigenlijk zo bijzonder was aan zijn leven zoals hier uitgebeeld. En hoe Reese Witherspoon aan haar Oscar is gekomen is me een raadsel. Kortom: vermakelijk tijdens het kijken, na afloop eigenlijk niets wijzer geworden, dus toch teleurstellend.

avatar van Daenelia
Blijft toch een prachtige film. De gozer waar ik mee samenwoon wilde deze film eerst niet zo graag zien: het leek hem wat saai, want hij kende Cash toch niet. Maar eindelijk, op een regenachtige dag, keken we deze film samen. En daarna werd ik meteen elke avond getracteerd op de soundtrack van de film. Zelfs nu nog, als we bijvoorbeeld klussen, draait hij 'get rythm, when you get the blues'... Zucht.

Wat je leert van de film is dat het leven geen rechte lijn is. Oh. Cash zwerft eigenlijk maar een beetje van hot naar haar voordat hij zich echt op muziek kan en durft te storten. Dat ligt natuurlijk aan zijn jeugd, die niet makkelijk was. En met name de moeilijke relatie met zijn vader, met wie hij niets gemeen lijkt te hebben. Zijn hele leven lijkt hij wel steeds te willen bewijzen aan zijn vader dat hij wel iets waard is, ook al stort hij zich op muziek. Maar zelfs als zijn carierre hem een mooi groot huis oplevert, is zijn vader nog niet tevreden, want in dat grote huis woont hij wel zonder zijn kinderen.

Maar goed. Deze film verveelt me ook nooit. En ik ben geen Cash fan.

avatar van Pazmaster
Ik hou totaal niet van country maar dit is toch wel een goede film. Dit komt vooral door het formidabele acteerwerk. Het verhaal is ook best interessant maar zonder Phoenix had het waarschijnlijk niet zo'n succes als dit geworden. Ook Witherspoon heeft me verrast, ik had nooit zo'n hoge pet van haar op, maar ik moet zeggen dat ze het hier voortreffelijk doet. Dikke 3,5

Roger Thornhill schreef:

Dacht er net zo over. Al hebben veel van die biografische films hetzelfde probleem.

avatar van Daenelia
Dick2008, wat had je dan wijzer willen worden?

(afgezien van het feit dat een biografie, zelfs auotbiografieën, nooit de objectieve waarheid weergeven... ben ik wel benieuwd wat er dan ontbrak.)

Dick2008
Ik had wel van Cash gehoord. Het is wel een bekende naam in de Country-wereld. Alleen waarom dan?, dat was na afloop niet duidelijk.

Dick2008 schreef:

Oh. De liedjes waren niet duidelijk genoeg? Of de scene als ze hun demo opnemen als auditie?

Maar ik denk dat het juist zijn leven is, ongeacht of hij nou een bekende naam was in de country-wereld. Het is me ook een levensverhaal. Soms heel conventioneel: hij heeft problemen met zijn vader naar aanleiding van de dood van zijn broer, waar zijn vader hem eigenlijk altijd stilletjes de schuld van gaf, 'they took the wrong son!'. Soms verrassend: de country ster die met folk-musicians omging, zoals Bob Dylan. Cash ontsteeg het country genre, ondanks dat hij nooit zijn roots daarin verloochende.

... en ik ben geeneens een country of Cash fan.

En natuurlijk de prachtige romance... Dat hij als jongetje naar de radio luisterde en zijn toekomstige vrouw als meisje hoorde zingen. Is dat dan niet mooi? Vind ik wel.

Cash schreef ook een autobiografie, misschien dat je daarin je gemiste zaken vind.

-memo voor mezelf: smiley-ban voor de komende 20 berichten-

Dick2008
In de balk zoek bericht of gebruiker kan je mijn naam intypen. Misschien dat je daar het antwoord in vindt.

Waarom Cash bekend is geworden in de Country-wereld doet er helemaal niet toe in deze film, waarin het leven van Cash vanuit zijn perspectief fenomenaal wordt vertolkt door Joaquin Phoenix. En de romantiek tussen hem en June Carter (een geweldige Reese Witherspoon) spat van het witte doek af.

Het is geen documentaire hoor.

Dick2008 schreef:

Ah, wat een mooie functionaliteit! Ik denk dan dat jij doelt op dat het te geromantiseerd was. Ik denk dat Lavrot daar het juiste antwoord op geeft.

Er is overigens vast wel een documentaire puur over de feitelijke carierre van Cash.
- Johnny Cash: last great ame...
- Johnny Cash: The Man, his w...

Just in case. Hm. Ik heb ineens een prima verjaarskado gevonden voor mijn gozer. Eens kijken wat er nog leverbaar is op dat vlak.

Dick2008
Dan hadden ze de film The Cash and Carry - eh Carter (love)Story moeten noemen. Dan had ik hem niet gekeken, maar gewoon de privé gelezen.

Dick2008 schreef:

Ik stoor me een beetje aan de manier waarop je deze prachtige film wegzet als een zoet niemendalletje. De titel Walk The Line is met zorg gekozen, lijkt me, want het verbeeldt op treffende wijze hoe Cash zijn hele leven worstelde met de platgetreden paden uitgezet door het gezag. Gezag in de breedste zin des woords; van de vaderlijke liefdeloze tucht en de huwelijkse plicht tot aan de juridische en morele benauwdheden die algemeen gedragen worden. The Man in Black lapte het allemaal aan z'n laars en koos partij voor de zondaar en hees de vlag van de onvoorwaardelijke liefde.
De film toont op uitmuntende wijze waar in wezen zijn liedteksten over gaan. Pakkender konden ze het niet maken.

Dick2008 schreef:

Nounounou. Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt: een roddelblad dat dingen dik aanzet en uit de duim zuigt ("Heeft deze ster een man knockout geslagen? Lees pagina 23! " pagina 23: "Nee. Deze ster heeft geen man knockout geslagen.")

Als je al kritiek hebt op de film, wijs dan naar Cash zelf, die de verhaaltjes aanleverden. Hij was er volgens mij wel mee in zijn nopjes, hoe het er uiteindelijk uitkwam. En dat is toch niet erg?

Eigenlijk zegt dat juist ook iets over Cash.

Ik had gehoopt op wat meer inhoud dan alleen de opkomst van johnny cash. Goed geacteerd maar zo spectaculair is zijn leven nou ook weer niet.

avatar van linxde1
Dick2008 schreef:

Sorry maar ik vindt dat je een beetje aan het zeiken bent!

linxde1 schreef:
Sorry maar ik vindt dat je een beetje aan het zeiken bent!

Dan vind je dat maar. Einde discussie.
(Welkom op moviemeter, gezellig hè) (En het is: ik vind)

Dick2008 schreef:

Dan vind je dat maar. Einde discussie.
(Welkom op moviemeter, gezellig hè) (En het is: ik vind)

Doet zijn naam er aan, deze avond. Maar is verder echt geen onaardig persoon.

Daenelia schreef:
Doet zijn naam er aan, deze avond.

waaraan.

avatar van Ste*
Gewoon een vermakelijke film, zeker als je iets met het tijdperk en de muziek hebt. Ook typisch zo'n film waar ik weinig over weet te zeggen. Het behandelt inderdaad de meeste Hollywood- en biopic-clichés, maar kan niet zeggen dat ik me daaraan heb gestoord. Prima acteerprestaties, leuke muziek. Het is wat aan de lange kant, maar toch prima uit te kijken.

avatar van zegmaarmaarten
Oude country muziek, dacht ik. Kan niks zijn.
Helemaal mis, verdomd aardige film, en de muziek mag er zeker zijn. Zit zelfs graag de muziek te draaien en heb nog wat mooie nummers gevonden zoals 25 minutes to go, hurt en Cocaine Blues. Nummers die helemaal niet zo zoetsappig zijn. De documentaires over Johnny Cash zijn ook het kijken waard, oa te vinden op YouTube.
Hele prettige film om naar te kijken!

Vanavond maar eens kijken, een film moet je onbevangen en onbevooroordeeld ingaan en daarom lees ik de reacties maar even niet, zie wel dat deze hoog scoort, we shall see!

avatar van ILDIB
Ik ergerde me te lang aan johnny om de film hoger te scoren. Maar de muziek en witherspoon blijven boeien.

Prima film, hierdoor nog meer geïnteresseerd in cash geworden en ik ben niet teleurgesteld.
Met name Folsom scene vind ik erg goed (net als de cd)

avatar van IH88
“Hello, I'm Johnny Cash.”

Schitterende film. Voor een film over Johnny Cash en zijn schitterende repertoire ben ik altijd wel te porren en als alles dan zo goed samenkomt zit ik te genieten achter mijn beeldscherm. Het grootste compliment moet Joaquin Phoenix krijgen die helemaal opgaat in zijn rol en perfect gestalte geeft aan de "man in black". Zijn zangstem lijkt niet echt op die van Cash maar Phoenix benadert hem toch erg goed en maakt de nummers echt zijn eigen. De manier waarop hij “Ring Of Fire” of “Folsom Prison Blues” zingt is grandioos en doet recht aan het materiaal.

Er wordt gekozen voor de "van wieg to graf" methode en alhoewel dat niet altijd werkt, is het hier bijna essentieel om ook problemen met drugs en zijn vader echt te begrijpen. Reese Witherspoon verdient ook alle credits want wat een prestatie van haar. Je voelt de liefde van June Carter voor Cash maar ook de frustratie om zijn onvolwassenheid en de demonen die hij met zich meedraagt. Witherspoon heeft iets heel opgewekts en vrolijks over zich maar kan daarnaast ook Carter's verdrietige en harde kant laten zien. Erg knap. Wanneer Phoenix en Witherspoon samen "It Ain’t Me Babe" zingen voor een grote menigte staat het kippenvel op je armen. De tijdsgeest wordt door regisseur James Mangold erg goed neergezet en het is leuk om acteurs te zien die onder andere Elvis Presley, Roy Orbison en Jerry Lee Lewis spelen. Walk The Line werkt aanstekelijk en is een heerlijke film.

avatar van Walter S.
Ik ben wel een Johnny Cash fan (al ben ik verder geen country liefhebber, maar Johnny Cash overstijgt dat genre). Ik heb deze maand zijn biografie (die van Robert Hilburn, mooi boek trouwens) gelezen en wilde mijn Cash maand voortzetten met deze film die ik in 2005 in de bioscoop zag, maar nooit weer herkeken heb. Best een aardige film, maar focust mij wat te veel op de romance tussen John & June.

Verder weinig mis mee, zeker wat betreft Reese Witherspoon die een hele goeie June neer zet. De Cash van Phoenix vond ik iets minder, maar ach, kniesoor die daar op let.

redelijk sterk bio/drama. Joaquin Phoenix laat ook in deze film natuurlijk zien dat hij een absolute eind-baas is. zeer sterke performance.

Walter S. "Ik ben wel een Johnny Cash fan (al ben ik verder geen country liefhebber, maar Johnny Cash overstijgt dat genre)."

Ontstijgt bedoel je denk ik. En hoe kan je een genre ontstijgen? een niveau ok, maar een genre ontstijgen? Er is zoveel goede Country (in diverse stromingen), niet normaal meer.