Weiner (2016)

Documentaire

geregisseerd door Josh Kriegman en Elyse Steinberg
met Anthony Weiner, Huma Abedin en Jordan Zain Weiner

De Amerikaanse politicus Anthony Weiner kwam in 2011 in opspraak vanwege sexting - het leidde tot zijn aftreden als congreslid. Twee jaar later maakt hij een onverwachte politieke comeback door zich te mengen in de race om het burgemeesterschap van New York. De dramatische wederopstanding en - wanneer Weiners seksuele exhibitionisme wederom opspeelt - onvermijdelijke ondergang van de hardleerse politicus.

kappeuter (moderator)
Vanaf 29 september in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Biosguru
Zeer benieuwd naar, krijgt erg lovende recensies. Fijn dat deze op groot doek te zien zal zijn.

Volgens mij heeft zijn vrouw een enorme hekel aan hem!

avatar van Bélon
Biosguru schreef:

De meerwaarde om dit in de bioscoop te zien vond ik niet zo groot. O.m. opgeschaalde YouTube filmpjes en verder een handheld geschoten docu: weinig bijzonders op cinematografisch vlak.

Verder wel een aardig kijkje in het mediacircus dat komt kijken bij een Amerikaanse verkiezing en dit was nog "maar" een burgermeestersverkiezing. Je moet echt wel van enorme aandacht houden wil je zo'n race volhouden en ik kan wel respect voor Weiner opbrengen dat hij ondanks dat hij een enorm mikpunt van spot was geworden zich niet heeft teruggetrokken uit de strijd Verder is het natuurlijk een enorm uilskuiken want als (Amerikaans) politicus zou je moeten weten dat je hele privéleven dus ook (losbandig) sexueel gedrag onder een enorme loep wordt gelegd vooral tijdens verkiezingen. Deze ezel stootte zich meerdere keren aan dezelfde steen. Hij geeft het -uiteindelijk- ook gewoon toe. Ik vond die vrouw van hem eigenlijk best eng dus ik begrijp hem wel. Ze was/is jaren een soort vertrouwelinge van Hillary Clinton die haar nota bene aanraadt om met Weiner te breken...eh Monica Lewinsky anyone ?

Nee geen docu met veel sympathieke mensen (die Sydney Leathers b.v. is gewoon een opportunistische hoer natuurlijk) maar wel amusant als het niet zo triest was eigenlijk.

Uiteindelijk -nadat deze docu klaar- wil zijn vrouw toch van Weiner scheiden zoals hier te lezen is omdat hij het "sexting" echt niet kan laten. Geen verrassing uiteraard.

avatar van Biosguru
Bélon, klopt, filmtechnisch is er niet zoveel aan. Maar dat kan je van bv alle Woody Allen's of bv Carnage van Polanski ook zeggen. Ik zie Weiner als een film in dat genre, alleen dan toevallig een docu. Een bioscooprelease is vnml. leuk voor de bezoekersaantallen en het uiteindelijke aantal kijkers van deze docu.

avatar van Bélon
Biosguru

Nou de laatste Woody Allen vond ik wel redelijk fraai geschoten. Opgeschaalde Youtube filmpjes van lage resolutie is toch een heel ander niveau: ik vind het vrij goedkoop meestal, een ander misschien juist "realistisch". Ik denk dat deze docu vooral in de kijker staat -ofwel in dit geval een bioscooprelease heeft gehad- vanwege de aankomende presidentsverkiezingen in de VS. Druk was het niet.

Verder is hij een goede 3,5* waard dus m.i. de moeite waard of je 'm nu op groot of klein scherm ziet

avatar van Mr Thee
Het is allang geen nieuwtje meer dat machtsbeluste mannetjes onder spanning rare sprongen maken. De grote vraag die onbeantwoord blijft is: waarom deze docu? Uiteraard: sex sells: het blijft ons/ mij fascineren. Dus de doelgroep is snel gevonden. Maar goed, dat verklaart de docu niet. Het raadsel blijft. Ik houd het erbij dat het wel past bij de (Westerse dan wel Amerikaanse cultuur.
Het lijkt ook een wanhoopspoging van Weiner.

In Nederland hebben we (in ieder geval) het geval Rob Oudkerk gehad: hij koos eieren voor zijn geld. Lubbers en Fortuyn kwamen ermee weg...zo lijkt...al hadden zij geen politieke tegenstanders die hen erop aanspraken. In de VS gaan de politici gewoon door: lachen naar de camera, borst vooruit. Na Clinton nu ook Weiner.

Wat een verschrikkelijke man, met een scherpe tong, dat wel. De docu verbaast niet als de vileine kant van de (Amerikaanse) politiek weer eens getoond wordt. Jagen op geld, lachen maar eigenlijk huilen. Toch boeit de docu me wel door de persoonlijke kant van de klootzak die hij is. De gladde man, doet wel zijn ding en is af en toe gewoon een mens: een middelvinger hier, een scheldkannonade daar. Sneu genoeg weet de droeftoeter nieteens waarom hij nu eigenlijk een docu heeft laten maken (zo blijkt aan het eind, maar eigenlijk ook al aan het begin)...en die keine jongen staat erbij en kijkt ernaar. Dat laatste is toch wel een triest deel van -ten eerste- het soms dappere, maar vooral wilde en bizarre, persoonlijke verhaal van Weiner, maar -ten tweede- ook van een stukje van "the American Dream". Hoe dan ook: de gifbeker bleek ook na de docu nog niet leeg.

avatar van Mads Smikkelsen
Booooooooooring!!!

avatar van Mr Thee
Weiner nu ook betrokken in onderzoek naar Hillary's wikileakaffaire.

avatar van Macmanus
Leuke docu.

Uiteraard alleen maar boeiend voor mensen die zich enigszins interesseren in Westerse/Amerikaanse politiek/media. Geen politicus zou een cameraploeg zo vrij en dichtbij laten komen. Dat maakt Weiner imo niet eens zo onsympathiek. Wanneer hij al duidelijk verloren heeft en een klein groepje mensen nog oproept op hem te stemmen, laat hij ook duidelijk zien dat hij veel talent heeft. Maar hij is ook narcistisch en ongecontroleerd. Waardoor je te vaak denkt, doe dat nou niet. Mooiste was vooral in die joodse bakker. Die Joodse meneer verwoorde het perfect. Het ging zo goed, en dan gaat hij ruzie maken, why?

Tegen het licht van de verkiezingen van Hilary is deze docu ook nog net wat boeiender. Huma zit ook helemaal in het politieke wereldje maar wil uiteindelijk niet meer horen bij het zinkende schip. Het is daardoor een heerlijk inkijkje in het leven van twee protégé politici.

Vanuit een puur campagne technisch point of view hebben de mensen achter Trump het wel fantastisch gedaan. Een docu daarvan had ik ook wel op deze manier gezien willen hebben.

avatar van Flavio
Onderhoudende docu over toch wel een van de meest spraakmakende Amerikaanse politici van de afgelopen jaren. Het is aan de ene kant een eikel, aan de andere kant is het ook weer niet zó verschrikkelijk wat hij heeft gedaan. Hypocriet Trump die hem in het begin een pervert noemt- terwijl hij later toch wel van wat heftiger dingen wordt beschuldigd- de moraalridders staan altijd vooraan iemand te veroordelen tot ze zelf aan de beurt zijn. Onsympathiek vond ik hem in elk geval niet, maar ik had wel medelijden met zijn vrouw. Want ondanks de relatief onschuldige sexting-verslaving is zij wel tot op het bot vernederd. Zij kwam over als een beschadigde maar leuke vrouw die duidelijk steeds meer moeite heeft om haar man te steunen. De mediageile snol Sydney Leathers was wel een verschrikkelijk figuur- triest dat Weiner zijn politieke carriere heeft vergooid aan zo'n type. Maar wel z'n eigen schuld natuurlijk.

De docu kijkt lekker weg mede omdat Weiner wel een apart mannetje is. Een gepassioneerd politicus, driftig, narcistisch maar zelfbewust, een hoop lef en met gevoel voor humor, maar ook met een grote zwakte. En tegelijk dus een ontzettende lul tegenover zijn vrouw en ook zijn campagneteam die achter hem bleven staan na het eerste schandaal. Hoe kun je je eigen glazen ingooien...Hij had zomaar burgemeester van New York kunnen worden.

avatar van Verhoeven
Het zal me niets verbazen als Huma de eerste vrouwelijke president van Amerika wordt. Fascinerend!

avatar van Banjo
Ik mag hem wel die Anthony Weiner...

Banjo schreef:
Ik mag hem wel die Anthony Weiner...

Dat is eigenlijk het enige verrassende aan de docu want heel erg diepgravend is het verder allemaal niet.
Ik had eigenlijk verwacht een totaal afgeschminkte burgermeesterskandidaat te zien, maar vreemd genoeg kreeg ik ook wel sympathie voor hem.

Want buiten zijn nogal domme onhandige sextingfratsen (die hoe je het ook wendt of keert privé zijn) komt hij eigenlijk wel over als een bevlogen en zinnige politicus.
Het is niet voor niets dat die 'middle class' meermaals aangeeft dat dat prive gezeik hen niks boeit maar ze iemand willen die tenminste voor hen opkomt.

avatar van Donkerwoud
Merkwaardig hoe een republikeinse presidentskandidaat als Donald Trump openlijk een vrouwelijke kandidaat als Hilary Clinton kan intimideren en beschimpen, terwijl een democratische figuur als Weinier snoeihard wordt afgestraft om zijn relatief onschuldige indiscreties. Die dubbele moraal in The States zal ik als Hollandse jongen nooit helemaal begrijpen. Ik had voor het zien van deze documentaire niet echt een uitgesproken mening over Anthony Weiner, maar na het zien ervan is het moeilijk om geen sympathie te voelen voor de vermaledijde politicus en zijn aantrekkelijke vrouw. Het lijkt of hij gewaardeerd wordt door de mensen waar het om zou moeten gaan: zijn achterban van middenklasse stemmers. Maar voor een documentaire is de 'fly on the wall' registratie niet echt interessant. Cinematografisch biedt het weinig meer dan de gebeurtenissen terwijl ze zich ontvouwen, maar de contextualisering gaat ook niet verder dan de gevolgen die de onthullingen in de media hadden op zijn politieke carrière en persoonlijke leven.

avatar van Donkerwoud
Wel grappig dat Weiner op een gegeven moment ruzie krijgt met de documentairemakers (en de eindscène met dat enthousiaste jongetje is toch ook best hilarisch.)

Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd voor deze documentaire nog nooit gehoord had van de Amerikaanse politicus Anthony Weiner en als hij niet zo dom was geweest, dan was het waarschijnlijk wel geweest, want hij was een talentvolle politicus. En dom was hij zeker, want hoe dom ben je wel niet als je een succesvolle politieke carrière (als congreslid en naderhand eventueel als burgemeester van New York) en een mooie en intelligente vrouw als Huma Abedin verkwanseld door "Sexting" (oftewel het verspreiden of delen van seksueel getinte foto's, in dit geval zijn "wiener", of berichten via mobiele telefoons) !

De documentaire stelt eigenlijk niet zo veel voor en is misschien met circa 90 minuten ook wat aan de lange kant, maar vermakelijk is deze documentaire zeker en ik heb er ook regelmatig om moeten lachen, zoals het moment dat hij ruzie aan het maken is met een Joodse man (die geen hoge dunk heeft van Weiner en hem maar een pervers mannetje vindt) in een Joodse bakkerij, terwijl de pers er bovenop zit, en het proberen te ontwijken (o.a. vluchten via een McDonald's) van het 23-jarige pornosterretje Sydney Leathers (die door het campagneteam van Weiner ook wel "Pineapple" wordt genoemd), waarmee Weiner "Sexting" deed (een tweet van hem in onderbroek en zijn "wiener" in zichtbaar opgewonden staat, komt terecht bij 40.000 volgers) en waardoor zijn carrière als congreslid (op 16 juni 2011 trad hij af) al snel voorbij was.

Het was ook schrijnend om te zien dat de pers en media (o.a. de populaire televisieprogramma's "The Daily Show", "The Colbert Report", "The Howard Stern Show" en "The Tonight Show") overal erop dook (de pers kreeg van hem uiteindelijk ook de middelvinger, wat natuurlijk niet tactisch was van Weiner, want daarmee kwam hij juist weer in kwaad daglicht te staan) en zodoende hem steeds in een kwaad daglicht stelden, waarbij het ook nog eens alleen maar ging om zijn "Sexting" praktijken i.p.v. zijn politieke standpunten. Hierdoor kon hij het burgemeesterschap van New York in 2013 ook op zijn buik schrijven (terwijl hij op een gegeven moment bovenaan stond) en krijg hij uiteindelijk ook maar iets van 5% van de stemmen.

Dat Huma Abedin (assistente en adviseuse van Hillary Clinton), die hem nota bene een tweede kans gaf, hem uiteindelijk in 2016 dumpte, nadat hij opnieuw pikante foto's had uitgewisseld met een andere vrouw, zat er natuurlijk dik in en steeds als zij in beeld was, spraak haar gezicht boekdoelen (o.a. tijdens een persconferentie). Ze is natuurlijk ook door Barack Obama en Hillary Clinton onder druk gezet om van haar man afstand te nemen, omwille de presidentsverkiezingen van Hillary Clinton. Met een mooie en intelligente vrouw zoals Huma Abedin, die samen ook één kind hebben, had Weiner ook helemaal geen "Sexting" nodig. Maar goed Weiner is natuurlijk een man en die denken vooral met hun pik (in zijn geval dus zijn "Wiener" ) en dat werd hem dus fataal.

Na het einde van de documentaire valt er nog het volgende te lezen m.b.t. Anthony Weiner:

"Zomer 2016, nadat deze documentaire is uitgekomen, komen er nieuwe berichten dat Anthony Weiner met "Sexting" is doorgegaan. Huma Abedin kondigt meteen aan dat ze uit elkaar gaan."

Je zou zeggen een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, maar helaas geldt dat niet voor Anthony Weiner, die zich maar blijft stoten (het zal met niet verbazen als hij ook "Sexting" heeft gedaan met de fraaie Barbara Morgan uit zijn campagneteam) aan dezelfde steen en dat met grote gevolgen voor hem. Wat dat betreft heb ik dan ook geen medelijden met hem en hij is zeker niet de enige in zijn soort (denk bijvoorbeeld aan Dominique Strauss-Kahn of aan voormalige Amerikaanse president Bill Clinton).

De eindscène met het jongetje die Anthony Weiner ziet en dolgraag (hij belt ook zijn moeder op) met hem op de foto wil en daarbij zegt "ik ga je Googelen", waarop Weiner dan zegt "dat kan je beter niet doen", was wel geinig.

P.S. ik vond het ook best geinig om te zien dat ze in deze documentaire vaak Pizza (vooral Huma Abedin) of andere fastfood aan het eten waren en daarbij at Weiner ook niet bepaald smakelijk (scene waarbij hij in de auto een broodje vlees aan het eten is).

Njah, politiek.

Ik had tijdens deze docu wat moeite met de focus te vinden. Gaat het nu eigenlijk om Weiner, of gaat het nu over de ridicule vorm van politiek die gevoerd wordt. Het eerste is in ieder geval wat je te zien krijgt, het tweede is vooral eigen interpretatie, die toch sterk de overhand nam naarmate de docu vorderde.

Weiner is een makkelijke prooi. Met een paar goede ideeën kom je een eind, maar politiek is toch een spelletje waar imago belangrijk is en dat heeft Weiner compleet niet onder de knie. Daarnaast komt hij toch nog steeds berekend over (althans, probeert hij zo over te komen), waardoor hij niet meteen geloofwaardig is.

Staat allemaal los van het circus dat rondom hem gevoerd wordt. Wat gelummel in z'n persoonlijke leven wordt breed uitgesmeerd in de pers, waarmee z'n politieke carriere ten gronde gericht wordt. Staats compleet haaks om de serieuze taak die op de schouders van zulke mensen rust, maar da's nu eenmaal het politieke mediaspel.

Interessant om te zien, maar had de indruk dat de documentaire daar zelf niet zo heel erg mee bezig was. En bepaald shockerend of verrassend is die boodschap nu ook weer niet natuurlijk. Rest een wat onnozel figuur 90 minuten in de spotlight.

vandaag om 00:43 uur