Cartel Land (2015)

Verenigde Staten / Mexico
Documentaire / Drama

geregisseerd door Matthew Heineman

'Cartel Land' is een klassieke western die zich afspeelt in de 21e eeuw, waarin burgerwachten aan beide kanten van de grens tegenover de wrede Mexicaanse drugssyndicaten staan. Deze film stelt vragen bij wetteloosheid, de afbrokkeling van orde en of het gerechtvaardigd is wanneer burgers wapens ter hand nemen om geweld met geweld te bevechten.

avatar van Verhoeven
De Engelse distributeur Dogwoof heeft de rechten opgepikt. Heel benieuwd naar.

avatar van John Milton
Mooie companion piece voor Sicario, wellicht? Wat ik in de podcasts hoor over deze docu spreekt me heel erg aan! En uiteraard mogen we hem weer eens niet legaal zien. Niet via iTunes, maar ook de dvd is alleen voor UK and Ireland. Dan vraag je er wel een beetje om. Ok amazon.co.uk heeft hem wel gewoon, maar dat je hem als distributeur zelf alleen zo aanbiedt, oogt toch wat vreemd?

Is op IDFA geloof ik.

avatar van Verhoeven
De documentaire is overal te krijgen (01 + 02 + 03 + 04) en zelfs op het grote doek te bewonderen tijdens het IDFA dus ik snap je probleem niet helemaal. Als drieluik raad ik je ook Miss Bala van Naranjo aan.

avatar van John Milton
Miss Bala heb ik gezien. Erg aardig.

Een probleem zou ik het niet noemen hoor, ik ben alleen wat gevoelig voor geo-blocking (net weer tevergeefs geprobeerd de nieuwe BFIplayer+ werkend te krijgen via een slimme dns proxy maar nee hoor) en dat bijvoorbeeld een dvd door nota bene de makers zelf niet verder verstuurd wordt. De producent zelf zegt in feite op zijn eigen website dat het voor UK en Ireland is daarmee. Ik snap dat ze daar minder ervaring mee hebben dan een amazon, maar kom op, biedt dan een digitale kopie zoals hier aan op google play of iets dergelijks, die wij ook kunnen zien voor een acceptabel bedrag zonder gelijk amazon.uk verzendkosten te hoven betalen. Die bol.com link vind ik overigens wel heel fout Verhoeven .... 30,99 voor een net uitgekomen dvdtje wat 10 pond retail kost bij de dogwoof zelf. Dan doet Zavvi het een stuk beter.

Ik zou het liefst willen dat je alle nieuwe films zowel digitaal kon huren als kopen. Fysieke dvd's doe ik liever niet meer. Space is a problem.

avatar van popcorn en cola
Prima docufilm over burgerwachten in Mexico en USA. Amerikaanse zijde wat onderbelicht, de Mexicaanse zijde brengt goed in beeld hoe de kartels verweven zijn in de samenleving.

De Amerikaanse kant vond ik er wat met de haren bijgesleept. Het Mexicaanse gedeelte is veel interessanter. Soms bijna surrealistische wetteloosheid en nog maar eens blijk van een kennelijk uitzichtloze situatie.

avatar van james_cameron
Ontluisterende documentaire over de problematiek rond het grensgebied tussen de VS en Mexico, waar burgerwachten het recht in eigen hand nemen om de heerschappij van de drugssyndicaten tegen te gaan. Fraai in beeld gebracht en regelmatig behoorlijk intens, vooral wanneer de makers met de burgerwachten meegaan bij invallen en de kogels ze om de oren vliegen. De documentaire duurt naar het einde toe iets te lang en de amerikaanse kant van het verhaal is minder boeiend dan de mexicaanse, maar overwegend is dit toch wel een fascinerende kijkervaring. Geproduceerd door Kathryn Bigelow.

Intrigerende documentaire waarbij de camera mensen soms letterlijk in de kruisgevechten terecht komen. Hachelijke situaties. De strijd van de burgerwachten tegen de drugskartels zijn indrukwekkend.
Met name de arts die in zijn vrije tijd met gevaar voor eigen leven het gevecht aangaat dwingt respect af. Zeker als het leger en autoriteiten tegenwerken. Toch lijkt niks en niemand aan de macht en de corruptie te kunnen ontsnappen dat is wel duidelijk in deze drugs documentaire.

avatar van Thomas83
Dat dingen er zo aan toegaan in Mexico is op zich niets nieuws. Maar om het zo getoond te zien worden is toch wel een surrealistische ervaring. Vanuit het perspectief van wat we hier in Nederland gewend zijn alleen al krankzinnig om burgers naar de wapens te zien grijpen en een relatief professionele paramilitaire groep te zien vormen. Bij die Amerikanen zullen er ook wel wat een militaire achtergrond hebben neem ik aan, maar de Mexicaanse groep lijkt wat meer een zooitje ongeregeld. Het komt overals alsof elke keer als de Autodefensas een dorp innemen iedere man zich aan kan melden mee te doen en vervolgens een wit shirt en een wapen krijgt of zelf meebrengt en zonder enige training volwaardig lid is.

Ik dacht ook dat die lui in Amerika en Mexico vooral de lageropgeleiden en economisch kwetsbaren zouden zijn, maar dan blijkt de leider van Autodefensas gewoon een dokter te zijn (ok, hij lijkt wel een uitzondering). Misschien lette ik hier en daar niet goed genoeg op of zo, maar de documentaire kwam in elk geval voor mij zo meerdere malen met toch best schokkende wendingen. Net als het met de groep steeds meer uit de hand loopt en de dokter nog relatief verstandig lijkt zie je hem dan weer wat griezelig met een of ander jong meisje, een soort groupie of zo, aanpappen. Onwerkelijk ook om te zien hoe zo'n vigilante zo aan populariteit wint dat hij zelfs een soort bekend mediafiguur wordt.

En op het einde splitsen de grootste gekken (wat een dom figuur die Papa Smurf) zich af en sluiten zich officieel bij de regering aan, en blijken de makers van de drugs aan het begin van de docu van diezelfde groep afkomstig, en hebben we dus een nieuw soort kartel, gesteund door de regering zelf. Alles loopt gewoon door elkaar. Echt onwerkelijk. De officiële instanties komen ook weinig capabel over. Dat Mexicaanse leger van weinig afgetraind ogende soldaten aangevoerd door een angstig ogende commandant, dat onder druk van de dorpelingen niet in staat is Autodefensa te ontwapenen. Ik vroeg me trouwens zoals wel vaker bij veelgeprezen onthullende documentaires af of er niets in scène was gezet, en sowieso wordt het totaalplaatje niet getoond. Het lijkt vaak gewoon te mooi om waar te zijn. De boel is soms zo mooi gemonteerd en de camera bevindt regelmatig midden in de vuurgevechten. In elk geval wel erg spannend om te zien. 3.5*.

avatar van Bottleneck
Goeie docu. De zijde van de Amerikaanse burgerwacht vind ik weinig toevoegen. Ja het feit dat ze er zijn, maar het brengt weinig interessants vergeleken met de Mexicaanse zijde waar véél meer gebeurt. Het is natuurlijk geen openbaring dat de kartels het voor het zeggen hebben maar dat ze echt óveral in infiltreren is best bizar om op deze manier mee te maken.

Of het nu gaat om onderbetaalde (corrupte) overheidsinstanties of burgerlijke initiatieven, ze komen overal tussen. Een kwestie van welk kartel er het snelst en slimst bij is, al is dat ook niet verwonderlijk; je kunt je er zo bij aansluiten en je voelt op je klompen aan dat dat niet goed kan blijven gaan. Op momenten is het ook redelijk spannend en effectief in beeld gebracht en bovenal geeft het allemaal goed weer hoe diep het in de samenleving is geworteld.

avatar van missl
Heftige docu waarin je ziet dat het gevecht aan beide kanten gevochten wordt. Dat men niet schroomt om eigen rechter te spelen. Gaandeweg de docu zie je dat de kartels niet juist bezig zijn maar de mensen die hier tegen vechten zijn ook geen lieverds zijn.

avatar van Pierre1988
John Milton schreef:
John je kunt nu deze documentaire op Netflix bekijken!

avatar van John Milton
Thanks, maar ik heb hem inmiddels gezien! Zeker wel een aanrader, vond ik. Bijzondere docu.

Diepgaand en realistisch

avatar van mrklm
Terecht genomineerd voor een Academy Award in 2016, deze documentaire over onbeheersbare handel in mensen en drugs in Mexico. De film richt zich zowel op de problemen bij de grens als op de pogingen van de Autodefensa [een beweging van burgers in de provincie Michoacan] die zelf de wapens opnemen tegen de drugsmaffia aldaar. Regisseur/cameraman Matthew Heineman legt met gevaar voor eigen leven de schermutselingen vast en laat ons zien wat de nieuwscamera's tot nog toe nooit toonden. Daartoe behoren de gruwelbeelden van onthoofde mannen, maar ook de reactie van de burgerbeweging wanneer ze een paar mannen weten op te pakken die direct verantwoordelijk zijn voor de dood van één of meerdere geliefden. Deze context ontbreekt in reportages over deze complexe problematiek, voor zover daar überhaupt internationale aandacht voor is.
De centrale rol van de charismatische leiders van de Autodefensa José Manuel 'El Doctor' Mireles Valverde versterkt de persoonlijke betrokkenheid bij deze indrukwekkende documentaire, die in ieder geval voor een deel verklaart waarom Trumps idee van een Mexicaanse Muur door veel grensbewoners volop wordt gesteund.

avatar van patrickman
Ben niet zo van de docu/film maar dit zat erg goed in elkaar.
De manier van filmen,het waargebeurde verhaal en de muziek op het juiste moment echt een dikke plus.

avatar van Beun de Haas BV
Toch wel een rauwe docu waarvan het moraal van het verhaal - hoe somber ook - blijft hangen.

Cartel Land belicht de ongure drugsoorlog die Mexico (en indirect ook de VS) al jarenlang in zijn greep houdt. De dappere documaker Heinemann belicht het probleem vanuit het oogpunt van burgers die het kartelgeweld meer dan zat zijn en het heft in eigen handen nemen.

De passages over de Amerikaanse burgermilitie Arizona Border Recon komen wat minder goed uit de verf, maar wellicht komt dat doordat de taferelen rondom de Mexicaanse Autodefensa behoorlijk intens zijn. Aan de andere kant van de grens gaat het er namelijk nog even een tandje gewelddadiger aan toe, met als schrijnende voorbeeld waarin onschuldige vrouwen moesten toezien hoe zelfs baby's als beesten werden afgeslacht. Om koude rillingen van te krijgen.

En de Mexicaanse overheid? Die is simpelweg te incapabel dan wel corrupt om effectief in te grijpen. Het is uiteindelijk lastig enige sympathie voor de Autodefensa op te brengen. Daar waar oude mannen eerst nog op heroïsche wijze de wapens oppakken en kartelleden hun dorpen uitjagen, groeit de militie - zelf ook niet bepaald vies van grof geweld - op den duur uit tot niets minder dan een surrogaat voor de drugskartels. Wat er buiten de camera om ongetwijfeld nog meer gebeurt, laat weinig tot de verbeelding over. Power corrupts, blijkt maar weer dus.

Deze vicieuze cirkel komt aan het einde van de docu dan ook bikkelhard door. Tussen de 'onrechtstrijders' van de paramilitaire Autodefensa vind je net zo goed sadistische kartelleden en opportunistische drugsrunners, die als klap op de vuurpijl daarenboven worden bewapend door de overheid. Corruptie en geweld zit dus diep in de Mexicaanse samenleving geworteld. Zo diep, dat je jezelf oprecht afvraagt of hier ooit wel een einde aankomt. Nee, zo slecht hebben we het hier dus niet in ons koude kikkerlandje.

avatar van mnrk
Look, we can escape the Templars. But you cannot escape the government.

Een uitstekende documentaire van Matthew Heineman...

De manier waarop deze documentaire werd gebracht is gewoon dik in orde en ook nog eens boeiend, het kijkt allemaal gewoon goed weg...

Het Mexicaanse gedeelte kwam wel beter naar voren dan het Amerikaanse gedeelte, maar wel werd duidelijk in beeld gebracht waar ze allemaal uiteindelijk tegen strijden...