The Social Dilemma, een Netflix-documentaire die de gevaren van social media belicht, werd niet echt goed ontvangen door Facebook. Het social mediaplatform haalt dan ook hard uit naar de streamingdienst, vanwege de 'sensatiezoekende' documentaire, zo meldt IndieWire.
De Netflix-documentaire werd goed ontvangen en positief beoordeeld. The Social Dilemma werd zelfs als 'levensechte horrorfilm' bestempeld. De docu schetst een overtuigend bewijs dat social mediaplatforms niet verantwoord omgaan met hun macht en dat ze bijdragen aan verslaving en zelfs genocide en zelfmoord. Vooral Facebook was de klos en kon dat absoluut niet waarderen. Ze vinden dat ze onterecht als zondebok worden aangewezen voor problemen die al bestonden in de samenleving. Volgens hen was de Netflix-documentaire vooral op de sensatietour.
Sensatiezoekende documentaire
Facebook heeft de beschuldigingen weerlegt middels een soort open brief. Hierin laat men duidelijk weten het niet eens te zijn met de aantijgingen van The Social Dilemma en juist goed op weg te zijn met de aangestipte punten. "In plaats van een genuanceerde blik op technologie te bieden, geeft het een vertekend beeld van hoe social mediaplatforms werken om een handige zondebok te creëren voor moeilijke en complexe maatschappelijke problemen," zo zegt Facebook. "De makers van de film verschaffen geen inzichten van degenen die momenteel bij de bedrijven werken of van experts die een andere kijk hebben op het verhaal van de film. Ze erkennen ook niet - kritisch of anderszins - de inspanningen die bedrijven al hebben geleverd om veel van de door hen opgeworpen problemen aan te pakken. In plaats daarvan vertrouwen ze van op commentaar van degenen die al jaren niet meer aan de binnenkant zijn geweest," zo luiden de harde woorden.
Daarbij weerlegt Facebook zeven dingen waarvan ze in The Social Dilemma worden beschuldigd. Het platform beweert bijvoorbeeld dat het zijn gebruikers niet gebruikt en beschouwt als een manier om geld te verdienen. De advertenties zouden volgens hen nodig zijn om de site gratis aan te bieden. Daarnaast zou Facebook druk bezig zijn om de privacy van de gebruiker te beschermen. Bovendien wil het bedrijf niet bijdragen aan een verslaving van de gebruiker: men wil slechts waardevolle inhoud creëren. Al met al heeft Facebook veel te zeggen tegen Netflix en de maker van de documentaire: Jeff Orlowski. Het volledige weerwoord van Facebook lees je hier.
Reacties (1)