The Social Dilemma (2020)
Genre: Documentaire
Speelduur: 89 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jeff Orlowski
Met onder meer: Skyler Gisondo, Kara Hayward en Vincent Kartheiser
IMDb beoordeling: 7,6 (89.155)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Social Dilemma
"The technology that connects us also controls us."
Nooit eerder had een handvol technische ontwerpers zoveel controle over de manier waarop miljarden van ons denken, handelen en leven. Insiders van Silicon Valley onthullen hoe social media platforms de maatschappij herprogrammeren door de andere kant van je scherm bloot te leggen. Deskundige getuigenissen van technische klokkenluiders leggen onze verontrustende situatie bloot: de diensten die Big Tech levert zijn zoekmachines, sociale netwerken, directe informatie, etc. - het zijn slechts de snoepjes die ons lokken om toe te happen. Als we eenmaal verslaafd zijn en terugkomen voor meer, is de echte koopwaar die ze verkopen hun bekwaamheid om ons te beïnvloeden en te manipuleren.
Externe links
Social Media
Acteurs en actrices
Ben
Cassandra
A.I.
Zichzelf
Zichzelf
Isla
Rebecca
Mom
Step-Dad
Police Officer
Video's en trailers
Reviews & comments
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Vond het wel een goede docu. Al was het maar omdat het erg duidelijk maakt waar het grootste probleem van deze tijd vandaan komt: De enorme polarisatie die overal aan de gang is. Ik vrees echt voor hoe dat om zich heengrijpt in Amerika en nu nog in mindere mate in Eiropa.
Ben daarom ook blij met een platvorm als Moviemeter waar we juist met verschillende zienswijzes geconfronteerd worden.
3,5
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Erg sterke docu. Ik heb hier vorig jaar ook een sterk boek/essay over gelezen, een aanrader voor de liefhebbers, getitelt Datadictatuur. Hopelijk steekt Netflix zelf ook iets op van deze documentaire en legt zij haar eigen algortimes en verslavingstechnieken eens onder de kritische loep. 4*
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Hopelijk steekt Netflix zelf ook iets op van deze documentaire en legt zij haar eigen algortimes en verslavingstechnieken eens onder de kritische loep. 4*
Het algoritme van Netflix probeert je enkel een leuke film voor te schotelen. Toch heel wat anders dan al die leugens en bedrog middels het nepnieuws op de sociale media door het algoritme worden voorgeschoteld. Het kijken van dezelfde soort films heeft ook lang niet zo’n ingrijpend gevolg al het creëren van culturele politieke bubbels.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
en verslavingstechnieken eens onder de kritische loep. 4*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Onder andere door end credits af te breken, meteen over te schakelen op trailers, intro credits te skippen ... alles killen waardoor iemand zou kunnen beslissen om toch maar wat anders met z'n tijd te gaan doen.
En uiteraard vindt Netflix het ook belangrijker dat je naar hun eigen shows kijkt. Die verdwijnen namelijk niet, terwijl aangekochte shows dat wel doen (zeer vervelend voor mensen die nog niet klaar zijn/iets willen herzien).
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Het algoritme van Netflix probeert je enkel een leuke film voor te schotelen. Toch heel wat anders dan al die leugens en bedrog middels het nepnieuws op de sociale media door het algoritme worden voorgeschoteld. Het kijken van dezelfde soort films heeft ook lang niet zo’n ingrijpend gevolg al het creëren van culturele politieke bubbels.
Onschuldiger dan Facebook natuurlijk, maar het creeert wel met dezelfde middelen sociale/creatieve bubbels. Maar, bij Facebook was het algoritme eerst ook onschuldig .....
Wat ik daarnaast jammer vindt is dat Netflix hiermee de prikkel om te zoeken naar iets wat buiten het algoritme valt beperkt, waardoor - denk ik - kijkers een minder diverse filmsmaak ontwikkelen - maar dat is iets wat ik persoonlijk betreur en niet als gevaar voor de samenleving zien.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Onder andere door end credits af te breken, meteen over te schakelen op trailers, intro credits te skippen ... .
Hinderlijk is dat zeer zeker, maar ach voor dat geld p.m. mogen ze ook best hinderlijk zijn door credits af te breken.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Onschuldiger dan Facebook natuurlijk, maar het creeert wel met dezelfde middelen sociale/creatieve bubbels. Maar, bij Facebook was het algoritme eerst ook onschuldig .....
Wat ik daarnaast jammer vindt is dat Netflix hiermee de prikkel om te zoeken naar iets wat buiten het algoritme valt beperkt, waardoor - denk ik - kijkers een minder diverse filmsmaak ontwikkelen - maar dat is iets wat ik persoonlijk betreur en niet als gevaar voor de samenleving zien.
Wel eens dat het aan een soort eenheidsbubble bijdraagt, maar het is nog steeds diverser dan het aanbod in Pathe.
Moet daarnaast aangeven dat het algoritme in mijn geval de plank behoorlijk mis slaat.
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Ik heb trouwens die binge-functies uitgezet en nu veel minder de neiging om door te kijken.
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Hinderlijk is dat zeer zeker, maar ach voor dat geld p.m. mogen ze ook best hinderlijk zijn door credits af te breken.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Ik raak daar totaal niet verslaafd van.
Daar ligt Netflix niet echt wakker van denk ik. Het gaan hen dan ook niet om individuen. Zolang het maar bij voldoende mensen werkt (en dat doet het ook ... het wegnemen van frictie is iets wat je in alle verslavingsgerichte business ziet.
volgens mij zijn het meer de series zelf die voor binge watching zorgen dan het algoritme.
In dit geval is het niet eens zozeer het algoritme, wel de user experience die het binge watchen in de hand helpt. Wie tussen 2 afleveringen door 3 minuten naar credits zit te kijken zal véél sneller geneigd zijn te stoppen met kijken dan wie van de ene aflevering in de volgende valt. Dat "nog eentje/één keer" effect zie je ook erg sterk bij games terug (hoe sneller je zorgt dat mensen weer aan het spelen zijn, hoe langer ze gamen).
Extra nadeel is dat de kwaliteit van de ervaring daardoor ook wat naar beneden kan zonder de aandacht van je publiek te verliezen.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
user experience die het binge watchen in de hand helpt. Wie tussen 2 afleveringen door 3 minuten naar credits zit te kijken zal véél sneller geneigd zijn te stoppen met kijken dan wie van de ene aflevering in de volgende valt.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ik begrijp niet helemaal waarom een docu over de manipulatie door social media zelf ook zo manipulatief moet zijn.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Dat zijn toch eeuwenoude truukjes?
Ja.
Wat werkt, werkt, of het nu oude of nieuwe trucjes zijn ...
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Ik begrijp niet helemaal waarom een docu over de manipulatie door social media zelf ook zo manipulatief moet zijn.
Da's eigen aan het "genre" tegenwoordig vrees ik. Al die hippe docus van de laatste 10 jaar pakken het op eenzelfde manier aan.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.
Overigens had ik het idee 'taxing data collection and distribution' nog niet eerder gelezen of gehoord. Ben benieuwd in hoeverre dat mogelijk is.
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.
Overigens had ik het idee 'taxing data collection and distribution' nog niet eerder gelezen of gehoord. Ben benieuwd in hoeverre dat mogelijk is.
Een euro per tb opslag of zo
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.
Die zijn compleet belachelijk , maar ten minste wel duidelijk fake.
Vond het minder storend dan zo'n figuur die in het begin van de docu aan een ijsje zit te likken, om daarna een soort van eureka moment te beleven om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat vee de hoofdschuldige is van de opwarming van de Aarde. Of dat Monsanto het doem van de mensheid inluidt.
Overigens had ik het idee 'taxing data collection and distribution' nog niet eerder gelezen of gehoord. Ben benieuwd in hoeverre dat mogelijk is.
Leuk om weten is dat MS ondertussen aan het testen is met datacenters onder water, weg van de kusten. Zogezegd voor efficiëntie en om milieubelasting te verminderen, maar uiteraard taxeert dat ook moeilijker
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Wat werkt, werkt, of het nu oude of nieuwe trucjes zijn ...
Artemis
-
- 3867 berichten
- 2261 stemmen
Onnodig gespeelde scenes om op de 90 minuten te komen. Verder wel aardige opinies / uitleg over verslaving van voormalige management bij diverse social media giganten.
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Redelijk interessante documentaire over de gevaren die schuil gaan achter het gebruik van social media. Een grote reeks ontwikkelaars en betrokkenen komt aan het woord, waarbij de boodschap hoofdzakelijk somber is. De gespeelde scenes zijn aan de knullige kant, hoewel ze de problematiek wel doeltreffend aan het licht brengen. De interviews zijn een stuk overtuigender, althans, zolang de materie niet al te abstract uit de doeken wordt gedaan. Sporadisch was ik de draad een beetje kwijt en ging de boel langs me heen.
Noud
-
- 523 berichten
- 1071 stemmen
Halverwege afgezet. Te Amerikaans.
Waarom wordt er altijd zo debiel gefilmd./ Hou nou 1 keer op 1 camerastand punt ipv zes kijkhoeken die kort na elkaar afwisselen.
zoutzak
-
- 932 berichten
- 6161 stemmen
Erg eenzijdige behandeling van een reël probleem. Legio like minded sprekers creëren een echo chamber waardoor het probleem uit proportie wordt geblazen. In de 90 minuten waren welgeteld 5 seconden gereserveerd voor iets wat leek op een tegengeluid of nuancering. Dat is een gemiste kans, want de impact en geloofwaardigheid zou groter zijn als evidente tegenwerpingen ook zouden worden behandeld.
Het tweetal boeken waarvan de auteurs aan het woord komen; 'the rise of surveillance capitalism' en 'weapons of math destruction', zijn overigens wél de moeite.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Fictieve verhaaltjes binnen docu’s? Het is verdorie het ultieme zwaktebod. De betere documentaires zijn immers spannender en onwaarschijnlijker dan de realiteit zoals we haar kennen. Zo ook wat in ‘The Social Dilemma’ verhaald wordt: we denken te weten hoezeer we tot consument herleid worden terwijl we met allerhande sociale media ons vermogen tot reëel sociaal denken, voelen en handelen verliezen, maar het gevaar zit dieper: samenlevingen worden ontwricht door algoritmes die amoreel zijn, precies omdat ze louter geprogrammeerd zijn om hun eigen klikratio te vergroten. Help?
Jazeker, wat je noemt "beangstigend"! Regisseur Jeff Orlowski krijgt overigens niet de eersten de besten voor zijn lens, en het betoog is uiteindelijk glashelder. Jammer dus van de epische franjes, de plot waarmee het abstracte voor de modale toeschouwer concreet moet worden. Is dat geen beschamende intellectuele onderschatting van het publiek?
3,25*
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Die klokhuisfilmpjes hadden van mij niet zo gehoeven en 't is een beetje te alarmerend van toon, maar 'The Social Dilemma' (2020) lokt wel effectief een gesprek uit over de schaduwkanten van sociale media. De makers hebben ook niet de minsten bereid gevonden om zich uit te spreken over de systemen waar ze vaak zelf aan hebben meegewerkt.
werry
-
- 338 berichten
- 131 stemmen
Erg eenzijdige behandeling van een reël probleem. Legio like minded sprekers creëren een echo chamber waardoor het probleem uit proportie wordt geblazen. In de 90 minuten waren welgeteld 5 seconden gereserveerd voor iets wat leek op een tegengeluid of nuancering. Dat is een gemiste kans, want de impact en geloofwaardigheid zou groter zijn als evidente tegenwerpingen ook zouden worden behandeld.
Het tweetal boeken waarvan de auteurs aan het woord komen; 'the rise of surveillance capitalism' en 'weapons of math destruction', zijn overigens wél de moeite.
Uit proportie geblazen? Blijkbaar onderschat je het probleem dermate. Er zijn nog maar weinig mensen met een eigen mening en de tweedeling in de bevolking is al helemaal in deze crisistijd goed te zien. Juist nu is het moment om samen te werken. Wat zijn overigens voor jou tegenwerpingen? Ik zie weinig tegenwerpingen behalve dat er ook goede dingen aan het algoritme zitten, maar die doen het gevaar totaal niet teniet...
Lucaij
-
- 452 berichten
- 1656 stemmen
Uit proportie geblazen? Blijkbaar onderschat je het probleem dermate. Er zijn nog maar weinig mensen met een eigen mening en de tweedeling in de bevolking is al helemaal in deze crisistijd goed te zien. Juist nu is het moment om samen te werken. Wat zijn overigens voor jou tegenwerpingen? Ik zie weinig tegenwerpingen behalve dat er ook goede dingen aan het algoritme zitten, maar die doen het gevaar totaal niet teniet...
Ik ben het eens met de gevaren van social media hoor, maar er werd net gedaan alsof dit het ergste is wat de mensheid ooit is overkomen. Vaak met dit soort docu’s moet het toch spectaculair blijven en zoekt het zelf ook de extremen op.
Op een gegeven moment werd er door die gast met dreadlocks gezegd dat we het waarschijnlijk niet zouden overleven en we de beschaving zouden vernietigen etc. Ik denk dat mensen die de eerste en tweede Wereldoorlog en zelfs de koude oorlog hebben meegemaakt wel iets meer vreesde voor het einde van de wereld.
Persoonlijk zie ik ook voordelen, maar deze zitten meer aan het internet dan specifiek social media. In landen waar maar één geluid wordt toegestaan is ruimte voor een ander geluid via het internet. Niet voor niets dat deze in landen (gedeeltelijk) wordt afgesloten. Verantwoordelijkheid ligt ook bij de gebruiker. Gebruik je internet voor het garen van kennis of voor het kijken van blooperfilmpjes?
Ik juich dit soort documentaires toe, want veel mensen weten jammer genoeg niet hoe bedrijven als Facebook werken. Hoe beter mensen dit begrijpen, hoe minder invloed dit soort bedrijven gaan krijgen.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Films en documentaires over invloed van social media op ieder maatschappelijk vlak zijn er in overvloed, maar deze heeft een paar streepjes voor op de rest. De ernstige kritiek en de verontrustende boodschap komt hier namelijk uit een flink aantal zeer betrouwbare bronnen. Nominale hoofdpersoon is Tristan Harris, door Rolling Stone ooit benoemd als één van de 25 mensen die vorm geven aan onze toekomst en wereldwijd beschouwd als 'het geweten van Silicon Valley', of wat daar in de buurt komt. Maar ook de voormalige Twitter-manager Tim Kendall levert een waardevolle bijdrage evenals Jaron Lanier, de grondlegger van Virtual Reality. Maar wat deze documentaire werkelijk bijzonder maakt is dat het interviews en analyses afwisselt met een familiedrama met Skyler Gisondo als een tiener wiens leven constant wordt gemanipuleerd door de nimmer aflatende impulsen van zijn device. Door de verhalen van de mensen achter de techniek te combineren met dit docudrama beklijft het pleidooi meer omdat het daardoor heel herkenbaar wordt. Geeft bepaald geen rooskleurig beeld, maar biedt tenminste iets wat een logische oplossing lijkt. Hopelijk draait deze uitstekende film daar een steentje aan bij.
Gerelateerd nieuws
Facebook oneens met beschuldigingen van 'sensatiezoekende' Netflix-docu 'The Social Dilemma'
Docufilm 'The Social Dilemma' wordt 'levensechte horrorfilm' genoemd
Bekijk ook
David Attenborough: A Life on Our Planet
Documentaire, 2020
54 reacties
My Octopus Teacher
Documentaire, 2020
62 reacties
Zero Days
Documentaire, 2016
11 reacties
The Trial of the Chicago 7
Drama / Historisch, 2020
67 reacties
If Anything Happens I Love You
Animatie / Drama, 2020
14 reacties
Beol-sae
Drama, 2018
19 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentietechnologiepropagandasilicon valley high tech surveillanceinternetbig corporation media manipulationsocial network teen suicidelow self esteem sociale mediacommercializationinternet culturecommercialisminternet addictionsocial isolation self-harmadvertising campaignadvertising modellate stage capitalismmachine learningmedia addictionalgorithmsocietal collapsesmartphonesurveillance capitalism
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.