The Social Dilemma (2020)
Genre: Documentaire
Speelduur: 89 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jeff Orlowski
Met onder meer: Skyler Gisondo, Kara Hayward en Vincent Kartheiser
IMDb beoordeling:
7,6 (93.713)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Social Dilemma
"The technology that connects us also controls us."
Nooit eerder had een handvol technische ontwerpers zoveel controle over de manier waarop miljarden van ons denken, handelen en leven. Insiders van Silicon Valley onthullen hoe social media platforms de maatschappij herprogrammeren door de andere kant van je scherm bloot te leggen. Deskundige getuigenissen van technische klokkenluiders leggen onze verontrustende situatie bloot: de diensten die Big Tech levert zijn zoekmachines, sociale netwerken, directe informatie, etc. - het zijn slechts de snoepjes die ons lokken om toe te happen. Als we eenmaal verslaafd zijn en terugkomen voor meer, is de echte koopwaar die ze verkopen hun bekwaamheid om ons te beïnvloeden en te manipuleren.
Externe links
Social Media
Acteurs en actrices
Ben
Cassandra
A.I.
Zichzelf
Zichzelf
Isla
Rebecca
Mom
Step-Dad
Police Officer
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Toch best ironisch om deze doc op Netflix te kijken.
Thema is weinig verheffend, de dramatische stukjes tussendoor eerder schrijnend en de toon iets te tech doom achtig, maar wat er verteld wordt is uiteraard wel relevant. Beetje jammer dat de vorm nogal knullig is.
Dr.Strangelove
-
- 332 berichten
- 3845 stemmen
Dit is allemaal al lang bekend.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Toch best ironisch om deze doc op Netflix te kijken.
Thema is weinig verheffend, de dramatische stukjes tussendoor eerder schrijnend en de toon iets te tech doom achtig, maar wat er verteld wordt is uiteraard wel relevant. Beetje jammer dat de vorm nogal knullig is.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
toch een vraagje: krijgen andere users echt andere suggesties van google als je 'climate change is' intikt?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
toch een vraagje: krijgen andere users echt andere suggesties van google als je 'climate change is' intikt?
Yups.
Edit: al is dat ook niet omdat Google moedwillig polariseert. Google richt zich deels op je eigen profiel, zodat wanneer je zoekt op bepaalde woorden (met bijv. meerdere betekenissen) resultaten getoond worden die het dichts bij je eigen interesses aanliggen.
Op zich houdt dat wel steek en is het nuttig, maar zo sluipt er uiteraard ook een hoop bias in de suggesties.
Verder baseren ze zich ook op zoektochten binnen je geografische nabijheid. Dat wordt dan weer vaak misbruikt door bots érg vaak op een bepaalde combinatie van termen te laten zoeken, zodat die opgepikt worden in de Google suggesties.
Techniek is in dat opzicht zoals alles wat de mens ontwikkelt. Het kan gebruikt en misbruikt worden.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Erg sterke docu .
Het word soms ook wel ik Jip en Janneke taal uitgelegd . En veel weten de meeste mensen wel .
Iedereen kent dat gevoel van hoe ziet die ene spijker broek er ook al weer uit .
En de volgende dag als dat moment allang vervlogen is , zie je spijkerbroeken .
Maar dat is nog tot daar aan toe .
Die hele : “ word wakker “ cultuur en de fake news media . die zegt dat de aarde plat is tot aan sommige internet gekkies , die heel makkelijk een klik op de loer liggen .
Bijvoorbeeld Alex Jones E.d is verontrustend .
Iets anders : ergens hypocriet dat Netflix deze original uitbrengt .
Als iemand je aan het scherm wil vast plakken bijna is het Netflix Wel .
Elke keer als je klaar met met een serie. Of een film , en je hebt vijf seconde om niet naar de volgend te gaan . Dat is dealer/ junkie werk .
En als je even klaar bent met hun content , krijg je snel genoeg een mail in de trant van : dit is echt een film voor jou .
Soms handig , maar nogmaals . Netflix is een dealer die je zoveel mogelijk tijd in beslag laten nemen als ze maar kunnen .
Pot verwijt ,,,,,
Goede docu dan Dan weer wel .
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Iets anders : ergens hypocriet dat Netflix deze original uitbrengt .
Ironisch misschien, maar alles behalve hypocriet. Erg netjes zelf dat ze een docu toelaten die kritiek uit op hun eigen aanpak.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Ironisch misschien, maar alles behalve hypocriet. Erg netjes zelf dat ze een docu toelaten die kritiek uit op hun eigen aanpak.
Ja dat is betere word keuze inderdaad .
Maar het woord Netflix valt toch nergens ?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Nee, maar zoals je beschrijft zitten ze wel in hetzelfde schuitje als de bedrijven die op de korrel genomen worden. Het was nog netter geweest als ze zelf ook even een woordje uitleg gegeven hadden, maar dat was waarschijnlijk net een brug te ver.
Sowieso vallen dit soort docus ook meer onder "opinie" dan serieuze wetenschap.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Dus dit was volgens jou voor het aller grooste deel een mening ? Onderhond
Die reclame is toch een feit ?
Dat we worden dood gegooid met fake news is toch ook een feit ?en de opkomst van populisme ?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Die reclame is toch een feit ?
Dat we worden dood gegooid met fake news is toch ook een feit ?en de opkomst van populisme ?
Dat zijn feiten ja, het gaat meer om de conclusies die eraan verbonden worden. En eventuele oplossingen die wel/niet voorgesteld worden.
Deze docu heeft nogal een nauwe focus en neemt af en toe nogal grote sprongen. Maar ik ben het er wel mee eens dat deze platformen er aan bijdragen, ik had alleen graag wat meer échte experts aan het woord gezien.
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
ik had alleen graag wat meer échte experts aan het woord gezien.
Zoals? Politici of advocaten? Die kunnen over eventuele wet en regelgeving waarde toevoegen. Verder weet ik niet wie meer 'echte' experts zijn dan de ex-tech executives, economen en psychologen hier aan het woord.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Zoals? Politici of advocaten? Die kunnen over eventuele wet en regelgeving waarde toevoegen. Verder weet ik niet wie meer 'echte' experts zijn dan de ex-tech executives, economen en psychologen hier aan het woord.
Vooral meer psychologen. Het zijn teveel mensen aan het woord die zelf helemaal in het wereldje zitten (en ook vaak mensen die na persoonlijke worstelingen uit het wereldje gestapt zijn), daar krijg je meestal niet de meest objectieve verhalen van te horen natuurlijk.
Dat heel wat mensen nu moeite hebben met de hoeveelheid informatie en opinies die op hen afkomt lijkt me logisch, maar daar zit ook een zeer positieve kant aan en in hoeverre de mens nu gewapend is om daar mee om te leren gaan (en ik welke tijdspanne) kwam er in deze docu jammer genoeg niet goed uit. Dat vind ik dan wel een essentiële vraag en een gemis dat die niet degelijk behandeld wordt.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Weinig nieuws onder de zon inderdaad, veel herhaling. Al weet ik genoeg mensen aan wie ik dit wél zou willen aanraden, die hierdoor mogelijk eens aan het denken gezet worden.
N00dles
-
- 628 berichten
- 2303 stemmen
Het is veel preaching en doemscenario's, maar ik voel me niet heel erg aangesproken; ik check niet continu mijn telefoon, ik ben niet continu afgeleid, ik ben weinig gevoelig voor ads (zegt iedereen, maar goed) en ik ben ook geen mak schaap dat zomaar alles klakkeloos aanneemt wat 'op feesboek hep gestaan'.
Ook de manipulatie van het gepeupel en het brainwashen van grote groepen mensen is niets nieuws (het nationaal-socialisme, anyone?), het gaat nu alleen veel sneller en effectiever.
Wel interessant om te zien hoe geen van de mensen die voor deze corporaties hebben gewerkt, een idee hadden van wat voor Frankenstein ze hebben gebouwd. Ook opvallend dat ze allemaal begonnen met goede bedoelingen (en de mensen die er nu nog werken zitten er ook vol goede bedoelingen, denkend dat ze de wereld een beetje beter maken). The road to hell is paved with good intentions.
Toch wil ik niet Facebook, Google, Twitter, Youtube of Snapchat de bron van alle kwaad noemen. Het zijn altijd nog de mensen zelf die voor hun eigen vernietiging zorgen. AI en technologie zorgt er alleen voor dat het steeds sneller gebeurt.
Technisch gezien was de opzet van de documentaire wel oké; de geacteerde scenes maken het iets afwisselender dan een standaard "talking heads" documentaire, maar het was uiteindelijk wel veel van hetzelfde.
3,5*
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Boeiend onderwerp, maar vrij saai gebracht. Zo halverwege had ik het al wel weer gezien met deze Social Dilemma, maar dan moet je nog drie kwartier. De inhoud is kritisch en negatief. het valt te begrijpen, dit soort social media bedrijven zijn gewoon gevaarlijk en erg aanwezig, maar enige nuance lijkt ook wel te ontbreken. Wel opvallend dat medewerkers van bedrijven als Facebook pas heel laat door hadden hoe machtig hun creaties zijn geworden. Goed om een keer gezien te hebben, meer niet.
2,5*
arnxx
-
- 37 berichten
- 175 stemmen
Hetzelfde verhaal dat al 100 keer verteld is. Ik kreeg hem aangeraden en besloot te kijken met de verwachting er nog wat van op te steken. Maar het is hetzelfde bekende riedeltje de hele film door. Het PHONE BAD gehalte is hoog. Filmscènes zijn een aardige aanvulling maar beelden alleen maar een doemscenario uit. Dan nog het gebrek aan stats, en die wel zijn mist de correlatie of wordt die in elk geval niet uiteengezet in de film.
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Dat heel wat mensen nu moeite hebben met de hoeveelheid informatie en opinies die op hen afkomt lijkt me logisch, maar daar zit ook een zeer positieve kant aan en in hoeverre de mens nu gewapend is om daar mee om te leren gaan (en ik welke tijdspanne) kwam er in deze docu jammer genoeg niet goed uit.
Juist niet? De essentie is dat door social media de gebruiker in zijn eigen realiteit terecht komt, gecreëerd door de algoritmes, waardoor je een zeer beperkte stroom van informatie en opinies op je af krijgt. Tegenovergestelde van diversiteit, die alleen maar bevestiging geeft aan de gebruiker over zijn/haar wereldbeeld (bijvoorbeeld gekke complot theorieën als een platte aarde). Wat er op zijn beurt voor voor zorgt dat een gedeelde realiteit, die we "vroeger" hadden met nationale kranten etc, steeds meer aan het verdwijnen is. Wat polarisatie en de teneergang van democratie versterkt..
Hoe dan ook, wmb hadden er ook wel meer psychologen in kunnen zitten. En de reality scenes hadden van mij niet gehoeven.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Juist niet? De essentie is dat door social media de gebruiker in zijn eigen realiteit terecht komt, gecreëerd door de algoritmes, waardoor je een zeer beperkte stroom van informatie en opinies op je af krijgt. Tegenovergestelde van diversiteit, die alleen maar bevestiging geeft aan de gebruiker over zijn/haar wereldbeeld (bijvoorbeeld gekke complot theorieën als een platte aarde). Wat er op zijn beurt voor voor zorgt dat een gedeelde realiteit, die we "vroeger" hadden met nationale kranten etc, steeds meer aan het verdwijnen is. Wat polarisatie en de teneergang van democratie versterkt..
Dat is inderdaad het huidige (maar korte termijn?) effect. De vraag is of en hoe snel men zich daar overheen kan zetten.
Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat die overvloed aan meningen en opinies een stuk waardevoller is dan één gebalde samenvatting uit een krant of op het nieuws. Dus ja, érg waardevol, maar men moet er wel mee om kunnen gaan.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Yups.

De suggestie dat polarisatie door sociale media komt vind ik ook nogal makkelijk. Hoe zit het met bijvoorbeeld sociale ongelijkheid? (Of is deze vraag de schuld van mijn bubble?) Hoe langer ik over de inhoud van deze doc nadenk hoe suffer hij wordt.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
toch een vraagje: krijgen andere users echt andere suggesties van google als je 'climate change is' intikt?
Ja, tien jaar geleden had een collega het over 'Fernandes'. Als hij er op googlede, kwam hij uit op een 'drankje', en daar doelde hij ook op. Ik kreeg als google-resultaten allerlei gitaren, omdat muziek een hobby van me is (en ook film natuurlijk
) en de derde collega kreeg als eerste zoekresultaat een voetballer te zien, aangezien hij in zijn vrije tijd trainer is.
blurp194
-
- 5498 berichten
- 4195 stemmen
Nee, maar zoals je beschrijft zitten ze wel in hetzelfde schuitje als de bedrijven die op de korrel genomen worden.
Zolang er nog mensen zijn die van Facebook opzeggen maar nog wel Instagram gebruiken...
Ik ben bang dat het wellicht gewoon een bewuste zet is van Netflix. Denk je eens in, stel dat als gevolg van deze doc, 1 procent van de social media gebruikers hun account opzeggen - en al de vrijgekomen tijd aan Netflix besteden. Ik durf niet uit te rekenen hoeveel dat waard is. Netflix is vanzelf evenmin een filantropisch bedrijf als Facebook of Google of Amazon - het gaat om de kille harde dollar. En als je denkt dat wat je per maand aan ze betaalt genoeg is, mouhahahahahahahaha.
Zoals in het verhaal ook al gezegd wordt, een procentje of wat de gewenste kant uit is al genoeg. En Netflix is in een veel gevaarlijkere positie nog dan de gebruikelijke social media al, want ze hebben veel meer toegang tot ongestoorde aandacht, en daarmee veel meer kansen om daadwerkelijke gedragsverandering te bewerkstelligen.
Bijzonder eng ook hoe ze er steeds harder op drukken dat we allemaal hetzelfde kijken. Het aanbod is al enorm smal, en als je dan nog ziet hoeveel moeite ze doen om te zorgen dat we allemaal deze documentaire gezien hebben, deze week. Volgende week hebben ze een documentaire klaar staan waarin Trump de geestelijke vader van Moeder Theresa blijkt te zijn, en QAnon een alter ego van JP2 is. Ik vind het te eng voor woorden.
Hoog tijd om Netflix maar eens op te zeggen. Een serie afkijken nog, dan ben ik er helemaal klaar mee.
clubsport
-
- 3844 berichten
- 6962 stemmen
Nogal een matige tot zwakke docu over het effect van social media , ik kan me wel enigsins vinden in het probleem van de verslavingsfactor ( met name onder jongeren ) en dat aspect is ook naar mijn mening de sterkste troef van de film .
De invloed van reclame op ons als consument waag ik echter sterk te betwijfelen , ik klik ze liefst zo snel mogelijk weg en ik denk dat de meeste youtube gebruikers er een flinke afkeer van hebben .
Na deze argumenten gaat de film langzaam de politieke richting op , fake news word erbij gehaald met als extreem voorbeeld de platte aarde theorie ( wat op zich natuurlijk al een zwak voorbeeld is ) .
Het beeld lijkt te moeten worden geschetst van een youtube etc waarin geen goede alternatieve info te vinden zou zijn , dat is een regelrechte leugen want er is genoeg uitgebreide sociale en politieke info
te vinden waar de main stream media totaal niet over bericht .
Dezelfde main stream media en ook de politiek zelf blijven trouwens opvallend afwezig in deze docu
en dat is geen toeval , het narratief moet ten slotte zijn : MSM altijd juist en social media gevaarlijk .
Maar hoe vaak heeft onze politiek en onze media ons niet voorgelogen en anno nu bijna elke dag .
blurp194
-
- 5498 berichten
- 4195 stemmen
MSM altijd juist en social media gevaarlijk .
Maar hoe vaak heeft onze politiek en onze media ons niet voorgelogen en anno nu bijna elke dag .
Duidelijk.
1) als je ergens iets hebt gelezen of gezien waarin wordt getwijfeld aan de waarde van de main stream media, of in twijfel wordt getrokken dat die neutraal zijn:
2) als je ‘alternatieve media’ leest;
3) als je denkt dat je niet wordt beinvloed als je reclames niet ‘leest’ of ‘wegklikt’
4) als je denkt dat je ‘je eigen mening vormt, want je weet waar je wat je vindt op het internet’
5) als je twijfelt aan wat je van andere mensen hoort
6) en nog een heleboel andere dingen waar alleen een AI op komt, die al je browse gedrag kent op alle websites met cookies, trackers, social media integratie, voorkeuren, instellingen, of wat dan ook waarmee je meer bent dan alleen een anonieme gebruiker
dan ben je precies het doel van waar deze documentaire over gaat. Jouw mening is te koop. En in de volgende verkiezing is je stem te koop. Voor een best redelijk bedrag ook.
De invloed van reclame op de consument is, zonder enige twijfel of terughoudendheid, enorm. Waarom denk je anders dat bedrijven die alleen op reclame drijven - zoals Facebook en Google - zo wanstaltig veel winst maken? Waarom denk je dat deze bedrijven de markt zo volledig domineren? Dat is heel simpel - omdat ze heel veel geld verdienen aan jou en jouw gedrag. En dat betaal jij met elk product dat je ooit nog gaat kopen, zo ongeveer elke keer dan je geld uitgeeft, aan wat dan ook.
Sorry als dat wat bot klinkt, maar het komt op me over alsof je de doc niet echt hebt begrepen.
blurp194
-
- 5498 berichten
- 4195 stemmen
Duidelijk.
1) als je ergens iets hebt gelezen of gezien waarin wordt getwijfeld aan de waarde van de main stream media, of in twijfel wordt getrokken dat die neutraal zijn, of als je alleen al termen als ‘main stream media’ kent;
2) als je ‘alternatieve media’ leest;
3) als je denkt dat je niet wordt beinvloed als je reclames ‘niet leest’ of ‘wegklikt’;
4) als je denkt dat je ‘je eigen mening vormt, want je weet waar je wat je vindt op het internet’;
5) als je twijfelt aan wat je van andere mensen hoort;
6) en nog een heleboel andere dingen waar alleen een AI op komt, die al je browse gedrag kent op alle websites met cookies, trackers, social media integratie, voorkeuren, instellingen, of wat dan ook waarmee je meer bent dan alleen een anonieme gebruiker;
dan ben je precies het doel van waar deze documentaire over gaat. Jouw mening is te koop. En in de volgende verkiezing is je stem te koop. Voor een best redelijk bedrag ook. De ‘gewone’ social media gebruikers ook wel vanzelf, maar jij bent de hoofdprijs. Want jij bent te beinvloeden.
Wat enorm onderschat wordt is hoeveel en hoever de tracking van gebruikers reikt. Alles wat je doet op Internet, of dat nou op je telefoon, tablet, tv, of computer is. Alles wordt gecorreleerd en verzameld, en gebruikt ‘om je relevante advertenties te tonen’ maar ook om je mening te beinvloeden. Ga ik dat ding kopen, ja of nee. Ga ik stemmen, ja of nee. Alles is te koop - en het maakt misschien niet zwart op wit uit of jij nou precies X stemt - maar als 1 procent van de bevolking dat doet, dan maakt dat heel veel uit. Kijk naar hoe Trump verkozen is, hoe Boris Johnson gekozen is, of hoe de Brexit door een referendum gekozen is. Tegen elke redelijkheid in, maar toch. Het stinkt allemaal veel te hard naar manipulatie, en in de meeste gevallen is er nog bewijs ook - al geven we daar dan meestal ‘de Russen’ de schuld van. Serieus?
De invloed van reclame op de consument is, zonder enige twijfel of terughoudendheid, enorm. Waarom denk je anders dat bedrijven die alleen op reclame drijven - zoals Facebook en Google - zo wanstaltig veel winst maken? Waarom denk je dat deze bedrijven de markt zo volledig domineren? Dat is heel simpel - omdat ze heel veel geld verdienen aan jou en jouw gedrag. En dat betaal jij met elk product dat je ooit nog gaat kopen, zo ongeveer elke keer dan je geld uitgeeft, aan wat dan ook.
Sorry als dat wat bot klinkt, maar het komt op me over alsof je de doc niet echt hebt begrepen.
clubsport
-
- 3844 berichten
- 6962 stemmen
[quote]blurp194 schreef:
grappig dat je Facebook en Google noemt , 2 bedrijven die een gat in de markt hebben opgevuld en waar een concurent anno nu haast niet meer tussen kan komen .
Deze bedrijven zijn meer groot geworden door mond op mond reclame dan door echte fysieke reclame .
En wie wil als consument dan nu nog naar een alternatief ? daar zit niemand op .
En zo ontstaat dus een sneeuwbal effect want vele bedrijven willen graag aandacht en google en facebook zijn daar ideaal voor .
Facebook en google hoeven ook geen reclame voor zichzelf te maken . iedereen kent het .
Hetzelfde gaat op voor bv auto merken , de meest gewilde automerken hoeven geen reclame voor zichzelf te maken en die zie je ook nooit in reclamefilmpjes ( porsche , ferrari , lamborghini ) .
de mond op mond reclame is hierin gewoon bepalend en de status die die merken hebben opgebouwd
amberdg
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat die overvloed aan meningen en opinies een stuk waardevoller is dan één gebalde samenvatting uit een krant of op het nieuws. Dus ja, érg waardevol, maar men moet er wel mee om kunnen gaan.
En die overvloed aan meningen en opinies krijgen de mensen dankzij die algoritmes dus niet te zien. Alleen als ze er doelbewust naar op zoek gaan. Maar waarom zou je naar iets op zoek gaan als je niet eens weet dat het bestaat? Of er inmiddels van ovetuigd bent dat het enkel gekkies zijn die zo denken?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
En die overvloed aan meningen en opinies krijgen de mensen dankzij die algoritmes dus niet te zien. Alleen als ze er doelbewust naar op zoek gaan. Maar waarom zou je naar iets op zoek gaan als je niet eens weet dat het bestaat? Of er inmiddels van ovetuigd bent dat het enkel gekkies zijn die zo denken?
De bubbel die mensen vormen is eerder een reactie dan oorzaak. Da's één van de punten waarop ik deze docu ook niet helemaal volgt. Die wordt dan verder wel versterkt door de sociale platformen, maar het echte probleem ligt toch wat dieper.
Gerelateerd nieuws

Facebook oneens met beschuldigingen van 'sensatiezoekende' Netflix-docu 'The Social Dilemma'

Docufilm 'The Social Dilemma' wordt 'levensechte horrorfilm' genoemd
Bekijk ook

David Attenborough: A Life on Our Planet
Documentaire, 2020
54 reacties

My Octopus Teacher
Documentaire, 2020
62 reacties

The Trial of the Chicago 7
Drama / Historisch, 2020
68 reacties

Zero Days
Documentaire, 2016
11 reacties

If Anything Happens I Love You
Animatie / Drama, 2020
15 reacties

Beol-sae
Drama, 2018
23 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentietechnologiepropagandasilicon valley high tech surveillanceinternetbig corporation media manipulationsocial network teen suicidelow self esteem sociale mediacommercializationinternet culturecommercialisminternet addictionsocial isolation self-harmadvertising campaignadvertising modellate stage capitalismmachine learningmedia addictionalgorithmsocietal collapsesmartphonesurveillance capitalism
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








