BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

• vanaf woensdag 23 januari te koop op dvd en blu-ray

Ahahaha.

avatar van Macmanus
Denk dat Kos de slimste is hier. Om hier niet teveel woorden aan vuil te maken.

Toch maakt men hier een grove fout door van alles erbij te betrekken. Donkere mensen hebben in Amerika zeker wel wat te voorduren gehad en hebben. Black power is daar een logisch gevolg van. Dat zo simplistisch weg te zetten is de naam filosoof onwaardig. MLK had Malcolm X nodig en visa versa om dingen voor elkaar te krijgen. Alleen lief had weinig in gang gezet alleen geweld ook niet. Dat donkere mensen in Amerika een identiteit zoeken is ook logisch. Black Power is daar een kenmerk van. Geweldadig zijn ze ook amper. Soms wat too much en weleens slachtofferrol. Maar probeer als Nederlander niet teveel als kenner te praten. Donkere mensen in NL hebben hele andere geschiedenis dan in de US. De bewering dat Black Power Trump het witte huis in heeft gekregen is uiterst ongeloofwaardig. Dat heeft veel meer redenen. Aversie tegen Hilary, dan maar wat anders, uiteindelijk willen veel arme zwarte hetzelfde als arme blanken. Een humaan leven. Een Bernie Sanders had nog best grote kans gehad.

Maar goed wat Jordan Peterson video’s napraten maakt je geen expert so called filosoof.

Ik vind The Hate U Give (2018) van George Tillman Jr. over “Black Lives Matter” een belangrijkere en meer actuele film over de rassentegenstellingen in Amerika dan deze KKK-film.

avatar van mikey
De filosoof schreef:
The Black Panthers uiteindelijk Trump in het Witte Huis hebben gekregen waarmee we weer terug zijn bij de film van Spike Lee.
Ehhhhh???

mikey schreef:
Ehhhhh???

Zoals Steve Bannon, de voormalige adviseur van Trump, zei: hoe meer de Democraten praten over racisme en identiteitspolitiek, hoe makkelijker wij de verkiezingen winnen. Zelfs linkse kranten zijn bang dat Bannon wel eens gelijk zou kunnen hebben, zie bv. Why identity politics benefits the right more than the left | Sheri Berman | Opinion | The Guardian - theguardian.com en https://www.nytimes.com/2017/08/25/opinion/bannon-trump-polls-republican.html.

En ik denk dat je zou kunnen zeggen dat deze 'linkse' identiteitspolitiek is uitgevonden door The Black Panthers. Dus uiteindelijk heeft die beweging Trump in het Witte Huis opgeleverd.

avatar van goongumpa
De filosoof schreef:

Waarom is het marxistische idee v/d klassenstrijd geen identiteitspolitiek? Denk dat de wortels eerder daar gezocht moeten worden...

goongumpa schreef:

Ja, is ook zo. Maar in de recentere geschiedenis met betrekking tot de nu actuele identiteitspolitiek, van 'Black Lives Matter' tot Trump, waar ook de film van Spike Lee direct over gaat, denk ik dat The Black Panthers min of meer het sleutelmoment vormden, precies ook omdat daarmee een radicale koerswijziging werd ingezet ten opzichte van die van (de verbroederende) Martin Luther King. King was nog een kind van de Verlichting c.q. het christendom die de mensheid als één geheel opvatte. M.n. 1968, 'the summer of love', vormt een romantische of 'postmoderne' breuk met die Verlichting of moderniteit en z'n universele waarden. Identiteit neemt de plaats in van universele rede en geweld neemt de plaats in van dialoog. Multiculturalisme neemt de plaats in van nationalisme en het christendom komt tegenover de islam te staan: veel zwarten bekeren zich tot de islam (zoals de bokser Muhammad Ali) om zich zo af te zetten tegen het christendom als religie van de blanken welke religie de zwarten als slaven was opgelegd. Ook in het Midden-Oosten komt dat weer samen met het marxisme (zoals ook in het Westen): de islam wordt de religie van de onderdrukten, resulterend in de islamitische revolutie van Iran, etc.

avatar van Fortune
Macmanus schreef:
Evenreedig zeg ik nergens. Black power is natuurlijk zoals Kos al aankaart een vrijheids beweging tegen een haatbeweging kkk. Maar Spike leek mijn inziens wel degelijk een punt te maken dat als je heel erg vasthoud aan je kleur je niet heel veel verder komt als samenleving.

Uiteraard is Black Power veel sympathieker in deze film dan de KKK. Wat een vreemde mensen op deze site soms.

Tarantino verhaal volg ik amper maar Tarantino mag nog niet eens Lee zijn vetters strikken. En Lee heeft gewoon een punt over dat woord. Tarantino is een one trick pony die nooit iets urgents heeft gemaakt. Hij verschuilt zich achter pop culture en nep coolheid. Juist in de bioscoop mag het wel eens ergens over gaan ipv alleen maar escapisme. Alsof het lastig is een film als deze te ontlopen in de bioscoop.

Oke, ik dacht dat je bedoelde dat het ongeveer gelijkmatig was qua kritiek. Meerdere keren lees ik hier dat Spike Lee ook kritiek had op de Black Power beweging waarbij ik uiteindelijk zoiets had van heb ik nu een hele andere film gezien?? De Black Power beweging wordt behoorlijk serieus uitgebeeld t.o.v. de KKK. Niet dat ik het op wil nemen voor de KKK (lijkt me heel moeilijk ook) maar volle zaaltjes waarin een leider black power of white power roept en de zaal hierin meegaat vind ik behoorlijk eng. Mensen vind ik eng die ergens achteraan lopen. Dat leek mij een betere boodschap van de film maar dat is niet de boodschap van de film. Ik weet de boodschap niet zo heel goed want narratief gezien is deze film behoorlijk warrig. Do the right thing (1989) vind ik een veel betere en duidelijke film die eigenlijk hetzelfde vertelt.

Tarantino is wel een veel bekendere regisseur natuurlijk en maakt meer impact op de cultuur dan Lee. Ik kom voor de escapisme en niet de boodschap

avatar van mikey
Mijn historisch besef is wat matig. Dus toch een aantal zaken waarbij vraagtekens:
De filosoof schreef:
Ik dacht altijd dat het een pre-modern idee was. Terug naar de natuur. Terug naar de gemeenschapsgevoel, in je commune, boven bijvoorbeeld kapitalistisch materialisme en oorlog. Het tegenovergestelde idee van postmodernisme een begrip dat toen niet bestond (in de context zoals we die nu kennen).
Identiteit neemt de plaats in van universele rede
Is dit niet een tendens dat je in nl ziet na WO2? Bijvoorbeeld ontzuiling en ontkerkelijking? Of de opkomst van het internet waarin iedereen zijn eigen visie op de geschiedenis kan opschrijven? Shoppen naar de 'feiten' die bij je past?
en geweld neemt de plaats in van dialoog.
Dat zag je altijd al in dat cowboy-land: Vietnam, de brute onthoofding van de black panter movement. Moord op Kennedy. Ook allemaal voor de summer of love.
Multiculturalisme neemt de plaats in van nationalisme

Nou dat verklaar niet het permanent vertoon van amerikaanse vlaggen op de huizen. Tot de dag van vandaag.
en het christendom komt tegenover de islam te staan: veel zwarten bekeren zich tot de islam om zich zo af te zetten tegen het christendom als religie van de blanken (zoals de bokser Muhammad Ali).
Dat was in 1964. Die zich verzette zich tegen het blank militarisme.
Iran heeft toch de sjah afgezet? Was dat niet een door amerika geïnstalleerde dictator??

Het is geen Black Panther zaak: het is de globale Amerikaanse agressie die je ziet. In binnen en buitenland.

mikey schreef:

Ik beperk me even tot deze eerste kwestie, al is het een lastige. De 'summer of love' en de hippiebeweging was aanvankelijk een stadse aangelegenheid, gericht op revolutie (die ook makkelijk ontaardde in geweld en terreur hetgeen de romantiek ervan blootlegt: geen rede of redelijkheid maar louter emoties en extremen). Toen die revolutie mislukte trokken de hippies zich terug in communes en naar de natuur hetgeen opnieuw romantisch is: dat is m.i. niet pre-modern maar modern-romantisch omdat het een typisch moderne nostalgie is naar een verloren paradijs. De bron ervan is m.i. uiteindelijk de Bijbel: men probeert het verloren gegane paradijs - verloren als gevolg van onze hebzucht en egoïsme dus het kapitalisme - te herwinnen. Dat zit ook achter het communisme/marxisme.

Het postmodernisme wordt allerlei aanvangen toegedicht maar ik zie het begin daarvan (in de kunst) ook met name rond 1968 met bv. Andy Warhol en Berio. Ik zie de moderniteit een beetje als dominant Verlichting en recessief Romantisch; in de postmoderniteit is de romantiek dominant geworden en de Verlichting recessief. Het communisme is uiteindelijk een Verlichtingsideologie doordat het één waarheid stelt voor alle mensen; het postmodernisme is in die zin de overwinning van het kapitalisme op het communisme nu het geloof in eenheid en paradijs is verdwenen ten gunste van louter consumentisme, fragmentarisme (identiteitspolitiek) en 'voor ieder wat wils' (waar ook het multiculturalisme uit voortkomt). Rechtse mensen spreken niet geheel ten onrechte graag over cultuur-marxisme als de dominante linkse stroming van heden, maar er is ook een soort cultuur-kapitalisme in de vorm van het postmodernisme dat het hedendaagse doen en denken domineert.

avatar van IH88
“For you it's a crusade. For me it's a job.”

Fantastische film van Spike Lee. Dit is weer echt de politiek geëngageerde en boze Lee, en dat heeft een paar van zijn beste films opgeleverd. Sommigen zullen het prekerig vinden, en zullen het laatste gedeelte te ver vinden gaan. Maar ik heb genoten van BlacKkKlansman, en het is knap dat Lee zo veel genres, personages, verhaallijnen, stijlen en vreemde plotontwikkelingen bijna moeiteloos weet te combineren.

Het samenspel tussen Washington (die net zo klinkt als zijn vader) en Adam Driver is fantastisch, en ook de andere acteurs zijn allemaal ijzersterk op dreef. Er is humor, maar dan wel het soort humor met een zeer donkere ondertoon. De Ku Klux Klan wordt soms geridiculiseerd, maar Lee laat wel zien hoe gevaarlijk en destructief de organisatie is. Ook de Black Panther organisatie wordt niet gespaard, maar zeker een bepaalde scene tegen het einde van de film maakt ontzettend veel indruk. En je snapt gelijk waar de woede en de frustratie vandaan komt. Het zorgt voor één van Spike Lee's beste films in jaren.

avatar van notoirefilmhater
Was een aardig filmpje tot het einde helaas. Trump in de racistische hoek drijven en de mega-geweldadige antifa-beweging verheerlijken. Film bevat overigens ook nog tal van plotholes en doet alsof de kijker dom is. Grappig is de film al helemaal niet.

avatar van james_cameron
Leuk uitgangspunt, bizar genoeg gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dat de film toch wat tegenvalt ligt vooral aan de onevenwichtige toon. Die zwalkt heen en weer tussen komedie, drama en misdaadfilm, waardoor de impact minder is dan je zou verwachten van een regisseur als Spike Lee. En vooral naar het einde toe is het script echt veel te ons-kent-ons, met een reeks bijzonder flauwe scenes. Jammer, want het akteerwerk is prima en er zijn zeker een aantal geslaagde momenten.

Redelijk leuke film van Spike Lee, wat ook wel eens mocht na de matige prullen die hij de laatste jaren wist af te leveren. Verhaal waarop het gebaseerd is, is ook wel interessant genoeg om te verfilmen en zoals gebruikelijk wordt er hier en daar wat verbloemd en erbij verzonnen, zoals bij elke film die gebaseerd is op "real events".

Lee heeft uiteraard zijn eigen mening nogal weinig subtiel verwerkt in de film en is overduidelijk zachter voor de ene kant van het spectrum dan voor de andere kant, maar er zijn talloze films waarin meningen verwerkt zijn, hier is 't dan toevallig politiek getint en dan is 't voor sommigen plots een minpunt, want om één of andere stupide reden moet dan alles extreem genuanceerd worden of zoiets. Het zal me allemaal worst wezen.

avatar van Lakte
Vond het een hele sterke film! Wou hem al een tijdje zien en vandaag eindeijk gekeken.

Echt een aanrader als je het onderwerp interessant vind!

Waardeloze film. Een slap verhaal waarin werkelijk alle blanken slecht of dom zijn. Het is vooral een politieke film, een aanklacht tegen Trump. Deze film moet het niet hebben van de inhoud.

Materiaal om eindelijk weer eens een goede Spike Lee joint mee af te leveren, en dat is dan ook gelukt. Anderzijds is Lee nog steeds duidelijk zijn vroegere venijn bij zijn laatste vertellingen kwijtgeraakt, en blijft BlacKkKlansman behoorlijk braaf tussen de lijntjes, waardoor het ook niet de absolute top film wordt waar je op had gehoopt. Simplistisch ogend, maar waarschijnlijk wel waarheidsgetrouw, dat bijna alle blanken in deze film foute of niet al te snuggere gasten zijn. We worden dan ook geacht veel meer sympathie te koesteren voor enkele kleurlingen die er eigenlijk ook twijfelachtige denkbeelden op na blijken houden....erg naïef, maar echt storen doet het niet. Lee heeft het wat dat betreft in het verleden wel eens bonter gemaakt, en levert nu een vrij evenwichtige film af . Een lekker verteltempo, en er wordt zo nu en dan wat geslaagde humor en spanning toegevoegd waardoor het besef dat we dit allemaal niet zo serieus moeten nemen bij vlagen prettig werkt. En enkele kwinkslagen zijn toch wel behoorlijk spitsvondig(America first!), konden wel eens een klassieke status krijgen. Ja zoiets triviaals tussendoor maakt het dure bioscoopkaartje toch weer de moeite waard. Denzels zoon doet het heel redelijk, heeft de oogopslag en het stemgeluid van Pa gekregen, maar ik wacht nog even om te oordelen of hij een grote carrière gaat maken. Wat dat betreft is het speelse gemak waarmee Driver de bijna enige sympathieke blanke in de film neerzet, een voorzichtige indicatie dat deze laatste in de toekomst mooiere dingen krijgt aangeboden dan zijn tegenspeler. Conclusie: Lee is niet helemaal back maar wel weer on track.

avatar van Filmkriebel
Goed maar zonder meer. De nieuwste Spike Lee joint verwerkt gekende thema's die de man blijven bezighouden. En daar gaan we dan weer voor een rondje rassenhaat, ku klux klan en blanke slechterikken. De boodschap is totaal niet vernieuwend en zelfs een beetje zeurderig. Spike Lee komt altijd hard op voor de rechten van de zwarten, maar helaas altijd te beschuldigend en te weinig verzoenend.... De schokkende footage op het einde toont dat in het USA van Trump, geweld en racisme terug heropflakkeren maar ook dat wisten we eigenlijk al. Allemaal niks nieuws onder de zon, tenzij je op de maan hebt geleefd. Rest nog een best boeiend verhaal over een riskante infiltratieopdracht in de middens van de KKK die eindelijk nog het best zou werken zonder al die racistische propaganda ("Birth of a Nation") en polarisatie. Ik kan negatief klinken maar heb me wel vermaakt met deze film, al schonk ik niet teveel aandacht aan de boodschap.Kleine 3,5*

avatar van MarkFish
stinissen schreef:

Ik heb de film zeker wel begrepen maar ik hou gewoon niet van dat luchtige tegen komedie parodie aan.

Ik vind ook dat Lee een duidelijkere keuze had moeten maken. Met de scene van Charlottesville wordt het aan het einde van de film ineens heel heftig en serieus terwijl het daarvoor vooral luchtig is. Ik voelde heel lang niet de urgentie omdat het als een komedie werd neergezet. Dat was niet zo geslaagd, maar ik hou meestal ook niet zo van die komedies over onderwerpen die zich beter lenen voor drama. Wolf of Wall Street vind ik ook zo'n film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een standaard Hollywoodverhaal dat mooi is gemaakt. Geen pittige dialogen of grootse acteerprestaties, maar de sfeer van de 70's zit wel goed en de humor werkt nog wel. Spike Lee zweeft tussen het maken van een toegankelijke blockbuster en het aankaarten van een maatschappelijk onderwerp als de onderdrukking van racisme in Amerika. Het blijft daar ook tussen zweven en dat zorgt voor een soms iets te luchtige, maar weliswaar goed gemaakte film die absoluut de moeite is om te zien. John David Washington is niet slecht, maar moet nog veel leren om op het niveau van zijn vader te staan.

avatar van arno74
Vermakelijk en onderhoudend. Komedie is het zeker niet, maar de passende humor af en toe houdt het luchtig waardoor het geen zware film is om te kijken. Soms had het wel stukken subtieler gemogen, alles wordt erg dik aangezet. Het is wel duidelijk dat de film in de eerste plaats probeert te vermaken. 3,5*

Een film als The Hate U Give (2018) maakt op mij veel meer indruk.

Uitstekende film over een zwarte agent die samen met een blanke agent undercover gaat bij de ku klux klan. Gebaseerd op een raar maar waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren '70. De personages zijn dik aangezet, maar daardoor wellicht niet minder reëel. Filmisch dik in orde, zoals gewend van Spike Lee. Een spannende finale en vooral een indringend einde die het verhaal direct naar het nu verplaatst.