BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

avatar van Ste*
Weet niet helemaal wat ik ermee moet. De film begint best vermakelijk maar wordt tegen het einde wat rommelig. En hoewel je van Spike Lee uiteraard geen subtiliteit hoeft te verwachten vond ik het, ondanks de luchtige sfeer, toch wat drammerig aanvoelen, zeker door die laatste beelden van Virginia er achteraan. Heel onnodig en haalt je op het einde nog even helemaal uit de flow van de film.

Waar ik hem bij Do the Right Thing laatst nog prees omdat het niet eenzijdig gebracht was lijkt hij nu in zijn latere jaren wel fanatieker en minder genuanceerd dan vroeger.
Niet zozeer door het thema zelf, maar door hoe de film op een soort Jip en Janneke-manier doordrenkt is van zijn boodschap. Zo'n scene waarin we zowel de KKK-bijeenkomst als de Black Power bijeenkomst zien werkt alleen maar als ze beiden geweld en haat zouden prediken, maar de Black Power personages zijn eigenlijk allemaal redelijk tot op het bot, waardoor er geen enkele interessante spanning zit op dat vlak.

Dit waargebeurde verhaal is prima stof voor een vermakelijke film in een soort Tarantino-eske stijl (wat het ook regelmatig is) waarin de personages en het thema heel goed op zichzelf kunnen staan zonder dat hij met limelights nog eens extra moet belichten wie er goed en slecht zijn en waarom en wat de parallellen zijn met nu. Dat snappen wij ook allemaal wel Spike, het is de KKK, ga gewoon een coole film maken.

Maar goed, aardige personages, vermakelijke gebeurtenissen en een algeheel sfeertje dat wel oke is, maar het gaat toch, zeker vanaf de tweede helft een klein beetje vermoeien en irriteren.

avatar van JoeCabot
Spike Lee is helemaal back!

Veel nuance hoef je natuurlijk niet te verwachten van Lee. Je kan dit nog het best kunnen omschrijven als satire overgoten met een stevige portie activisme. Het bizarre verhaal leent zich daar natuurlijk prima toe.

Het zou me niet verbazen als Lee zelf met opgegeven vuist achter de camera stond. Het levert heftige cinema op over een heel emotioneel thema… En dan loert de polarisatie natuurlijk om de hoek. Bepaalde scènes kun je dus maar beter met een kritische blik bekijken. Zo houdt de film er een wel heel romantische kijk op de Black Panther-beweging op na.

Al betekent dit gelukkig niet dat Lee de zaken alleen maar zwart-wit (no pun intended) portretteert. Hij kan ook best hard zijn voor zijn “eigen” gemeenschap, die zich in dit verhaal ook niet altijd constructief opstelt. Het siert de regisseur dat hij niet de behoefte heeft om de slachtoffers als zielige, hulpeloze puppy’s neer te zetten.

John David Washington en Adam Driver vormen een fijn duo, al was het natuurlijk vooral uitkijken naar de antiheld van dienst: David Duke, gespeeld door Topher Grace. Jawel, de klungelige geek uit That 70s Show keert nog eens terug naar de jaren 70 en kruipt in de rol van de Grand Wizard van de KKK. Het voelt aanvankelijk wat onwennig aan, maar al snel bleek het een geniale zet. Sterke rol.

Ook op visueel vlak mag BlacKkKlansman er zijn. De kleurrijke fotografie en de coole vintage-vibe houden de film levendig tot het eind. Jammer genoeg is dat eind wel iets te Hollywoodiaans. Ook de voorspelbare speldenprikjes naar Trump vond ik nogal goedkoop. Mensen kunnen die link zelf wel leggen.

Nee, het niveau van American History X haalt deze film nu ook weer niet. Maar een sterke, bruisende film is het zeker. 4*

avatar van N00dles
BlackKklansman is een vermakelijke film, maar Spike Lee zou Spike Lee niet zijn als het niet doordrenkt zou zijn met een activistische boodschap over rassenhaat en institutioneel racisme en politiegeweld.
Dat maakt dat ik niet 100% kan genieten van zijn films. Het is cinematografisch en visueel prima (wat dat betreft is hij een begaafd filmmaker), maar telkens wil Lee ons met de neus op de feiten drukken, hoe de verhoudingen zijn tussen wit en zwart, hoe groot het racismeprobleem is, hoe zeer het zwarte ras heeft geleden onder slavernij, racisme en onderdrukking.
Zijn drammerige gepreek is zó weinig subtiel dat ik er murw van word, dat ik denk: maak nou eens gewoon een film die eens niét over rassenhaat gaat. Natuurlijk mag een film de kijker aan het denken zetten, is filmkunst onlosmakelijk verbonden met een boodschap, een confrontatie, maar het lijkt wel alsof zijn hele leven erom draait. Nog los van zijn verheerlijking van de Black Power / Black Lives Matter-beweging.

Dus ja, je moet ervan houden. Als film vond ik het zoals gezegd wel vermakelijk, maar tegen het einde wordt het wat teveel een verhaal van the good guys vs. the bad guys met een feel-good happy end. De bad guys werden toch voornamelijk wat stereotiep neergezet (de opgefokte danwel retarded rednecks, de racistische agent), de good guys als helden who save the day. Dat gaf de film wat teveel een luchtige comedy vibe, terwijl de onderliggende boodschap redelijk serieus te noemen is. Een aparte film dus, met een prima eerste helft en een zwakkere tweede helft.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Lee is terug zo lees ik her en der, maar deze film komt toch lang niet in de buurt van films als Do The Right Thing en 25th Hour. Acteerwerk is nog wel OK maar geen enkele rol vond ik er uit springen, ook niet die van Driver. Erg vreemd dat de Oscar voor beste scenario werd binnengehaald want dat vond ik de zwakste schakel, subtiliteit is niet te vinden, veel open deuren en er wordt te nadrukkelijk gesolliciteerd naar open doekjes. Het gegnuif bij de telefoon als een van die Klan-leden weer eens domme dingen verkondigt wekte op een gegeven moment vooral enige irritatie op, professioneel van de politie was het ook allerminst.

Al vanaf het begin verloopt BlacKKKlansman rommelig en onlogisch als Ron zichzelf aanbiedt als undercover cop, dan ergens een telefoonnummer van de KKK ziet staan en maar op goed geluk gaat bellen en zo "infiltreert"- goed beschouwd had het personage van Driver net zo goed zelf kunnen bellen, eventueel met Ron als souffleur, dat was een stuk minder risicovol geweest. Ook een misser was de ontmaskering van Driver. Zit je met de hele top van je clubje snode plannen te beramen, weet je dat er nota bene een undercover aan tafel zit, maar in plaats van je missie af te blazen en iedereen te waarschuwen zeg je doodleuk dat je er later op terugkomt en ga je op weg naar je tot mislukken gedoemde operatie. Dat die Klan-hillbillies niet overlopen van vernuft is genoegzaam bekend maar dit soort stupiditeit deed mij vooral denken aan lui schrijfwerk.

avatar van aSMoDeuS
Makkelijk framen. Vooral aan het eind.
Maar wat verwacht je anders van de racist Spike Lee?

Grandioos en een genot om naar te kijken. Niet echt spannend maar je bleef in de film. Humor maar ook een triest gegeven. 4,5 points.

avatar van danny84
Zeer vermakelijke film, met de nodige humor, maar uiteraard genoeg aandacht voor het eigenlijk heel trieste verhaal. De film is immers gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Het bijzondere, actuele einde zet je toch behoorlijk aan het denken. Jaren '70 of heden, er is weinig veranderd.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken, maar toch minder m'n ding. Het verhaal sprak me toch iets minder aan. De cast deed het wel prima. Ook de speelduur mocht voor mij gerust iets korter.

avatar van missl
Politieman gaat undercover om zo meer te weten over de kkk. Spannende film.

avatar van Shadowed
Tweede Lee.

Maakte bij zijn eerste film Oldboy best indruk op mij. Jammer dat deze tweede film niet meer dezelfde indruk te maken. Ik herken er niet meer de echte meerwaarde van Lee zelf in. Ondanks dat ik hier wel getuige was van de eerste "Double Dolly" truck van Lee.

In het begin was ik even bang dat dit weer zon flauwe komedie zal worden die de draai nooit echt kan vinden, net als destijds bij The Death of Stalin . Ironisch dat Buscemi dan ook hier weer terugkeert, ondanks hij niet zo erg vaak op het doek mag verschijnen van regisseur Lee.

Meeste kracht komt wel duidelijk van de acteurs. Het duo Washington & Driver zijn overtuigend. Daarbij ook geholpen door de extra bijrollen van Grace, Harrier, Eggold en Pääkkönen. Het komt allemaal dankzij de heren best overtuigend en geloofwaardig over.

Enkele leuke visuele trucjes, zoals de eerder genoemde "Double Dolly" truck door de gangen. Ook de speech van Hawkins (Ture) was visueel erg sterk en was duidelijk 1 van de hoogtepunten van de film waar de regie van Lee duidelijk wat meerwaarde had.

Jammer dat Lee de rest van de film best "normaal" regisseert. Ik had nog wat meer meerwaarde verwacht van de beste man. Het is dan ook altijd wel jammer dat dit soort filmpjes zo op elkaar moeten lijken qua biografie. Dat voelt de relatie tussen Washington en Harrier weer zo "cliché" aan.

Lee kiest niet echt een kant, al is het wel duidelijk dat de KKK hier niet van gaat houden. Maar de regie blijft op dat gebied nog best neutraal. De KKK wordt wel in slecht daglicht gezet, maar Lee lijkt nooit echt 1 bepaalde kant te kiezen. Het verhaal is vlot gebracht met voldoende tempo waardoor de 135 minuten wel een lange, maar geen vervelende zit waren.

Maar de film heeft ook wel minpunten. Ik had me niet ingelezen over het verhaal van Satllworth, en toch kon ik het hele verhaal wederom raden. De spanning en het gevaar van het undercoverwerk was ook simpelweg niet aanwezig ondanks een aantal pogingen. De chemie ontbreekt, dus ook geen sfeer.

Film lijkt door de neutrale regie ook niet veel impact te willen maken, en dan voelde de beelden aan het einde wel wat misplaatst aan omdat het best tam was voor zo'n onderwerp. Al blijven de beelden van de autoaanslag wel even hangen, enge momenten. Maar desondanks is dit een vermakelijk en snel filmpje dat wel degelijk doet wat het moet doen.

avatar van Grindhouse62
Aardige, maar te lange waargebeurde film over rassenhaat met een komische ondertoon. Er wordt aardig geacteerd door iedereen en er wordt een prima 70's sfeer geschept. Prima soundtrack. Dit was een film die je een keer gezien moet hebben en dat heb ik vanmiddag dus gedaan en ga hem zeker niet weer herzien. Een magere voldoende - 3.0

avatar van macrobody
Misschien moeten ze een film gebaseerd op waargebeurde feiten beginnen met: voor 20% gebaseerd op waargebeurde feiten. In werkelijkheid was het natuurlijk gewoon de zoveelste verspilling van belastinggeld wat geen enkel effect heeft gehad op de huidige samenleving. De KKK bestaat nog steeds, de zwarte bevolking wordt nog steeds gediscrimineerd alleen nu door alle nationaliteiten binnen het politiekorps.
Het was ook wel heel typisch hoe de KKK wordt getypeerd door compleet hersenloze idioten en enge mannetjes. Die enge mannetjes laat je dan ook nog eens de gebruikelijke propaganda spuien want dat gaat natuurlijk veel beter samen om het nog verder in het onderbewuste te planten dan dat het al is.
Ik vind een film met een politieke lading prima, maar het was weer eens super eenzijdig. En dan afsluiten met het Charlottesville drama waar zoveel vraagtekens achter staan als je wat dieper onderzoek doet geeft voor mij aan dat deze film duidelijk is gefinancierd door te gebruikelijke geldschieters met een agenda.