ad

BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad | 135 minuten

Genre: Biografie / Misdaad

Geregisseerd door: Spike Lee

Met onder meer: John David Washington, Alec Baldwin en Isiah Whitlock Jr.

Releasedatum: 30 juli 2018

Over BlacKkKlansman

"Infiltrate hate."

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Master Patrolman Andy Landers

Flip Zimmerman

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Spike Lee is helemaal back!

Veel nuance hoef je natuurlijk niet te verwachten van Lee. Je kan dit nog het best kunnen omschrijven als satire overgoten met een stevige portie activisme. Het bizarre verhaal leent zich daar natuurlijk prima toe.

Het zou me niet verbazen als Lee zelf met opgegeven vuist achter de camera stond. Het levert heftige cinema op over een heel emotioneel thema… En dan loert de polarisatie natuurlijk om de hoek. Bepaalde scènes kun je dus maar beter met een kritische blik bekijken. Zo houdt de film er een wel heel romantische kijk op de Black Panther-beweging op na.

Al betekent dit gelukkig niet dat Lee de zaken alleen maar zwart-wit (no pun intended) portretteert. Hij kan ook best hard zijn voor zijn “eigen” gemeenschap, die zich in dit verhaal ook niet altijd constructief opstelt. Het siert de regisseur dat hij niet de behoefte heeft om de slachtoffers als zielige, hulpeloze puppy’s neer te zetten.

John David Washington en Adam Driver vormen een fijn duo, al was het natuurlijk vooral uitkijken naar de antiheld van dienst: David Duke, gespeeld door Topher Grace. Jawel, de klungelige geek uit That 70s Show keert nog eens terug naar de jaren 70 en kruipt in de rol van de Grand Wizard van de KKK. Het voelt aanvankelijk wat onwennig aan, maar al snel bleek het een geniale zet. Sterke rol.

Ook op visueel vlak mag BlacKkKlansman er zijn. De kleurrijke fotografie en de coole vintage-vibe houden de film levendig tot het eind. Jammer genoeg is dat eind wel iets te Hollywoodiaans. Ook de voorspelbare speldenprikjes naar Trump vond ik nogal goedkoop. Mensen kunnen die link zelf wel leggen.

Nee, het niveau van American History X haalt deze film nu ook weer niet. Maar een sterke, bruisende film is het zeker. 4*

avatar van N00dles

N00dles

BlackKklansman is een vermakelijke film, maar Spike Lee zou Spike Lee niet zijn als het niet doordrenkt zou zijn met een activistische boodschap over rassenhaat en institutioneel racisme en politiegeweld.

Dat maakt dat ik niet 100% kan genieten van zijn films. Het is cinematografisch en visueel prima (wat dat betreft is hij een begaafd filmmaker), maar telkens wil Lee ons met de neus op de feiten drukken, hoe de verhoudingen zijn tussen wit en zwart, hoe groot het racismeprobleem is, hoe zeer het zwarte ras heeft geleden onder slavernij, racisme en onderdrukking.

Zijn drammerige gepreek is zó weinig subtiel dat ik er murw van word, dat ik denk: maak nou eens gewoon een film die eens niét over rassenhaat gaat. Natuurlijk mag een film de kijker aan het denken zetten, is filmkunst onlosmakelijk verbonden met een boodschap, een confrontatie, maar het lijkt wel alsof zijn hele leven erom draait. Nog los van zijn verheerlijking van de Black Power / Black Lives Matter-beweging.

Dus ja, je moet ervan houden. Als film vond ik het zoals gezegd wel vermakelijk, maar tegen het einde wordt het wat teveel een verhaal van the good guys vs. the bad guys met een feel-good happy end. De bad guys werden toch voornamelijk wat stereotiep neergezet (de opgefokte danwel retarded rednecks, de racistische agent), de good guys als helden who save the day. Dat gaf de film wat teveel een luchtige comedy vibe, terwijl de onderliggende boodschap redelijk serieus te noemen is. Een aparte film dus, met een prima eerste helft en een zwakkere tweede helft.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Lee is terug zo lees ik her en der, maar deze film komt toch lang niet in de buurt van films als Do The Right Thing en 25th Hour. Acteerwerk is nog wel OK maar geen enkele rol vond ik er uit springen, ook niet die van Driver. Erg vreemd dat de Oscar voor beste scenario werd binnengehaald want dat vond ik de zwakste schakel, subtiliteit is niet te vinden, veel open deuren en er wordt te nadrukkelijk gesolliciteerd naar open doekjes. Het gegnuif bij de telefoon als een van die Klan-leden weer eens domme dingen verkondigt wekte op een gegeven moment vooral enige irritatie op, professioneel van de politie was het ook allerminst.

Al vanaf het begin verloopt BlacKKKlansman rommelig en onlogisch als Ron zichzelf aanbiedt als undercover cop, dan ergens een telefoonnummer van de KKK ziet staan en maar op goed geluk gaat bellen en zo "infiltreert"- goed beschouwd had het personage van Driver net zo goed zelf kunnen bellen, eventueel met Ron als souffleur, dat was een stuk minder risicovol geweest. Ook een misser was de ontmaskering van Driver. Zit je met de hele top van je clubje snode plannen te beramen, weet je dat er nota bene een undercover aan tafel zit, maar in plaats van je missie af te blazen en iedereen te waarschuwen zeg je doodleuk dat je er later op terugkomt en ga je op weg naar je tot mislukken gedoemde operatie. Dat die Klan-hillbillies niet overlopen van vernuft is genoegzaam bekend maar dit soort stupiditeit deed mij vooral denken aan lui schrijfwerk.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Makkelijk framen. Vooral aan het eind.

Maar wat verwacht je anders van de racist Spike Lee?

avatar van pamela200

pamela200

Grandioos en een genot om naar te kijken. Niet echt spannend maar je bleef in de film. Humor maar ook een triest gegeven. 4,5 points.

avatar van danny84

danny84

Zeer vermakelijke film, met de nodige humor, maar uiteraard genoeg aandacht voor het eigenlijk heel trieste verhaal. De film is immers gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Het bijzondere, actuele einde zet je toch behoorlijk aan het denken. Jaren '70 of heden, er is weinig veranderd.

avatar van K. V.

K. V.

Deze ook eens bekeken, maar toch minder m'n ding. Het verhaal sprak me toch iets minder aan. De cast deed het wel prima. Ook de speelduur mocht voor mij gerust iets korter.

avatar van missl

missl

Politieman gaat undercover om zo meer te weten over de kkk. Spannende film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tweede Lee.

Maakte bij zijn eerste film Oldboy best indruk op mij. Jammer dat deze tweede film niet meer dezelfde indruk te maken. Ik herken er niet meer de echte meerwaarde van Lee zelf in. Ondanks dat ik hier wel getuige was van de eerste "Double Dolly" truck van Lee.

In het begin was ik even bang dat dit weer zon flauwe komedie zal worden die de draai nooit echt kan vinden, net als destijds bij The Death of Stalin . Ironisch dat Buscemi dan ook hier weer terugkeert, ondanks hij niet zo erg vaak op het doek mag verschijnen van regisseur Lee.

Meeste kracht komt wel duidelijk van de acteurs. Het duo Washington & Driver zijn overtuigend. Daarbij ook geholpen door de extra bijrollen van Grace, Harrier, Eggold en Pääkkönen. Het komt allemaal dankzij de heren best overtuigend en geloofwaardig over.

Enkele leuke visuele trucjes, zoals de eerder genoemde "Double Dolly" truck door de gangen. Ook de speech van Hawkins (Ture) was visueel erg sterk en was duidelijk 1 van de hoogtepunten van de film waar de regie van Lee duidelijk wat meerwaarde had.

Jammer dat Lee de rest van de film best "normaal" regisseert. Ik had nog wat meer meerwaarde verwacht van de beste man. Het is dan ook altijd wel jammer dat dit soort filmpjes zo op elkaar moeten lijken qua biografie. Dat voelt de relatie tussen Washington en Harrier weer zo "cliché" aan.

Lee kiest niet echt een kant, al is het wel duidelijk dat de KKK hier niet van gaat houden. Maar de regie blijft op dat gebied nog best neutraal. De KKK wordt wel in slecht daglicht gezet, maar Lee lijkt nooit echt 1 bepaalde kant te kiezen. Het verhaal is vlot gebracht met voldoende tempo waardoor de 135 minuten wel een lange, maar geen vervelende zit waren.

Maar de film heeft ook wel minpunten. Ik had me niet ingelezen over het verhaal van Satllworth, en toch kon ik het hele verhaal wederom raden. De spanning en het gevaar van het undercoverwerk was ook simpelweg niet aanwezig ondanks een aantal pogingen. De chemie ontbreekt, dus ook geen sfeer.

Film lijkt door de neutrale regie ook niet veel impact te willen maken, en dan voelde de beelden aan het einde wel wat misplaatst aan omdat het best tam was voor zo'n onderwerp. Al blijven de beelden van de autoaanslag wel even hangen, enge momenten. Maar desondanks is dit een vermakelijk en snel filmpje dat wel degelijk doet wat het moet doen.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Aardige, maar te lange waargebeurde film over rassenhaat met een komische ondertoon. Er wordt aardig geacteerd door iedereen en er wordt een prima 70's sfeer geschept. Prima soundtrack. Dit was een film die je een keer gezien moet hebben en dat heb ik vanmiddag dus gedaan en ga hem zeker niet weer herzien. Een magere voldoende - 3.0

avatar van macrobody

macrobody

Misschien moeten ze een film gebaseerd op waargebeurde feiten beginnen met: voor 20% gebaseerd op waargebeurde feiten. In werkelijkheid was het natuurlijk gewoon de zoveelste verspilling van belastinggeld wat geen enkel effect heeft gehad op de huidige samenleving. De KKK bestaat nog steeds, de zwarte bevolking wordt nog steeds gediscrimineerd alleen nu door alle nationaliteiten binnen het politiekorps.

Het was ook wel heel typisch hoe de KKK wordt getypeerd door compleet hersenloze idioten en enge mannetjes. Die enge mannetjes laat je dan ook nog eens de gebruikelijke propaganda spuien want dat gaat natuurlijk veel beter samen om het nog verder in het onderbewuste te planten dan dat het al is.

Ik vind een film met een politieke lading prima, maar het was weer eens super eenzijdig. En dan afsluiten met het Charlottesville drama waar zoveel vraagtekens achter staan als je wat dieper onderzoek doet geeft voor mij aan dat deze film duidelijk is gefinancierd door te gebruikelijke geldschieters met een agenda.

avatar van Movsin

Movsin

Weinig goeds over de States in deze BlackKKlansman : de verdeeldheid, het racisme, de haat, het geweld, de onbekwaamheid, de volkswoede...

Het begint al met een impressionante scène die de opruiming na een veldslag vermoedelijk uit de Amerikaanse burgeroorlog voorstelt en gaat al over deze met de lopende zwarten als schietschijven, kritiek en satire uitspuwend.

Naar een waar gebeuren (Oscar voor "adapted screenplay") met een doodernstige background en toch heb ik mij verkneukeld aan de grappige vondsten, dialogen en wentelingen in het verhaal waarbij ik vooral bewondering opbracht voor het acteren van Adam Driver.

Als het bedoeling was van Spike Lee de aandacht te vestigen op het voortleven van oude zeren dan is hij met deze cassante, sfeervolle film, vol sterke kleurrijke beeldtaal en treffende waarheden, er volop in geslaagd.

avatar van Boneka

Boneka

Prima film en veel beter dan ik had gedacht. Klein smetje zijn de eindbeelden Trump en het benoemen van America First. Beetje jammer om Trump die kant op te sturen. Afijn de film vond ik prima in elkaar zitten bleef onderhuids spannend zat wat humor in (niet veel maar toch) en was de hele rit goed vol te houden. Vond met name de hoofdacteurs een prima rol vertolken. David Washington en Adam Driver ga vooral zo door met acteren. De rol van Laura Harrier vond ik wat minder. Ze moest kennelijk ouder lijken, maar ze was gewoon te jong voor deze rol.

Blackkklansman heeft een mooi evenwicht van twee of drie kampen al vond ik the black power wat magertjes. The White power kreeg net iets meer aandacht. Het infiltreren vond ik mooi gemaakt, maar de telefoontjes met de lachebekjes erbij wat minder alsof ik naar Porky's zat te kijken. Maar goed halen we de minpuntjes eraf, dan blijft er gewoon een hele puike film staan die ik zeker nog een keer terug wil zien.

Film 4.0

Beeld 4,5

Geluid 4.0

Extra's 1.0

avatar van Boneka

Boneka

Movsin schreef:

Was ook heel enthousiast over de rol van Adam Driver.

avatar van soom

soom

Wauw. Wáuw. En nog eens. W-A-UW. Zo actueel dat het uber-pijnlijk wordt, door de beelden aan het einde, ergens rond twee jaar geleden.

De hoofdrolspelers (Adam en John David) verdienen echt een chapeau!! Met een buiging erbij. En vervolgens een biertje. Een Coors, uiteraard.

Het lijkt ergens gestolen te zijn danwel bepaalde onderdelen te bevatten uit een film uit 1966.

Wat ik al schreef eigenlijk.. De twee hoofdrolspelers pakten me totaal in en ik werd met de minuut meer in de fik gestoken. O, wacht..

Het hele KKK gebeuren vult me met een onbehaaglijkheid die ver tot op het bot gaat. Eerst halen we mensen van ver weg voor bepaalde doelen hierheen...

We roeien de oorspronkelijke bewoners zowat uit en roepen dan dat het land dat we veroverd hebben, van ons is...

En vervolgens moet het land vrij zijn van de mensen die onze (voor)ouders zelf hebben binnen gehaald.

Dikke bibberitus, eerlijk waar, dat je zo kunt denken. Maar dat zal wel aan mij liggen, als eigenlijk niet blanke Nederlander...

avatar van Basto

Basto

Net herzien. Echt onbegrijpelijk dat de Oscar vorig jaar naar Green Book ging en niet naar deze.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Ik weet niet echt goed wat ik van deze film moet vinden. Het is op zich een best vermakelijke film alleen vind ik dat Lee hier wel echt doordramt in het aspect: rassen verdeeldheid. Het is erg pro-black waarbij de donkere als wat meer superieur worden neergezet en de KkK als een stel hersenloze enge mannetjes, wat ik erg jammer vind want ook zij hebben een visie waar écht wel meer denkwerk achter zit/zat, dan alleen een revolutie startte met geweld. Ook het einde waarbij je een aantal incidenten te zien krijgt paste totaal niet bij de flow van de film. Je krijgt hier een iets te eenzijdig-beeld te zien en dat is jammer want het had in mijn optiek beter uitgepakt als het allemaal wat genuanceerder werd gebracht.

Ik vind het altijd wel ironisch hoe de KkK altijd net doet alsof het land van de blanke is terwijl het land eigenlijk van helemaal niemand is. En als het al van iemand was behoorde die tot de indianen want die woonde er als eerst.

Verder was de stijl van de film wel tof. Een lekkere retro 60s vibe, daar ga ik altijd wel goed op. Ook de acteerprestaties waren prima en de muziek in de film was ook goed.

6.5

avatar van pietpuk

pietpuk

Must see, maar geen klassieker.

avatar van Vivianne

Vivianne

aSMoDeuS schreef:

Makkelijk framen. Vooral aan het eind.

Maar wat verwacht je anders van de racist Spike Lee?

Aldus een wereldvreemd (en ik vermoed) wit mannetje.

Heb het gevoel dat veel mensen hier de geschiedenis niet kennen.

avatar van Vivianne

Vivianne

MindlessAssassin schreef:

6.5

Welk andere beeld? En wat voor denkwerk zat er achter de KKK, wat bij deze film écht benoemd had moeten worden? Je bedoelt dat het is opgericht als reactie na de afschaffing van de slavernij, waar deze racisten het niet mee eens waren? Ben zeer benieuwd.

Prima film, 5 sterren.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Vivianne schreef:

Aldus een wereldvreemd (en ik vermoed) wit mannetje.

Heb het gevoel dat veel mensen hier de geschiedenis niet kennen.

Ik vermoed dat jij de geschiedenis van Spike Lee niet kent. En die idioot kent zelf 'de' geschiedenis niet, zoals onder andere blijkt uit zijn opmerkingen over Flags of Our Fathers (2006).

En nee: ik identificeer als zwarte, vegetarische (om mensen voor te zijn: Taaladvies), islamitische, asielzoekende, eenbenige, lesbische vrachtwagenchauffeur ('t zou me verbazen als je deze referentie snapt).

avatar van des1

des1

Goeie film die moeilijke maar ook oude materie aansnijdt, en tezelfdertijd wil pleasen bijv. in de zin van dat blanke politiecollega's wel erg vaak aan het high fiven waren met Ron Stallworth. Duidelijk is dat Spike Lee erg aan het zoeken was naar een goeie toonzetting, want het moet in de VS allemaal wel verteerbaar blijven. Het was erg "good versus bad guys" m.a.w. Wel ondertussen een aardig geschiedenislesje aan de hand van Harry Belafonte. Het belang van Birth Of A Nation kwam voorbij o.a. En natuurlijk de directe lijn van David Duke naar Donald Trump. Opmerkelijk feitje: de Redneck die Felix speelt, is een Finse acteur. Dat die zo moeiteloos in een southern accent kan knauwen is opmerkelijk.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Onderhoudende film met goed spel van Washington. Er zitten heel goeie dingen in, maar het is ook bij vlagen wel moralistisch zwart / wit (pun intended). Dat laatste stukje met die scenes van die white supremacists ten tijde van Trump had er wmb wel uitgemogen. De boodschap was al duidelijk genoeg.

avatar van panax

panax

hoe aktueel

prima film gebaseerd op een echt verhaal

genoeg humor

mooie beelden

en een bijzondere aftiteling

in al die jaren nog niet veel verandert .

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Wist niet echt wat ik hier van moest verwachten. De titel en de filmposter kende ik weliswaar, maar wat de inhoud betrof verwachte ik toch humor of een flauw soort van satire. Dat bleek mee te vallen, en ondanks mindere fasen weet de film te boeien ook al vind ik het niet helemaal top.

Een onwaarschijnlijk maar niet minder waar verhaal ontwikkelt zich hoewel ik toch in de beginfase het idee heb dat het wat te gehypt en vlot is. Zo boeit de hele infiltratie bij de Panthers mij totaal niet. Die hele fase is voor mij een beetje zo zo, tot Ron het belletje doet naar de KKK, een gesprek dat ronduit hilarisch is. Het droog komische van de situatie die daarna volgt, en de infiltratie van Flip, die best heel erg boeit, is perfect neergezette samen met het stel randdebielen dat überhaupt de KKK vormt. Geweldig is de strijd met Felix te noemen en de wijze waarop Flip zich door situaties heen bluft. Het zijn de meeste boeiende momenten van de film.

Toch heeft de film zijn minpunten. De tijd en de thematiek zijn dat niet, die zijn interessant te noemen. Sterker, behalve de maatschappij kritische boodschap over racisme gaat het toch ook over vooroordelen. Iets waar iedereen zich schuldig aan maakt, dom of slim, geschoold of niet geschoold. En zoals naar voren komt, rond Zimmermann, blijkt maar weer dat je pas weet hoe het is als het je raakt. Mindere fasen van de film zijn zondermeer Ron rondt de Panthers en zijn liefdesperikelen. Een gedeelte dat voor tegengewicht zorgt en het verhaal en de kern meer naar het midden behoort te trekken. Toch boeit me dit stukken minder. Zo is er dan nog het verhaal rond Jesse Washington dat vertelt wordt en iedere verbeelding te boven gaat. Een verhaal dat ook meer dan aan komt zonder het geweeklaag en gezucht van de luisteraars. Iets dat daardoor naar ingevuld en opgedrongen melodrama neigt, iets wat absoluut niet nodig is want het verhaal is weerzinwekkend genoeg. Gemiste kansje eigenlijk...

Blackkklansman bouwt daarna best wel naar een prima einde toe die niet zonder slag of stoot en spanning voorbij trekt om vervolgens erg verontrustend te eindigen met de echte beelden van een aantal rellen. Het einde is treffend, de Amerikaanse vlag ondersteboven, een teken dat bekend staat als noodsignaal. Iets dat ik toch wel heel goed bedacht vind. Blackkklansman vaart vooral op een goede boodschap, stijl en muziek, en Driver werd niet voor niets genomineerd voor een Oscar. Eindresultaat is vooral een interessante film voor een keer maar niet helemaal top.

avatar van Werkt

Werkt

Gisteren de film op tv gezien. Ik vond het een goede film. Toch bleef ik wel met wat vragen zitten. Zo vond ik het ongeloofwaardig dat Walter zijn voorzitterschap overdraagt aan nieuweling Ron, terwijl hij weet dat deze niet door iedereen wordt vertrouwd. Verder vroeg ik me af wat de toegevoegde waarde van Alec Baldwin was aan het begin. Ik dacht hem later in de film wel terug te zien, maar helaas. Nu leek het net of hij even mocht komen opdraven om zijn ‘kunstje’ te doen.

avatar van Neder0001

Neder0001

Wow... wat doet deze film zichzelf tekort zeg. Vooropgesteld het verhaal keek lekker weg, en gaf een goede inkijk in het probleem waar donkere mensen lange tijd mee te maken hadden in de VS (de KKK en hoe zij vrij spel hadden). Maar de constante verwijzingen naar Donald Trump, met als dieptepunt beelden van een aanslag uit 2017, schieten mij echt in het verkeerde keelgat. Ik ben, sinds kort, absoluut geen fan van Donald Trump meer, maar deze film probeert hem weg te zetten als een fervente KKK aanhanger en dat vind ik toch wel erg beschamend. Er valt namelijk ook genoeg te zeggen over BLM, dat niet veel beter is dan de KKK. Het moraal van het verhaal zou moeten zijn dat extremisme, in welke vorm dan ook, moet worden veroordeeld. En dat hebben ze totaal niet weten over te brengen. Deze film is overduidelijk vanuit een links (extremistische) kant gebracht, waarbij wij moeten geloven dat alleen de witte man slecht is. En vandaar dat ik er niet meer dan 1,5* voor kan geven.

avatar van Lucaij

Lucaij

Wat een hoog gemiddelde! Deze film lijkt wel geschreven door een kind. Alsof voor de meeste mensen niet duidelijk is dat de KKK niet in orde is, moet dit nog eens extra benadrukt worden, wat ervoor zorgt dat het een karikatuur wordt. Dan toont bijvoorbeeld American History X de extremisten een stuk realistischer.

Het verhaal slaat nergens op en vrijwel elke scène vond ik ongeloofwaardig. Zwarte man wordt agent, doet kantoorwerk, maar wilt liever undercoverwerk gaan doen. Zijn eerste undercovertaak is infiltreren in de black panthers. Deze groep leek overigens meer op een boekenclub. De agent heeft hier niet echt zin en en ziet een advertentie van de KKK en gaat hier zijn pijlen op richten. Vervolgens volgt het halve politiebureau de nieuwe agent. Lijkt me niet echt hoe het werkt.

Daarnaast maken het zichzelf moeilijk door twee mensen één persoon te laten spelen. De rol van de zwarte man lijkt me uitgespeeld als de blanke man in persoonlijk contact komt met de KKK.

Het is overigens wel mooi geschoten en O.a. Adam Driver speelt goed.

avatar van zoutzak

zoutzak

Neder0001 schreef:

Na zo'n bericht ben ik wel benieuwd wat recentelijk je mening over Trump heeft doen veranderen?

avatar van kissyfur

kissyfur

Vooral een politiek statement. Begrijpelijk, maar wel een beetje drammerig, en wat kartonnen personages zonder boog. Maar dat zou allemaal nog niet zo erg zijn als er goede spanning, actie of humor tegenover stond. Maar die ontbraken voor mijn gevoel teveel.

Maar er zijn ook pluspunten: prima acteerwerk, mooi geschoten, coole seventies vibe.