BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

avatar van Dreamcast
In Film > Nieuws > BlacKkKlansman (2018):

BlacKkKlansman (2018).

REGISSEUR: Spike Lee (Malcolm X, Inside Man)

CAST:

-John David Washington (tv serie Ballers)

-Topher Grace (Spider-Man 3, Interstellar)

-Adam Driver (Star Wars: The Last Jedi, Logan Lucky)

-Ryan Eggold (tv serie The Blacklist)

BlacKkKlansman draait 30-08-2018 in de Nederlandse bioscopen (waarschijnlijk alleen filmhuizen).

Topher Grace speelt leider Ku Klux Klan in nieuwe film Spike Lee | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

BlacKkKlansman (2018) - IMDb

Vanaf 30 augustus in de bioscoop (Universal)

avatar van John Milton
Ziet er echt geweldig uit.

Reacties zijn goed: Black Klansman Trailer: Spike Lee and Jordan Peele Unite, and The Early Reactions Are In - slashfilm.com

Die gaat met stip omhoog op mijn highly anticipated lijst!

avatar van TornadoEF5
Interessant onderwerp ook, dus ik kijk er ook naar uit.

avatar van Rvdz
Fijn dat deze hier zoals het er naar uitziet een fatsoenlijke release gaat krijgen. De speelduur wekt alleen wel Chi-Raq gerelateerde trauma's op.

avatar van John Milton
Fijn artikel. Dank.

avatar van Graaf Machine
Staat "misdaad,biografie" bij genre. De trailer vond ik ook wel erg op komedie lijken. Is dat zo, of is dit een wat ernstiger film?

avatar van mjk87
Trailer zag er inderdaad meer als komedie uit ja.

En white werd als blank ondertiteld, dat kan ook al niet meer natuurlijk

avatar van Graaf Machine
Even buurten op IMdB. Is inderdaad ook een comedy. Ja, dat maakt zo'n verhaal voor mij vaak al veel aantrekkelijker. Dit zijn net die verhalen die heel goed komisch verteld kunnen worden, ondanks dat er zwaarte aan kleeft. In mijn vorige bericht gaf ik ten onrechte de indruk dat komedie niet ernstig kan zijn (ik had andere woorden moeten gebruiken). Juist voor een onderwerp als dit kan ernst en komedie de perfecte mix zijn.
Hier heb ik zin in.

Moviepass
Sterke Spike Lee "joint", met overtuigend acteerwerk van de gehele cast.

En zeer goede laatste 10 minuten, imponerend zelfs op het grote doek, gezien vanaf de 3e rij van voren.

Ook zeer goede, op het betere doch rustige gitaarwerk gerichte, soundtrack.

Topmateriaal met enkele mooi gemonteerde scenes en zeer gedegen regie.

Topwerk!

avatar van {{~||~}}
Kijk hier naar uit.

avatar van Anouk79
Sneak preview. Goed indrukwekkend verhaal ster/ knap acteerwerk. Soms (qua storytelling) beetje kort door de bocht . T einde liet de hele zaal stil en verbouwereerd achter... ondergetekende tranen in dr ogen. Pffff Spike Lee...

avatar van Samsara1992
Gisteren BlacKkKlansman gezien bij een Sneak Preview....

De film begint met oude beelden en een (ietwat komische) opname die al een duidelijke politieke toon zet. Prima, laat maar komen.
Ik zag al vragen over of deze film een komedie is of niet, de film heeft veel komische momenten, maar ik zou het niet zozeer een komedie willen noemen. Misschien een komedie met een politieke ondertoon.

Het acteerwerk mag er zeker zijn. John David Washington (Ron Stallworth) zet zijn karakter erg leuk neer en vooral intelligent. Er worden duidelijk verwijzingen gemaakt naar de Black Lives Matter movement van nu en de Black Power movement van toen. De hoofdpersoon laat duidelijk zien niet tegen hele groepen te zijn (bijvoorbeeld de politie of de blanke mensen), maar beoordeelt mensen op hun individuele gedrag (my kind of man).

Verder in de film lijkt het verhaal vooral een slimme boodschap door te geven dat je vooral voor jezelf na moet denken en niet hele groepen moet beoordelen. Dat samen met een komische missie, maakte de film de moeite waard....
En toen...
Toen kwam het einde...
Hierin werd de hele politieke agenda duidelijk...

Kennelijk is het nodig om een film te maken over de KKK en daarin Trump te verwerken en mensen doen geloven dat hij een poppetje is van de KKK. Dit heeft voor mij de film een beetje verpest. Als je beelden zo monteert dat de waarheid verdraaid word, voelt het als propaganda.

Van een 8 naar een 6,5..

Nou ja in de film werd naar de toekomstige verkiezing van Trump verwezen. Zijn attorney general zei dat hij fan was van de KKK totdat hij doorhad dat ze marijuana rookten en hij werd in de jaren 80 als te racistisch gezien voor een rechters positie. Hij heeft allemaal hatelijke mensen zoals Stephen Miller en Kris Kobach.

Trump zelf heeft al een grote reputatie en strafblad door te discrimineren tegen niet blanken met zijn real estate verleden. Trok een pagina grote advertentie uit met de central park...etc etc.

Oh en ja David Duke heeft Trump openlijk gesteund. Dus zo raar is het niet.

Het is alsof Spike ff zegt: leuk ff je popcorn laten zitten en ff opletten dat er ook echt wel een verband met de huidige samenleving is.

dje-em schreef:

Oh en ja David Duke heeft Trump openlijk gesteund. Dus zo raar is het niet.

Waar haal jij je informatie vandaan? Want ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen. Maarja, dit is een film site, niet een politieke discussie. Als je meer informatie wilt vinden, verwijder je safe space filter en zoek legit informatie

Samsara1992 schreef:

Het meeste is toch tamelijk eenvoudig feitelijk na te zoeken.

Samsara1992 schreef:

Zoals Kos zegt is dat vrij gemakkelijk te doen ja. En ik maak het hier dagelijks mee aangezien ik woon in een van de laatste counties die gedesegregeerd is en naar General Lee is vernoemd met menig straatnaam vernoemd naar landverraders (sorry: helden van het Zuiden).

Het lijkt me dat JIJ je safe space filter moet verwijderen.

Overigens Bootsy Riley heeft ook een mening over de film: Slate’s Use of Your Data

Samsara1992 schreef:

Ik ben ook een beetje bang dat de film propaganda is (en ik haat propaganda). Niet alleen tegen Trump maar ook voor de Black Power-beweging die in alles het tegengestelde was van Martin Luther King (die ik wel hoog heb) en die in wezen het zwarte equivalent is van de Klu Klux Klan en net zo gewelddadig, crimineel en racistisch was. Is mijn angst terecht?

Zoals Wikipedia schrijft: "By the late 1960s, Black Power came to represent the demand for more immediate violent action to counter American white supremacy. Most of these ideas were influenced by Malcolm X's criticism of Martin Luther King."

De filosoof schreef:

Als mensen nou echt hadden geluisterd naar Martin Luther King en naleefde waar hij voor stond, in plaats van zijn naam roepen, maar het tegenovergestelde doorzetten, zou het er een stuk mooier uitzien... Laten we hopen dat mensen hun ogen een beetje gaan openen. Peace over war

avatar van Boneka
Die komische tint is gewoon leuk zoals in de trailer is te zien. Denk een topper.

Rvdz schreef:

4,5 ? Al gezien dan?

avatar van Rvdz
Boneka schreef:

4,5 ? Al gezien dan?

Toen ik dat bericht plaatste nog niet, nu wel.

Rvdz schreef:

Toen ik dat bericht plaatste nog niet, nu wel.

Dan is je punt gerechtvaardigd

Samsara1992 schreef:

Hierin werd de hele politieke agenda duidelijk...

Van een 8 naar een 6,5..

Was in alle eerlijkheid ook gewoon wel een beetje te verwachten. Waarom wordt er ook toevallig NU een (A)-film over de KKK gemaakt, en niet twee jaar geleden of tien jaar geleden, of weet ik veel. In tijden als deze is de maatschappij ook enorm politiek correct, en men verwacht / eist ook zo een sterk statement tegenwoordig, want anders krijgt de film zelf te veel kritiek over zich heen, en een backslash. Remember #oscarssowhite

Samsara1992 schreef:

Hier stel je het te zwart-wit voor. Vanuit een neutrale positie in een ander land, is het natuurlijk makkelijk om dit te zeggen. Je bent zelf geen zwarte in een door blanken gedomineerd land. En je leeft niet in een land (of specifieker staat -> want het hangt af van regio tot regio) waar racisme nog steeds elke dag voorkomt. Uiteindelijk moet je zo lang mogelijk vredevol strijden, maar heel soms - liefst zo weinig mogelijk - zijn verdere stappen nodig (bvb. Franse revolutie, verzet tegen het nazisme, etc...)

avatar van TornadoEF5
Wellicht kunnen we dit - deels door de politieke lading - ook wel al meteen bombarderen tot torenhoog favoriet om de Oscar voor best picture te winnen dit jaar. Zou wat zijn ook: BlackKklansman voor best picture en Black Panther voor best popular picture.

avatar van baspls
Iets meer als een jaar na de inauguratie van President Trump maakt Spike Lee een film over de Klu Klux Klan. Coincidence? I think not!

Ron Stallworth is de eerste gekleurde politie-agent van Colorado. Na geïnfiltreerd te zijn in de gewelddadige Black Panther-groep besluit hij ook het andere uiterste eens onder de loep te nemen. Met de hulp van zijn Joodse collega Flip Zimmerman infiltreert hij de KKK met succes en weet zelfs indruk te maken op Grand-Wizard David Duke. Maar dan blijkt dat de Klan een aanslag aan het voorbereiden is...

Laten we beginnen met de humor. Dat ziet wel goed. BlacKkKlansman was een erg vermakelijke film waarbij ik toch een aantal keer vrij hart heb moeten lachen. John David Washington speelt een leuke hoofdpersoon en Adam Driver zie ik veel liever in dit soort rollen dan in wat hij bij Star Wars doet.

Net als Tarantino in zijn Django eerder heeft gedaan, zit ook deze film boordevol verwijzingen naar de Blaxploitation. De jaren '60/'70 look was erg geslaagd en er zaten een aantal leuke visuele effecten in de film. Opmerkelijk is dat de film op celluloid is gedraaid.

Vanaf het begin is duidelijk dat Lee commentaar levert op het Amerika van nu door een film te maken over het Amerika van toen. De manier waarop de Black Panther's en de KKK ieder hun eigen waarheid (lees: onwaarheid) hebben en radicaliseren, doet heel erg denken aan de huidige polarisatie-cultuur waarbij radicaal-links en alt-right ieder hun eigen waarheid hanteren. Jammer is alleen dat Lee niet even kritisch is op de Panthers als hij op de Klan is (want laten we welwezen, geweld, anti-politie sentiment en het continu benadrukken van raciale verschillen is niets om trots op te zijn), hoewel hoofdpersonage Ron niet 100% meegaat in de Panther-retoriek. Aan het einde wordt de film een politiek statement door één grote middelvinger te geven aan de huidige president. Hoewel het wel echt een probleem is dat er mannen met Nazi-vlaggen door straten lopen anno nu vind ik het vrij kort door de bocht hoe dat aan het einde gebruikt wordt om nog maar te zwijgen over het gebruiken van echte beelden van aanslagen voor politieke doeleinden. Ik vind het jammer dat Lee zijn statement ontdoet van iedere nuance en ervoor kiest iets te maken dat helemaal past in de belevingswereld van radicaal links op het polarisatie-spectrum.

The Birth of a Nation (1915) is in de film opgenomen omdat de film inderdaad zorgde voor een heropleving van de KKK. Wat echter vergeten wordt te vermelden is dat regisseur D.W. Griffith geen racist was (de film was gebaseerd op een boek, niet door hem bedacht) en een jaar later Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages (1916) maakte, een film over naastenliefde en de onverdraagzaamheid van mensen door de jaren heen. Overigens vind ik het wel echt wat zeggen over de westerse wereld dat een film als BlacKkKlansman gemaakt kan worden. Er zijn zoveel landen waar een film die het gezag ondermijnt zou lijden tot een verbod of sancties tegen de maker.

Alle politiek terzijde vond ik het een van de vermakelijkste komedies sinds tijden. Goed acteerwerk, visueel erg leuk gedaan en verder ook interessant hoe het heden op het verleden wordt geprojecteerd. Al kun je daar ook vragen bij stellen, want is het niet gevaarlijk het beeld van het verleden te laten beïnvloeden door het heden?

(Overigens een grappig feitje: Bij de voorpremiere in Nijmegen waar ik de film zag bestond de zaal volledig uit blanke mensen. En Nijmegen is geen dorpje in Friesland, maar de 10e stad van Nederland...)